آی پی امداد
abtahi
آریا الکترونیک mehrinfo تکشو

کنترل (تغذیه) لامپ و موتور AC (فن هواکش) با ترایاک

C945

کاربر
2023-07-30
22
23
سلام دوستان عزیز

برای اتصال همزمان (تغذیه) لامپ و راه‌اندازی موتور AC (فن220) به ترایاک چکار میشه کرد با در نظر گرفتن راه‌اندازی موتورها با مشکل جریان هجومی و تاثیر افت ولتاژ احتمالی روی لامپ ؟

تصویر برد(سنسور حرکتی مادون قرمز) رو پیوست میکنم در خروجی از ترایاک JST137K استفاده شده.
اگه به مشکل بر میخوره، با چه ترفندی میشه اجراش کرد؟

تو ذهنم اینه که ترایاک تحمل و توان این نوع راه اندازی رو داره و یا با چه روشهایی (راه‌اندازی نرم یا با تاخییر) و با کمترین قطعات (هزینه و فضای اشغالی) میشه مشکلات احتمالی رو حل کرد؟ و چه پارامترهایی مهمه و باید برای درایو کردن این دو وسیله در نظر گرفته بشه به صورت ساده.

اگر استفاده از رله راه آسانش است در افت ولتاژ چگونه غلبه کنیم و خود رله را چطور جایگزین یا در کنار ترایاک استفاده کنیم (درایو کنیم)

موتور معمولی 220 ولت تکفاز AC (هواکش) احتمالا بدون سیم‌پیچ کمکی است و لامپ رایج کم مصرف یا LED

ممنون میشم

برد سنسور چشمی لامپ.jpg
 
آخرین ویرایش:

C945

کاربر
2023-07-30
22
23
ترایاک به صورت دیمر داره بکار میره برای بار مقاومتی و هم سلفی ولی ما اینجا یه ترایاک مشخص داریم که یکباره به اشباه میره یه لامپ و یه موتور رو قراره راه بندازه.
جریان کشی در راه اندازی رو باید در نظر بگیرم با جریان ترایاک مقایسه کنم یا چیز دیگه؟
یا بیام یه مدار دیگه وصل کنم به گیت ترایاک یا به خروجی ترایاک و خروجی اون مدارو که میتونه ترایاک دیگه یا رله باشه وصل کنم به موتور؟
یا تغییراتی تو موتور بدم مثلا مداری به ورودیش اضافه کنم؟

نظرتون چیه؟ من تازه اومدم.
 

infoshinfo

VIP+ افتخاری
کاربر +vip پلاس
vip
2010-02-07
791
1,328
سلام
الف- طبیعتا لازم است آمپر مصرفی هواکش و لامپ را مشخص فرمایید و اگر مجموع آنها با در نظر گرفتن آمپر مصرفی هنگام استارت هواکش بیشتر از تحمل آمپر JST137K شد؛ به فکر مسیر جایگزین باشید.
طبق دیتاشیت، JST137K تحمل ۸ آمپر را دارد؛ هرچند بهتر است آمپر مصرفی را پایین تر از مقدار آمپر نامی ترایاک در نظر گرفت.
ب- اما اگر نیاز به مسیر جایگزین بود؛ به نظر چند کار مختلف می‌شود انجام داد.
۱- شماره آیسی‌ها خصوصا آیسی با پکیج SOT8 مشخص نیست تا بتوانم دیتاشیت آن را بررسی کنم. اما به نظر میرسد با حذف ترایاک و جایگزین کردن ترانزیستور و رله، همچنین استفاده از پایه ۶ آیسی مذکور بعنوان درایور ترانزیستور، بتوان بر مشکل غالب گشت.
۲- اگر ملزم به استفاده از این نوع خاصِ ماژول PIR نیستید، می توانید از مدلهایی استفاده کنید که دارای خروجی OUT می باشند و می‌توانید خروجی را همانند پایه ۶ آیسی که در بالا گفته شد؛ بعنوان درایور ترانزیستور و رله استفاده کنید.
البته عیب این مدل نیاز داشتن به تغذیه مستقل ۵ ولت است. درحالی که مدل ارایه شده توسط شما نیاز به تغذیه مستقل ندارد. (هرچند، مطمئن نیستم تغذیه ماژول شما توانایی راه‌اندازی رله را داشته باشد)

@ مسیر بعد از Out در تصویر اول، بین هر دو بند یک و ۲ که در بالا گفته شد؛ مشترک است.
@ تصویر دوم، نمونه دیگری از ماژول که در بند ۲ بیان شد.

pir-sensor-motion-detector-circuit.png


111868213.jpg
 

C945

کاربر
2023-07-30
22
23
سلام ممنون

مشخصات موتور AC220/27W 0.170A بدون کمکی و خازن! در اندازه گیری چیزی که با تاخیر مالتی‌متر مشخص شد 170-180mA حداکثر! لامپ حداکثر 3x18WLED
در مشخصات سنسور 200W LED,400W LAMP نوشته!
تصویر شماره آی‌سی‌ها و خود موتور رو پیوست میکنم! چیز خاصی نداره ظاهرا.
شوک و جریان راه اندازی این موتورها رو چند برابر جریان عادی میگیرن؟ برای تاثیرات احتمالی موتور روی مدارهای کناری کار خاصی میشه کرد؟

فکر کنم خیلی نباید نگران این موتور باشم و همه بارها رو موازی کنم ببندم بره.. درسته؟
برای اطمینان از همون گیت ترایاک خروجی موازی (ترایاک سر جاش باشه رو برد) بگیرم به ترانزیستور و رله..

برد سنسور حرکتی مادون قرمز.jpgphoto_2023-07-31_11-34-31.jpgphoto_2023-07-31_11-34-26.jpg
 
آخرین ویرایش:

C945

کاربر
2023-07-30
22
23
سلام
الف- طبیعتا لازم است آمپر مصرفی هواکش و لامپ را مشخص فرمایید و اگر مجموع آنها با در نظر گرفتن آمپر مصرفی هنگام استارت هواکش بیشتر از تحمل آمپر JST137K شد؛ به فکر مسیر جایگزین باشید.
طبق دیتاشیت، JST137K تحمل ۸ آمپر را دارد؛ هرچند بهتر است آمپر مصرفی را پایین تر از مقدار آمپر نامی ترایاک در نظر گرفت.
ب- اما اگر نیاز به مسیر جایگزین بود؛ به نظر چند کار مختلف می‌شود انجام داد.
۱- شماره آیسی‌ها خصوصا آیسی با پکیج SOT8 مشخص نیست تا بتوانم دیتاشیت آن را بررسی کنم. اما به نظر میرسد با حذف ترایاک و جایگزین کردن ترانزیستور و رله، همچنین استفاده از پایه ۶ آیسی مذکور بعنوان درایور ترانزیستور، بتوان بر مشکل غالب گشت.
۲- اگر ملزم به استفاده از این نوع خاصِ ماژول PIR نیستید، می توانید از مدلهایی استفاده کنید که دارای خروجی OUT می باشند و می‌توانید خروجی را همانند پایه ۶ آیسی که در بالا گفته شد؛ بعنوان درایور ترانزیستور و رله استفاده کنید.
البته عیب این مدل نیاز داشتن به تغذیه مستقل ۵ ولت است. درحالی که مدل ارایه شده توسط شما نیاز به تغذیه مستقل ندارد. (هرچند، مطمئن نیستم تغذیه ماژول شما توانایی راه‌اندازی رله را داشته باشد)

@ مسیر بعد از Out در تصویر اول، بین هر دو بند یک و ۲ که در بالا گفته شد؛ مشترک است.
@ تصویر دوم، نمونه دیگری از ماژول که در بند ۲ بیان شد.

مشاهده فایل‌پیوست 203659

مشاهده فایل‌پیوست 203660

ممنون بزرگوار
مشخصات دقیقتر رو در پیام قبلی فرستادم.
جریان برد سنسور شاید 50mA برسه در حد همون محافظ برقا که رله هم درایو میکنن! نشد هم خودم میسازم میزارم سمت موتور مدار جانبی تازه اگه نیاز شد.. پیام قبلی رو لطفا بخونید 🙏
 

infoshinfo

VIP+ افتخاری
کاربر +vip پلاس
vip
2010-02-07
791
1,328
فکر کنم خیلی نباید نگران این موتور باشم و همه بارها رو موازی کنم ببندم بره.. درسته؟
سلام
هرچند اطلاعات موتور شامل 170mA با 27W همخوانی ندارد و صحیح آن ~ 123mA است. لیکن طبق فرمایشات شما، مجموع مصرف موتور و لامپ‌ها با در نظر گرفتن 180mA برای هواکش و 245mA برای لامپ‌ها، 425mA هست که به عبارتی 94W و کمتر از نصف آنچیزی است که ماژول بصورت نرمال (200W) توان پشتیبانی آن را دارد.
لذا به نظر میرسد ماژول PIR به راحتی توانایی پشتیبانی از هواکش و ۳ عدد لامپی که آوردید را دارد و نیاز به هیچ تغییری در مدار نیست.
 
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: C945

C945

کاربر
2023-07-30
22
23
ممنون از راهنماییتون خدا خیرتون بده
فقط یه سوال مدار اسنابر موتور کجا نیازه و تاثیر خودش رو داره؟
 

infoshinfo

VIP+ افتخاری
کاربر +vip پلاس
vip
2010-02-07
791
1,328
فقط یه سوال مدار اسنابر موتور کجا نیازه و تاثیر خودش رو داره؟
سلام مجدد
منتظر اظهار نظر همکارانی که تجربه کافی در این زمینه دارند؛ باشید. لیکن وجود موتور در مدار، علاوه بر آنکه منشاء نویز است؛ به سبب تولید ولتاژ و آمپر گذرا هنگام روشن و خاموش شدن؛ تاثیرات منفی بسیار بر مدار دارد. کما اینکه گزارشات زیادی از هنگ کردن میکرو بدلیل چنین تاثیراتی وجود دارد. لذا استفاده از مدار ساده‌ی RC بصورت موازی (و در نزدیکترین نقطه به موتور AC هواکش) می‌تواند تا حد زیادی از تاثیر منفی چنین پدیده‌ای بر ماژول PIR بکاهد.
تصویر ذیل: خازن پلی‌استر 400V 10nF

Snubber-circuit-emic.jpg
 
آخرین ویرایش:
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: C945

C945

کاربر
2023-07-30
22
23
سلام مجدد

دوستان بار خازنی که لامپهای LED دارند باعث خرابی ترایاک نمیشه ؟
هارمونیکهای ایجاد شده ناشی از سوئیچ زنی ترایاک روی موتور تاثیر منفی داره؟
 
بالا