آی پی امداد
abtahi
آریا الکترونیک mehrinfo تکشو

معایب عمده ذاتی دلکو

h.l.a

مدیر تعميرات خودرو
مدیر تالار
2011-03-26
423
1,670
[FONT=&quot]معایب عمده ذاتی دلکو[/FONT][FONT=&quot] : [/FONT][FONT=&quot][/FONT]

[FONT=&quot]
1 . [/FONT][FONT=&quot]شدت جرقه به دور[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot] موتور وابسته است : تولید برق در خودرو به دلیل مکانیزم خاص عملکردی پلاتین و خازن[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot] دل***ت . در یک کویل ساده در زمانی که پلاتین بسته است جریان از مسیر کویل اولیه و[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot] پلاتین عبور کرده و به بدنه می رسد . این عمل موجب شارژ شدن جریانی سیم پیچ اولیه[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot] می شود . اصولا سیم پیچ ها دارای خاصیت مشابهی با خازن ها هستند با این تفاوت که[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot] خازن ها با تغییرات ولتاژ مخالفت کرده و در زمان افت ولتاژ شبکه با دادن ولتاژخود[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot] باعث ثابت ماندن آن در سیتم شده اما سیم پیچ ها دارای این ویژگی هستند که سعی دارند[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot] با دادن جریان اضافی مقدار جریان عبوری از خود را ثابت نگه دارند[/FONT][FONT=&quot] . [/FONT][FONT=&quot]
[/FONT][FONT=&quot]تا زمانی که[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]پلاتین بسته است هیچ اتفاقی نمی افتد . به محض باز شدن پلاتین سیم پیچ که سعی دارد[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot] جریان خود را ثابت نگه دارد به اجبار جریان خود را به خازن هدایت می کند . خازن[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot] وقتی در این حالت قرار می گیرد ولتاژ روی آن به شدت افزایش یافته و حتی به بالای[/FONT][FONT=&quot]300 [/FONT][FONT=&quot]ولت نیز میرسد . این شدت موجب می شود که جریان تغییر مسیر داده و به سیم پیچ[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot] برگردد . این تغییر جریان تا شارژ مجدد سیم پیچ ادامه داشته و دوباره جهت جریان بین[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot] سیم پیچ و خازن تغییر می کند . تا زمانی که پلاتین باز است این نوسان بارها انجام[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]شده که نتیجه آن تغییر شار مغناطیسی و تحریک سیم پیچ ثانویه و ایجاد جرقه برروی شمع[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot] ها است . در هر بار باز شدن پلاتین این عمل تکرار می شود .در این حالت موتور در دور[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot] آرام هیچ مشکلی عملکردی ندارد اما با افزایش دور موتور زمان بسته شدن پلاتین[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot] ناخودآگاه کوتاه شده و عمل شارژ و دشارژ کویل خارج از بازه زمانی باز و بسته شدن[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot] پلاتین قرار می گیرد . اینجاست که عیب بزرگ[/FONT][FONT=&quot][/FONT][FONT=&quot]سیستم[/FONT][FONT=&quot][/FONT][FONT=&quot]جرقه زنی دلکو ظاهر[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot] می شود . کویل به دنبال پلاتین چون زمان کافی برای شارژ و دشارژ سیم پیچ اولیه[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]ندارد نمی تواند شار لازم برای تحریک کامل سیم پیچ ثانویه را به دست آورد و لذا شدت[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot] جرقه در دورهای بالاتر به طور محسوسی کاهش یافته و خودرو در دور بالا دچار لرزش[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot] زیاد کاهش راندمان موتور و افزایش مصرف بنزین به صورت تصاعدی می شود[/FONT][FONT=&quot] . [/FONT][FONT=&quot]
2 . [/FONT][FONT=&quot]شدت[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot] توزیع جرقه بر روی سر شمع ها یکسان نیست : مسئله وجود وایر شمع ها و مشکلات آن[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot] همیشه یک معضل بوده است . اما مشکل عمده آن مسئله نا هماهنگ بودن طول وایرهاست که[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot] موجب نا موزونی شدت جرقه در سر شمع ها می شود[/FONT][FONT=&quot] . [/FONT][FONT=&quot]
3 . [/FONT][FONT=&quot]عدم تناسب آوانس های[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot] دینامیکی و استاتیکی[/FONT][FONT=&quot]: [/FONT][FONT=&quot]
[/FONT][FONT=&quot]الف ) آوانس استاتیکی که با حرکت دادن موضعی دلکو ایجاد[/FONT][FONT=&quot][/FONT][FONT=&quot]شده و توسط فرد تنظیم می شود[/FONT][FONT=&quot] . [/FONT][FONT=&quot]
[/FONT][FONT=&quot]ب ) آوانس دینامیکی که شامل آوانس های خلائی و[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot] وزنه ای هستند که به طور اتوماتیک توسط دلکو تنظیم می شوند . آوانس استاتیکی با[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot] توجه به دخالت دست همیشه دقیق تنظیم نمی شود و از طرفی به آوانس خلایی نیز نمی توان[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot] اطمینان داشت زیرا با هر بار فشردن و یا رها کردن گاز خلاء منیفولد کم و زیاد شده و[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot] آوانس خودرو به هم میریزد و از جانب دیگر آوانس وزنه ای نیز با توجه به اتکا بر[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot] نیروی گریز از مر کز و خاصیت غیر خطی فنر وزنه ها معمولا مقدار مناسبی را به دست[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot] نمی دهد . تمامی این عوامل دست به دست هم می دهند تا آوانس دلکو هرگز تنظیم قابل[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot] قبولی ارائه ندهد[/FONT][FONT=&quot] . [/FONT][FONT=&quot]
4 . [/FONT][FONT=&quot]تنظیمات زیاد و پیچیدگی زیاد مکانیکی : موجب می شود که[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot] تعمیر کاران اغلب به دلیل عدم آگاهی از تنظیمات دقیق و یا عدم داشتن ابزار مخصوص[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot] های لازم نسبت به تنظیم های همه جانبه آن غفلت ورزیده و این خود مزید بر علت می شود[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot] علاوه بر این باعث خرابی های زودرس نیز خواهد بود[/FONT]

 

pc-isar

مدیر تعمیرات خودرو
کاربر +vip پلاس
vip افتخاری
کاربر
2009-05-16
819
5,326
ايران
با تشكر از كاربر خوبمان hla از پست مفيد ارسالي كه زحمت قرار دادن ان را در سايت كشيدن
 
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: hz_hamed
بالا