آی پی امداد
abtahi
آریا الکترونیک Amiric تکشو

نکته در ساخت فلزیاب هایی که از میکرو استفاده می کنند

mahdi8866

کاربر
2008-11-22
166
349
سلام خوبی چند روزی نبودی ؟ لطفا به عکس زیر نگاه کنید
من تو یسری از مدارها دیدم که از خروجی اپ امپ مستقیم با یک مقاومت نمیره به adc میکرو چندتای مقاومت یا خازن وتو بعضی ترانزیستور وغیره... منظورم اینه که یه *****ی یا یه مدار کوچکی بذاریم در این قسمت A تا بتونه نویز ناشی از بالا بردن مقاومت قسمت D و کم کردن مقاومت B و یخورده تغییر در مقاومت C رو حذف کنه یا اگه شما راه حل دیگه ای دارید که در جای دیگه مدار بشه قرار داد که نویز V رو بشه حذف کرد . نه فقط مدار باشه هر تکنیکی منظورمه خیلی خوب میشه ولی اگه این مقداری که گفتم تغییر بدیم و گین بالا بره البته تا حدی بخواهیم مستقیم بدیم به میکرو میشه با برنامه نویسی نویز رو کم کرد اما 1- سرعت میکرو پایین میاد 2- مشکلاتی همچون کندی برنامه منضورم واکنش سریع نداره 43- دقت کمتر میشه و یسری مباحث دیگه 4- باز به دقت نویز گیری در انالوگ نمیرسه البته خیلی هم بد نیست ولی اگر حداقل 65 درصد نویز رو با انالوگ حذف کنیم ما بقی رو با برنامه نویسی میشه حذف کرد مثلا یک نمونش PD3200 در این مدار منوی FIX که از 1 تا 4 تغییر میکنه شما میبینید هرچه عدد بالا تر میره نویز کم میشه وثبات بالاتر میره و تیک تیک صداهم ممتد میشه
سئوال دیگه ای هم داشتم که در قسمت E همیشه مستقیم به زمین وصل نمیشه منظورم اینه که یه مقاومت نسبت به محاسبه ها میذارن به نظر شما این قسمت با گذاشتن مقاومت حالا با رنج های متفاوت و یا مستقیم وصل کردن چه تاثیری میگذارد؟ ممنونم از شما
rbyklftv2mxcq112xyyh.jpg
 
آخرین ویرایش:

mee

کاربران vip(افتخاری)
vip افتخاری
کاربر
2008-12-10
245
1,616
sari
سلام
دوست گرامی در این قسمت یک انتگرال گیر هست ( خازن را در نظر نگرفتید ) و کارش بطور کلی دی سی کردن سطح سیگنال نمونه گرفته شده از سیگنال اصلی در خروجی اپ امپ پیش تقویت کننده است . وچون مقدار زمان نمونه گیری در پی ای کم است لذا 80% نویزها وارد این بخش نمی شود وفقط نویزهایی وارد این قسمت می شود که همزمان با نمونه گیری روی سیگنال است وارد می شود .
در ضمن این قمست خودش یه جوری به صورت نویز گیر طراحی شده ! :thumbsup:
یکی از راه هایی که برای کم کردن یا ثابت نگه داشتن سط نویز استفاده می کنند استفاده از دو یا چند اپ امپ است به این شرح که در مرحله اول سیگنال با نویز به مقدار کم تقویت شده سپس توسط یک کوپلاژ مقاومتی وارد اپ امپ بعدی می شود وبه مقدار لازم تقویت می شوند حتما پیش خودتان می گوید که خوب نویز هم به همین مقدار تقویت می شود . که باید بگم که نکته در همین جاست ؛ دامنه نویز و سیگنال به یه اندازه نیستند از انجایی که دامنه نویز کمتر از دامنه سیگنال است در قسمت کوپلاژ مقاومتی نویز سطح دی سی خود را بیشتر از سیگنال اصلی از دست می دهد . حال اگر طوری مقاومت را در نظر بگیریم که سطح دی سی نویز به صفر نزدیک باشد کمتر از یک باشد انوقت در مرحله بعدی نویز تقویت نمی شود ( البته تقویت شده ولی نسبت به سیگنال اصلی بسیار ناچیز است ) .
در ضمن در میکرو به ازای مقدار ولتاژ 0 تا x خروجی انتگرال گیر اسکیل 0 تا 100 تعریف شده پس با تغییر سطح دی سی خروجی انتگرال گیر این اسکیل بهم خورده و در دستگاه اطلاعات خطا به نمایش داده می شود . با قرار دادن ***** در انتگرال گیر سطح دی سی به شدت تغییر می کند . پس استفاده از این جمله تغییرات یه جورایی درست نیست چطوری بگم ! ( یه ضرب المثل : می ای ابرو رو درست کنی می زنی چشم رو کور می کنی ) . بازم می گم این کار شدنی هست یه جورایی ولی کلی عیب دیگه درست می شه که اگه اونا را رفع کنی یه دفعه می بینی که مدارت شده به اندازه یه مادر برد کامپیوتر .
به هر حال بهترین روش حذف نویز در قسمت انتگرال گیر که راحت و کم هزینه و دردسر باشه :
1= استفاده از 2 طبقه انتگرال گیر ( که خوبه)
2= استفاده از قطعات مرغوب با درصد خطای کم ( که عایه )
3= جدا سازی ( دور کردن )این بخش در pcb از بخش های سیگنالی بخصوص طبقه راه انداز و پیش تقویت کننده .( خیلی موثر هست ) .
با ارزوی موفقیت Mohammad
 

mahdi8866

کاربر
2008-11-22
166
349
سلام ممنونم از پاسختون شما درست میگید سطح دی سی رو تغییر میده اتفاقا تستش کردم حتی زمان بندی نمونه ها رو هم بهم میزنه البته منظور من از filter نیست مثلا تو یه مداری بعد انگرالگیر یه دونه ترانزیستور گذاشته بود با 2تا مقاومت اگه اشتباه نکنم که با ور داشتن ترانزیستور یه کمی نویز زیاد میشد .منظورم اینه که میشه کاری کرد که نویز کم بشه البته تو صحبت قبلیم گفتم که اگر هر جای مدار بشه نویز رو کم کرد بگید. در ضمن چون انالوگم در سطح پایینه با اینکه خیلی از موارد انالوگ رو همچون اپ امپها وتقویت کننده های e c b مشترک و غیره... رو خوندم ولی به گرد پای شما هم نمیرسیم من دانش وتجربیات شما رو تحسین میکنم
من قسمت پیش تقویت کننده رو تا حدودی از نویز پاک کردم البته برای شما هم من اپ امپ #### رو پیشنهاد میکنم برای انتگرالگیر هم#### که very low noise هست البته مثل tl082 دوبل هست قیمتش هم 12500 ت هست
گفتید استفاده از 2 طبقه انتگرال گیر خوبه میتونید برام یه شماتیک از این 2طبقه ارسال کنید چون منظور شما رو از 2 طبقه کردن نمیدونم وهماهنگ کردنش منظورم ایا گین طبقه 2 باید نسبت به طبقه 1 چطور باشه و مقدار مقاومتها وخازنها
شکلی از مدار مقاومت کوپلاژ که گفتید رو میکشید و یه مختصری توضیح میدید؟
نکته ای گفتید که من همیشه عکسش رو انجام میدادم من نمونه گیر و انتگرالگیر ها رو میچسبوندم به پیش تقویت کننده . ایا واقعا با دور کردن انتگرالگیر از پیش تقویت کننده در کم کردن نویز موثره؟ چقدر باید فاصله داشته باشه؟
قطعاتم تقریبا مرغوبه درصد خطای مقاومتام حداکثر 1 درصد وبعضی 0.1 درصد هست که دونه ای به هزار تومان هم میرسه واپ امپ هام هم برای کمپانی انالوگ دوایس هست خازنها هم mkt وتانتال هم دارم
و تغذیه هم از کنورتور های اماده minmax و keic استفاده میکنم
باز راه دیگه ای هم هست؟
 

mahdi8866

کاربر
2008-11-22
166
349
البته در این قسمت از نوشتتون جناب mee
وچون مقدار زمان نمونه گیری در پی ای کم است لذا 80% نویزها وارد این بخش نمی شود وفقط نویزهایی وارد این قسمت می شود که همزمان با نمونه گیری روی سیگنال است وارد می شود .
نکته مهم و پنهان داشت که فهمیدم که یکی از موارد کاهش نویز هست:32000000:
در ضمن پیغام خصوصیتون رو چک کنید
 

mee

کاربران vip(افتخاری)
vip افتخاری
کاربر
2008-12-10
245
1,616
sari
سلام
مقاومت کوپلاژ در مدار خودتون همان r4 هست که هم تایین کننده گین طبقه دوم هست هم وظیفه کوپلاژ را بر عهده دارد .
در مورد مدار چاپی باید بگم که بسیار موثر هست مس سیگنال طبقه راهانداز و پیش تقویت کننده بخصوص در قسمت کویل و مدارات ورودی اپ امپ پیش تویت کننده دارای توان هستند یعنی قابلیت انتشار دارند در این طبقه پایه قطعات لحیم شده و حتی خود مس ودار چاپی می توانند مثل انتن عمل کرده وسیگنال را ار سال کنند که این عمل را می توانید با اسکوپ ببینید بطوری که با نزدیک کردن پروپ سیگنال را ببینید بدون انکه به ان پروپ را به جایی متصل کنید . حالا قسمت هایی که کم توان هستند مثل انتگرال گیر تحت تاثیر این سیگنال های منتشر شده قرار می گیرند .در طراحی مدار چاپی باید نحوه ارایش قطعات ، مقدار فاصله و پهنای خطوط مس و نحوه جایگیری بلوک و بخشها نسبت به هم را باید در نظر بگیرید.
در رابطه با انتگرال گیر باید بگم در دستکاریش اول باید مقدار خروجی ان نسبت به اسکیل میکرو در نظر بگیری یعنی یه جوری این قسمت رو باید دنده عقبی طراحی کنی که خیلی خیلس سخته خودم اینکارو نکردم چون مشکلات زیادی رو به همراه داره .
همچنین مدار انتگرال گیر مایندایور از طرح خوبی بهره می بره که من با استفاده از جنس خوب و اندکی تغیرات در وردی و pcb مناسب مشکلات نویزش بسیار مرتفع شده که قابل قبوله لازم به ذکر که بگم شما نمی توانید نویز را 100% حذف کنید فقط ان را تا حد قابل قبول کم کنید .
در ضمن یک قسمت از تغیرات خودم را در مایندایور انجام دادم را براتون گذاشتم البته این تغیرات را نباید طوری انجام داد که خروجی انتگرال گیر ولتاژ بیش از 3 ولت شود چون میکرو صدمه می بیند این تغییرات برلی بهینه کردن است نه برای رفع کامل مشکل البته همین تغییرات نتیجه بسیار عالی دربر خواهد داشت .
یه نکته داره که روی پتانسیومتر 10 کیلو هست که بعد از اعمال تغییرات و ثابت شدن ان در مدار از مقاومت ثابت استفاده کنید
با سپاس
 

پیوست‌ها

آخرین ویرایش:

mahdi8866

کاربر
2008-11-22
166
349
سلام ممنونم از شما
این مداری که گذاشتی همون انتگرالگیر 2 طبقه هست؟ یا 2 تا اپ امپ دیگه باید اضافه شه؟
مقومت کوپلاژ رو باید نسبت به مدارمون تغییر بدیم درسته؟
در مورد اسکیل هم من از برنامه ماین دایور استفاده نمیکنم , برنامه ها رو خودم مینویسم
در مورد pcb هم ممنون نکته عالی بود
راستی ورودی adc میکرو پذیرش ولتاژ دی سی تا سطح vcc رو داره یعنی تا 5ولت فکر نکنم مشکلی باشه
و درباره تاثیر پتانسیومتر 10 کیلو یکمی بگید کارش چیه؟
 

mee

کاربران vip(افتخاری)
vip افتخاری
کاربر
2008-12-10
245
1,616
sari
سلام
؟ :91000000:
این مدار دارای دو طبقه اپ امپ است و بطور واضح در شکل پیداست .
این مدار توسط خودم تست و در مایندایور در حال استفاده است .البته این را باید بدانید که این مدار یا هر مدار دیگه استفاده کنید در دستگاه های مختلف رفتار متفاوت دارد . مهمترین قسمت کار تنظیم ان است که بر اساس تجربه بدست می اید البته در مدارهای اماده مثل مدار زیر که فقط باید با پتانسیومتر ها کمی بازی کرد تا بهترین نتیجه را گرفت .
تغییر مقاومت کوپلاژ ، خوب می تونی اینکار را انجام دهید تا تاثیرش را ببینید شاید در مدار شما عملکرد بهتر داشته باشه ولی این مدار امتحانشو پس داده و به شخصه لزومی در تغییر ان نمی مبینم .
پتانسیوتر 10 کیلو نوسانات ولتاژ خروجی را در زمان ورودی صفر به اپ امپ را کم می کند حتی ان را می توان مستقیم به شاسی وصل کرد البته روی بایاس یا همان سطح دی سی خروجی تا حدودی موثر است .
بله حق با شماست جای پایه های 5 و 6 جابه جاست که در مدار زیر اصلاح شده .
با تشکر.
 

پیوست‌ها

آخرین ویرایش:

mahdi8866

کاربر
2008-11-22
166
349
سلام ممنونم ازتون
من بد متوجه شدم فکر کردم که 2طبقه اپ امپ 2 تایی باید باشه .ببخشید شما رو هم بزحمت میندازم
سئوالی دارم اینه که نظر شما در مورد افزایش تغذیه برای پیش تقویت کننده و انتگرال گیر چیه مثلا اگه ولتاژ +15 و -15 بدیم یا ولتاژهایی بالا تر از منفی ومثبت 5 اعمال کنیم خوبه یا بده چه تاثیری میذاره
دوم اینکه چرا در مدار اصلی pd3200 که برنامه اورجینال روش هست یعنی کیتی که میفروشن از 2 تا ماسفت irf9540 بصورت موازی استفاده میکنند شکل زیر را ببینید
و این که با وجود میکرو چرا از 74123 استفاده کردن

5xq2vs9ifweblcioacf2.jpg
 
آخرین ویرایش:
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: d.rmardin

mahdi8866

کاربر
2008-11-22
166
349
سلام جناب mee
راستی کمترین زمان برای پالس نمونه چند میکرو ثانیه هست؟ منظورم زمان on بودنه پالسه نمونست و بهترین زمان چقدره؟
 
بالا