آی پی امداد
abtahi
آریا الکترونیک تکشو

تجربیات: مطالبی درباره الکتروموتور

علی تحیری 1

کاربر
2012-11-10
494
2,164
تهران- تهران پارس
درود

البته اطمینان کامل ندارم و درصورتیکه در حالت عادی که در الکتروموتور نصب میشود ، کنتاکت 2 و 3 و نیز 4 و 5 بحالت بسته (متصل) باشه ، سیم بندی زیر را با تحلیل تقدیم میکنم و لذا با احتیاط تست کن اگه ایرادی نداشت استفاده کن ( باید درست باشه)
1 = سیم پیچ دور کند
2 = برق دور کند
3= سیم پیچ دور تند و برق دور تند
4 = به کنتاکت 3
5 = سیم پیچ کمکی

سپاس
با سلام خدمت شما استاد گرامی:
ضمن تائید گفته های شما، در حالت عادی، در زمانی که این قطعه به موتور وصل ، و موتور خاموش باشد، کنتاکت های 2 و 3 و 4 و 5 به هم وصل می باشند، اما با حرکت موتور در دور بالاتر از 75 درصد اسمی فقط کنتاکت 1 و 2 وصل و بقیه وصل نیستند.
 

غزال

ناظم انجمن
2012-03-18
10,099
79,756
با سلام خدمت شما استاد گرامی:
ضمن تائید گفته های شما، در حالت عادی، در زمانی که این قطعه به موتور وصل ، و موتور خاموش باشد، کنتاکت های 2 و 3 و 4 و 5 به هم وصل می باشند، اما با حرکت موتور در دور بالاتر از 75 درصد اسمی فقط کنتاکت 1 و 2 وصل و بقیه وصل نیستند.

درود

بله دراینصورت اتصالاتی که عرض کردم درسته
در رشته ماشینهای الکتریکی تجربه و تحصیلاتی دارم و اتفاقا دوران جوانی چند موتور از این نوع را سیم پیچی کرده ام ولی طبق عادت درست یا غلط هیچوقت تجربیات حاصله را یادداشت نمیکنم تا مانع فعالیت ذهنی و تحلیل مجدد نشه و هر بار ناگزیر به تحلیل باشم و لذا اتصالات مربوطه را با تحلیل عملکرد کنتاکت ها عرض کردم و با توجه به گزارش شما مطمئن باش درسته

اگه اشتباه باشه موتور کار نمیکنه و یا با صدای ناهنجاری آمپر شدیدی میکشه و مشخص میشه
تصور میکنم این موتور در دور تند نامی حدود 4 آمپر میکشه .

سپاس
 

علی تحیری 1

کاربر
2012-11-10
494
2,164
تهران- تهران پارس
درود

بله دراینصورت اتصالاتی که عرض کردم درسته
در رشته ماشینهای الکتریکی تجربه و تحصیلاتی دارم و اتفاقا دوران جوانی چند موتور از این نوع را سیم پیچی کرده ام ولی طبق عادت درست یا غلط هیچوقت تجربیات حاصله را یادداشت نمیکنم تا مانع فعالیت ذهنی و تحلیل مجدد نشه و هر بار ناگزیر به تحلیل باشم و لذا اتصالات مربوطه را با تحلیل عملکرد کنتاکت ها عرض کردم و با توجه به گزارش شما مطمئن باش درسته

اگه اشتباه باشه موتور کار نمیکنه و یا با صدای ناهنجاری آمپر شدیدی میکشه و مشخص میشه
تصور میکنم این موتور در دور تند نامی حدود 4 آمپر میکشه .

سپاس
با سلام خدمت استاد گرامی:
اشکال این موتور اینست که با دور کند کار نمی کند و اما وقتی که کوچک ترین حرکتی با دست به شفت موتور آن بدهیم موتور بدون مشکل شروع به کار می کند یا زمانی که در ابتدای کار آن را با دور تند راه اندازی و سپس به دور کند ببریم راحت کار می کند، اما جریان مصرفی در دور کند و تند هردو حدود 4.2 آمپر و یکسان است ، سیم پیچ ها با رنگ قرمز شفاف می باشند و رنگ سیاه سوخته یا بوی سوختگی ندارند. لطفا راهنمایی کنید.
 

غزال

ناظم انجمن
2012-03-18
10,099
79,756
با سلام خدمت استاد گرامی:
اشکال این موتور اینست که با دور کند کار نمی کند و اما وقتی که کوچک ترین حرکتی با دست به شفت موتور آن بدهیم موتور بدون مشکل شروع به کار می کند یا زمانی که در ابتدای کار آن را با دور تند راه اندازی و سپس به دور کند ببریم راحت کار می کند، اما جریان مصرفی در دور کند و تند هردو حدود 4.2 آمپر و یکسان است ، سیم پیچ ها با رنگ قرمز شفاف می باشند و رنگ سیاه سوخته یا بوی سوختگی ندارند. لطفا راهنمایی کنید.

درود


فرمودید
کوچک ترین حرکتی با دست به شفت موتور آن بدهیم موتور بدون مشکل شروع به کار می کند
ولی حدس میزنم اینطور نیست و محکم می چرخونی تا راه اندازی بشه که دراینصورت

کنتاکت 4 و 5 از حالت استاندارد خارج شده بطوریکه زمانیکه در محلش نصب میشه کنتاکت 4 و5 متصل نمیشه

لذا 5 را کمی بسمت 4 فشار بده که بهش نزدیکتر بشه

بطوریکه در حالت خاموش باید 2 و 3 شورت باشه و همچنین 4 و 5 هم شورت باشه و پس از را اندازی فقط 1 و 2 شورت باشه

نباید 1و2و3 همزمان بهم متصل بشن
ضمنا جریان دور تند و کند مساوی نمیشه مگر اینکه دور کند برقرار نشه و همیشه با دور تند کار کنه

سپاس
 
آخرین ویرایش:

mohammadtak

کاربر
2013-12-26
383
1,146
کرج
با سلام خدمت اساتید.
در یک موتور کولر آبی (موتور ژن) از میان سیم پیچ های کلافی درون موتور 4 سیم با رنگ های زرد (دور تند) ، سبز ( مشترک) ، قرمز ( راه انداز) و آبی ( کمکی ) بیرون آمده و به یک ترمینال فیبری ماننده مدار چاپی وصل می شود. (تخته کلم). اما سوال اینست این سیم با این رنگ ها باید به کدام ترمینال با این شماره ها طبق شکل زیر وصل شوند. وضعیت پلاتین های زیر در حالت خاموش بودن موتور چگونه باید باشد. (شماره پلاتین های که باید وصل و شماره آن هایی که نباید وصل باشند. با تشکر

مشاهده فایل‌پیوست 127552
دوست من
سربندی داخل هسته دینام
مشترک سیم سبز به COM وصل می شود
تند سیم زرد 2 فیشه اولی به شماره 2 و فیش دوم سیم زرد به پشت پلاتین سمت بیرون می خورد
دور کند سیم قرمز به شماره 5 می خورد
استارت سیم آبی به شماره 1 می خورد
**********************
3 سیم برق 3تایی جعبه تقسیم
1.سیم آبی به وسط COM یعنی مشترک می خورد
2.سیم قرمز دور کند و سیم مشکی دور تند است اگر جابجا بزنی جای تند و کند عوض می شود اگر جابجا بخورد مشکلی ایجاد نمی شود.
 

غزال

ناظم انجمن
2012-03-18
10,099
79,756
دوست من
سربندی داخل هسته دینام
مشترک سیم سبز به COM وصل می شود
تند سیم زرد 2 فیشه اولی به شماره 2 و فیش دوم سیم زرد به پشت پلاتین سمت بیرون می خورد
دور کند سیم قرمز به شماره 5 می خورد
استارت سیم آبی به شماره 1 می خورد
**********************
3 سیم برق 3تایی جعبه تقسیم
1.سیم آبی به وسط COM یعنی مشترک می خورد
2.سیم قرمز دور کند و سیم مشکی دور تند است اگر جابجا بزنی جای تند و کند عوض می شود اگر جابجا بخورد مشکلی ایجاد نمی شود.


درود

بابت راهنمایی و ارشاد شما سپاسگزارم
اما اگه بر اساس شماره هایی که در تصویر مشخص شده فرمودید اشتباهه و اساسا دور کند قابل استفاده نمیشه چون پس از راه اندازی ، کنتاکت 4 و 5 قطع میشه لذا دور کند کار نمیکنه
ضمنا فرمودی سیم پیچ استارت یا کمکی به 1 متصل میشه که دراینصورت پس از راه اندازی جریان از کمکی عبور میکنه و پس از مدت کوتاهی میسوزه
ایشون میخواد بدونه هم سیم پیچ ها چگونه به کنتاکت ها متصل میشه و هم برق کند و تند به کدوم کنتاکت متصل میشه

سپاس
 
آخرین ویرایش:

mohammadtak

کاربر
2013-12-26
383
1,146
کرج
درود

بابت راهنمایی و ارشاد شما سپاسگزارم
اما اگه بر اساس شماره هایی که در تصویر مشخص شده فرمودید اشتباهه و اساسا دور کند قابل استفاده نمیشه چون پس از راه اندازی ، کنتاکت 4 و 5 قطع میشه لذا دور کند کار نمیکنه
ضمنا فرمودی سیم پیچ استارت یا کمکی به 1 متصل میشه که دراینصورت پس از راه اندازی جریان از کمکی عبور میکنه و پس از مدت کوتاهی میسوزه
ایشون میخواد بدونه هم سیم پیچ ها چگونه به کنتاکت ها متصل میشه و هم برق کند و تند به کدوم کنتاکت متصل میشه

سپاس

سلام استاد عزیز منظور از استارت سیم پیچ راه انداز در سیم پیچ است
که به شماره یک در تصویر مشاهده شد می خورد
در الکتروموتور های کولر آبی پلاتین که همان دوست عزیز تصویرش را گذاشته بودند می باشد
و یک کلاج که کمک به سیم پیچ استارت کرده که به جای خازن پلاتین های مربوط را به مدت که دور الکتروموتور به حالت چرخش در بیاید در مدار نگهداشته و پس از آن
کلاج خودش را به جای اولیه باز می گرداند و استارت از مدار خارج می شود.در فرصت مناسب با ذکر عکس و قدم به قدم توضیح می دهم موفق باشید.
 

غزال

ناظم انجمن
2012-03-18
10,099
79,756
سلام استاد عزیز منظور از استارت سیم پیچ راه انداز در سیم پیچ است
که به شماره یک در تصویر مشاهده شد می خورد
در الکتروموتور های کولر آبی پلاتین که همان دوست عزیز تصویرش را گذاشته بودند می باشد
و یک کلاج که کمک به سیم پیچ استارت کرده که به جای خازن پلاتین های مربوط را به مدت که دور الکتروموتور به حالت چرخش در بیاید در مدار نگهداشته و پس از آن
کلاج خودش را به جای اولیه باز می گرداند و استارت از مدار خارج می شود.در فرصت مناسب با ذکر عکس و قدم به قدم توضیح می دهم موفق باشید.

درود

ضمن تشکر از توضیحات شما
همانطورکه جناب تحیری گزارش کردند کنتاکت 2 و 3 و همچنین 4 و 5 در حالت عادی که موتور خاموشه شورت هستند و بنابرین پس از راه اندازی فقط 1 و 2 بهم متصل هستند

و لذا پس از راه اندازی موتور ، جریان دائما از کمکی یا استارت عبور میکنه و میسوزه
مضافا که اساسا با توصیه فوق الذکر شما موتور بدون چرخاندن دستی ، راه نمی افته

البته ادعای من با فرض صحت گزارش جناب تحیری (درخصوص شرایط عادی کنتاکت ها ) صحیح است .

سپاس
 
آخرین ویرایش:

علی تحیری 1

کاربر
2012-11-10
494
2,164
تهران- تهران پارس
با سلام خدمت شما استاد گرامی:
روی پلاک مشخصات، قدرت این موتور 1/2 الی 1/6 اسب و جریان مصرفی 2.6 الی 4.9 نوشته شده است اما با دور کند و تند هر دو حالت 4.2 آمپر بدون بار جریان می کشد. ( ولتاژ در هنگام تست 220 ولت). در هنگام کار، پلاتین های 4 و 5 قطع و پلاتین های 2 و 3 قطع و 1 و 2 متصل می باشند. قطع بودن پالتین های 4و5 و 2و3 در هنگام کار موتور بصورت چشمی و با استفاده از یک مقوای نازک که بین پلاتین ها براحتی و بدون مانع حرکت می کرد تست شد. و وصل آن ها در هنگام خاموش بودن موتور صفر اهم یا شورت بوده است. اما تست اهمی سیم پیچ ها زمانی که موتور خاموش بود با فرار دادن مقوای نازک بین همه پالتین ها بقرار زیر بود.:
1- بین پلاتین 1 و 3 مساوی 23 اهم
2- بین پلاتین 1 و 4 مساوی 23 اهم
3- بین پلاتین 4 و 5 مساوی 19 اهم
4- بین فیش com و 4 مساوی 5.5 اهم
5- بین فیش com و 5 مساوی 14 اهم
6- بین فیش com و 1 مساوی 16 اهم
7- بین فیش com و 2 مدار باز
8- بین فیش com و 4 مدار باز
رنگ سیم های وصل شده از داخل موتور به ترمینال:
1- رنگ آبی به 1
2- رنگ سبز به فیش com
3- رنگ زرد به 3 و 4
4- رنگ آبی به 5
اساتید محترم لطفا راهنمایی کنید.
 
آخرین ویرایش:

غزال

ناظم انجمن
2012-03-18
10,099
79,756
با سلام خدمت شما استاد گرامی:
روی پلاک مشخصات، قدرت این موتور 1/2 الی 1/6 اسب و جریان مصرفی 2.6 الی 4.9 نوشته شده است اما با دور کند و تند هر دو حالت 4.2 آمپر بدون بار جریان می کشد. ( ولتاژ در هنگام تست 220 ولت). در هنگام کار، پلاتین های 4 و 5 قطع و پلاتین های 2 و 3 قطع و 1 و 2 متصل می باشند. قطع بودن پالتین های 4و5 و 2و3 در هنگام کار موتور بصورت چشمی و با استفاده از یک مقوای نازک که بین پلاتین ها براحتی و بدون مانع حرکت می کرد تست شد. و وصل آن ها در هنگام خاموش بودن موتور صفر اهم یا شورت بوده است. اما تست اهمی سیم پیچ ها زمانی که موتور خاموش بود با فرار دادن مقوای نازک بین همه پالتین ها بقرار زیر بود.:
1- بین پلاتین 1 و 3 مساوی 23 اهم
2- بین پلاتین 1 و 4 مساوی 23 اهم
3- بین پلاتین 4 و 5 مساوی 19 اهم
4- بین فیش com و 4 مساوی 5.5 اهم
5- بین فیش com و 5 مساوی 14 اهم
6- بین فیش com و 1 مساوی 16 اهم
7- بین فیش com و 2 مدار باز
8- بین فیش com و 4 مدار باز
رنگ سیم های وصل شده از داخل موتور به ترمینال:
1- رنگ آبی به 1
2- رنگ سبز به فیش com
3- رنگ زرد به 3 و 4
4- رنگ آبی به 5
اساتید محترم لطفا راهنمایی کنید.


درود

جناب تحیری عزیز گزارش شما تناقضاتی داره و پاسخ سوال را هم نمیدی
عرض کردم آیا دور کند و تند را حس میکنی یا به صرف جابجایی برق کند و تند تصور میکنی تند و کند محسوب میشه
بعبارتی آیا تعداد دور پولی در دور تند و کند تغییر میکنه یا نه ؟
بدون تردید تغییر دور برات قابل تشخیص نبوده که گزارش نمیکنی

ضمنا گزارش کن که هر کنتاکت را به چه سیم هایی متصل کردی ( سیم پیچ را بر اساس قطر سیم کلفت و نازک اعلام کن چون بر اساس رنگ سیم اطلاع ندارم)

تردید ندارم در اجرای توصیه من اشتباه کردی ولی متاسفانه پاسخ نمیدی که بتونم خطای شما را کشف کنم

سپاس
 
آخرین ویرایش:
بالا