Omidi2722
کاربر
ترایاک های مسیر برق ورودی موتورو چک کنید احتمالا معیوب باشن
سرویس کردن پنکه تعویض بوش وروتور با تعویض خازن ..ترایاک های مسیر برق ورودی موتورو چک کنید احتمالا معیوب باشن
با سلام خدمت دوستان گرامی و عزیز
آقایون با عرض خسته نباشید و شرمندگی بسیار از اساتید تعمیر لوازم خانگی
ببخشید بنده تعمیر کار مادر برد هستم (قسمت کامپیوتر) طبق عادت تعمیرکارا (کنکجاوی) البته جا نمونه پنکه خونه خودم هست. طبق تجربه چند بار پنکه تعمیر کردم ولی این یکی کلاً گیجم کرده
این پنکه رو پارسال خریدیم کلاً فلزی مارکش هم مگا مکس هست موتور پر قدرت داره و واقعاً ازش راضی هستم وقتی شروع به چرخش کنه غیر قابل جلوگیری هست.
امسال 2 تا مشکل پیدا کرده که اصلاً سر در نمیارم خودم چند تا پنکه تعمیر کردم ولی این دو تا خیلی غیر عادی
1- گاهی وقت ها وقتی روشن می کنی پره خیلی آروم شروع به حرکت می کنه اینقدر باید دکمه یک و دو و سه رو بزنی یا باید پره رو اینقدر بچرخونی مثل موتور هندلی ها تا دور بگیره و بچرخه ولی وقتی شروع به چرخش می کنه مثل اولش میشه چند بار خاموش و روشن هم می کنم برقش رو می کشم خازن ها رو تخلیه می کنم مثل اول کار می کنه ولی بعضی اوقات گای گیر داره
2- گاهی وقت ها وقتی دکمه چرخش رو می زنم یک دفعه خاموش می کنه بعد روشنش می کنی باز خاموش می شه نمی دونم اتصالی داره مدارش رو کلاً چک کردم لحیم مردگی یا پریدگی یا چیز غیر عادی مشاهده نمیشه (خدایا این دیگه چه ایرادی هست)
واقعاً گیج شدم این گاهی روشن و گاهی بازی در آوردنش من رو اذیت می کنه و راه رو برای تعمیر دور می کنه همه چیز خیلی طبیعی هست ولی یک دفعه همه چیز غیر عادی می شه خواهشاً دوستان نگن از آی سی مدار هست که اصلاً پیدا نمیشه (کلاً خودم نظرم به خازن هاش هست) که طبق معمول تمیز و سالمه خودتون عکی ها رو نگاه کنید می بینید
کلاً مدارش چیزی نداریه یک خازن که برای سرعت قضیه هست که پشت موتور نصب شده اگر خراب هست پس چرا وقتی آروم می چرخه وقتی یکم دور گرفت مثل روز اول کار می کنه اصولاً نباید پره مثل قبل بچرخه دوماً یک خازن هم برای خود دستگاه هست که کنترل دستگاه با پنل دستگاه که کاملاً سالمه و کار می کنه مشاهده فایلپیوست 135379
واقعاً گیج شدم الان جدیداً این گاهی وقت هاش بیشتر شده
ببخشید زیاد توضیح دادم این هم چند تا عکس از مدارش مشاهده فایلپیوست 135376مشاهده فایلپیوست 135377
سلامسلام به اساتید محترم
صحبت از پنکه شد یک سوال دارم : پنکه ایستاده پارس خزر مدل رعنا که با کنترل هم هست دیروز حین کار کردن پای کامپیوتر مشغول کار بودم احساس کردم پنکه خنکی نداره نگاه کردم دیدم پنکه موتورش ایستاده و پروانه نمیچرخه ولی گردش بالا و پایین و چپ و راست پنکه طبق معمول کار میکنه ، خازن 1.7 میکرو 400 ولت پشت موتور را پس از خاموش کردن و تخلیه بار تعویض کردم ولی هیچ تاثیری نداشت .
خواهشا راهنمایی کنید ممکنه مشکل از دو تا خازن روی برد اصلی باشه ؟ یا مورد دیگری هست ، ضمنا سر سیمهای اصلی موتور را هم پیدا کردم که مستقیم به برق کار میکنه یعنی مشکل از سیم پیچی و روتور و خود موتور هم نیست .محبت میکنید راهنمایی کنید
دقیقا درسته 👍🏻سلام
شروع کند پروانه پنکه در ابتدای روشن کردن و یا گیر کردن اولیه پروانه بیشتر دو تا علت داره
یکی خازن راه انداز موتور پنکه هستش که خیلی راحت میشه با اندازه گیری ظرفیتش از خراب بودنش مطمئن شد
که در صورت خرابی معمولا ظرفیتش از مقداری که روش نوشته کمتر میشه
دوم هم بوشهای دوسر میل روتور
که معمولا به خاطر خشک شدن یا سوختن و گیریسی شدن روغنش این اتفاق میافته
که بهتره اول میل روتور و و بوش هارو کاملا تمیز کنیم و با بنزین یا تینر بشوریم
بعد اگه بوش رو میل روتور لق لق نزنه با روغن کاری مشکل حل میشه و اگه لق بزنه باید عوض شه
و اگه میل روتور در قسمتی که بوش میشینه روش دچار سابیدگی شده باشه بهتره میل روتور هم عوض شه
اگرم حوصله و امکانش رو دارید بهتره که بلبرینگیش کنید و خودتون رو راحت کنید
یه ایرادی هم که چند وقت پیش بهش برخوردم این بود که موتور فقط رو سرعت بالا کار میکرد که البته کارایی و سرعت اولیش رو نداشت
بعدن متوجه شدم که صاحبش میل روتور رو خودش عوض کرده و روتور دقیق سر جای خودش نبود و کمی عقبتر رفته بود و با جابجایی مشکل برطرف شد
سلام ضمن خسته نباشید ترموفیوز هسته شماسوخته شما میتونی سیم برق از کیبورد به موتور رو؟به یکی از سیمای خازن موتور وصل کنی اگه جهت گردش پروانه اشتباه بود به اون سیم خازن ببند درست میشهسلام به اساتید محترم
صحبت از پنکه شد یک سوال دارم : پنکه ایستاده پارس خزر مدل رعنا که با کنترل هم هست دیروز حین کار کردن پای کامپیوتر مشغول کار بودم احساس کردم پنکه خنکی نداره نگاه کردم دیدم پنکه موتورش ایستاده و پروانه نمیچرخه ولی گردش بالا و پایین و چپ و راست پنکه طبق معمول کار میکنه ، خازن 1.7 میکرو 400 ولت پشت موتور را پس از خاموش کردن و تخلیه بار تعویض کردم ولی هیچ تاثیری نداشت .
خواهشا راهنمایی کنید ممکنه مشکل از دو تا خازن روی برد اصلی باشه ؟ یا مورد دیگری هست ، ضمنا سر سیمهای اصلی موتور را هم پیدا کردم که مستقیم به برق کار میکنه یعنی مشکل از سیم پیچی و روتور و خود موتور هم نیست .محبت میکنید راهنمایی کنید
درود مهندس جان درمورد تست سیم ها در خروجی ترایاک بیشتر توضیح میدیددرود دوخازنی که توعکس علامت زدم بدون تست تعویض کنید . مربوط به تغذیه برد هستش وبابت ختموش شدنس توسط دکمه وزش
دوم میل روتور رو عقب وجلو کنید نباید بیشتر از 0.5 سانت عقب جلو بشه اگه بیشتر حرمت داره به احتمال قوی بوشهای پلاستیکی سنت روتور در وسط خورد شده . چون اگه روتور عقب یا جلو باشه طوری که از اسناتور بزنه بیرون قدرت استارت موتورتقریبا نثف میشه وحرکت کند داره یا متوقف میشه .
مورد اخر خازن موتور 1.5 میکرو هستش با خازن 2 میکرو تعویض کنید مشکلی نداره وجبران تنبلی سیم پیچ رو هم خواهد کرد.هنمیشه انجام میدم
ودر اخر میمونه مشکل در خئود استاتور یا همون سیم پیچ که این مورد فقط یا تعویض با نمونه مشابه قابل حل هستش !.م.رد اخر اینه که اگه یکی از ترایاک شورت بشه یکی از 3 سیم 1-2-3 دایم وصل هستش وباروشن کردن مدار سیم پیچ دوم متصلذ میشه وموتور امپر میشکه وبمرور باعث سوختن موتورخواهد شد
از بابت تست باید سیمهای موتور 1-2-3 رو جدا کنید بعد دوشاخه رو به برق بزنید بدون روشن کردن پنکه یکی از سیهای سیم پیچ رو به ترتیب به خروجی ترایاک بزنید هرکدوم موتور پنکه روشن شد وچرخید با ولتاژ درخروجی داشت خراب شده وباید تعویض بشه و
امیدوارم مطلب رو رسونده باشم
مشاهده فایلپیوست 188066