Behnamdaliri
کاربر
- 2018-12-26
- 51
- 60
- 34
سلام تو اکثر موتورها اون قسمت که سیم پیچی روش انجام میشه چرا به جای یه تیکه فلز کلفت از یه عالمه ورق نازک نازک استفاده میکنن؟
سلام، این کار برای اینه که تلفات مغناطیسی کمتری توی هسته به وجود بیاد و جریان الکتریکی بهتر باشه..توی ترانسفورماتورها هم به همین شکله.سلام تو اکثر موتورها اون قسمت که سیم پیچی روش انجام میشه چرا به جای یه تیکه فلز کلفت از یه عالمه ورق نازک نازک استفاده میکنن؟
سلام تو اکثر موتورها اون قسمت که سیم پیچی روش انجام میشه چرا به جای یه تیکه فلز کلفت از یه عالمه ورق نازک نازک استفاده میکنن؟
درود
غالبا جریان فوکو یا گردابی را حفظ کردیم ولی حس نکردیم .
لذا ضمن تایید مطالبی که مطرح شده سعی میکنم با زبان ساده و عامیانه و تازه ای این پدیده را تشریح کنم و امیدوارم حس کنید.
وقتی حول شار مغناطیسی متغیر سیم پیچی داشته باشیم ولتاژی در آن القا میشه
برای تولید شار متغیر دو راه داریم
یا آهنربایی را دائما حرکت دهیم
یا سیم پیچی را به ولتاژ متناوب متصل کنیم
فلسفه ترانس همینه که یک سیم پیچ به عنوان اولیه ، شار متغیر را تولید می کند و در سیم پیچ دیگر که کنار آن یا زیر و یا روی آن قرار گرفته متناسب با تعداد دور سیم پیچ ولتاژی القا میکنه و به عنوان ثانویه ، ولتاژ دلخواه را به ما تحویل می ده.
اگر بخواهیم سیم پیچ را در حجم کمی بسازیم باید از هسته مناسب استفاده کنیم
اما وجود هسته مشکلاتی به همراه دارد که برای درک این مشکل کافیست سیم پیچ زیری را یک دور سیم بسیار ضخیم شبیه هسته آهنی تصور کنید که ابتدا و انتهای این سیم ضخیم به هم متصل و اتصال کوتاه شده باشد که جریان شدیدی از آن عبور میکند و دقیقا مشابه هسته عمل میکند
زیرا اگر مرکز هسته را سوراخی ایجاد کنید که هم محور یا در واقع هم مرکز با سیم پیچ باشه تجسم این قضیه ساده میشه که درواقع یک حلقه آهنی است که ابتدا و انتهای آن اتصال کوتاه شده و جریان شدیدی از آن عبور میکنه
ازآنجاکه روی هر محل و نقطه ای از هسته سیم بپیچید بعنوان ثانویه محسوب میشه و ولتاژی در ان القا میشه بنابرین میتوانید سوراخی در مرکز تمامی هسته فرض کنید و در تمام نقاط این یکدور سیم که اتصال کوتاه شده را تجسم کنید و ببینید که جریان فوکو در تمامی هسته تولید میشه نه فقط در هسته زیر سیم پیچ.
حالا راه حل مشخص میشه که باید مسیر جریان را قطع کنیم و هسته را به دو قسمت مجزا تقسیم کنیم که از یکدیگر عایق شده باشند .
اما حالا درسته که مسیر جریان اصلی و کلی را مسدود کردیم اما میتونیم وسط هر یک از دو هسته را سوراخی فرض کنیم و لذا هرچند که الان شدت جریان را کمتر کرده ایم اما هر کدام از دو هسته یک حلقه مجزا هستند که اتصال کوتاه شده اند .
بنابرین هر هسته را مجددا به دو هسته مجزا تقسیم میکنیم و به این ترتیب تا جایی که مقدورمان هست هسته ها را تقسیم و تقسیم و نازک و نازکتر میکنیم تا جریان گردابی یا فوکو کمتر و کمتر بشه تا شدت حرارت و مقدار تلفات ناشی از جریان گردابی قابل تحمل بشه.
موتورهای الکتریکی هم درواقع ترانس هایی هستند که ثانویه آنها متحرک است و میتونه بچرخه.
یعنی اگه موتور را متوقف کنید دقیقا یک ترانس دارید که ثانویه آن اتصال کوتاه است.
ضمنا اکثر موتورها که در عنوان تاپیک ذکر شده ناصحیح است و در تمامی موتورهای الکتریکی و ترانس ها از ورقه های نازک استفاده میشه نه در اکثر آنها.
سپاس
درود
غالبا جریان فوکو یا گردابی را حفظ کردیم ولی حس نکردیم .
لذا ضمن تایید مطالبی که مطرح شده سعی میکنم با زبان ساده و عامیانه و تازه ای این پدیده را تشریح کنم و امیدوارم حس کنید.
وقتی حول شار مغناطیسی متغیر سیم پیچی داشته باشیم ولتاژی در آن القا میشه
برای تولید شار متغیر دو راه داریم
یا آهنربایی را دائما حرکت دهیم
یا سیم پیچی را به ولتاژ متناوب متصل کنیم
فلسفه ترانس همینه که یک سیم پیچ به عنوان اولیه ، شار متغیر را تولید می کند و در سیم پیچ دیگر که کنار آن یا زیر و یا روی آن قرار گرفته متناسب با تعداد دور سیم پیچ ولتاژی القا میکنه و به عنوان ثانویه ، ولتاژ دلخواه را به ما تحویل می ده.
اگر بخواهیم سیم پیچ را در حجم کمی بسازیم باید از هسته مناسب استفاده کنیم
اما وجود هسته مشکلاتی به همراه دارد که برای درک این مشکل کافیست سیم پیچ زیری را یک دور سیم بسیار ضخیم شبیه هسته آهنی تصور کنید که ابتدا و انتهای این سیم ضخیم به هم متصل و اتصال کوتاه شده باشد که جریان شدیدی از آن عبور میکند و دقیقا مشابه هسته عمل میکند
زیرا اگر مرکز هسته را سوراخی ایجاد کنید که هم محور یا در واقع هم مرکز با سیم پیچ باشه تجسم این قضیه ساده میشه که درواقع یک حلقه آهنی است که ابتدا و انتهای آن اتصال کوتاه شده و جریان شدیدی از آن عبور میکنه
ازآنجاکه روی هر محل و نقطه ای از هسته سیم بپیچید بعنوان ثانویه محسوب میشه و ولتاژی در ان القا میشه بنابرین میتوانید سوراخی در مرکز تمامی هسته فرض کنید و در تمام نقاط این یکدور سیم که اتصال کوتاه شده را تجسم کنید و ببینید که جریان فوکو در تمامی هسته تولید میشه نه فقط در هسته زیر سیم پیچ.
حالا راه حل مشخص میشه که باید مسیر جریان را قطع کنیم و هسته را به دو قسمت مجزا تقسیم کنیم که از یکدیگر عایق شده باشند .
اما حالا درسته که مسیر جریان اصلی و کلی را مسدود کردیم اما میتونیم وسط هر یک از دو هسته را سوراخی فرض کنیم و لذا هرچند که الان شدت جریان را کمتر کرده ایم اما هر کدام از دو هسته یک حلقه مجزا هستند که اتصال کوتاه شده اند .
بنابرین هر هسته را مجددا به دو هسته مجزا تقسیم میکنیم و به این ترتیب تا جایی که مقدورمان هست هسته ها را تقسیم و تقسیم و نازک و نازکتر میکنیم تا جریان گردابی یا فوکو کمتر و کمتر بشه تا شدت حرارت و مقدار تلفات ناشی از جریان گردابی قابل تحمل بشه.
موتورهای الکتریکی هم درواقع ترانس هایی هستند که ثانویه آنها متحرک است و میتونه بچرخه.
یعنی اگه موتور را متوقف کنید دقیقا یک ترانس دارید که ثانویه آن اتصال کوتاه است.
ضمنا اکثر موتورها که در عنوان تاپیک ذکر شده ناصحیح است و در تمامی موتورهای الکتریکی و ترانس ها از ورقه های نازک استفاده میشه نه در اکثر آنها.
سپاس
با تشکر فراوان از شما استاد غزال یکی از ابهام ها و علامت سوال بزرگ به وجود اومده در دانشگاه رو برای بنده قابل فهم کردید که اساتید اون موقع فکر نکنم خودشون تصوری از اون داشته باشن.
هر که را لایق استادی نیست .
یک سوال دیگه هم از همین مباحث ذهن منو مشغول نگهداشته بود که البته تا حدودی با این توضیح کامل شما قابل فهم شد ولی شنیدن از زبان شما دلنشین (همچنین مغز نشین ������) هست این سوال که چرا در ترانس های (بیشتر ایرانی) زمانی که باری از ترانس کشیده نمیشه ترانس بعد مدتی به شدت داغ میکنه و در طولانی مدت میسوزه ولی زمانی که بار بهش متصل باشه کمتر داغ میشه در صورتی که ترانس وسایل خارجی همچین حالتی ندارند !!!!؟
با تشکر دوباره از حضرت عالیاما تمامی ترانس ها اعم از ایرانی و غیرایرانی و اصیل و غیر اصولی ، در بی باری حرارت کمتری تولید میکنند.
با تشکر دوباره از حضرت عالی
استاد امکان داره در موارد خاص به دلیل جریان کشی ثانویه مقدار انرژی انتقالی به هسته کاهش پیدا کنه ولی در زمان بی باری انرژی بیشتری در هسته تلف بشه؟