آی پی امداد
abtahi
آریا الکترونیک mehrinfo تکشو

نكات مهم در مورد خريد لاستيك خودرو

siavash63

کاربر vip
کاربر
2013-08-25
46
105
خوزستان
94737839250926607164.jpg



از دغدغه ها ونگرانی های رانندگان در زمان خرید لاستیک، خرید یک لاستیک تازه تولید شده است. متاسفانه در کشور ما لاستیکهای خارجی بیشماری وجود دارد که بیش از پنج سال از تاریخ ساخت آنها گذشته است. این مورد برای لاستیکهای ساخت داخل کمتر وجود دارد.
خطرات این لاستیکها با توجه به شرایط آب و هوای گرم و جاده های پر دست انداز، رعایت نکردن سرعت مطمئنه و خانواده های پر جمعیت و تکمیل ظرفیت کامل خودرو توسط افراد خانواده ، ... باعث ناامنی استفاده از این لاستیکها در جاده های کشور به خصوص در زمان مسافرت و استفاده از خودرو در مدت زمان و ساعت بیشتر می گردد.
از دغدغه ها و نگرانی های رانندگان در زمان خرید لاستیک، خرید یک لاستیک تازه تولید شده است. این لاستیکها که در بازار به اصطلاح لاستیک انباری شناخته می شوند .به دلایل مختلفی نظیر توقیف محموله های قاچاق، عدم فروش در یک کشور به دلایل مختلف و انتقال آنها به یک کشور ثالث و یا لاستیکهائی که در یک سری ساخت در کارخانه مشکل فنی داشته که توسط تولید کنندگان به کشورهای جهان سوم قاچاق می گردند. و دلایل بسیار دیگر که فقط سازندگان از آن با خبر هستند.
این لاستیکهای انباری توسط فروشندگان جزئی با قیمتی در حدود ده الی بیست هزار تومان کمتر از لاستیکهای تازه تولید شده از عمده فروشان لاستیک خریداری می گردد. در زمان خرید فروشندگان از وضیعت انباری بودن آن اطلاع می یابند.
متاسفانه این صداقت در زمان فروش به مشتریان وجود ندارد و بدون اطلاع و با همان قیمت لاستیک تازه تولید شده به مشتری از همه جا بیخبر فروخته می شود. این لاستیکهای انباری هیچ تفاوت ظاهری با یک لاستیک تازه تولید شده ندارد. و از نظر شکل ظاهری نمی توان تشخیص انباری بودن آن را داد.
سازندگان خودرو جهت مشخص نمودن زمان تولید لاستیک ملزم به ثبت تاریخ ساخت هستند. متاسفانه این تاریخ به گونه ای بر لاستیک درج شده که توسط مصرف کننده به راحتی قابل تشخیص نیست.
با مطالعه ی مطلب ذیل به راحتی می توانید زمان تولید لاستیک را متوجه شوید. در جداره بیرونی لاستیکها یک عدد چهار رقمی درج شده است که مشخص کننده زمان تولید آن است. این عدد بر اساس سال تولید و تعداد هفته است. دو رقم اول تعداد هفته و دو رقم آخر سال تولید را نشان می دهد. فرضا درج عدد 2106بر روی یک لاستیک یعنی این لاستیک در بیست و یکمین هفته سال 2006 تولید شده است. کدهای سه رقمی مربوط به قبل از سال 2000 و چهار رقمی ها برای بعد از آنند پس اولین نکته اینکه اگر کد آن سه رقمی (مثلا 178) بود، از خرید آن صرفنظر کنید. و اما چهار رقمی ها : کدی به صورت 3006 به این معنی است که این تایر در سی امین هفته سال 2006 تولید شده است. دو رقم اول تعداد هفته گذشته از سال و دو رقم آخر بیانگر سال هستند.

*(UTQG)
یکی از اطلاعاتی که معمولا بر روی تایر وجود دارد، نتایج تستی به نام (uniform tire quality grading (UTQG، یا درجه بندی یکسان کیفیت تایر است. این تست اکنون برای تمام لاستیک های خودروهای سواری که در آمریکا به فروش خواهند رفت اجباری است (لاستیک های برف از این قاعده استثنا هستند). در این تست سه معیار دوام، اصطکاک و تحمل دما مورد آزمایش قرار می گیرد. در تست دوام تایر، لاستیک در شرایط یکسان و ویژه ای قرار می گیرد و هرچه عدد اعلام شده بزرگتر باشد نشانگر دوام بیشتر آن لاستیک است. این عدد صرفا یک میزان نسبی است و تنها چیزی که از آن می توان فهمید اینست که تایری با درجه 200 در شرایط یکسان دو برابر تایری با درجه 100 کار میکند.
تست اصطکاک نیز بر اساس توانایی لاستیک در متوقف کردن ماشین روی آسفالت و بتن خیس است. نتیجه تست به صورت C,B,A,AA اعلام می شود که C نشانگر اصطکاک ضعیف است.
برای آزمودن تایر از جهت توانایی تحمل دمای بالا، لاستیک را در سرعت های بالا تست می کنند. برای کسب پائین ترین درجه (C) ، لاستیک باید بتواند به مدت 30 دقیقه و در سرعت 135 کیلومتر بر ساعت حرکت کند و تغییر شکل و یا خرابی در آن صورت نگیرد.
(منبع اروند پلاك)
 

bardia.t

مدیریت بازارچه
مدیر تالار
2009-07-15
4,794
25,744
با درود ///اينو هم من اضافه كنم در هنگام خريد لاستيك بايد به تاريخ توليد دقت كرد البته ناگفته هم نمونه كه لاستيكهاي ژاپني و الماني با وجود گذشت چندين سال از تاريخ توليدشان باز هم از لاستيكهاي بي كيفيت ايراني و چيني مطمئن تر هستند /مثلا من لاستيك يزد گرفتم تو سال دوم از بين رفت و ديگر قابل استفاده نبودش بعدش لاستيك فالكن ژاپن گرفتم در حدود 4 سال هم از تاريخش گذشته بود الان از سال 89 تا حالا هم استفاده ميكنم مشكلي هم پيش نيومده ولي لاستيكهاي ايراني و چيني و كره اي را حتما به تاريخشون توجه كنيد
 
بالا