آی پی امداد
abtahi
آریا الکترونیک Amiric تکشو

مشکل: جوش نزدن روشن شدن چراغ قرمز 0.C و سبز پاور دستگاه اینورتر جوش مدل ZX7-200

arstan

VIP+ افتخاری
کاربر +vip پلاس
vip افتخاری
کاربر
2009-08-07
980
2,681
سپاس
اول از اطلاعات نادرستی که دادم ببخشید . با تعویض باطری اهم متر فکر کنم درست شده .
1- ولتاژ سیم فن هی کم و زیاد میشه بین 1 تا 7 ( راستی اون سیمی که علامت زدین که 24 ولت مال فن است . یه سیم دوتایی دیگه است که قرمز و سیاهه که با وصل کردن دو سیم ولت متر عدد 26 ولت رو نشان میده .
2- خازن های بزرگ که سیم سیاه ولت متر را به پایه منفی Image1536.jpgو سیم قرمز ولت متر را به بدنه یا رادیاتور بزرگ آلومینیمی وصل کردم و درجه ولت متر را روی 200 گذاشتم عدد 0.2 را نشان میده . با توجه به عکس که گذاشتم .
3- فن هم کار میکنه
4- سه سیم قرمز و سیاه که گفتین ولتاژ بگیرم . وقتی سه سیم قرمز را به سیم قرمز ولت متر و سه سیم سیاه را به سیم سیاه ولتمتر وصل میکنم عدد 321 را نشون میده
5- فیوز حرارتی هم خرابه . چون هیچ اهمی نشون نمیده . یعنی فیوز قطع است .
6- پاسخ به سوال دیجیتال اون خازن که گفتین با ولت متر به دوپایه خازن وصل کردم عدد 26 ولت را نشون میده
 

غزال

ناظم انجمن
2012-03-18
10,099
79,803
با سلام . تشکر از غزال عزیز. راهنمای یها بنده صرفا برای این دوست عزیزمون بود که ظاهرا اماکانات و تجربه یمتناسب با این دستگاه رو ندارن. و بدیهی است که یک تعمیر کار اینورتور بدون نیاز به خارج کردن قطعه میتوند از صحت ان مطمین شود.ازآنجاکه تعمیر اصولی و علمی ، دستگاه تحت تعمیر را با حداقل لحیمکاری و با حداقل خسارت و هزینه و حداکثر کیفیت و طول عمر قابل استفاده میسازد
با این حرف شما خیلی موافقم و بندهبرای جلوگیری از خسارات زیاد و جلوگیری از صرف وقت و هزینه خیلی جامع تممی احتمالات رو برسی کردم و توضیح دادم و عیب یابی و نحو هی ان دیگر چیزی نسیت که بتوان در این جا توضیح داد.و نکته ی بعدی اگر شما به علت خارج نکردن یک فت و عدم تست ان که به نظر شما سالم بوده دستگاه رو روشن کنید تمامی فت ها خواهند سوخت و به نظر شما وقتی که بعد سوختن قطعات از شما گرفته میشود خیلی بیشتر از تست ان است؟
متوجه این قسمت فرمایشاتون نشدم که فرمودید لحیم کاری باعث کاهش کیفیت میشود و این درست نیست.
شاید سه یار چهار مورد داشتم که ترانس از داخل اتصال کرده بود و من هم همه ی احتمالات رو عرض کردم. برای تست ترانس لازم نیست از مدار خارج شود فقط سیم قرمز ان از سوکت جدا شود و تست هر کدام کمتر از یک دقیه زمان میبرد.از ان جایی که دیود ها بسیار امپر بالا هستن و محافظت شده جریان خروجی از ترانس ها به شدت بالا هست و احتمال خرابی وجود دارد.فن این دستگاه ها اکثرا 220 ac هستش و البته هستن که با 24 ولت کار میکنن که این فن ها توربو هستن و با افزایش دما دور انها نیز تغییر میکند.ید اور بشم تعمییر این دستگاه ها علاوه بر دانستن تئوری تجربه نقش پر رنگ تری دارد.بله با توجه با محافظت دیود ها احتمالا سوختن انها کم است و بنده فقط یک بار این موضوع را دیدم.به هر حال دوست عزیز قبل صرف وقت و هزینه اطلاعاتی در مورد دستگاه و نحو ه ی کار و تست قطعات به دست اورید و با تجهیزات کامل به سراغش بروید .از نظر دوستان هم استفاده کنید که "همه چیز را همه گان دانند" باتشکر از شما و غزال ممنون که وقت میزارید واسه هم دیگه مون




سلام

استاد عزیز و بزرگوارم
ضمن تشکر فراوان بابت پاسخ های علمی و منطقی شما
اطلاعات شما گویای مهارت قابل توجه شماست و قطعا محتاج ارشاد و اصلاح شما هستم و اگرچه عموما بسادگی حاضر نیستیم روش نادرست خود را تغییر دهیم و ازجمله من حاضر نمیشم مولتیمتر کلنگی خودم را با گرانترین مولتیمتر عوض کنم

اما ازآنجاکه تعویض شیوه در زمان راهنمایی دیگران بسیار نادرست است لذا ضمن پوزش از شما بناگزیر توصیه خودم را مطرح کردم تا درصورت انتخاب شیوه حقیر قادر به ادامه راهنمایی باشم

ازآنجاکه مقاومت اهمی ترانس این دستگاه بسیار ناچیز است و لذا شورتی سیم پیچ بسادگی جز با تعویض و یا با شیوه های ابتکاری قابل تشخیص نیست لذا تصور کردم تست ترانس با تعویض آن مورد هدف شماست و لذا حق با شماست

اما در بسیاری از موارد قطعات سالمی را تعویض کرده ایم و تصور میکنیم معیوب است درحالیکه سالم است و عامل خرابی مورد دیگری بوده که همزمان با تعویض آن اتفاق افتاده و لذا اگرچه سوختن ترانس این دستگاه بسیار بسار بعید است اما محال نیست و با این وجود تصور میکنم ترانس شما سالم است

اینکه فرمودید با سوختن یک فت بقیه فت ها خواهد سوخت درخصوص برخی از طراحی ها و مدارات حق با شماست ولی نوع طراحی این دستگاه و شیوه حفاظت آن بگونه ای است که صدمه قبلی فت نه تنها محاله موجب سوختن بقیه فت ها بشه بلکه کوچکترین خسارت دیگری نیز به دستگاه وارد نمیکنه مگر PTC , NTC که آنهم در زمان کوتاه تعمیر نمیشه بلکه در زمان طولانی و نزد مشتری اتفاق می افته

و نهایتا بله فن دستگاههای جوشکاری 220 و 24 و 12 ولتی است ولی در این نوع دستگاه فقط 24 ولتی دیدم و اطلاع نداشتم که در این مارک فن 220 ولتی هم ممکنه باشه
ولی با توجه به اطلاعات ضعیف دوست عزیز ناگزیر شدم ولتاژ 24 ولت را از طریق فن تست کنم

بابت اصلاح و ارشاد شایسته شما سپاسگزارم
 

غزال

ناظم انجمن
2012-03-18
10,099
79,803
سپاس
اول از اطلاعات نادرستی که دادم ببخشید . با تعویض باطری اهم متر فکر کنم درست شده .
1- ولتاژ سیم فن هی کم و زیاد میشه بین 1 تا 7 ( راستی اون سیمی که علامت زدین که 24 ولت مال فن است . یه سیم دوتایی دیگه است که قرمز و سیاهه که با وصل کردن دو سیم ولت متر عدد 26 ولت رو نشان میده .
2- خازن های بزرگ که سیم سیاه ولت متر را به پایه منفی مشاهده فایل‌پیوست 79035و سیم قرمز ولت متر را به بدنه یا رادیاتور بزرگ آلومینیمی وصل کردم و درجه ولت متر را روی 200 گذاشتم عدد 0.2 را نشان میده . با توجه به عکس که گذاشتم .
3- فن هم کار میکنه
4- سه سیم قرمز و سیاه که گفتین ولتاژ بگیرم . وقتی سه سیم قرمز را به سیم قرمز ولت متر و سه سیم سیاه را به سیم سیاه ولتمتر وصل میکنم عدد 321 را نشون میده
5- فیوز حرارتی هم خرابه . چون هیچ اهمی نشون نمیده . یعنی فیوز قطع است .
6- پاسخ به سوال دیجیتال اون خازن که گفتین با ولت متر به دوپایه خازن وصل کردم عدد 26 ولت را نشون میده

سلام
دوست عزیزم فیوز حرارتی را تعویض کن و اگر فعلا نمیتونی بخری فعلا اتصال کوتاه کن و دوباره ولتاژها را اندازه گیری و اعلام کن

چه کسی گفت سیم قرمز را به رادیاتور متصل کنی ؟
دقت کن و طبق توصیه عمل کن و پاسخ سوالات را بده
ضمنا اگر کاری کرده باشی و نگویی من گمراه میشم

حدس میزنم فیش سه سیم قرمز و سیاه را جدا کردی و ولتاژ گرفتی اگه اینکارو کردی که حتما کردی از ولتاژ نمیتونم چیزی بفهمم همه چیز سر جای خوش باشه و ولتاژهایی که خواستم اعلام کن ولتمتر را فقط یه یکی از سه سیم قرمز و سیاه متصل کنی کافی است

نیاز نیست به هرسه سیم قرمز و سیاه متصل کنی( ولتاژ خازن بزرگ با وجود عیب به 300 ولت نمبرسه ) البته همه چیز متصل باشه

سیمی که خواستم ولتاژشو اعلام کنی به رله متصل شده ولی همون به 24 ولت فن هم متصله چون 24 ولت مستقیم و بدون واسطه به بوبین رله میره

البته شاید محل فیش بوبین رله را اشتباه کرده باشم
برای پیدا کردن رله شما دو فیش کوچک را آزاد کن و ببین مقاومت دو پین نری فیش چقدره هر کدام کمتره بوبین رله است و اگر 24 ولت یا کمتر با تغذیه خارجی هم بهش بدی رله عمل میکنه

دراینحالت دستگاه باید خاموش باشه زیرا اگه ولتاژ دستی به رله بدی و دستگاه معیوب روشن باشه خسارت میزنه

برای اندازه گیری ولتاژ خازنها همونطور که آقای دیجیتال فرمودند سیم مشکی ولتمتر را به یکی از سیمهای مشکی و پروب قرمز ولتمتر را به یکی از سیمهای قرمز فیش متصل کن
 
آخرین ویرایش:

arstan

VIP+ افتخاری
کاربر +vip پلاس
vip افتخاری
کاربر
2009-08-07
980
2,681
با تشکر
ولتاژ 310 که 320 نشون میده و 24 که 26 ولت نشون میده . دلیل بر درست بودن ولتاژ نیست ؟
طبق گفته شما شاسی یا گراند بخش تغذیه ، پایه منفی 4 خازن بزرگ تغذیه است
و شاسی یا گراند اصلی یا داخلی دستگاه به فلزات دستگاه ها متصل است
سیم منفی ولت متر را به پایه منفی و سیم مثبت را بدنه دستگاه وصل کردم . که عدد 0.2 نشون میده .
الان سیم منفی را به پایه منفی خازن و سیم مثبت را به پایه مثبت خازن وصل کردم 320 ولت را نشون میده .



 

arstan

VIP+ افتخاری
کاربر +vip پلاس
vip افتخاری
کاربر
2009-08-07
980
2,681
جناب غزال اگه در رابطه با ولتاژ گیری قطعات نوشته ای در این سایت دارید . یا مطلبی برای دانلود دارید . لطفا معرفی کنید . تا هنگام سوال اساتید . دچار سردرگمی سوال کننده ها نشم . البته در این سایت من دررابطه با ولتاژ گیری قطعات مطلبی پیدا نکردم و بیشتر در رابطه با تست قطعات بود که مطالب ارزنده ای یاد گرفتم .
 

غزال

ناظم انجمن
2012-03-18
10,099
79,803
با تشکر
ولتاژ 310 که 320 نشون میده و 24 که 26 ولت نشون میده . دلیل بر درست بودن ولتاژ نیست ؟
طبق گفته شما شاسی یا گراند بخش تغذیه ، پایه منفی 4 خازن بزرگ تغذیه است
و شاسی یا گراند اصلی یا داخلی دستگاه به فلزات دستگاه ها متصل است
سیم منفی ولت متر را به پایه منفی و سیم مثبت را بدنه دستگاه وصل کردم . که عدد 0.2 نشون میده .
الان سیم منفی را به پایه منفی خازن و سیم مثبت را به پایه مثبت خازن وصل کردم 320 ولت را نشون میده .




سلام
بازم پاسخ ناقص است
آیا فیوز را تعویض کردی یا نکردی ؟ قطع است یا اتصال کوتاه است چه وضعیتی داره ؟
آیا در زمان اندازه گیری ولتاژها ،فیشها و تمام قطعات دستگاه سر جای خودش قرار داشته ؟
لطفا پاسخ کلیه سوالات را با توضیح کافی بده

بدون توضیح شما چطور بفهمم این ولتاژها در چه حالتی است باوجودیکه به این نکته تاکید ویژه کردم معذالک هیچگونه توضیحی ندادید

عزیزم این جمله که فرمودید
سیم منفی ولت متر را به پایه منفی و سیم مثبت را بدنه دستگاه وصل کردم . که عدد 0.2 نشون میده .


در جمله فوق ، بفرمایید من چطور بفهمم به پایه منفی کدام قطعه متصل کردید ؟

لطفا اعلام کنید ابتدا کلیه قطعات و فیشها را سر جای خود گذاشتم و سپس ولتاژها را با توضیح کامل اعلام کنید که سیم منفی و مثبت ولتمتر فلان نقطه است و اینقدر نشون میده

اگر در زمان اندازه گیری ولتاژها همه قطعات سر جای خودش بوده و فیوز هم سالم باشه دراینصورت با توجه به دیگر گزارشات شما ، دستگاه سالمه و باید جوش بده

سپاس
 
آخرین ویرایش:

arstan

VIP+ افتخاری
کاربر +vip پلاس
vip افتخاری
کاربر
2009-08-07
980
2,681
با تشکر از زمانی که دستگاه را تحویل گرفتم هیچ تغییری انجام ندادم . و دوسیم فیوز حراراتی طبق حالت قبلی ( شکل 2) با هم لحیم خورده است ( فیوز خراب است ). و تمام سیم ها سرجایش است . در مورد جمله ی ( سیم منفی ولت متر را به پایه منفی و سیم مثبت را بدنه دستگاه وصل کردم . که عدد 0.2 نشون میده .) که اشتباه متوجه شده بودم . طبق گفته شما (شاسی یا گراند بخش تغذیه ، پایه منفی 4 خازن بزرگ تغذیه است و شاسی یا گراند اصلی یا داخلی دستگاه به فلزات دستگاه ها متصل است ) سیم سیاه ولت متر را که خودم منفی نام گذاری کردم را به پایه منفی یکی از چهار خازن بزرگ برد تغذیه و سیم قرمز ولت متر که مثبت است را به بدنه و یک بار به رادیاتور وصل کردم عدد 0.2 نشان داده بود . بار دیگر برای ولتاژ گیری سیم قرمز را به پایه مثبت خازن بزرگ وصل کردم طبق شکل زیر ولت متر عدد 320 را نشان داد . ( با این حال دو تا ال ای دی داخلی قرمز و سبز که روی برد بالایی است روشن است و دو تا ال ای دی بیرونی که سبز و قرمز است روشن است ولی دستگاه کار نمی کند . ) فن هم بخوبی کار میکند .
طبق فرمایشات شما فکر کنم قسمت تغذیه سالم باشد . چون هم 24 ولت را داریم هم 320 ولت را . حالا سوال اینکه بعد از وردی جریان ac برق شهر و تبدیل ان به dc از طریق برد تغذیه و خارج شدن ولتاژ 320 ولت : 1 - دستگاه این ولت را به چه مقدار تبدیل میکند و جریان برق چقدر میشود تا با آن جوشکاری کنیم ( یعنی دو کابل خروجی که انسان را برق نمیگیرد ولی با وصل شدن این دو خروجی به وسیله سیم جوش جریانی از آن می گذرد و جوشکاری می کنیم .)
2 - بعد از وارد شدن 320 ولت به برد بالایی از طریق 3 سیم سیاه و 3 سیم قرمز و خارج شدن آن از انتهای برد نزدیک فن باز هم به وسیله 3 سیم سیاه و 3 سیم قرمز ( ولتاژ خروجی این سیم ها که نزدیک فن است چقدر باید باشد؟ )
3 - فکر کنم علت خرابی فیوز حرارتی باز هم طبق فرمایشات شما با افزایش برق از طریق دستگاه تولید برق باشد . این فیوز به برد بالایی وصل است پس ایراد میتواند از برد بالایی باشد .
از روی ظاهر هیچ یک از قطعات نسوخته پس میتواند یک شورتی بین پینهای آی سی ها یا ترانزیستور ها باشد . راهنمایی کنید .

2.jpg




 

غزال

ناظم انجمن
2012-03-18
10,099
79,803
22.jpg


سلام

چیزی از قلم افتاده یا فیشی را در محل خودش نگذاشتید
1- در فیشی که برای اندازه گیری 310 ولت مشخص کردم ، سیم مشکی ولتمتر را به یکی از سه سیم مشکی این فیش و سیم قرمز ولتمتر را به یکی از سه سیم قرمز همین فیش متصل کن و سپس دستگاه را روشن کن ببین لحظه اول چند ولته و بعدا چند ولت میشه

2- سیم مشکی ولتمتر را به یکی از سه سیم مشکی فوق الذکر و سیم قرمز ولتمتر را به پایه وسط فت ها بزن باید پایه وسط 6 تا از فت ها حدود 310 ولت باشه ببین هست یا نه ؟

3- آیا الان دو سیم فیوز به هم متصله ؟

4- زیر رله آبی رنگ دو پین کلفت و دو پین کوچک است که دو پین کوچک بوبین رله است ولتمتر را به این دو پین کوچک متصل کن سپس دستگاه را روشن کن ببین لحظه اول چند ولته و بعدا چند ولته؟

5- در برد کوچک عمودی که با بیضی قرمز در تصویر فوق مشخص کردم آی سی 8 پایه KA3845 یا UC3845 است سیم مشکی ولتمتر را به بدنه دستگاه و سیم قرمز ولتمتر را به پایه 7 این آی سی متصل کن ببین چند ولته ؟

کلیه موارد فوق را اعلام کن
گزارش اخیر شما بهتر شده ولی اشکالی در تست های شما وجود داره

سپاس
 

ديجيتال

VIP+ افتخاری
کاربر
2012-12-28
429
1,906
تهران
سلام.امروز یکی از همین نمونه برای تعمیر اومد پیشم که فردا با عکس در خدمتم..
دوست عزیز کماکان من منتظر به ترتیب مراحل ذکر شده را دنبال کنید و اعلام نتیجه کنید تا بتونم ادامه بدم...
 

غزال

ناظم انجمن
2012-03-18
10,099
79,803
سلام.امروز یکی از همین نمونه برای تعمیر اومد پیشم که فردا با عکس در خدمتم..
دوست عزیز کماکان من منتظر به ترتیب مراحل ذکر شده را دنبال کنید و اعلام نتیجه کنید تا بتونم ادامه بدم...

سلام

جناب دیجیتال عزیز
بررسی شما خیلی ارزشمنده و ابهامات را رفع میکنه
لطفا در تصویر زیر ببینید سوکتی که با شماره یک مشخص کردم به بوبین رله متصله
البته تصویر پشت برد اینو میگه ولی مغایر با قطر سیمه

ضمنا سوکت دوم به کدوم قسمت متصله ؟

سپاس
R1.jpg
 
بالا