آی پی امداد
abtahi
آریا الکترونیک mehrinfo تکشو

مجموعه مدارات درخواستي از اقای رجبی

gadraj

معاون مدیر کل
معاونت انجمن
2007-05-09
5,023
106,558
سلام اقای رجبی من نیاز به یک شماتیک و پی سی بی یک مدار محافظ یخچال و تلوزیون دارم.باتشکر از زحمات شما
با سلام :
دوست عزيز ابتدا اجازه دهيد از دستگاه هاي محافظ اطلاعاتي در اختيارتان قرار دهم :
اين دستگاه ها در طرح هاي مختلفي ولي با يك اصول كار ميكنند كه اگر براي لحظه اي برق شهر قطع يا كمتر از محدوده 180 ولت يا بيشتر از حدود 250 ولت شود دستگاه محافظ به مدت سه الي 4 دقيقه برق را از دستگاه مصرف كننده قطع كرده و با سپري شدن مدت فوق مدار فعال شده و برق را به دستگاه وصل خواهد كرد .
حال خيلي مختصر نگاهي به عملكرد دستگاه هاي يخچال و فريزر بپردازيم :
مي دانيد كه يخچال و فريزر و كولر برقي و..... از يك كمپرسوري استفاده ميكند كه گاز فشرده شده را با فشار بالايي در لوله هاي مويي وارد كرده و در اثر فشار متراكم شدن در قسمت سرد خانه ان توليد سرما ميكنند .
حال فرض كنيد يك يخچال شروع بكار كرده و گاز را در فشار بالايي كه موتور كمپرسور متحمل فشار انست در نهايي ترين قسمت قرار داده و در حال كار است .
حال اگربراي لحظه اي برق شهر قطع شود موجب خاموشي كمپرسور شده و در همين حال {تحت بار كامل و فشار بالا } موتور استپ خواهد كرد و چنانكه بلافاصله برق شهر مجددا وصل شود موتور مجبور خواهد بود تحت فشار و بار كامل راه اندازي شده و به كار خود ادامه دهد كه اين موردي هست كه موجب سوختن و خرابي كمپرسور ميشود لذا داشتن مداري كه براي مدتي برق شهر را در اين موارد براي مدتي {معمولا 3 الي 5 دقيقه طول ميكشد تا فشار گاز در حالت خاموشي موتور به مرحله ابتدايي برگردد و موتور از نقطه ابتدا و به حالت نرمال شروع بكار كند } قطع نمايد ضروري به نظر ميرسد كه يك مداري با شرح جزييات و كامل از نوع تجارتي كه در بازار به فروش ميرسد و تست شده ميباشد در بخش مدارات الكترونيك اپلود شده است ميتوانيد استفاده كنيد .

با توجه به مطالب بالا فكر كنم توجيه شده باشيد كه چنين دستگاهي در بكار گيري به عنوان {محافظ تلويزيون و كامپيوتر و ساير وسايل برقي مشابه } جايگاهي ندارد زيرا تقريبا در حال حاضر تمام ادوات برقي از منابع تغذيه سويچينگ بهره ميبرند كه از ولتاژ هاي حدود 100 ولت الي 260 ولت بطور اتوماتيك و بدون دغدغه به كار خود ادامه خواهند داد لذا توصيه ميشود از بكار گرفتن چنين مداراتي در تلويزيون و كلا تمام دستگاه هايي كه از منبع تغذيه سويچينگ استفاده ميكنند خود داري كنيد گاها ديده شده كه همين مدارات محافظ خود موجب خرابي منابع تغذيه شده و همچنين محدوديت هايي را هنگام قطع لحظه اي برق شهر در استفاده از چنين دستگاه ها ي خانگي موجب نشود .
با تشكر .
موفق باشيد .
 

narges@mohse

Banned
2009-02-22
103
837
اقای رجبی خیلی ممنون از تو ضیحتان،انشاالله که همیشه سالم و سلامت باشید.تمام صحبت های شما دقیقا درست است اما من نیاز به چنین مداری دارم.امکانش وجود دارد برای من قرار دهید.باتشکر
 

narges@mohse

Banned
2009-02-22
103
837
اقای رجبی با تشکر از زحمات شما اما من متاسفانه در قسمت مدارات الکترونیک نتوانستم مدارش را پیدا کنم.اگر امکان دارد لینک دانلود را برای من قرار دهید
 

hmd-sat

کاربر vip
کاربر
2006-10-30
135
373
چگونه میتوان قدرت دید در شب دوربین های که دارای چند تا led مادون قرمز در اطزاف لنز دارند را افزایش داد؟ایا میتوان پروژکتوری برای اینگونه دوربین ها ساخت ؟
اگر امکان دارد مداری قرار دهید
سوال دیگری هم داشتم؟
ایا میتوان از پاور کامپیوتر برای شارژر باطری ماشین استفاده کرد ؟
کدوم مدل پاور جریان لازم برای این کار رو دارد؟
ممنون میشوم کمکم کنید
hmd-sat; 06-18-2010 at 14:32
 

JVC_ATX

VIP PLUS
VIP PLUS
vip
کاربر
2007-05-02
88
544
با سلام اقای رجبی
من مداری میخوام که با اون رابط بین دی*- و رسیو* به صورت بی سیم عمل کنه به فاصله یک
کیلومتر ایا این کار شدنی است
باتشکر
 

starsat190

کاربر
2007-08-16
6
7
با سلام
شما در این پست http://www.irantk.ir/showpost.php?p=41380&postcount=382 مداری رو محبت فرمودید که بنده ساختم ولی یک مشکل وقتی به منبع تغذیه وصل میکنم و باتری را با اهممتر ولت میگیرم روی 8 ولت هم باشه تمام چراغها روشنه .
به نظر شما مشکل از کجاست ؟
و دوم اینکه به جای led مداری هست که به صورت دیجیتال نشون بده
دقیقا مثل اهم متر منتها خیلی حجم کم .
بازم از سایت خوبتون ممنونم

آقا سلام
کسی نیست دریابد مرا
 

ajamee

VIP+ افتخاری
کاربر
2009-09-14
1,727
4,740
سلام دوست گرامي براي مدار ار تغذيه جداگانه استفاده کن بله هست در بازا ربه علت قيميت پايين ارزش ساخت آن را ندار قميت 4000هزار تومان هست در اين مدار از چيپست معرف 7107 استفاده شده است
 

ajamee

VIP+ افتخاری
کاربر
2009-09-14
1,727
4,740
با سلام دوست گرامي من در حال ساخت محافظه يخجال ديجتالي هستم اگر جواب بگيرم در اختيار شما قرار ميدهم اگر محافظه معولي ميخواهي بفرمايد تا در اختيار شما قرار بدهم
 

narges@mohse

Banned
2009-02-22
103
837
با سلام دوست گرامي من در حال ساخت محافظه يخجال ديجتالي هستم اگر جواب بگيرم در اختيار شما قرار ميدهم اگر محافظه معولي ميخواهي بفرمايد تا در اختيار شما قرار بدهم
دوست من اگر لطف کنید همان نقشه محافظ معمولی را برای من قرار دهید با تشکر #$v686
 

ajamee

VIP+ افتخاری
کاربر
2009-09-14
1,727
4,740
PHP:
C:%5CDocuments%20and%20Settings%5Cn%5CDesktop%5CNew%20Folder
مدار در مقابل نوسانات برق شهر از لوازم الكتريكي همچون يخچال محافظت ميكند . تقويت كننده عملياتي IC LM324 (IC2) بصورت مقايسه كننده ولتاژ استفاده شده است . اين IC از چهار تقويت كننده عملياتي تشكيل شده ، كه فقط از دو تقويت كننده عملياتي آن (N1 , N2) در اين مدار استفاده شده است.
تغذيه رگوله نشده به مجموعه سري مقاومت هاي R1,R2و VR1 متصل شده. و همان تغذيه به يك ديود زنر 6.8 ولتي (ZD1) از طريق مقاومت R3 وصل شده است .
VR1 را بطوري تنظيم كنيد كه براي ولتاژ نرمال 180 الي 240 ولت ، ولتاژ در پايه مثبت (پين 3) تقويت كننده عملياتي N1 كمتر از 6.8 ولت باشد. در نتيجه خروجي تقويت كننده عملياتي صفر خواهد بود و ترانزيستور T1 خاموش مي ماند. رله ، كه به كلكتور T1 متصل است ، نيز تغذيه نخواهد شد . در نتيجه تغذيه AC به وسيله برقي از طريق تيغه نرمال بسته رله اعمال خواهد شد ، در طي عملكرد عادي برق قطع نمي شود .
زمانيكه برق شهر از 240 ولت افزايش مي يابد ، ولتاژ ترمينال مثبت (پين 3) تقويت كننده عملياتي N1 افزايش پيدا مي كند .مقدار ولتاژ در ترمينال منفي بعلت وجود ديود زنر 6.8 ولت خواهد ماند ، خروجي تقويت بالا خواهد رفت كه باعث راه اندازي ترانزيستور T1 و رله تغذيه مي شود. ودر نتيجه ، تغذيه AC قطع و وسيله برقي خاموش ميگردد . بنابراين وسيله برقي در مقابل خطر اضافه ولتاژ محافظت ميگردد .
حال اجازه دهيد به بررسي عملكرد مدار در زمانهاي افت ولتاژ بپردازيم. زمانيكه ولتاژ زير 180 ولت برسد ، ولتاژ ترمينال منفي (پين 6) تقويت كننده عملياتي N2 كمتر از ولتاژ در ترمينال مثبت (6ولت) خواهد شد. بتابراين خروجي تقويت كننده عملياتي N2 زياد مي شود و رله را بوسيله ترانزيستور T1 فعال ميكند. تغذيه AC قطع شده و وسيله الكتريكي خاموش ميشود . بنابراين وسيله برقي در مقابل افت ولتاژ محافظت مي كند .سيم بندي IC1 براي يك تغذيه 12 ولت تثبيت شده است.
پس رله در دو حالت فعال مي گردد : نخست ، اگر در پين 3 از IC2 در بالاتر 6.8 ولت است ، و دوم ، اگر ولتاژ در پين 6 IC2 كمتر از 6 ولت باشد .سطوح ولتاژ بالا و پائين توسط بترتيب VR1,VR2 قابل تنظيم است .
 

پیوست‌ها

آخرین ویرایش:
بالا