آی پی امداد
abtahi
آریا الکترونیک mehrinfo تکشو

به جای دی سی کنورترهای تراکو از مدار زیر استفاده کنید

mee

کاربران vip(افتخاری)
vip افتخاری
کاربر
2008-12-10
245
1,616
sari
سلام دوست عزیز
همانطور که قبلا گفتم : بله می شود .
دوست عزیز چه فرقی می کنه ؟ مدار ماینر 4 باشه یا مایندایور یا هر وسیله الکترونیکی دیگر .
دوست من عملکرد دی سی کنورتر طراحی شده توسط من و دی سی کنورتر اصلی یکی می باشد . و هردو با ورودی و خروجی های یکسان می باشند با این تفاوت که در مدار من شما قابلیت تنظیم ولتاژ را دارید که نمونه اصلی ندارد و همچنین تامین جریان در دی سی کنورتر طراحی شده به مراتب بیشتر از نمونه اصلی است . و از همه مهمتر ارزانتر نیز تمام می شود .
با ارزوی موفقیت شما دوستان گرامی mohamad 1/4/88
 

mee

کاربران vip(افتخاری)
vip افتخاری
کاربر
2008-12-10
245
1,616
sari
دوستان گرامی من را برای کم کاری در سایت ببخشید اخه شغلم وقت زیادی را برام نمی زاره باور کنید خودم هفته ای دو یا سه ساعت روی مایندایور خودم که ساختمش کار می کنم باز هم سعی می کنم که فعالیتم رو بیشتر کنم با تشکر و پوزش .
 

mahdi

Banned
2006-10-21
47
121
با سلام
ببخشید دوست عزیز
نظر به اینکه کانورترهای فلزیاب به این دلیل گران هستند که ایزوله ساخته شده اند یعنی خروجی انها به ورودی انها مربوط نمیشود وکاملا از هم جدا شده اند دقیقا مثل ترانس های کاهنده که برق شهر را به ولتاژهای مختلف تبدیل میکند بدون اینکه دوسیم پیچ اولیه وثانویه ورودی یا خروجی مشترکی داشته باشند و دوسر ترانس نسبت به هم عایق (ایزوله )شده است ولی در مدار شما چنین چیزی رعایت نشده این را میتوانید با توجه به دیتا شیت قطعه کاملا یاد بگیرید
واین یک مدار تغذیه سوییچینگ با پایداری بسیار بالا ونوسان ولتاژ بسیار پایین است ولی مدار شما علاوه بر ایزوله نبودن زیاد هم قابل اعتماد نیست
اگر قرار به قطعاتی مثل 555باشد که با نویز وخطای بالا کار میکند باکمی مطالعه در مورد مدارت وقطعات سوییچینگ میتوانستید مداری بانقاط ضعف بالا (ولی به مراتب کمتر از این مدار) لا اقل ایزوله کردن منبع تغذیه را یاد بگیرید
کاش به جای اینکه چیزی را فقط با توجه به نتیجه دلخواه مان در نظر بگیریم به به نکات فنی آن بیشتر توجه کنیم
تا :
دیگران گمراه -مایوس و متضرر نشوند
دکتر انوشه:من دلم برای کسی که عوضی راه میره نمیسوزه دلم برای کسی میسوزه که راه رو عوضی میره
به امید روزی که لا اقل بتونیم درک کنیم که (خیلی ترقی کردیم) راه رو عوضی نمیریم وفقط عوضی راه میریم
 
آخرین ویرایش:

mee

کاربران vip(افتخاری)
vip افتخاری
کاربر
2008-12-10
245
1,616
sari
تکراری
 
آخرین ویرایش:
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: biman

mee

کاربران vip(افتخاری)
vip افتخاری
کاربر
2008-12-10
245
1,616
sari
پاسخ به مشکل ایزوله در دی سی کنورتر

تکراری
 
آخرین ویرایش:

mee

کاربران vip(افتخاری)
vip افتخاری
کاربر
2008-12-10
245
1,616
sari
پاسخ به مشکل در ایزولاسیون دی سی کنورتر

سلام به دوست عزیزم اقا مهدی خوشحالم که به سراحت نقد می کنید
دوست عزیزم :
ایزوله در خطوط dc با ایزوله در خطوط ac کاملا متفاوت می باشند و به هیچ عنوان نمی توان از اصول یکی برای دیگری استفاده کرد (( کتاب ماشین های الکتریکی ، فصل 9 : ایزوله خطوط ، نوشته دکتر دنی هارزبرگ ، ترجمه علی اکبر دهقان ))
بطور مثال : اصل ایزولاسیون : مدارات ایزولاسیون در خطوط ac به صورت موازی با شبکه مصرف پارالل می شوند ولی در خطوط dc به صورت سری .
با توجه به این اصل پی خواهیم برد که انجام محاسبات و نحوه ارایش ایزوله در دو شبکه ac و dc کاملا متفاوت است و هیچ شباهتی باهم ندارند .
مثال به صورت تجربی : اگر دقت کنید می بینید که همان ترانس کاهنده که فرمایش کردید با هسته می باشد و به صورت کاملا موازی (( نصبت به ارت مادر زمین )) می باشند ولی در مدارات الکترونیکی که از ولتاژ dc استفاده می کنند بخصوص باطری در ابتدا یک سلف با مقدار مشخص بصورت سری با یکی از قطب های باطری (( عمدتا پلاریته +)) و مدار الکترونیکی بسته می شود.
از همین مدار می گم و وارد بحث ac نمی شوم چون طولانی می شه
1 = نویز در خطوط ac در خروجی ne555 به صورت پیک واتاژ بوجود می اید انهم بخاط طراحی ضعیف در اسیلاتور می باشد ولی همین نویز چون بصورت پیک می باشد پس ولتاژ نویز با ولتاژ اصلی موج تولید شده در خازن c5 جمع می شود و با عث افزایش ولتاژ می شود
2= از انجایی که خود نویز به صورت پیک ac است و در ضمن با ولتاژ پیک اصلی جمع شده پس توسط d3 یکسو می شود لذا مطلقا در خروجی d3 ولتاژ dc داریم .
3= با فرض اینکه در انتها خط هم نویز dc و هم نویز ac داشته باشیم :
نویز dc بصورت افزایش ولتاژ در c6 ذخیره می شود (( قابل توجه است که ولتاژ نویز پایین می باشد و تغییرات بسیار بسیار کمی را در خروجی دارد در حد 10 الی 30 میلی ولت البته در این مدار . : کافیست ولتاژ افست را حساب کنید : ))
نویز ac اگر دارای پیک منفی باشد توسط d3 شاسی می شود , و اگر دارای یپیک مثبت باشد توسط d4 یکسو می شود و تازه اگر بازهم از d4 عبور کند که تغریبا غیر ممکن است مگر d4 معیوب شود توسط c6 شاسی می شود .
کلیه این تجزیه و تحلیل ها در کتاب مدارهای الکترونیکی نوشته لوئیس نشلسکی با ترجمه دکتر سپیدنام امده است با انجام محاسبات .
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
در رابطه با منبع تغذیه سوئیچینگ :
اصلا بطور کلی بحث فرق میکنه اخه همان ابتدا ولتاژac یکسو می شه سپس با ان یک اسیلاتور با فرکانس بالا و توان بالا راه اندازی می شه که هسته مرکزی این اسیلاتور سلف می باشه و سپس این طول موج ها یکسو و بعد رگوله می شه (( بطور کاملا کلی ))
مدار ما اصلا شبیه مدار سوئیچینگ نیست اخه ورودی ما ولتاژdc هست . مدار ما فقط کنورتر یا یک مبدل هست
فکر نمی کنم که درست باشه این مدار را با یک مدار سوئیچینگ مقایسه کنیم .
-------------------------------------------------------------------------------------
<< با توجه به دیتا شیت قطعه کاملا یاد بگیرید >>
راستش متوجه منظورت نشدم . اصولا از دیتا شیت برای پیدا کردن مشخصات فنی قطعات استفاده می شه نه یاد گرفتن مطلب برای طراحی . لطف کنید منظورتون را واضحتر بگویید .
--------------------------------------------------------------
دوست عزیزم مدارات منبع تغذیه متناسب با بار مصرفکننده طراحی می شود مثال بزنم
برای فلزیابی که کل مدارش داره 200 یا ماکزیمم 500 میلی امپر جریان می کشه طراحی یک منبع تغذیه پیشرفته مقرون به صرفه نیست فرض کنید مدارمن کلا داره چندصد میلی امپر مصرف می کنه انوقت من براش یک منبه تغذیه پیشرفته با توان بالا براش تهیه کنم . مطمئنا از طرف اهل فن مورد تمسخر قرار خواهم گرفت .
این مدار تا تقریبا 1 امپر می تونه جریان دهی کنه اگر به دیتا شیت های دی سی کنورتر ها مراجعه کنید می بینید ( دیتا شیت را براتون در پایین گذاشتم )) که توان بیشتر از 600 میلی امپر درنظر گرفته نشده .
دوست عزیز در این مدار +5 ولت کاملا ایزوله هست این امر را می توانی با اتصال کوتاه کردن خروجی مشاهده کنی . در همین بخش چگونگی ایزوله کردن -5 ولت نیز شرح داده شده است .

حال نمی دانم که شما بر چه اساسی این مدار را غیر قابل اطمینان می دانی در ضمن چنیدین نفر از این مدار را ساخته اند و درحال استفاده از ان هستند تا حالا که گزارش نا مطلوبی از طرف انها ارائه نشده .
با تشکر و سپاس فراوان mohammad
 

پیوست‌ها

  • 201 کیلوبایت بازدیدها: 202
  • 125.9 کیلوبایت بازدیدها: 197
آخرین ویرایش:

lachinani

کاربر
2009-05-09
92
249
سلام خدمت دوستان در مورد نقشه شماتیک مدار محمد جان باید نکته ای رو بگم که ترانزیستورbd244 از نوعpnpمیباشد که در نقشه نوع p خورده که حتما سهویست مرسی محسن
 
بالا