آی پی امداد
abtahi
آریا الکترونیک mehrinfo تکشو

سلام چرا در ورودی بعضی از منابع تغذیه از یک خازن و در بعضی دیگر از دو خازن سری استفاده شده..؟

mi1362mi

کاربر
2014-09-02
32
54

پیوست‌ها

  • 83.8 کیلوبایت بازدیدها: 70
  • 181.8 کیلوبایت بازدیدها: 66

Navid-Aref

کاربر vip
vip
کاربر
2008-11-23
385
797
نقل قول از دوستان وبسایت ECA:

دوتا خازن 200ولت رو سری کنی میشه 400ولت ولی ظرفیتش نصف میشه به شرط برابر بودن هر دو. مزیتش اینه که ارزونتر در میاد برای تولیدکننده.
و مقاوم تر هم میشه در برابر حوادث احتمالی یعنی احتمال سوختنش کمتر میشه چون بجای یک خازن از دو خازن استفاده شده.

علاوه بر موارد قبلی :
خازن های تک 400 ولتی عموما برای منبع تغذیه های فلای بک و فوروارد و فول بریج استفاده میشوند،
اما در منبع تغذیه های هاف بریج بدلیل ساختار آنها، اجباراً نیاز به دو عدد خازن می‌باشد.(مانند پاور کامپیوتر)
همچنین در منبع تغذیه سویچینگ هایی که کلید تغییر 110 -220 ولت دارند، اجباراً جهت دوبلر ولتاژ از دو عدد خازن 200 ولتی استفاده میشود که در اینچنین موارد مربوط به نوع منبع تغذیه نیست(مانند منبع تغذیه فلزی زنبوری).
 

غزال

ناظم انجمن
2012-03-18
10,099
79,768
درود

هرچند در پست‌های اول تاپیک تحلیل و عیب‌یابی تغذیه سوئیچینگ تابلوهای روان به تفصیل عملکرد تک خازن و خازن‌های سری مورد سوال ، تحلیل شده ، معذالک با توجه به اصرار و تاکید علاقمندان الکترونیک ، جهت پاسخگویی به این تاپیک ، علاوه بر تحلیل تفصیلی که در تاپیک مورد اشاره زیر ملاحظه میفرمایید، مختصری بشرح زیر اضافه میکنم.

در دو نقشه‌ای که مورد سوال و ابهام قرار گرفته یک نقشه متعلق به کشورهایی است که همگی آنها فقط دارای ولتاژ برق شهری ۲۲۰ و یا همگی آنها فقط دارای ولتاژ ۱۱۰ هستند که از یک خازن موازی با بریج استفاده میشه ، یعنی این تغذیه فقط با یک ولتاژ ثابت برق شهر کار میکنه یا ۲۲۰ یا ۱۱۰ که در پلاک دستگاه مشخص میکنه.

اما مطابق تحلیلی که در تاپیک زیر تقدیم شده اگر بخواهیم از تغذیه هر دستگاهی در کلیه کشورها که دارای برق ۲۲۰ و یا ۱۱۰ ولت هستند استفاده کنیم یکی از روش‌هایی که میتونیم به این هدف برسیم استفاده از دو خازن سری و یک کلید است که در حالت باز شبیه تغذیه نوع اول میشه که فقط با برق شهری ۲۲۰ ولت کار میکنه .

اما اگه کلید در حالت بسته قرار بگیره که پایه مشترک خازن‌های سری ، مستقیما به یکی از سیم‌های برق شهر متصل میشه دراینصورت طبق تحلیلی که در تاپیک زیر تقدیم کردم ، ولتاژ یکسوساز یا خروجی بریج را دوبرابر میکنه تا باز هم ولتاژ دو سر هر خازن ۱۵۵ ولت باشه و لذا دراینحالت باید حتما از برق شهری ۱۱۰ ولت استفاده بشه .

لذا اگه دیدین دو خازن سری و دیودها منفجر شدن مطمئن باشید صاحب دستگاه یا اپراتور ، کلید را در حالت ۱۱۰ گذاشته ولی به برق ۲۲۰ متصل کرده و باباشو درآورده .

سپاس

https://www.irantk.ir/threads/تحلیل-و-عیب-یابی-تغذیه-سوئیچینگ-تابلوهای-روان.85779/
 
آخرین ویرایش:
بالا