آی پی امداد
abtahi
آریا الکترونیک mehrinfo تکشو

درخواست راهنمایی درمورد منابع تغذیه سویچینگ

ورداده

VIP+ افتخاری
کاربر
2012-02-09
734
3,842
سلام-ضمن تبریک سال نو وارزوسلامتی-استاد غزال تغذیه ی استارت ایسی viper 22a از کجا میگیرد میدانیم که تغذیه دایمی از طریق سیم پیچ کمکی واز طریق دیود d3 به vccمیرود ولی همین vccایسی تغذیه ی استارتش را از کجا میگیرد تشکر
 

arshia hm

کاربر
2008-06-02
190
1,850
سلام
ارشیا جان ( arshia hm )
هرچند قابل توجه نیست و صرفا مورد توجه چشم بزرگ بین و سخاوتمند شما و pedi عزیز قرار گرفته و ارزش زحمات ذیقیمت شما را نداشته اما زحمات شما همچون قاب زینتی جلوه ارزشمندی به آن بخشیده و بسیار عالی ساخته و شرمنده فرمودید و امیدوارم بتوانم پاسخگوی عنایت ستودنی شما باشم
سلام
استاد غزال سال نو و این عید باستانی را به شما و خانواده محترمتان تبریک عرض می کنم و براتون از خداوند عزت و افتخار همراه با شادی و سعادت آرزومندم
استاد خیلی وقته که دنبال کسی می گشتم که مدارات تغذیه رو برام تحللیل بکنه واقعا" از مطالبتون نهایت استفاده رو بردم و وظیفه دانستم تا اینها رو به صورت مرتب گردآوری کنم تا برای استفاده سایر علاقمندان راحتتر باشد حیفه این مطالب ارزشمند به فراموشی سپرده شود به مرور که در این تاپیک و سایر بخشهای مرتبط مطالبی که قرار می گیره رو اضافه کنیم و یک ریفرنسی رو برای مدارات تغذیه داشته باشیم و این جز با حمایت و بزرگواری شما میسر نخواهد نشد این سایت با اساتید مجرب و بزرگوارانی چون شما از هزار دانشگاه و آموزشگاه باارزشتر و مفید تر هست در ضمن خیلی خوشحال میشم در این مسیر کاستیهای من را هم گوشزد کنید تا یک مرجع با کمترین خطا داشته باشیم دستبوس سایر اساتید محترم و مجرب نیز در این مسیر خواهم بود:goodjob:
شاد پیروز و سبز وسربلند باشید
 

غزال

ناظم انجمن
2012-03-18
10,099
79,786
سلام-ضمن تبریک سال نو وارزوسلامتی-استاد غزال تغذیه ی استارت ایسی viper 22a از کجا میگیرد میدانیم که تغذیه دایمی از طریق سیم پیچ کمکی واز طریق دیود d3 به vccمیرود ولی همین vccایسی تغذیه ی استارتش را از کجا میگیرد تشکر

دوست عزیز و پرمهرم

ضمن تبریک متقابل
ازآنجاکه این تغذیه توان چندانی ندارد لذا برخلاف STR این آی سی نیازی به ولتاژ استارت خارج از آی سی ندارد و در داخل آن ساخته میشود بطوریکه ارتباطات داخلی آی سی با سیم پیچ اولیه ، انرژی ناچیز استارت را از 310 ولت (خازن بزرگ تغذیه) تامین میسازد
[
]​
چنانکه اگر بجای ، میکرو C4= 47 (صافی تغذیه آی سی) از خازن بزرگتر (220 میکرو ) استفاده کنید برخلاف انتظار که باید بهتر شود اما اساسا روشن نمیشود
چرا ؟​
آیا میتوانید پاسخی برای سوال و معمای جالب فوق ارائه کنید ؟

درهرصورت به نکته بسیار مهمی اشاره فرمودید که اغلب آی سی های تغذیه بویژه در توان بالا نیاز به انرژی و ولتاژ استارت اولیه خارج از IC دارند

و عدم نیاز این آی سی موجب سادگی این تغذیه و تسهیل و تاثیر تحلیل شده

سپاس و تقدیر
 

غزال

ناظم انجمن
2012-03-18
10,099
79,786
سلام
استاد غزال سال نو و این عید باستانی را به شما و خانواده محترمتان تبریک عرض می کنم و براتون از خداوند عزت و افتخار همراه با شادی و سعادت آرزومندم
استاد خیلی وقته که دنبال کسی می گشتم که مدارات تغذیه رو برام تحللیل بکنه واقعا" از مطالبتون نهایت استفاده رو بردم و وظیفه دانستم تا اینها رو به صورت مرتب گردآوری کنم تا برای استفاده سایر علاقمندان راحتتر باشد حیفه این مطالب ارزشمند به فراموشی سپرده شود به مرور که در این تاپیک و سایر بخشهای مرتبط مطالبی که قرار می گیره رو اضافه کنیم و یک ریفرنسی رو برای مدارات تغذیه داشته باشیم و این جز با حمایت و بزرگواری شما میسر نخواهد نشد این سایت با اساتید مجرب و بزرگوارانی چون شما از هزار دانشگاه و آموزشگاه باارزشتر و مفید تر هست در ضمن خیلی خوشحال میشم در این مسیر کاستیهای من را هم گوشزد کنید تا یک مرجع با کمترین خطا داشته باشیم دستبوس سایر اساتید محترم و مجرب نیز در این مسیر خواهم بود:goodjob:
شاد پیروز و سبز وسربلند باشید

دوست بسیار عزیز و زیبا بین و دریادل

سلام و تبریک متقابل
لطف غیرعادی شما در تصور نمی گنجد خیلی خیلی شرمنده میکنید
ولی اتفاقا اگر قبلا میدانستم خود را به زحمت می اندازید مواردی از پست ها را مشخص میکردم که هم زحمت شما کمتر شود و هم خلاصه و موثرتر و جذاب تر گردد

اما زحمات کنونی شما بسیار عالی و موثر و قابل تکریم است و انشاء ا.. من و علاقمندان در دیگر موارد از عنایت قابل تجلیل شما بهره بیشتری می بریم

سپاس فراوان و ویژه
 

ورداده

VIP+ افتخاری
کاربر
2012-02-09
734
3,842
سلام-ضمن تشکر ازپاسختان بنده اینطور فهمیدم که در همان روشن شدن کلید اصلی چون خازن اصلی(بزرگ) تغذیه بصورت تدریجی (تابع نمایی) شارژ میشود این سبب راه اندازی ترانس چاپر شده ولذا سیم پیچ کمکی هم انرژی میگیردو خازن 47 میکرو شارژشده وایسی روشن میشود واما چرا باخازن 220 میکرو روشن نمیشود چون سیمپیچ کمکی ترانس نمیتواند دراستارت انرا شارژ کند ولذا ولتاژان نم تواند ایسی را روشن کند چون دراینجا ثابت زمانی دخالت دارد واز طرفی ولتاژ ان برابر q (زمان ضربدر جریان) تقسیم برظرفیت(c) است خلاصه ممنون جواب گرفتم
 

arshia hm

کاربر
2008-06-02
190
1,850
سلام
استاد با اجازتون و همچنین با اجازه آقای ورداده
t1.jpg
فکر می کنم به این نحو باشه که چون جریان ناچیزی که فرمودید رو در پایه VDD داریم استفاده از خازن بزرگتر زمان بیشتری رو برای شارژ می بره و این جریان ناچیز رو هم مصرف می کنه اجازه رسیدن این جریان ناچیز و راه اندازی آی سی نمی شه درسته استاد؟
 

arshia hm

کاربر
2008-06-02
190
1,850
سلام
t1.1.jpg
استاد اون چیزی که من فهمیدم اینه که مسیر جریان مثبت به بخش بالایی ترانس چاپر مستقیم وصل هست و مسیر جریان منفی از طریق آی سی بااستفاده از شکلی که کشیدم کنترل می شود در اصل هم این بخش بالایی ترانس چاپر هستش که ولتاژ اصلی رو می سازه و بخش پایینی فقط برای تغذیه آیسی هست و کنترل ولتاژ به این نحو می باشد که اگر روی درین ولتاژ کم شود در ورودی چاپر ولتاژ کم می شود و نهایت در خروجی ترانس چاپر هم کم می شود و بلعکس درسته؟
 

غزال

ناظم انجمن
2012-03-18
10,099
79,786
سلام-ضمن تشکر ازپاسختان بنده اینطور فهمیدم که در همان روشن شدن کلید اصلی چون خازن اصلی(بزرگ) تغذیه بصورت تدریجی (تابع نمایی) شارژ میشود این سبب راه اندازی ترانس چاپر شده ولذا سیم پیچ کمکی هم انرژی میگیردو خازن 47 میکرو شارژشده وایسی روشن میشود واما چرا باخازن 220 میکرو روشن نمیشود چون سیمپیچ کمکی ترانس نمیتواند دراستارت انرا شارژ کند ولذا ولتاژان نم تواند ایسی را روشن کند چون دراینجا ثابت زمانی دخالت دارد واز طرفی ولتاژ ان برابر q (زمان ضربدر جریان) تقسیم برظرفیت(c) است خلاصه ممنون جواب گرفتم

سلام
استاد با اجازتون و همچنین با اجازه آقای ورداده
مشاهده فایل‌پیوست 65971
فکر می کنم به این نحو باشه که چون جریان ناچیزی که فرمودید رو در پایه VDD داریم استفاده از خازن بزرگتر زمان بیشتری رو برای شارژ می بره و این جریان ناچیز رو هم مصرف می کنه اجازه رسیدن این جریان ناچیز و راه اندازی آی سی نمی شه درسته استاد؟

سلام
دوستان بسیار حکیم و دانا و گلم (ورداده و arshia hm عزیز )

آفرین​
قطعا تحصیلات عالیه و تجربیات ارزنده ای دارید که خیلی عالی استدلال میکنید
هرچند خیلی زیبا و صحیح فرمودید
اما در مواردی پاسخ های نادرست ولی مستدل و منطقی بسیار ارزنده تر از پاسخ صحیح است زیرا منشاء تحولات تازه است و ایده تازه می بخشد

در هر صورت انتظار چنین پاسخهای زیبا و پخته ای را نداشتم
اما پاسخ بزبان من

در بسیاری از آی سی ها دقیقا به همین صورت که فرمودید از القاء ناشی از ضربه اولیه و ورود ناگهانی ولتاژ به سیم پیچ اولیه ( سیم پیچ بالایی چپ) ولتاژی به سیم پیچ تغذیه ic (سیم پیچ پایینی چپ ) القاء و انرژی استارت تامین میشود و اتفاقا من هم چنین تصوری داشتم بطوریکه در اینگونه ICها اگر پس از اتصال به برق شهر و درحال کار (بدلایلی جز قطع برق شهر ) IC خاموش شود دیگر روشن نمیشود مگر از برق بکشیم و مجددا به برق بزنیم

اما با توجه به انتشار عمومی پاسخ و تاثیر خطا ، ازآنجاکه نسبت به صحت و سقم پاسخم حساسم لذا با تامل و تحقیق مختصر دیدم

سازنده این IC کلک ارزنده و جدیدی زده و از همان مسیری که arshia hm عزیز در پست 128 مشخص فرمودند در لحظاتی که فت درون IC خاموش میشود و سر پایینی سیم پیچ اولیه ( از بالا و چپ دومین پایه ترانس ) که به 4 تا پایه IC متصل شده دارای 310 ولت ( ولتاژ خازن C2 ) است و لذا در زمانهای خاموشی فت ، ولتاژ استارت (حدود 16 ) را از درین فت ( که 310 دارد ) میگیرد
با فرضیه ساده =یک مقاومت 1 مگا بین درین و پایه 4 آی سی فرض کنید

و لذا برخلاف دیگر انواع اگر در این IC درحال کار و بدون قطع برق شهر هم خاموشش کنیم باز هم میتواند روشن شود و نیاز به قطع و وصل برق ندارد
لذا با این سوال شما من هم اطلاعات تازه ای گرفتم

پاسخ سوال اصلی در پست آتی
 

غزال

ناظم انجمن
2012-03-18
10,099
79,786
پاسخ این سوال عجیب

اگر بجای ، میکرو C4= 47 (صافی تغذیه آی سی) از خازن بزرگتر (220 میکرو ) استفاده کنید برخلاف انتظار که باید بهتر شود اما اساسا روشن نمیشود

همانگونه که هر دو دوست گلم کاملا صحیح فرمودید

باوجودیکه باید انتظار داشته باشیم خازن بزرگتر بهتر صاف کند اما با توجه به سیستم و ساختار این IC و از آنجاکه ولتاژ خازن بزرگتر در مدت زمان بیشتری بمقدار لازم میرسد که از زمان پیش بینی شده سازنده بیشتر است و لذا تصور میکند اتفاق بدی افتاده و لذا همین ولتاژ و انرژی ناکافی موجود در خازن هم برای پروتکت مصرف میشود و لذا ولتاژ خازن در استارت های بعدی هم نمیتواند بمقدار لازم برسد و پس از 10 روز هم پر نمیشود زیرا هر پروتکت موجب دشارژ خازن میشود و هرگز بمقدار لازم نمیرسد و استارت آنرا محال میسازد

البته همیشه حرف آخر را تجربه میزند و اگر کسی از دوستان و کاربران عزیز این موضوع دو پست اخیر را آزمایش کرد اعلام نماید تا اعتماد قطعی حاصل شود

سپاس فراوان و آرزوی توفیق روزافزون
 
بالا