آی پی امداد
abtahi
آریا الکترونیک mehrinfo تکشو

اصول لحیمکاری (با چه کلکی قطعات را ساده‌تر خارج کنیم)

tajik

VIP+ افتخاری
کاربر
2010-06-06
278
1,321
درود

قطعا تجربه کرده‌اید قطعاتی که تابحال عوض نشدن ، خارج کردن آنها بسیار دشوارتر از قطعاتی است که قبلا خارج و تعویض شدن.

اما چرا خارج کردن قطعات اصلی که هرگز عوض نشدن بسیار دشوارتره ؟

و با چه کلکی میتونیم خارج کردن آنها را بسیار ساده‌تر کنیم ؟


سپاس
درود
بخاطر لایه چسب زده شده زیر برد و جنس قلع استفاده شده
تمیز کردن با مسواک و تینر 2000 و اضافه کردن قلع جدید به پایه کارو آسونتر میکنه
 

bardia.t

مدیریت بازارچه
مدیر تالار
2009-07-15
4,793
25,742
درود

ضمن تحسین و تقدیر نظر علاقمندان و بویژه نظرات صحیح جناب امیر سجاد و بردیا و محمد هادی عزیز و دیگر دوستان عزیز.

قبل از هر چیز باید بدانیم که محل لحیمکاری نباید در معرض تهویه باشه
مثلا در معرض باد کولر یا پنکه نباشه در غیراینصورت انتقال حرارت هویه به محل مورد نظر بسیار کند و خفیف میشه.

اما در شرایط فاقد تهویه . بدیهی است که برای انتقال حرارت هویه به محل مورد نظر ، باید بطریقی سطح تماس را افزایش دهیم ، اما چگونه ؟

قطعا تجربه کردید که اگر نوک هویه تمیز و قلع اندود نباشه و کثیف و سیاه باشه چنانچه هویه را بمدت یکساعت هم روی محل مورد نظر نگهداری هرگز به نقطه ذوب کافی نمیرسه چرا ؟

چون نوک هویه کثیف ، بدلایل زیر سطح تماس با اشیاء را بسیار ناچیز میکنه.

اگر نوک هویه کثیف را زیر میکروسکوپ ببینید پستی و بلندی‌های بزرگتر از معمول دیده میشه که هر چقدر بزرگتر و عمیق‌تر باشن ، تعداد نقاط تماس هویه با محل مورد نظر بسیار کمتر میشه و به این ترتیب نوک هویه کثیف که برجستگی و پستی‌های بسیار بزرگتر و عمیق‌تری تولید میکنه و جنس مواد کثیف هم رسانای بسیار بدی برای انتقال حرارت هست و درواقع عایق حرارتی و مانع انتقال حرارت محسوب میشن لذا نوک هویه کثیف بشدت از انتقال حرارت هویه جلوگیری میکنه .

اینجاست که بدنه هویه داغ میشه و ازآنجاکه نمیتونه حرارت را به جایی منتقل کنه در هویه جمع میشه و حرارت دسته هویه ، حتی دست رو اذیت و داغ میکنه اما محل لحیمکاری به دمای کافی نمیرسه و لذا مدت طولانی حرارت ناکافی فقط موجب خسارت به برد و بلند شدن مدار مسی برد میشه.

به همین دلیل در چنین مواقعی ناخواسته فشار زیادی به هویه وارد میکنید که در واقع با تغییر شکل برجستگی‌ها ، سطح تماس بیشتری حاصل بشه.

لذا حتی اگر نوک هویه تمیز هم باشه اما دارای لایه بسیار نازکی از لحیم باشه اگرچه بسیار بهتر از نوک کثیف کار میکنه اما بازم حداکثر سطح تماس را نداریم ،
چاره چیست؟

چاره در لحیم مذاب روی نوک هویه است
بطوریکه اگه نوک هویه تمیز و دارای مقداری لحیم مذاب باشه درواقع لحیم مذاب بین نوک هویه و محل مورد نظر قرار میگیره و بشرح زیر عامل تسریع معجزه آسای لحیمکاری میشه .


ازآنجاکه مواد مذاب براحتی تغییر شکل میدن و خود را شبیه اون محل میکنن لذا گویا محل مورد نظر را کاملا بغل کرده و در سطح تمامی نقاط برجسته و همچنین تورفته و چاله‌های ریز و مولکولی هم وارد میشه و نفوذ میکنه و لذا ماکزیمم سطح تماس حاصل میشه.

بنابمراتب .
اولا محل لحیمکاری نباید در معرض باد پنکه و کولر و امثالهم باشه.
ثانیا نوک هویه تمیز و دارای مقداری لحیم مذاب باشه.
تا بتونه لحیم تولید کننده را ذوب کنه و دراینحالت لحیم 63٪ به لحیم تولید کننده اضافه و لذا میکس و مخلوط میکنیم تا لحیم تولیدکننده به 63٪ نزدیکتر بشه و لذا سریعتر ذوب بشه .
و اینبار با رعایت نکات فوق تجربه کنید که هویه مثل برق و باد ، ماکزیمم حرارت را منتقل میکنه و لحیم را بسرعت ذوب میکنه.

و البته با رعایت موارد بعدی ، حصول مقصود بسیار ساده‌تر هم میشه.

حالا نوبت پرداختن به دلایل روغن لحیم و یا فلکس است.
سوال
روغن لحیم یا فلکس چه نقش و وظیفه‌ای در لحیمکاری داره؟
درود بر همه اساتید بخصوص استاد غزال گرامی /////در تکمیل فرمایشات شما عرض کنم برای عملیاتی بودن سر هویه وبالا بردن طول عمر سر هویه من هر صبح که وارد کارگاه میشم و میز کار را روشن میکنم هویه را برای چند ثانیه داخل ماده احیا کننده میزنم و دیگه تا شب سر هویه مثل سرهویه نو میشه و بسیار دقیق لحیم کاری را انجام میدهد ...عکس ماده احیا کننده را واستون میزارم البته یک قوطی از این ماده حدود 130 تومن هستش ولی واسه بیش از 1سال جواب میده و عمر نوک هویه که نهایتا 2ماه هستش را حدود 5 ماه میکنه .....در مورد روغن لحیم هم اینو عرض کنم که روغن لحیم مرغوب جرم و اکسید شدگی روی قطعه کار را از بین میبره و اماده جذب قطع میکنه ولی فلکس بیشتر یک کالیزور هستش تا تمیز کننده البته مقدار کمی هم کار روغن لجیم را انجام میده ولی در اصل وقتی با قلع ترکیب میشه هم دمای ذوب را پایین تر میاره و هم قدرت جنبشی قلع مذاب که میل به گلوله شدن هست را بیشتر میکنه .....البته فقط فلکسهای مرغوب این خاصیت را دارن و فلکسهای معمولی بیشتر کار روغن لحیم را انجام میدن تا فلکس ولی در کل منسعی میکنم فلکس کمتر و یا در فضای با تهویه خوب انجام بدم چون تجربه بهم ثابت کرده که فوق العاده سمی هستش و مضر.....یه تجربه واستون بگم بد نیست .....من توی خونه هم یک اتاقک کوچیک دارم که قبلا برخی دستگاها را میبردم خونه تعمیر میکردم توی این اتاق هم یک اکواریوم ماهی داشتم یک روز دیدم که ماهی ها تمام مردن بعد متوجه شدم که مکن هر وقت ایسی های smdتویض میکردم دیده بودم که یک ماهی مرده ولی چون شب عید بود و تا صبح دستم بند بود و مقدار زیادب فلکس مصرف کرده بودم از طریق غبار و دود ایجاد شده به اب انتقال پیدا کرده بود و همه ماهی ها به فنا رفتن بر این اساس کاملا برام مشخص شده که فلکس بسیار سمی هستش/////ولی در کل ماده کار راه انداز و خوبی هستش .......یک نکته دیگه برخی دوستان از قرص قلع که ترکیبی از جیوه وارسنیک و سرب و هگزا سرب، هگزا-اتیل-دی-سرب (Pb2(C2H5)6)هستش که ماده ای به مراتب مرگبارتر و سمی هستش و باید اینو عرض کنم که توی اروپا و امریکا به کل ممنوع هستش .....البته کار را بسیار راحت میکنه ولی فوقالاه خطرناکه......
 

bardia.t

مدیریت بازارچه
مدیر تالار
2009-07-15
4,793
25,742
Untitled.jpg
Untitled.jpg
 

غزال

ناظم انجمن
2012-03-18
10,099
79,768
درود

روغن لحیم یا فلکس علاوه بر اینکه از بروز واکنش‌های شیمیایی مضر در محل لحیمکاری پیشگیری میکنه ، اما سرعت بسیار زیادی هم به لحیمکاری میده.

لذا برای دستیابی دلایل و عوامل این پدیده باید پاسخ سوال زیر را پیدا کنیم.


سوال
چه عاملی در روغن لحیم یا فلکس موجبات تسریع لحیمکاری را فراهم میکنه ؟

راهنمایی

پاسخ سوال قبلی راهنمای خوبی برای پاسخگویی به این سوال است.

سپاس
 

mohammadhadi

مدیر تالار
مدیر تالار
2008-03-31
2,880
10,575
درود

روغن لحیم یا فلکس علاوه بر اینکه از بروز واکنش‌های شیمیایی مضر در محل لحیمکاری پیشگیری میکنه ، اما سرعت بسیار زیادی هم به لحیمکاری میده.

لذا برای دستیابی دلایل و عوامل این پدیده باید پاسخ سوال زیر را پیدا کنیم.


سوال
چه عاملی در روغن لحیم یا فلکس موجبات تسریع لحیمکاری را فراهم میکنه ؟

راهنمایی

پاسخ سوال قبلی راهنمای خوبی برای پاسخگویی به این سوال است.

سپاس
سلام
دمای بالای هنگام لحیم کاری باعث سرعت بخشیدن به فرایند اکسیداسیون میشه و در نتیجه اکسید فلز ایجاد شده هم مانع اتصال صحیح میشه هم به علت عایق حرارت بودن فرایند لحیم کاری را سخت می کنه.
یکی از کاربردهای روغن لحیم جذب اکسیژن و جلوگیری از اکسیداسیون و همچنین حل کردن اکسیدهای ایجاد شده قبلی است
یکی دیگه به علت دمای ذوب بسیار پایین تر روغن زودتر از لحیم ذوب شده و انتقال حرارت بهتر به لحیم را به عهده می گیره
 

4121355

کاربر vip
کاربر
2011-03-05
51
199
درود

قطعا تجربه کرده‌اید قطعاتی که تابحال عوض نشدن ، خارج کردن آنها بسیار دشوارتر از قطعاتی است که قبلا خارج و تعویض شدن.

اما چرا خارج کردن قطعات اصلی که هرگز عوض نشدن بسیار دشوارتره ؟

و با چه کلکی میتونیم خارج کردن آنها را بسیار ساده‌تر کنیم ؟


سپاس
درود بر استاد عزیز من برای ای سی های دو طرفه و چهار طرفه که پایه ها بیرون قرار دارند ابتدا روی پایه های یک طرف را کامل لحیم میزنم و هویه را در ان نقطه نگه می دارم و یک ورقه نازک المینیومی زیر پایه ها عبور می دهم و این کار را برای قسمتهای دیگر هم انجام می دهم و فقط چسب زیر ای سی می مونه که با کمی تینر و یا حلال چسب و حرارت ای سی راحت جدا می شود .
 

امیر سجاد

VIP+ افتخاری
کاربر +vip پلاس
vip
2018-07-10
1,217
4,301
ایران
سلام
اگر بخواهیم دو فلز رسانا را با لحیم کاری به هم متصل کنیم . باید محل اتصال آن ها باید کاملا تمیز و عاری از هر گونه چربی . رنگ و اکسید باشه .
و از انجاکه زمان لحیم کاری درجه حرارت زیاد است . در سطح لحیم کاری لایه اکسید به وجود میاید. پس از لحیم کاری این لایه اکسید مانع از تماس الکتریکی بین دو فلز میشه .
لایه اکسید : در موقع لحیم کاری که حرارت بالاست . در هنگام جوش خوردن دو فلز ما بین این دو فلز لایه درست میشه که تغریبا شبیه عایق است . و از عبور الکتریکی ممانعت میکند .و همچنین دو فلز به خوبی جوش نمیخوره
اگر همکاران عزیز گلم . این اکسید شدن را جوری تعریف کنن که قابل فهم باشه . یک دنیا ممنونم . به غیر از این تعریف های کتابی اکسیژن پایین است .
و برای جلوگیری از چنین اتفاقاتی که در بالا اشاره کردم . از روغن لحیم استفاده میکنیم.
ماده اصلی روغن لحیم کالیفون است . کالیفون به صورت طبیعی و مصنوعی ساخته میشه . تراشه مایع ای از پوست درختان است . که تقریبا به رنگ زرد است .
که این ماده اکسید و اکسید شدن و مواد زائد را از بین میبرد .
در موقع لحیم کاری برای جلو گیری از اکسید شدن و محل مورد نظر از مواد زائد پاک شوند . به مقدار مورد نیاز روغن لحیم اضافه میکنند .و نقطه ذوب روغن لحیم یا کالیفون 72 درجه سانتیگراد است .
و هنگامی که هویه داغ است به محل اتصال نزدیک میشه روغن لحیم زودتر از قلع ذوب میشه باعث کنار رفتن روغن لحیم میشه و مواد زائد را به کنارهای لحیم میبره . و از اکسید شدن یا از به وجود آمدن لایه عایق جلوگیری میکنه .
..................................................................................................................................................................
در موردسیم لحیم های که سرب زیاد دارن و باعث درجه ذوب بالا بره . روغن لحیم باعث تمیزی لحیم و روغن موجود در لحیم هم باعث پخش حرارت در تمام نقاط لحیم بشه.
در ضمن همکاران گلم به این موارد اشاره کرده بودن . و تشکر میکنم
متشکرم .
 

mohammadhadi

مدیر تالار
مدیر تالار
2008-03-31
2,880
10,575
سلام
به ترکیب شدن اکسیژن با مواد دیگر اکسیداسیون می گویند
با ترکیب اکسیژن با فلز اکسید فلز ایجاد میشه که برخلاف فلز نارسانای حرارت و الکتریسیته است
روغن لحیم نسبت به قلع و سرب میل بیشتری برای ترکیب شدن با اکسیژن داره و باعث میشه لحیم اکسید نشه همچنین یک لایه روی سطح لحیم می سازه که اکسیژن به فلز نرسه همچنین اکسید فلز که قبلا روی سطح بوده را حل می کنه
 

غزال

ناظم انجمن
2012-03-18
10,099
79,768
درود

وظیفه روغن لحیم یا فلکس:

در بخش‌های قبل به نقش لحیم مذاب روی نوک هویه پرداختیم که لحیم مذاب بین دو جسم ، سطح تماس مولکولی را افزایش میده و میتونه در چاله‌های و پستی و بلندی‌های دو جسم نفوذ ‌کنه بنابرین سطح تماس بیشتری حاصل میشه و حرارت با سرعت بیشتری منتقل میشه .

اما درسته که سطح جامدات دارای پستی و بلندی‌های درشت و ریز است که لحیم مذاب میتونه در آنها نفوذ کنه و موجب افزایش سطح تماس بشه و لذا مقداری لحیم مذاب روی نوک هویه ، میتونه تاثیر زیادی در انتقال سریعتر حرارت هویه داشته باشه.

اما ازآنجاکه هر پستی و بلندی درشت روی سطح جامدات دارای هزاران پستی و بلندی بسیار ریزتر است که لحیم مذاب بدلیل غلظت زیاد نمیتونه در این پستی و بلندی‌های بسیار ریز نفوذ کنه لذا اگر بتوانیم بطریقی حرارت را به این پستی بلندی های بسیار ریز هم منتقل کنیم که تعداد آنها بسیار بسیار بیشتر است ، دراینصورت سطح تماس باز هم بسیار بسیار بیشتر میشه و انتقال حرارت بنحو قابل توجهی بسیار سریعتر خواهد شد .

به همین علت از روغن لحیم یا فلکس استفاده میشه که بسرعت و با حرارت ناچیزی بصورت مایع درمیاد و بسیار رقیق تر از لحیم مذاب است و در تمامی پستی بلندی‌های بسیار ریز هم نفوذ میکنه و لذا با سطح تماس بسیار زیادی که فراهم میکنه قادر است حرارت را با سرعت بالاتری به محل لحیمکاری منتقل کنه.

البته همانطور که علاقمندان عزیز در پست‌های قبل بدرستی اشاره فرمودند جنس روغن لحیم و فلکس از بروز واکنش‌های شیمیایی مضر هم جلوگیری میکنه .

و به همین علت باوجودیکه نمیتونیم از هر مایعی بجای روغن لحیم استفاده کنیم ، اما من در مواقعی که به روغن لحیم یا فلکس دسترسی ندارم ، بناگزیر از قطرات آب استفاده میکنم که اگرچه معایبی داره و بسرعت تبخیر میشه و عامل واکنش‌های مضری میشه اما با اینحال بسیار موثرتر و مفیدتر از لحیمکاری خشک است.

سوالی که اینجا مطرح میشه اینه :
با توجه به اینکه لحیم مذاب در پستی و بلندی‌های درشت نفوذ میکنه و روغن لحیم در پستی و بلندی‌های بسیار ریز هم نفوذ میکنه در اینصورت:


با توجه به اینکه روغن لحیم ، قادر به نفوذ در کلیه پستی و بلندی‌های ریز و درشت هست.

چرا فقط از روغن لحیم یا فلکس بدون لحیم مذاب استفاده نکنیم ؟

یعنی آیا روغن لحیم میتونه بجای لحیم مذاب هم انجام وظیفه کنه ؟

سپاس
 

غزال

ناظم انجمن
2012-03-18
10,099
79,768
درود

با توجه به اینکه لحیم مذاب بدلبل غلظت زیاد ، قادر نیست به پستی بلندی‌های بسیار ریز نفوذ کند ولی روغن لحیم ، قادر به نفوذ در کلیه پستی و بلندی‌های ریز و درشت هست.

لذا باوجودیکه روغن لحیم میتونه بهتر از لحیم مذاب در کل سطح جامدات و در ریزترین و درشت‌ترین مجاری سطح جامدات نفوذ کنه.
با اینحال چرا حذف لحیم مذاب روی نوک هویه موجب کاهش سرعت لحیمکاری میشه .

یعنی

به چه دلیل باید حتما از لحیم مذاب هم همزمان با روغن لحیم استفاده کنیم؟

سپاس
 
بالا