آی پی امداد
abtahi
آریا الکترونیک Amiric تکشو

نكات ايمني باتري

h.l.a

مدیر تعميرات خودرو
مدیر تالار
2011-03-26
423
1,674
اطلاعات هشدار دهنده در مورد سلامتي​



باتري تحت شرايط عادي مصرف كاملاً هوابندي شده است.

بلعيدن: بلعيدن محتويات باتري ميتواند زيانبار باشد.

محتويات يك باتري باز شده ميتواند منجر به سوختگي هاي جديشيميايي دهان، مري و معده و روده(دستگاه جهازهاضمه)شود. اين محتويات شامل سرب و تركيبات آن ميباشند كهميتواند منجر به اختلال در سيستمهاي معده و روده شود و اين اختلال با كاهشاشتها، اسهال يا يبوست همراه با قولنج ، دشواري در بخواب رفتن ، و خستگيمشخص شود. نتيجه نشانه هاي مزبور احتمالاً مسموميت كل ساختار بدنياست كه بايستي توسط پزشك درمان گردد. قرار گيري در معرض سرب باتري اغلباوقات در اثناي عمليات احياء و بازيافت سرب رخ ميدهد.

اگر محتويات باتري يا باتري باز بلعيده شد شخص را واداربه استفراغ كردن يا غذا خوردن و يا آشاميدن نكنيد. بلافاصلهفرد مزبور را به نزديكترين واحد درماني معرفي كنيد.



استنشاق:

محتويات باتري باز ميتواند باعث تحريك مجاري تنفسي شود.استنشاق بخارهاي آن ممكن است دستگاه تنفسي فوقاني و ريه هارا تحريك نمايد و ميتواند باعث بروز نشانه اي شبيه بهبلعيدن شود .قرار گيري در معرض گرد و غبار و بخار و گاز سرب اغلباوقات در هنگام عمليات بازيابي سرب رخ ميدهد. شخص مبتلا را به فضاي آزاد منتقل كنيد و به دنبال رسيدگي و مراقبت پزشكي باشيد.



تماس با پوست:

محتويات باتري باز ميتواند پوست را تحريك نمايد و يا منجربه سوختگيهايشيميايي شود . لباس آلوده را از تن فرد مبتلا در آوريد وپوست او را با آب و صابون بشوييد. اگر سوختگي شيميايي پيشآمد يا تحريك ادامه پيدا كرد او را سريعاً به مراكز درمانيمنتقل كنيد.



تماس با چشم:

محتويات باتري باز ميتواند تحريك و سوختگيهاي شيميايي راباعث شود. چشمها را به سرعت و بطور كامل بمدت لااقل 15دقيقه و در حاليكه پلكهاي بالا و پائين را باز ميكنيد با آببشوييد تا هيچگونه اثري از مواد شيميايي باقي نماند و فردمذكور را سريعاً به نزديكترين مركز درماني چشم پزشكي انتقال دهيد.



تذكر: سرب از سوي نمايندگي بين المللي تحقيقات سرطان يكعامل سرطانزاشناخته شده است. "يارك (iarc)"بخارت اسدهايغير آلي قوي مثل اسيد سولفوريك را بعنوان يك عامل سرطانزاطبقهبندي كرده است. اين طبقه بندي در مورد شكلهاي مايعاسيد سولفوريك يا محلولهاي اسيد سولفوريك كه در باتري وجود دارند صدقنميكند. در شرايط عادي استفاده از باتري منجر به توليد بخارات سمي اسيدي نميشود. استفاده غلط و بكار بردن نابجاي اين باتري مانندشارژ كردن بيش از حد آن ممكن است منجر به توليد بخارات اسيد سولفوريك گردد.



آرسنيك از سوي طرح مسموميت ملي (nip)، يارك (iarc) و osha بعنوان يك عامل سرطانزا شناخته شده است.

همچنين سرب بعنوان عاملي در ايجاد زايمان هاي معيوب وصدمات تناسلي شناخته شده است.

اقدامات احتياطي براي راهاندازي و استفاده مناسب و ايمن



انبار كردن:

باتري در محل خنك و جايي كه از تهويه هواي خوب و مناسبيبر خوردار است نگهداري كنيد. در صورتي كه دما بالا باشدممكن است عمر باتري كاهش يابد.



محدوديت مكانيكي:

اگر لازم باشد كه باتري در ظرف هوا بندي شده يا آب بنديشده قرار گيرد توصيهها و اقدامات احتياطي لازم را حتماًرعايت كنيد. اين باتريها در حالت عادي هيدروژن آزاد ميكنندو وقتي اين هيدروژن با اكسيژن هوا تركيب شود ميتواند يكمخلوط قابل احتراق يا قابل انفجار را توليد نمايد مگر آنكه تهويه شود. درصورتيكه چنين مخلوطي وجود داشته باشد، اتصال كوتاه درجه حرارت بالا ياجرقههاي الكتريسيته ساكن ميتواند باعث احتراق شود.

روزنه هاي تهويه موجود بر روي درب خانههاي باتري را مسدودنكنيد. در پوشش و يا در ظرف قراردادن باتريها به باترياجازه نميدهد تا تهويه شود و ميتواند منجر به انفجارناشي از فشار بالا گردد.



حمل و نقل:

اتصال كوتاه اتفاقي براي چند ثانيه بطور جدي بر روي باترياثر نميگذارد . اتصال كوتاه طولاني مدت يا مداوم سبب ميشود كه انرژي باتري از دست برودو روزنه ايمني تهويه باز شود. منابعي كه ميتواند باعث اتصال كوتاه شود عبارتست از : قرار گيري باتريها بطور نامنظم و درهم و برهم درون ظرفهاي بزرگ، ميزهايي كه پوشش فلزي دارند و يا تسمه هاي فلزي مورد استفادهبراي سوار كردن باتريها در دستگاه ها.

اگر لازم است روي باتري لحيم كاري يا جوشكاري انجام شوداقدامات احتياطي مناسب را انجام دهيد تا از تخريب آب بنديو اتصال كوتاه جلوگيري بعمل آيد.



شارژ كردن:

اين نوع باتريها براي اين منظور ساخته شده است كه بارها وبارها شارژ شود .چون باتري بتدريج در طول چند ماه شارژ خود را از دستميدهد روال صحيح آن است كه باتري قبل از استفاده شارژ شود .از دستگاه شارژ استفاده كنيد. شارژ كردن نامناسب ميتواند منجربه تخريب حرارتي يا حتي انفجار ناشي از فشار بالا گردد.توصيه شده دقت كنيد كه بهنگام شارژ ، قطب گذاري مناسب انجام داده باشيد. ازاستعمال دخانيات ، ايجاد جرقه ،شعله و غيره در محل شارژ باتري خودداريكنيد.



علامت گذاري اتيكت:
تهيه يك اتيكت روي بسته بندي كه حاوي مطالب و موارد زيرباشد حائز اهميت است:

اخطار: تنها از دستگاههاي شارژر استاندارد (بر طبقدستورات سازنده) استفاده كنيد. باتري را باز نكنيد و در معرض آتشيا اتصال كوتاه قرار ندهيد. احتمال انفجار ،نشتي و يا داغ شدن آنوجود دارد كه در اينصورت سبب آسيب ديدگي افراد ميشود.

توجه: در صورتي كه پوسته باتري بدون ريزش ترك برداشته استاز آن استفاده نكنيد.

دور ريختن: باتري را طبق مقررات زيست محيطي دور بريزيد ويا آنكه آن را براي بازيافت مجدد به مراجع مجاز (مراكزو يا نمايندگيهاي شركت توان باتري) عودت دهيد.

محتويات اين باتري بعنوان يك ماده مضر و بدرد نخورميتواند بصورت يك ماده ضايعاتي و دور ريختني متشكل از سرب و يكماده خورنده تحت نظارت در آيد.


 

pc-isar

مدیر تعمیرات خودرو
کاربر +vip پلاس
vip افتخاری
کاربر
2009-05-16
818
5,324
ايران
با تشكر از كاربر خوبمان hla از پست مفيد ارسالي كه زحمت قرار دادن ان را در سايت كشيدن
 
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: 4121355
بالا