آی پی امداد
abtahi
آریا الکترونیک mehrinfo تکشو

تست قطعات درداخل مدارات الكترونيكي

javadabhari

کاربر
2013-05-29
72
177
45
ابهر
سلام دوستان عزیز--ممنون از زحمات همه شما---یه سوال---این نوع رله ها رو با مولتی متر دیجیتال چطور تست کنم-؟؟چطور باید بدونم که سالمه؟؟برا دزدگیر اتومبیل هستش---خیلی ممنون میشم راهنماییم کنید DSC02046.jpg
 

Majid_ME

کاربر
2012-08-20
201
978
اقای جواد ابهری نمیدونم رله مورد نظر شما با سایر رله ها چه تفاوتی داره که نوشتید این نوع رله اما در کل برای تست رله باید ولتاژ مورد نظر رو به رله اعمال کنیم و وضعیت کنتاکت ها رو با ولتاژ و بدون اون تست کنیم .
اما یه توضیح هم در مورد تست اهمی بدم که میشه از طریق تجربی اهم رله سالم رو در هر مدل گرفت و با بقیه مقایسه کرد اما این روش در صورتی جواب میده که قسمت سیم پیچ بوبین اسیب دیده باشه و در صورتی که قسمت متحرک کنتاکت ها اکسید شده یا بر اثر حرارت جوش خورده باشه یا مشکل دیگه ای داشته باشه با مولتی متر تشخیصش سخته .

جناب اقای مجتبی صفری دو تا پست گذاشتید که هیچکدوم مربوط به این تایپیک نیست لطفا موضوعات مربوطه رو در محل خودش مطرح کنید (البته اگر قبلا مطرح نشده که در مورد پست دوم خیلی قبلا بحث شده) تا هم جوابتون رو بگیرید هم نظم انجمن بهم نخوره
 

enzomartini

Banned
2014-02-24
556
2,769
آمل
تست ديود زنر در مدار :
براي تست ديودهاي زنر در مدار مولتيمتر را در حالت rx1 قرار داده و گرايش مستقيم ديود را مانند ديود هاي سيليكوني تست مي كنيم اگر توجه به پست قبلي داشته باشيد گفتم كه دراين حالت مولتيمتر 25 الي 40 ، اهم كه بستگي به نوع مولتيمتر و جريان آن دارد نشان مي دهد يعني عقربه منحرف شده و عدد ياد شده را نشان مي دهد دراين حالت گويند ديود در گرايش مستقيم راه مي دهد و سالم است .


اما مي دانيم استفاده ديودهاي زنر به خاطر ولتاژ شكست آنهاست و نيز مي دانيم هر كدام از ديودهاي زنر داراي ولتاژ شكست خود مي باشد و اتفاقاً ديود زنر را به همين نام نيز در بازار مي شناسند مثلاً مي گويند ديود زنر 2/3 ولت ويا 1/5 اتفاقاً اين ديودها همواره در مدارات بخاطر همين ولتاژشكستشان مورد استفاده قرار مي گيرند .
موارد استفاده ديود در مدارات الكترونيكي
1 – براي تثبيت ولتاژ در مدارات رگولاتور
2 – براي برش دادن سيگنالهاي مدارات مختلف
3 – به منظور حفاظت از مدارات و يا ic هاي مختلف
حال مي خواهم تست اين ديودهاي زنر را در سه مكان فوق الذكر ، بيان كنم .
مرحله 1 خيلي ساده مي باشد كافي است مولتيمتر را در مد ولتاژ مناسب قرار داده و درحاليكه دستگاه در حال تعمير را به برق زده ايم ( اگر مقدور باشد ) ولتاژ آند نسبت به كاتد ديود را اندازه گيري مي كنيم اگر اين ولتاژ دقيقاً برابر ولتاژ نامي ديود نبود به معني مشكل دار بودن مدار مسئله قابل بررسي است .
ابتدا فرض كنيم ولتاژ قرائت شده بيشتر از ولتاژ نامي زنر است . در اين حالت مي گوئيم حتماً ديود زنر مورد نظر خرابست .
اگر ولتاژ قرائت شده صفر باشد ، يا ولتاژي به زنر اعمال نمي شود . ويا زنر شورت است .
و اگر ولتاژ قرائت شده كمتر از ولتاژ نامي زنر باشد نيز دو امكان وجود دارد يا ولتاژ كمتري به زنر اعمال شده كه به معني اشكال مدار مي باشد ويا زنر نشت دارد وبايد تعويض شود .
تست ديود در حالتيكه به عنوان برش دهنده از آن استفاده شده است .
تست زنر در مدار در اين حالت مشكل است وتنها توسط اسيلسكوپ مقدور است .لذا بهترين كار خارج كردن زنر از مدار و تست كردن خارج ازمدار مطابق ( درس تست قطعات خارج از مدار ) بايد تست شود
مرحله سوم استفاده زنر درمدارات براي حفاظت بود . مثلاً اگر تغذيه يك ic 5 ولت است مي توان براي حفاظت از زنر 6/5 ولتي استفاده كرد كه عملاً زنر كاري در حالت طبيعي مدار انجام نمي دهد اما هرگاه ولتاژ تغذيه ic افزايش يابد اين زنر ولتاژاضافي را شاسي نموده و با ادامه اين روند زنر شورت شده و ic از ولتاژ اضافي حفاظت مي شود . و يا در ورودي بعضي از مدارات ( مانند av در تلويزيون ) جهت حفاظت در مقابل الكتريسته ساكن و شوكهاي احتمالي وروديهاي مدار حفاظت مي شود . وبدين وسيله ic حفاظت مي شود .
تست اين زنر ها معمولاً در مدار از نظر شورتي سنجيده شده و در جهت گرايش معكوس نيز مقدار اهم قرائت شده مدار در نظر گرفته مي شود و در صورتيكه حالت گرايش معكوس نشت غير عادي داشته باشد بايد زنر را از مدار خارج نمود .

با سلام ... با مولتی متر دیجیتال چطور ؟ آن هم در مدار
 

ITE-1983

کاربر
2010-08-16
283
960
با سلام
با مولتی متر دیجیتال DEC که اتو رنج هست مقاومت روتست کردم مقدار رو 5.7 تا 6 نشان میداد. درصورتیکه روی بورد اندازه مقاومت رو 4R7 نوشته بود,ایا دلیل بر سوختن مقاومت است؟
3-مولتی متر را در حالت تست بازر قرار دادم.همه مقاومت ها ی ابی رنگ بازر میدادند,ایا اصولا تست بازر برای مقاومت,در صورتی که مولتی متر بازر یا بوق داد یعنی سوخته است؟
4-در تصویر دوم یه فت به شماره K3787 می بینیم, من برای تست این فت مولتی متر رو در حالت تست دیود قرار دادم.سپس یک پایه به دوپایه دیگه راه میداد و اندازه هم بین 400 تا 600 بود ایا الان این ترانزیستور فت سالم هست؟این روش تست من صحیح است؟


20140528_194124.jpg



20140528_194244.jpg
 

ITE-1983

کاربر
2010-08-16
283
960
سلام دوستان عزیز
من یه پل دیود رو میخام تو مدار تغذیه تست کنم (پل دیودهای امپربالا که مربعی شکل هستن).الان به دوسر ورودی باید پراب مولتی متر رو بزنم و مولتی متر رو در حالت AC قرار بدم و برای خروجی به دوسر دیگر باید سلکتور رو در حالت DC قرار بدم؟
با تشکر
 

davood2000

کاربر
2013-04-02
398
492
اذربایجان شرقی
با درود وخسته نباشید.لطفا طریقه اندازه گیری lm1117.1.8رگلاتور ولت رابفرمایید .چگونه است .ایا این فقط باید دقیق1.8ولت داشته باشد؟در جایی خوندم برای تشخیص پایه های +و- بایدبه هم راه ندهند ؟یعنی وقتی با مولتیمتر اندازه گیری میشه ولتازصفر بایدباشد یا چگونه.این رگلاتوردرمسیر دیسی به دیسی مباشد.وخواستم با هیتر این قطعه رو دربیارم .ایا امکان دارد چسب زیر ان زده شده باشد.چون گرما را به حد کافی دادم ولی ازجاش بلند نشد.روش صحیح دراوردن اینگونه چطور است لطفا راهنمایی بفرمایید.سپاس ازاساتید
 
بالا