آی پی امداد
abtahi
آریا الکترونیک Amiric تکشو

امنیت شغلی در تعمیرات! (مطرح تجربیات)

Erfan_Rv

VIP PLUS
VIP PLUS
vip
کاربر
2020-05-05
101
281
اهواز
درود بر دوستان
"می دانیم حق تعمیر به یک خواسته جدی در سراسر دنیا تبدیل شده و به نظر می‌رسد سازندگانی چون لنوو تصمیم گرفته‌اند پیش از آنکه از سوی قانون گذاران مجبور شوند، حق تعمیر دستگاه توسط خریدار را به رسمیت بشناسند."
این کپی قسمتی از متن خبر زیر بود که با اجازه مدیران منبع رو میزارم و اگر غیر مجاز منبع رو پاک کنید(به تاریخ خبر دقت کنید این خبر برای امروز هست)
در مورد لپتاپ هم خدمتتون عرض کنم که:
عمده ایرادات مین برد مربوط به سوختن ماسفت ها یا آیسی i/o میباشد. که اگر ماسفت باشه معمولا سیپیو یا جیپیو میسوزه و هیچ امیدی به اون لپتاپ دیگه نیست چون هیچ کدوم از شرکت های اینتل، nVidia یا AMD این سری چیپ ها و پردازنده ها رو در بازار عرضه نمیکنند برای تعمیر، و هرچی توی بازاره از برد اوراقی برداشته شده.
پس این شد سه تا چیپ اصلی که هرکدوم بسوزه برد بدرد نمیخوره دیگه.
باتری ها هم همگی زیادی دشارژ بشه قفل میشه و فقط یک دستگاه ساخت رومانی هست که میتونه آنلاکش کنه پس باتری هم تعویضی شد.
رم و حافظه هم لحیمی شده و کاری از دست کاربر بر نمیاد و برای تعمیرکار عادی سخته.
اگر رم لحیمی بسوزه باید چیپ ها تعویض بشه، اگر SSD لحیمی بسوزه بجز خود چیپ های حافظه (که اون ها هم نو گیر نمیان. محض اطلاع!) ممکنه نیاز به پروگرام هم باشه(توی اخرین نسل مک بوک ها، بایوس توی چیپ های SSD قرار گرفته و اگر حافظه بسوزه تعویض چیپ خالی کافی نیست! همچنین چیپ های SSD که اپل استفاده میکنه استاندارد نیست و مخصوص خود اپل هست، پروگرام و شابلونش با خیلی SSD های رایج متفاوته!)
تنها حسنی که این برنامه ها داره اینه که صفحه نمایش، قاب یا کیبورد و باتری نو در اختیار کاربر بزاره، که البته شرکت اپل این برنامه رو آغاز کرده اما قیمت قطعات به شدت بالاست و کاربر اگر به تعمیرکار شخص ثالث بسپاره ممکنه خیلی خیلی کمتر براش تموم بشه. و قیمتی که اپل برای قطعات گذاشته چند برابر قیمت واقعی هست.
نتیجتا:
چیز زیادی برای تعمیر توی لپتاپ های بروز یا گیمینگ نمونده. خیلی هنر کنیم سرویس سالانه انجام بدیم یا باتری و لولا تعمیر کنیم. وگرنه CPU, GPU ,IO رفته باشه اون برد فاتحش خونده س
 
آخرین ویرایش:

Erfan_Rv

VIP PLUS
VIP PLUS
vip
کاربر
2020-05-05
101
281
اهواز
هارددیسک-پاور-مادربرد-رم-سی پی یو-سی دی رام-کارت گرافیگ-کارت شبکه-کارت مودم-... بصورت سوکتی بوده و هست
دورانش گذشت جناب چگینی. و دیگه همه چیز لحیم شده...
 

چگيني

VIP+ افتخاری
کاربر
2008-05-19
552
1,099
دورانش گذشت جناب چگینی. و دیگه همه چیز لحیم شده...
درود
بلی دروانش گذشت،تمام تجربه ها برای لحظه ای از زمان خودش است،بسرعت هم زمان میگذرد و هم تکنولوژی تغییر میکند.
 

behi0021

VIP+ افتخاری
کاربر
2017-01-18
538
866
تهران
درود و وقت بخیر خدمت همکاران گرامی

موضوعی مهمی رو مطرح کردم که چندی است ذهنم را مشغول کرده و و عنوان اش راامینت شغلی انتخاب کردم!


امنیت شغلی یا job security

در ابتدای سخن در مورد اینکه امنیت شغلی چی هست کمی توضیح میدم و در ادامه، بحث اصلی که مربوط به مشکلات امنیت شغلی صنف تعمیرکاران الکترونیک است می پردازم و در آخر هم از شما همکاران می خواهم نظرات و تجربیات و راهکار های مقابله با این موضوع را بیان کنند

کلیه مشاغل همیشه نگران هستند کارشان را از دست بدهند و امنیت شغلی یعنی اینکه کار ثبات خود را داشته باشد.
براساس مطالعات، امنیت شغلی در دوره رونق اقتصادی بیشتر می‌شود و با رکورد اقتصادی از میزان آن کاسته می‌شود.
علاوه بر این وقتی حس امنیت دارم که بدانم برایم یک مسیر شغلی تعریف شده، مسیری که براساس آن می‌دانم ۶ ماه یا یک سال دیگر دقیقاً در چه نقطه‌ای ایستاده‌ام
باید بدانم که کارم از نظر روانی من را خسته نمی‌کند

مثلاً در جایی کار می‌کردم که اصلا امنیت روانی نداشتم و مدام به این فکر می‌کردم که آخرش قرار است برای من در اینجا چه اتفاقی بیافتد
امنیت شغلی باعث می‌شود سرکار خوب کار کنم و همیشه در فکر این نباشم که فردا آیا کار دارم یا نه. طبیعتا وقتی به این موضوع مدام فکر نمی‌کنی، راندمان کاریت هم بالا می‌رود.

اما امنیت شغلی در صنف تعمیرات الکترونیک
تجربیات 10 ساله خودم را به اشتراک میگذارم:
من تعمیرات برد های الکترونیکی دستگاه های (تجهیزات پزشکی، اینورتر، ECU و ...) را به صورت تخصصی انجام میدهم که سهم مراجعین همکاران (نمایندگی ها ، خدمات فنی و یا سرویس کارها) 80 درصد و 20 درصد هم سهم مراجعین مشتریان معمولی است که به تعمیرگاه من مراجعه می کنند!

مشکلی که من دارم این است مشتریان من که اغلب جز (نمایندگی ها ، خدمات فنی و یا سرویس کارها) هستند و هیچگونه دانشی از تعمیرات برد ندارند قبل از مراجعه به من از برد و قطعات عکس میگیرند و بعد تحویل من می دهند (بدون آنکه من متوجه شوم!)و بعد از تعمر برد قطعات تعویض شده را مشخص و دفعه بعد مراجعه به چنین ارور یا مشکلی خود اقدام به خریداری قطعه و تعویض قطعه می کنند، اگر دستگاه درست نشود دستگاه دستکاری شده توسط خودشان را برای تعمیر میاورند نزد من! متاسفانه قطعات الکترونیکی یا درقاب رزین ریخته شده قرار دارند یا سطح برد با چسب پلاستیک جهت عایق نمودن برد ریختند یا از لحاظ رنگ و مدل کاملا تعویض آنها قابل رویت است! و به دلیل ارزان بودن قطعات مشتری ریسک آن را میپذیرد که خود اقدام به تعمیر نماید!
متاسفانه تا کنون هیچ راه حلی صد در صدی برای آن نیافتم! تمام سعی و تلاش من در تعمیرات این است که بدون کوچکترین آسیبی به pcb یا ترک ها و یا شیوه لحیم کردن شرکتی با آماتور و استفاده از قلع مرغوب و شستشوی تمیز کردن سطح برد با مسواک و یا قرار دادن قطعه هم مدل و هم رنگ با قطعه خراب شده جهت جلوگیری از تشخیص مشتری از پیدا کردن قطعه معیوب استفاده کردم اما متاسفانه این موارد همیشه جواب نمیدهد!

به گفته یکی از همکاران از قطعات فابریک هم رنگ و مدل و با لحیم کاری شرکتی کار کن تا تشخیض ندهند اما همیشه قطعات هم رنگ و مدل استفاده شده در برد در بازار برای خریداری نیست و یا قاب رزین ریخته شده شرکتی کاملا مشخص است که کدام قسمت تعمیر شده است.
دوست دیگری می گفتند با سیم کشی های فیک و بی اثر بر روی برد و یا قلع روغن داربدون اینکه شسته شوی با تینر داشته باشد بر روی قطعات حساس مثل میکرو ها زده شود که در بازار نایاب است.

اما با رعایت تمام این موارد موفق نشده ام و همکاران بعد از مدتی حدودا یک ساله با متوجه شدن عیوب خود اقدام به تعمیرات میکنند و مراجعه آنها به من به صفر می رسد!
واقعا این موضوع روح و روان من را خرد کرده است که چرا تعمیر در هر شاخه ای که برد دارد حرکت می کنم پایدار نیست!
در تایپیکی مشابه که مربوط به امنیت شغلی در زمان اخذ شاگرد است اشاره شده است:
https://www.irantk.ir/threads/122348-تجربیات-خود-را-در-خصوص-پذیرش-شاگرد-را-به-اشتراک-بگذارید?p=690861#post690861

1- آیا شما همکاران نیز همین مشکلات را دارید؟
2- شما چه چاره ای اندیشیده اید؟
متاسفانه اینکارها بسیار زیاد شده طرف فیلم میگیره با چند تا عکس بعد تعمیر میره دقیقا چک میکنه ببینه ایراد چی بوده دفه بعد خودش تعمیر میکنه حتی من خودم چند تا مشتری داشتم خودشون اقرار کردن چند بار این کارو انجام دادم و با خنده میگن نمیخواستیم مزاحم شما بشیم ،،
 

چگيني

VIP+ افتخاری
کاربر
2008-05-19
552
1,099
در مورد لپتاپ هم خدمتتون عرض کنم که:
عمده ایرادات مین برد مربوط به سوختن ماسفت ها یا آیسی i/o میباشد. که اگر ماسفت باشه معمولا سیپیو یا جیپیو میسوزه و هیچ امیدی به اون لپتاپ دیگه نیست چون هیچ کدوم از شرکت های اینتل، nVidia یا AMD این سری چیپ ها و پردازنده ها رو در بازار عرضه نمیکنند برای تعمیر، و هرچی توی بازاره از برد اوراقی برداشته شده.
پس این شد سه تا چیپ اصلی که هرکدوم بسوزه برد بدرد نمیخوره دیگه.
باتری ها هم همگی زیادی دشارژ بشه قفل میشه و فقط یک دستگاه ساخت رومانی هست که میتونه آنلاکش کنه پس باتری هم تعویضی شد.
رم و حافظه هم لحیمی شده و کاری از دست کاربر بر نمیاد و برای تعمیرکار عادی سخته.
اگر رم لحیمی بسوزه باید چیپ ها تعویض بشه، اگر SSD لحیمی بسوزه بجز خود چیپ های حافظه (که اون ها هم نو گیر نمیان. محض اطلاع!) ممکنه نیاز به پروگرام هم باشه(توی اخرین نسل مک بوک ها، بایوس توی چیپ های SSD قرار گرفته و اگر حافظه بسوزه تعویض چیپ خالی کافی نیست! همچنین چیپ های SSD که اپل استفاده میکنه استاندارد نیست و مخصوص خود اپل هست، پروگرام و شابلونش با خیلی SSD های رایج متفاوته!)
تنها حسنی که این برنامه ها داره اینه که صفحه نمایش، قاب یا کیبورد و باتری نو در اختیار کاربر بزاره، که البته شرکت اپل این برنامه رو آغاز کرده اما قیمت قطعات به شدت بالاست و کاربر اگر به تعمیرکار شخص ثالث بسپاره ممکنه خیلی خیلی کمتر براش تموم بشه. و قیمتی که اپل برای قطعات گذاشته چند برابر قیمت واقعی هست.
نتیجتا:
چیز زیادی برای تعمیر توی لپتاپ های بروز یا گیمینگ نمونده. خیلی هنر کنیم سرویس سالانه انجام بدیم یا باتری و لولا تعمیر کنیم. وگرنه CPU, GPU ,IO رفته باشه اون برد فاتحش خونده س
درود
همین تلویزیون هم،الان شده تک برد(مین-پاور-تیکان-صدا)-تو خیلی بردها فقط یک آی سی بکار رفته،حالا چند قطعه رگولاتور هم جانبش است،دیگه چیزی برای تعمیر نیست،اکثراٌ هم همان آی سی پردانده که شامل رم و تیکان و غیره است،میسوزد.یک مورد تلویزیون ایکس ویژن تک برد با عیب نداشتن صدا،طی عیب یابی،cpu پردازنده خروجی فون صدا نداشت،نرم افزار هم مشکل نداشت،مشتری هم توجیح نمیشد،چون تصویر داشت،میگفت فقط صدا قطع است،گفت میبرم تهران 10 دقیقه درستش میکنند،خلاصه اینکه کار تعمیرات مقرون به صرفه نیست،
 

مهرزاد قائم مقامی

VIP+ افتخاری
کاربر +vip پلاس
vip
کاربر
2012-08-31
273
529
بوشهر
در مورد لپتاپ هم خدمتتون عرض کنم که:
عمده ایرادات مین برد مربوط به سوختن ماسفت ها یا آیسی i/o میباشد. که اگر ماسفت باشه معمولا سیپیو یا جیپیو میسوزه و هیچ امیدی به اون لپتاپ دیگه نیست چون هیچ کدوم از شرکت های اینتل، nVidia یا AMD این سری چیپ ها و پردازنده ها رو در بازار عرضه نمیکنند برای تعمیر، و هرچی توی بازاره از برد اوراقی برداشته شده.
پس این شد سه تا چیپ اصلی که هرکدوم بسوزه برد بدرد نمیخوره دیگه.
باتری ها هم همگی زیادی دشارژ بشه قفل میشه و فقط یک دستگاه ساخت رومانی هست که میتونه آنلاکش کنه پس باتری هم تعویضی شد.
رم و حافظه هم لحیمی شده و کاری از دست کاربر بر نمیاد و برای تعمیرکار عادی سخته.
اگر رم لحیمی بسوزه باید چیپ ها تعویض بشه، اگر SSD لحیمی بسوزه بجز خود چیپ های حافظه (که اون ها هم نو گیر نمیان. محض اطلاع!) ممکنه نیاز به پروگرام هم باشه(توی اخرین نسل مک بوک ها، بایوس توی چیپ های SSD قرار گرفته و اگر حافظه بسوزه تعویض چیپ خالی کافی نیست! همچنین چیپ های SSD که اپل استفاده میکنه استاندارد نیست و مخصوص خود اپل هست، پروگرام و شابلونش با خیلی SSD های رایج متفاوته!)
تنها حسنی که این برنامه ها داره اینه که صفحه نمایش، قاب یا کیبورد و باتری نو در اختیار کاربر بزاره، که البته شرکت اپل این برنامه رو آغاز کرده اما قیمت قطعات به شدت بالاست و کاربر اگر به تعمیرکار شخص ثالث بسپاره ممکنه خیلی خیلی کمتر براش تموم بشه. و قیمتی که اپل برای قطعات گذاشته چند برابر قیمت واقعی هست.
نتیجتا:
چیز زیادی برای تعمیر توی لپتاپ های بروز یا گیمینگ نمونده. خیلی هنر کنیم سرویس سالانه انجام بدیم یا باتری و لولا تعمیر کنیم. وگرنه CPU, GPU ,IO رفته باشه اون برد فاتحش خونده س
بعد از اون خبر فک کنم خود خدا رو هم بیارم بت بگه داستان به این سختی که میگی نیست باز حرف خودتو میزنی
من که خدا نیستم ولی ولت نمیکنم😂(میخام به تعمیرات امید وارت کنم 😅 )
کمی هم به نوشتهات گیر بدم(امیدوارم ناراحت نشی)
خرابی سی پی یو در لپ تاپ جز کمترین خرابی هاست
اغلب i/o ها در بازار موجود و قابل تهیه هستن(برای پی سی کمی سخت تر) که اونم برد اوراغی هاشون زیاده
رم های انبرد نیاز به تعویض ندارن، قبلا اغلبشون قابلیت حذف مدار داشتن و جدیدا هم قابلیت حذف نرم افزاری دارن(در واقع میان افزاری)
و البت درصد کمی از دستگاها هم رم انبرد دارن
همین داستان رم تا حدودی برای gpu صادق هست
مک بوک های 10 سال پیش هم جزو عمده ورودیهای تعمیر نیست(اونها هم اغلب تعمیر یا گرافیکاشون تبدیل میشه) مک بوک جدید که بماند
اس اس دی لحیمی بیشتر در سور فیسها و دستگاهای خاص هست که اونم عمده ورودی تعمیرات محصوب نمیشه
و اما حسنی که گفتین
تنها حسنی که این برنامه ها داره اینه که صفحه نمایش، قاب یا کیبورد و باتری نو در اختیار کاربر بزاره،
اینا همین الانمش بخصوص از برند لنوو تو بازر بسیار فراوانه(پس قطعا این حسن اقدام جدید لنوو نیست)
قطعا داستان تسهیل در تعمیرات چیز دیگریست(شاید فروش قطعات نایب دیگر مثل همین gpu )
یا ارئه شماتیک و برد ویو
 
آخرین ویرایش:

مهرزاد قائم مقامی

VIP+ افتخاری
کاربر +vip پلاس
vip
کاربر
2012-08-31
273
529
بوشهر
درود
همین تلویزیون هم،الان شده تک برد(مین-پاور-تیکان-صدا)-تو خیلی بردها فقط یک آی سی بکار رفته،حالا چند قطعه رگولاتور هم جانبش است،دیگه چیزی برای تعمیر نیست،اکثراٌ هم همان آی سی پردانده که شامل رم و تیکان و غیره است،میسوزد.یک مورد تلویزیون ایکس ویژن تک برد با عیب نداشتن صدا،طی عیب یابی،cpu پردازنده خروجی فون صدا نداشت،نرم افزار هم مشکل نداشت،مشتری هم توجیح نمیشد،چون تصویر داشت،میگفت فقط صدا قطع است،گفت میبرم تهران 10 دقیقه درستش میکنند،خلاصه اینکه کار تعمیرات مقرون به صرفه نیست،
درود بر جناب چگینی عزیز
شرایط شما رو نمیدونم(بلاخره شهر تا شهر تفاوتهایی هست)
ولی اینو میدونم با اطلاعات و کمالاتی که شما در تعمیرات دارید(تا حدودی پستهاتون رو دیدم و دنبال کردم) داستان نباید این باشه
حالا گیر کجاس نمیدونم ولی قطعا قابل حل هست، بگردید و ایرادو پیدا کنید

زندگی زیباست ای زیبا پسند زنده اندیشان به زیبایی رسند...مرحوم هوشنگ ابتهاج
 
آخرین ویرایش:

Erfan_Rv

VIP PLUS
VIP PLUS
vip
کاربر
2020-05-05
101
281
اهواز
درود بر جناب چگینی عزیز
شرایط شما رو نمیدونم(بلاخره شهر تا شهر تفاوتهایی هست)
ولی اینو میدونم با اطلاعات و کمالاتی که شما در تعمیرات دارید(تا حدودی پستهاتون رو دیدم و دنبال کردم) داستان نباید این باشه
حالا گیر کجاس نمیدونم ولی قطعا قابل حل هست، بگردید و ایرادو پیدا کنید

زندگی زیباست ای زیبا پسند زنده اندیشان به زیبایی رسند...مرحوم هوشنگ ابتهاج
عیب اینجاست که قطعات اختصاصیه، به کسی هم نمیدن. قرار هم نیست به کسی بدن. عیب یابی راحته. تعمیر رو دارن سخت میکنن. شرکت ها نمیخوان چیزی تعمیر بشه و باید حقیقت رو بگیم.
شما الآن گوشی دستت هر مدلی که هست، یه نگاه بنداز ببین میتونی صفحه نمایش یا باتری تهیه کنید که اورجینال و قابل پیگیری توی سایت سازنده باشه؟ قطعا خیر
به نظرم شما بیرون گود نشستید و میگید لنگش کن، وگرنه همه ما دوست داریم از تعمیرات امرار معاش کنیم که اینجا هستیم. مشکلات درونی که نداریم، تنها مانع نبود قطعات اورجینال و با کیفیت تضمین شده هست
 

چگيني

VIP+ افتخاری
کاربر
2008-05-19
552
1,099
درود بر جناب چگینی عزیز
شرایط شما رو نمیدونم(بلاخره شهر تا شهر تفاوتهایی هست)
ولی اینو میدونم با اطلاعات و کمالاتی که شما در تعمیرات دارید(تا حدودی پستهاتون رو دیدم و دنبال کردم) داستان نباید این باشه
حالا گیر کجاس نمیدونم ولی قطعا قابل حل هست، بگردید و ایرادو پیدا کنید

زندگی زیباست ای زیبا پسند زنده اندیشان به زیبایی رسند...مرحوم هوشنگ ابتهاج
درود برمهندس مقامی
اشکال اینجاست که دیگه به اینجا رسیدم،تجربه هایی که بدست آوردیم،برایمان خیلی گران تمام شد،و به لطف خدا می توانیم،با حداقل هزینه مشکل مشتری را حل،حالا ارتباط موثر با مشتری و زبان بازی،میشود هم پول بیشتر و هم مشتری راضی تر،ولی کسی که هنر پول درآوردن را داشته باشد،نباید از تکنیک فریب مشتری درآمد کسب کند(ارتباط موثر با مشتری).
آن زمان گذشته اینطور نبود،تکنسین تعمیر ارزش بالایی داشت و مشتریان قدردان بودند،
الاخصوص اگر نمایندگی داشته باشید،بعضی از شرکت ها،در هپی کال که از مشتری به عمل میارن،مشتری را بر علیه نماینده میشورانند،مشتری طلبکار میشه،تکنسین تعمیرکار به شکل گانگستر در ذهن مشتری تلقی،تخصص بی ارزش میشه.
خودم اجباراٌ از طریق یکی از شرکت ها که نمایندگی آن را دارم،چندین جلسه کلاس های آموزشی مشتری مداری و ارتباط موثر با مشتری را شرکت داشته ام،
خلاصه اینکه همه اش فریب و بزرگنمایی و ایجاد ذهنیت است برای فروش بیشتر و خالی کردن جیب مشتری،
 

مهرزاد قائم مقامی

VIP+ افتخاری
کاربر +vip پلاس
vip
کاربر
2012-08-31
273
529
بوشهر
درود برمهندس مقامی
اشکال اینجاست که دیگه به اینجا رسیدم،تجربه هایی که بدست آوردیم،برایمان خیلی گران تمام شد،و به لطف خدا می توانیم،با حداقل هزینه مشکل مشتری را حل،حالا ارتباط موثر با مشتری و زبان بازی،میشود هم پول بیشتر و هم مشتری راضی تر،ولی کسی که هنر پول درآوردن را داشته باشد،نباید از تکنیک فریب مشتری درآمد کسب کند(ارتباط موثر با مشتری).
آن زمان گذشته اینطور نبود،تکنسین تعمیر ارزش بالایی داشت و مشتریان قدردان بودند،
الاخصوص اگر نمایندگی داشته باشید،بعضی از شرکت ها،در هپی کال که از مشتری به عمل میارن،مشتری را بر علیه نماینده میشورانند،مشتری طلبکار میشه،تکنسین تعمیرکار به شکل گانگستر در ذهن مشتری تلقی،تخصص بی ارزش میشه.
خودم اجباراٌ از طریق یکی از شرکت ها که نمایندگی آن را دارم،چندین جلسه کلاس های آموزشی مشتری مداری و ارتباط موثر با مشتری را شرکت داشته ام،
خلاصه اینکه همه اش فریب و بزرگنمایی و ایجاد ذهنیت است برای فروش بیشتر و خالی کردن جیب مشتری،
درود بر جناب چگینی عزیز
این دوتا که که قرمز کردم مورد دارن

اول این که شما تجربه هاتونو ارزون بدست نیاوردین و قرار هم نیست ارزون کار کنید
این فریب یا بزرگ نمایی هم نیست و مشتری باید به این ذهنیت برسه کار خوب هزینه داره
البت نه اینکه قیمت غیر منصفانه بدیم و قطعا با شناختی کمی که از شما دارم احتمال میدم شما فرد منصفی هم هستی

دوم نیازی هم نیست مشتری توجیح بشه بگید قیمت اینه(نهایت اگر فنی بود توضیحاتی بدید تا اعتمادو جلب کنید)

البت تا حدودی میدونم داستان چیه و متاسفانه ما خودمون هم چنین مشکلاتی داریم و دلیل عمدش هم نبود یک نرخنامه اصولی و هماهنگ نبودن دیگر همکارانه
 
آخرین ویرایش:
بالا