آی پی امداد
abtahi
آریا الکترونیک mehrinfo تکشو

درخواست: آموزش دیتاشیت قطعات

cybernova

مدیر تعمیرات سخت افزار کامپیوتر
مدیر تالار
2013-05-31
2,829
10,511
آذرشهـر
دوست خوبم
شما لطف دارید ولی بنده همکار هستم و استاد نیستم .
در توجیه جمله اتون که فرمودین " از چه نوع تست دیتاشیت استفاده می کنید " یه نکته رو عرض کنم .منظور بنده حقیر از بیان روش استفاده از دیتاشیت اینه که در دیتاشیت قطعه اکثر موارد استاندارد از نظر ولتاژ پایه ها موجود هست .ما این مقادیر رو بعنوان مبنای مقایسه قرار می دیم .از همون پایه ها ولتاژگیری می کنیم و با مقدار ذکر شده در دیتاشیت مقایسه می کنیم .اگر همون مقدار یا نزدیک به اون بود یعنی درسته .اگر نبود دنبال علت می گردیم .این ساده ترین راه تست بود .در برخی موارد هم ممکن هست جواب نده ،مثلا همین آی سی 494 شاید قسمت اسیلاتورش از کار افتاده و این موردی نیست که بشه با مولتی متر چک کرد .هدف اصلی بنده بیان تست مواردی بود که با ولتاژ سر و کار دارند .
قضیه آی سی های مادربرد یه کم فرق می کنه .هم بخاطر پیچیدگی و هم اینکه فقط چند تا مورد رو می شه با مولتی متر تست کرد و برا بقیه تست ها نیاز به اسیلوسکوپ هست .از همون روش تست حرارت و تست بوق و نهایتا ولتاژگیری از پایه های تغذیه قطعه که معمولا هم در 90 درصد موارد جواب می ده .مخصوصا در مورد I/O و آی سی صدا و LAN که در موارد معیوب بودن قطعه ،به جای 5 و 3.3 ولت ،مقداری غیر استاندارد و نصف مقدار معمول روی پایه ها وجود دارد .برای آی سی کلاک و بایوس راه خاصی ندارم و معمولا این دو قطعه بر خلاف آی سی صدا که در صورت معیوب بودن ،باعث داغ شدن رگولاتورش می شه ،هر دوشون به شدت داغ می کنند یا تغییر رنگ و خال زدگی روشون مشهود هست علی الخصوص درمورد آی سی کلاک .
موفق باشید .
 

jojo_tabi

کاربر
2015-04-09
10
38
سلام به اساتید محترم. یه سوالی داشتم. میخواستم بدونم در ترانزیستور 2sc3358 = UHF / 20V / 0.1A / 250mW / 7GHz که فرکانس 7 گیگاهرتز مشخص شده منظور چیه؟ میشه یکم بیشتر توضیح بدین؟
 
بالا