آی پی امداد
abtahi
آریا الکترونیک mehrinfo تکشو

کویل در فلزیاب PI قسمت دوم

mee

کاربران vip(افتخاری)
vip افتخاری
کاربر
2008-12-10
245
1,616
sari
rl موازی

سلام دوست خوبم اقا محسن و همچنین سلام به همه دوستان
پیشنهاد بسیار عالی داده اید (( تهیه فرهنگ لغت فلزیاب )) . موافق هستم ولی به تنهایی اینکار را نخواهم کرد و به کمک شما دوستان نیز نیاز دارم و برای قانون مند شدن این فرهنگ لغت پیشنهاد می کنم که تاپیکی تحت همین عنوان ایجاد شود که یک یا چند نفر بتوانند ان را ویرایش کنند و این تاپیک در یک صفحه باشد .
من در اسرع وقت اینکار را خواهم کرد .
===========================================================
در رابطه با برنامه نویسی باید خدمت شما عرض کنم که من این رشته را یاد گرفتم و بلد هستم (( برنامه نویسی )) ولی در تبهر ندارم و نمی توانم یک برنامه حرفه ای دقیق بنویسم .می دانم که نوشتن برنامه مایندایور بسیار راحت است و سخت ترین قسمت ان تهیه پالس خنثی ساز زمین است (( ولوم threshold )) . خواستن توانستن است . راستش چون من در این قسمت ضعیف هستم تا اکنون مشکلات دستگاه را به صورت انالوگی رفع کردم (( منظورم ماژور های انالوگ الکترونیکی که طراحی و نصب کردم که توی عکس های اپلود شده هست )) . پس این بخش از مباحث را به شما می سپارم .
===========================================================
در رابطه با قانون های جریان در مدار های موازی :
در مدار های موازی rl , rlc, rc و یا هر مدار دیگر . در ان اختلاف پتانسیل دو سر قطعات با هم برابر بوده و فقط جریان عبوری انها متناسب با اهم هریک از قطعات باهم دیگر متفاوت است ولی در مدار سری بلعکس می باشد .
فرض کنید دو مقاومت با دورنج مختلف را باهم موازی کردید و شپش ان را به یک منبع ولتاژ وصل کردید مطمئنا جریان عبوری از مقاومت با اهم کمتر ، بیشتر از مقاومت با اهم بیشتر می باشد و اگر ولتاژ دو سر انها را اندازه بگیریم مطمئنا ولتاژ منبع تغذیه را بدست می اوریم .
در rl فلزیاب هم به همین شکل است در زمان سوئیچ ترانزیستور(( tr = on))از انجایی که مقاومت کویل از مقاومت R کمتر است لیکن جریان بیشتری از ان می گذرد .
ولی در زمان خاموش بودن ترانزیستور : بدلیل اینکه سلف عنصر ذخیره کننده انرژی می باشد و مقاومت نیز عنصر مصرف کننده تبدیل می شود لذا انتظار داریم که در زمان قطع ترانزیستور انرژی کویل در مقاومت دشارژ شود و در این جا انرژی به صورت ولتاژ بالا و جریان کم می باشد (( واتاژ بالای پیک تا پیک کویل از همینجا ناشی می گردد البته این انرژی رابطه مستقیم با مقدار کویل دارد در مایندایور حدود 800 ولت پیک تا پک می باشد )) .
راه حل مقادیر جریان را در پایین اوردم (( قابل ذکر است که اگر بخواهیم این مقادیر را در پروژها به صورت عملی حساب کنیم مقادیر دیگری را باید در نظر بگیریم مثلا در مایندایور باید مقادیر مقاومت دیود های d2 , d3 , d4 وr17 نیز باید در معادله قرار گیرد و حساب شود چون انها نیز عضوی از این مدار موازی هستند ))
حال اگر R را کاهش دهیم انتظار داریم که از جریان عبوری کویل کاسته و به جریان عبوری مقاومت اضافه شود .
برای همین در فلزیاب با مشکل جریان دهی کویل ، مقدار مقاومت R ، گرمای R و ... مواجه هستیم .
==============================================================
در مورد دیود سری با مقاومت . نظری ندارم چن تا حالا اینکار را نکردم و اصلا به فکرم خطور نکرده بود . پیشنهاد عالی می باشد . و نیاز به بررسی بیشتر دارد .
راستی تاکنون کلی مقاله پربار ارائه کردی ولی نگفتی که خودت روی چه دستگاهی کار می کنی ؟؟؟؟؟
با سپاس فراوان Mohammad
 

پیوست‌ها

  • 108 کیلوبایت بازدیدها: 475
  • 104.9 کیلوبایت بازدیدها: 523
آخرین ویرایش:

lachinani

کاربر
2009-05-09
92
250
توضیح

دوست عزیز محمد جان کمی دچار ابهام شده ای من با احترام خاصی که به شما دارم (خیلی)باید بگوییم اشتباه فکر میکنی نه که اشتباه میگی نه دیدت اشتباهه من سابقه چندین بار تدریس خصوصی مدار را داشته ام و میدانم که در مدار موازی جریان هر المانی از تقسیم ولت دو سرش بر مقدار امبدانسش بدس میایدv/z واضح است که جریان عبوری تابعی از دو بارامتر v,zمیباشد و مقاومت های دیگر در جریان عبوری ان المان هیچ نقشی ندارد این که مقاومت کمتر جریان بیشتری دارد در ان شکی نیست اما در اینجا موضوعیت ندارد در بالا نیز گفتم مقاومت را کم کنیم جریانش بیشتر میشود و از این رو است که باید به ان برداخت و بی مهابا نیز نمیشود کمش کرد اما جریان نهایی کویل را همان ولت دو سرش و مقاومت داخلیش تایین میکنن من تعجب نمیکنم به همان علتی که در متن قبل به ان اشاره کردن اکثر طراحان خوب کمی حواسشان به دور دستهاست و مسایل ابتدایی را گهگداری اشتباه میکنند متن قبلیم را یک بار دیگر مطالعه کن ومطمیین باشید که محسن حرفی را از روی خودخواهی نمیزند و به مطالبش اعتماد کنید من عاشق اموختن و یاد دادن هستم و از شما محمد جان مطالب خوبی فرا گرفتم(بی تعارف) مرسی یک نکته از تحلیل مدار :اگر المانی با منبع ولت موازی بود و صورت سوال بارامترهای اجرایی ان المان را و جریان منبع را نخواسه بود میتوان ان المان را حذف نمود تا مدار ساده شود. و اگر مقاومتی با منبع جریانی سری بود و هدف بارامتری از ان مقاومت نبود میتوان انرا حذف نمود.
 
آخرین ویرایش:

lachinani

کاربر
2009-05-09
92
250
در مورد اینکه من روی چه مداری کار میکنم من 3 سال بیش مدار گری را ساختم و از همان جا سعی کردم بلوکهایش را به عهده میکرو کنترلر بسبارم و انرا ارتقا ببخشم و به نتایج خوبی دست یافتم تا به حال نیز به این سایت نیامده بودم چون ثبت نام میخواس و من هم اهل اینترنت نبودم و ایمیل نداشتم ازش میگذشتم باور کن بار اولی که به سایت وارد شدم و فلزیابهایی که با میکرو بودند را دیدم خندیدم چون با طراحی های خودم فرق چندانی نداشت برای همین است که من از کسی خط نمگیرم من در زندان خودم به این ناتیج رسیدم بدون ذره ای مشورت و الان با شما مطمیینم که کرکره یpiرو میکشیم بایین چون شما چیزی میدانید که من نمیدانم و بلعکس
 

mee

کاربران vip(افتخاری)
vip افتخاری
کاربر
2008-12-10
245
1,616
sari
سلام محسن جان
امیدوارم که سوئ تفاهم نشده باشه . شما من را به بزرگواری خودتون ببخش . من منظور شما را درست نگرفته بودم . شما یک راه حل طولانی را به سادگی چند خط گفتی مطمئنا پارامترهایی برای خواننده گنگ می شود لذا خواهشمند هستم که مسائل را تیتر به تیتر و روشن ارائه شود . اگر خوب به هردو متن دقت شود خواهیم دید که هردوی ما به یک مطلب اشاره می کنیم ولی با ادبیات متفاوت و فکر می کنم که با اجرائ پیشنهاد شما (( تهیه فرهنگ لغت مشترک )) این مشکل برطرف بشود .

دوست عزیز من به مدت یک هفته به ماموریت کاری خواهم رفت لذا از شما خواهش می کنم که برای حل مشکلات و پاسخ دوستان در این تاپیک ها در این مدت اقدامات لازم را انجام فرمایید .
در پایان بازهم از شما طلب پوزش دارم و امیدوارم که در اینه شاهد همکاری های بیشتر با شما باشم بیتعارف از بحث با شما در این ضمینه (( الکترونیک )) لذت می برم .
پا سپاس ,و احترام فراوان Mohammad
 
آخرین ویرایش:

lachinani

کاربر
2009-05-09
92
250
سلام از این که منرو لایق دیدی کمال سباس رو دارم هر سوالی را در حد توانم باسخ گو خواهم بود من در اولین زد و خورد اطلاعاتی به این نکته اشاره کردم که ادبیاتمان فرق میکند لذا خواهشمندم هر چه زود تر برای فهنگ لغت اقدام کنید تا کار برنامه وار رو به اوج برود( مرسی)
 

stefani55

کاربر
2009-03-03
95
109
با سلام به اقا محمد و اقا محسن لطفا به من بگید چرا طراح مینر از سیم افشان برای سیم پیچ استفاده کرده و در بازار ایران از چه نوع سیم افشان می تونیم برای این منظور استفاده کنیم که کیفیت کاری سیم پیچ بهبود پیدا کنه و ایا از سیم دیگه ای هم میشه استفاده کرد با تشکر
 

behrouz_t

کاربر
2009-06-04
32
54
سلام.دوست عزیزمان آقا محسن دررابطه با ساخت کویل تخت که از اثرگذاری بیشتری نسبت به کویل معمولی برخوردار هست توضیحاتی دادند که تا حدی برای من نامفهوم بود چون در روش محاسباتی ایشان میزان اندوکتانس سیم پیچ در نظر گرفته نشده .اگر بخواهیم یک کویل تخت با اهم 5/3 و 436 میکرو هانری بسازیم طبق تعاریف شما چگونه باید عمل نمود؟
با تشکر
 

mee

کاربران vip(افتخاری)
vip افتخاری
کاربر
2008-12-10
245
1,616
sari
پاسخ به stefani55

سلام دوست عزیز
اصلا و ابدا طراح ماینر از سیم 0.5 افشان استفاده نکرده .
مطمئن باشید که دوستانی که این امر را به شما انتقال دادند سخت در اشتباه هستند . خودت فکر کن : اگر برای پیچیدن یک کویل 2.5 اهمی از سیم 0.5 افشان استفاده کنی حداقال 300 گرم تا 500 گرم معادل نیم کیلو وزن کویل می شه . ایا این منطقی هست ؟ اگه باور نمی کنی می توانی این کویل را بپیچی !
در سایت اصلی به صفحه اموزش ساخت کویل مراجعه کن و عکس کویل پیچیده شده را بدقت نگاه کن " مطمئن می شی که از سیم افشان استفاده نکرده .
برای پیچیدن کویل از سیم 0.45 یا 0.50 میلیمتر استفاده کنید .(( از جنس سیم مسی لاکی ))
با سپاس فراوان mohammad
 

stefani55

کاربر
2009-03-03
95
109
با سلام و سپاس فراوان از محمد جان بخاطر راهنمایی بله من هم با نظر شما موافق هستم که از سیم 5/ افشان نمی توان استفاده کرد یکی از دلایل استفاده نکردن ان مصرف بیش از حد باطری است و دلایل زیاد دیگری که به انها اشاره کرده اید ولی من با توجه به تعاریف شما و اقا محسن متوجه نشدم که از کدام روش برای پیچیدن کویل استفاده کنم سیم لاکی و پیچیدن معمولی یا سیم افشان و پیچیدن تخت کدام روش از نظر کارایی بهتر عمل می کند میشه معایب و مزایای هر کدوم را مختصرتوضیح بدید و اینکه از کدام روش استفاده کنیم و اینکه می خواستم بدونم از میندایور که ساختید و حساسیت نداشتن ان به طلا به نتیجه ای رسیدید و اینکه میندایور شما بردش چقدره. ببخشید از اینهمه سوال با سپاس فراوان از شما دوست عزیزمحمد جان
 
آخرین ویرایش:

mee

کاربران vip(افتخاری)
vip افتخاری
کاربر
2008-12-10
245
1,616
sari
پاسخ به stefani55

سلام دوست عزیز
این همه بحث در رابطه با کویل توسط من و دیگر دوستان ارائه شد تا دوستان متوجه بشوند که برای پیچیدن و ساخت کویل استفاده از سیم افشان کاری بث بیهوده و کاملا اشتباه است این به ان معنی نیست که با سیم افشان نمی شود ، شدنی هست ولی با راندمان 10% .
پس استفاده از سیم افشان را از سرتان بیرون کنید و دیگر در مورد ان سوالی مطرح نکنید چون بحث به بیراه می رود .
کویل تخت درواقع همان کویل معمولی است با این تفاوت که ارایش سیم ها در زمان پیچیدن رعایت می شود و این بنوبه خود از پراکندگی میادین مغناطیسی و اشوفتگی در شار کویل جلوگیری می کند که این امر باعث افزایش 30 تا 40 درصدی کویل و در نهایت کاوش می شود ولی پیچیدن کویل تخت به مراتب از کویل معمولی سخت تر می باشد .
اگر کویل معمولی را با دقت بپیچید برای کار جواب می دهد و شمارا دچار مشکل نمی کند و باعث خلال کار دستگاه نمی شود . خودم از همین نوع استفاده می کنم .
می توان گفت که تنها تفاوت این دو کویل همان راندمان کاری کویل تخت می باشد البته من هنوز از کویل تخت استفاده نکردم و تجربه ای در ان مورد ندارم احتمالا اقا محسن عزیز اطلاعات بیشتری در مورد کویل تخت دارد اگر از ایشان بپرسید مطمئنا شما را راهنمایی می کنند شاید نکاتی وجود داشته باشد (( در مورد کویل تخت )) که من ندانم بدلیل استفاده نکردن از ان کویل . به هرحال من از کویل معولی که با دقت زیاد پیچیدمش استفاده می کنم و از ان نتایج رضایتبخشی را گرفتم .
در مورد مایندایور ساخت من :
بله با تغییراتی در مدار (( راه انداز فت و طبقه قدرت و op_amp و انتگرال گیر و نمونگیری سمپل برای delay )) توانستم حساسیت مدار را به طلا افزایش چشمگیری دهم و اکنون در مراحل انتهایی کار تغییرات بر روی مایندایور می باشم که پس از پایان کار بصورت قطعی کلیه تغیرات را در سایت اپلود خواهم کرد .
برد این دستگاه در سایت اصلی 1.8 متر با کوچکترین لوپ اعلام شده ولی در ان نوع و ابعاد فلز مشخص نشده و نمی دانیم برای چه فلز و چه ابعادی دستگاه این برد را دارد ولی خودم یک سکه تمام بهار ازادی را در محیط اطاق (( با الودگی های بسیار زیاد موجود در اطاق )) حدود 26 الی 28 سانتیمتر 100% اشکار کردم قابل ذکر است که من از مایندایور 2 استفاده می کنم , و از کویل 26 سانتیمتری استفاده می کنم
عکس های زیر هم از مایندایور من می باشد با اخرین تغییرات .
با سپاس فراوان Mohammad
 

پیوست‌ها

آخرین ویرایش:
بالا