آی پی امداد
abtahi
آریا الکترونیک mehrinfo تکشو

سوال: از کار افتادن هیتر گرداک 952

msh.27

VIP PLUS
VIP PLUS
vip
کاربر
2012-09-06
246
832
تهران
درود بر استاد گرانقدر جناب مهندس غزال دست مریضات واقعا که وجود عالم فرهیخته ای همچون شما در این سایت برای ما شاگردان کوچک شما نعمت بزرگی هست انشاالله که هرچه از خداوند میخواهید به شما اعطا کند وهمیشه سلامت پایدار باشید بسیار صبورانه و پدرانه این تاپیک رو دنبال کردید دوست عزیزمان رو راهنمایی کردید و تا پایان همراه بودید واین تاپیک ارشیوی از تجربه شد برای ما
 

غزال

ناظم انجمن
2012-03-18
10,099
79,786
درود بر استاد گرانقدر جناب مهندس غزال دست مریضات واقعا که وجود عالم فرهیخته ای همچون شما در این سایت برای ما شاگردان کوچک شما نعمت بزرگی هست انشاالله که هرچه از خداوند میخواهید به شما اعطا کند وهمیشه سلامت پایدار باشید بسیار صبورانه و پدرانه این تاپیک رو دنبال کردید دوست عزیزمان رو راهنمایی کردید و تا پایان همراه بودید واین تاپیک ارشیوی از تجربه شد برای ما

سلام

دوست بسیار عزیزم

شرمنده میکنید

این مورد نمونه خوبی است که نشون میده نباید کورکورانه قطعات را عوض کنیم و تنظیمات را دستکاری کنیم وگرنه موجب پیچیدگی تعمیر میشیم

البته به قرار معلوم ایشون خیلی با دقت قطعات را تعویض میکنه که با تعویض اینهمه قطعه با حادثه ای روبرو نشده ولی با کوچکترین تعویض مجبوریم احتمال خطای نصب ناصحیح پایه ها و تاثیر روغن لحیم و غیره را در نظر بگیریم که کارمون سخت تر و سخت تر میشه

لذا در تعمیرگاه من تعویض بیمورد قطعه چیزی در حد قتل محسوب میشه و بهمین دلیل عیب در اسرع وقت و با حداقل دستکاری رفع میشه

بابت بذل توجه شما سپاسگزارم
 
آخرین ویرایش:

behruz.omid

کاربر
2012-05-03
43
114
سلام

کار تمومه
فقط اتصال مقاومت را آزاد کن و پتانسیومتر 10 کیلو و 1 کیلو را تنظیم کن

پتانسیومتر 10 کیلو فقط در میزان حرارت موثره
و پتانسیومتر 1 کیلو هم در مقدار حرارت و هم در عدد نمایشگر موثره ولی باید در مرز اتوماتیک تنظیم کنی
یعنی اگه هیتر در حالت پس از اتوماتیک و خاموش باشه فقط تغییر عدد نمایشگر را می بینید درحالیکه پس از روشن شدن هیتر خواهید دید که مرز اتوماتیک را هم تغییر داده
لذا این پتانسیومتر را در مرز اتوماتیک تنظیم کنید تا تغییر حرارت هم قابل مشاهده باشه

سپاس
سلام
عزیز اتصال مقاومت رو برداشتم. ولی المنت انگار سریعتر داغ میکنه و ولوم خارجی تاثیرش کمتر شده. البته من با ولتاژ 110 کار میکنم که یدف المنت نسوزه
راستی دیودی که سر راه المنت گذاشتم باید باشه؟
یا علی.
ممنون که زحمت میکشی و جواب تمامی سوالاتم رو تو این بخش دادی. تجربه ای شد برام. مرسی.
 

غزال

ناظم انجمن
2012-03-18
10,099
79,786
سلام
عزیز اتصال مقاومت رو برداشتم. ولی المنت انگار سریعتر داغ میکنه و ولوم خارجی تاثیرش کمتر شده. البته من با ولتاژ 110 کار میکنم که یدف المنت نسوزه
راستی دیودی که سر راه المنت گذاشتم باید باشه؟
یا علی.
ممنون که زحمت میکشی و جواب تمامی سوالاتم رو تو این بخش دادی. تجربه ای شد برام. مرسی.

سلام

با این تجربه باید باور کنی که بدون تعویض کورکورانه قطعات ، میتونی عیب را پیدا کنی
مضافا که دستکاری بی مورد و بی هدف موجب پیچیدگی تعمیر میشه

اتصال مقاومت برای دور شدن از دمای بالا بود تا با بدترین حالت پتانسیومترها هم بتونه المنت را خاموش کنه و حالا که ایراد مشخص شده باید دو پتانسیومتر را برای دستیابی به حرارت صحیح تنظیم کنی

اینکه المنت سریعتر داغ میکنه باید همینطور باشه و مزیته و عیب نیست فقط باید در درجه حرارت دلخواه شما دما را با تلرانس معقولی ثابت نگهداره مثلا در حرارت دلخواه 70 درجه باید بین 65 الی 75 درجه بهت بده

البته در عملکرد ایندستگاهها تجربه ای ندارم و از تلرانسش مطلع نیستم چون در زمان فعالیت من این دستگاهها نبود و نیاز هم نبود

ضمنا با 110 ولت دیود نمیخواد
ولی با ولتاژ 220 با دیود سری تست کن چون نیم موج به المنت میده ممکنه کار کنه

اگه با 220 ولت و دیود ، المنت تحت فشار بود و زیاد از حد سرخ شد ، اعلام کن تا با کلک دیگری برای 220 درستش کنیم که از این پس با هر المنتی کار کنه (24 ولت یا 110 یا 220 )

با ولتاژ 110 ولت ، پمپ تحت فشار قرار میگیره و میسوزه ولی بنظر میرسه باور نکردی و تصور میکنی در 110 ولت شبیه المنت تحت فشار کمتری قرار میگیره
ولی پمپ و موتور الکتریکی برخلاف المنت در ولتاژ کمتر از نرمال عمرشون کم میشه و خیلی زود میسوزن (دلیل علمی داره و اگه یخچال با ولتاژ کمتر از 220 ولت تق و تق میکنه و میسوزه بهمین دلیله

سپاس
 
آخرین ویرایش:

behruz.omid

کاربر
2012-05-03
43
114
سلام
جناب غزال لازم نیست که دیود رو بردارم ؟ بودنش هم که مشکلی پیش نمیاره ؟ درسته ؟
220 زدم به دستگاه (دیود هم وصله) و اتصال مقاومت 1.5k هم برداشتم .
مقاومت 10 کیلو رو تنظیم کردم . الان حرارت آخرش رو روی 470 درجه گذاشتم. میشه درجه اش رو بالاتر هم ببرم. ولی به ریسکش نمی ارزه. (ممکنه المنت بسوزه). حرارتش قبلا روی 490 بوده..
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
باز تشکر میکنم از جناب غزال. واقعا بزرگواری کردن ایشون . و کمکم کردن تا دستگاه رو سالم کنم. :eek:k:
واقعا سالاری هستی عزیز .... از شکیبایی ایشون ممنونم.
یا علی.
 

غزال

ناظم انجمن
2012-03-18
10,099
79,786
سلام
جناب غزال لازم نیست که دیود رو بردارم ؟ بودنش هم که مشکلی پیش نمیاره ؟ درسته ؟
220 زدم به دستگاه (دیود هم وصله) و اتصال مقاومت 1.5k هم برداشتم .
مقاومت 10 کیلو رو تنظیم کردم . الان حرارت آخرش رو روی 470 درجه گذاشتم. میشه درجه اش رو بالاتر هم ببرم. ولی به ریسکش نمی ارزه. (ممکنه المنت بسوزه). حرارتش قبلا روی 490 بوده..
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
باز تشکر میکنم از جناب غزال. واقعا بزرگواری کردن ایشون . و کمکم کردن تا دستگاه رو سالم کنم. :eek:k:
واقعا سالاری هستی عزیز .... از شکیبایی ایشون ممنونم.
یا علی.

سلام

استدعا دارم عزیزم شرمنده میکنید.

همین که دیدی بدون تعویض قطعه عیب را پیدا کردیم و انگیزه و عاملی شد که دنبال راه و رسم این روش بری ، برام کافی و باارزشه


من در طول عمرم فقط یکدستگاه هیتر چند ماه قبل تعمیر کردم که گرداک 952 بود و اونم بخاطر تحلیلش که برای متقاضیان سایت تقدیم کنم که اینجا تقدیم کردم
http://www.irantk.ir/irantk42976-2/
http://www.irantk.ir/irantk42976-2/

و در این خصوص تجربه دیگری ندارم ولی چون با روش علمی تجربی تعمیر میکنم غالبا عیب دستگاه ها را بدون تعویض شانسی قطعات ، پیدا میکنم

در هر صورت

دیود باید باشه چون المنتی که بهت دادن 110 ولتیه و با اعمال 220 ولت میسوزه و با دیود فقط نیم سیکل به المنت میرسه که قابل تحمل میشه ولی بازم ایده آل نیست.

اگه میخوای بهتر از اولش بشه و با هر المنتی کار کنه و دیگه نسوزه
یک دیمر جارو برقی از اوراقی های تعمیرگاه لوازم خانگی تهیه کن که فراوون دارن و قیمتی نداره (البته دیمر لامپ هم توی بازار هست ) و اگه بخوای خودت هم دیمر درست کنی خیلی ساده است

بعد دیمر را با المنت سری کن و به 220 متصل کن تا با پتانسیومتر دیمر بتونی ولتاژ المنت را بدلخواهت کم کنی و باین ترتیب میتونی برای هر المنتی تنظیم کنی

مثلا الان که المنت 110 ولت داری پتانسیومتر دیمر را آنقدر میچرخونی که حرارتش مطابق میل شما بشه و ولتاژ را مقداری هم کمتر از 110 ولت میکنی که خیلی سرخ نشه و تا ابد کار کنه و هیچوقت نسوزه
و بعد که المنت و دیمر سری را با برق شهر تنظیم کردی روی دستگاه نصب کن

دراینصورت اگه دیمر استفاده کنی دیگه دیود نمیخواد و دیمر جایگزین دیود میشه و برای هر المنتی هم براحتی قابل تنظیم میشه حتی برای المنت 10 ولتی


سپاس
 
آخرین ویرایش:

mjbmjb81

کاربر
2008-10-02
64
63
با سلام خدمت همکاران عزیز حدو سال 84 بود یک هیتر جوردک 952 خریدم و تا به امروز استفاده میکنم و خدایش فوق العاده بوده ولی الان چند وقتی هست یک اتفاقی افتاده دارک کار می کنم با دمای مثلا400 یکدفعه دما بدون هیچ دلیلی شروع میکنه به بالا رفتن و نزدیک بوده چند بار بردها رو بسوزونه عکسش هم از این مدله http://www.irantk.ir/attachment.php?attachmentid=73555&stc=1&d=1377162291
لطفا راهنمایی کنید
 

@mahmoud

کاربر vip
vip
کاربر
2008-11-29
120
340
Qazvin
parselectric.gigfa.com
با سلام خدمت همکاران عزیز حدو سال 84 بود یک هیتر جوردک 952 خریدم و تا به امروز استفاده میکنم و خدایش فوق العاده بوده ولی الان چند وقتی هست یک اتفاقی افتاده دارک کار می کنم با دمای مثلا400 یکدفعه دما بدون هیچ دلیلی شروع میکنه به بالا رفتن و نزدیک بوده چند بار بردها رو بسوزونه عکسش هم از این مدله http://www.irantk.ir/attachment.php?attachmentid=73555&stc=1&d=1377162291
لطفا راهنمایی کنید

المنت شما ۴ رشته ای هستش یا ۲ رشته ای ؟

اگه ۴ رشته ای هستش ممکنه سنسور مربوط به دما که روی سریش هست دچار قطع و وصلی میشه که این حالت بوجود میاد (برام پیش اومده ) ( وقتی که قطع میشه به فرض اینکه دما پایین اومده میخواد دما رو ببره بالا) یه چک کنی راحت نشون میده.
میشه بدون باز کردن سری هیتر از داخل سیماشو پیدا کنی و با اهم متر نگه داری و آروم به سری ضربه بزنی. اگه قطع و وصلی دیدی همینه.
 
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: ramintkh

mjbmjb81

کاربر
2008-10-02
64
63
المنت شما ۴ رشته ای هستش یا ۲ رشته ای ؟

اگه ۴ رشته ای هستش ممکنه سنسور مربوط به دما که روی سریش هست دچار قطع و وصلی میشه که این حالت بوجود میاد (برام پیش اومده ) ( وقتی که قطع میشه به فرض اینکه دما پایین اومده میخواد دما رو ببره بالا) یه چک کنی راحت نشون میده.
میشه بدون باز کردن سری هیتر از داخل سیماشو پیدا کنی و با اهم متر نگه داری و آروم به سری ضربه بزنی. اگه قطع و وصلی دیدی همینه.


دوست عزیز 5 سیم از لوله رد میشه و سیم سفید به بدنه وصل هست و با مولتی متر تست کردم قطعی نداشت
المنت هم چهار سیمه هست
آیا سنسور باید اهم نشون بده یا نه فقط ارتباط سیمها رو رو از سری تا دستگاه چک کنم
 
آخرین ویرایش:

@mahmoud

کاربر vip
vip
کاربر
2008-11-29
120
340
Qazvin
parselectric.gigfa.com
دوست عزیز 5 سیم از لوله رد میشه و سیم سفید به بدنه وصل هست و با مولتی متر تست کردم قطعی نداشت
المنت هم چهار سیمه هست
آیا سنسور باید اهم نشون بده یا نه فقط ارتباط سیمها رو رو از سری تا دستگاه چک کنم

دوست عزیز سفید که ا
 
بالا