آی پی امداد
abtahi
آریا الکترونیک mehrinfo تکشو

سوال: فرق موتور هایی که ذغال در انها یکار رفته و موتور هایی که بدون زغال است

رحمت رجایی

کاربر
2014-06-06
363
1,257
تشکر از توضیحاتتون همونطور که میدونین خازن با سیم پیج کمکی سری میشه و این مجموعه با سیم پیچ اصلی موازی میشه نمیدونم برداشت من و تحقیقات خودم درست است یا غلط :؟
اهم سیم پیچ کمکی بیشتر از سیم پیچ اصلی است و خازن سری با سیم پیچ کمکی باعث میشه جریان ابتدا به سیم پیچ کمکی وارد شود (خازن سری با سیم پیچ کمکی باعث کمتر شدن انداکتانس سلفییه کمکی میشه و جریان زودتر ازش عبور میکنه چون خاصیت سلف و خازن عکس هم هستن) و بعد مدت کوتاهی باعث میشود بعد از شارژ خازن ,سیم پیچ کمکی تقریبا از مدار خارج میشه و جریان از دوسر سیم پیچ اصلی عبور کند
در موتورهای سنکرون مثل موتور جاروبرقی از دیمر با ترایاک استفاده میشه و مشکلی نداره ولی در موتورهای اسنکرون نظیر متور پنکه سقفی از سلکتور سیم پیچ استفاده میکنن شاید بخاطر همین خازن راه انداز و حساسیت بیشتر موتورهای اسنکرون باشه که مدار دیمر باعث کوتاه شدن و حتی سوختن موتورهای اسنکرون میشه
 

غزال

ناظم انجمن
2012-03-18
10,099
79,768
تشکر از توضیحاتتون همونطور که میدونین خازن با سیم پیج کمکی سری میشه و این مجموعه با سیم پیچ اصلی موازی میشه نمیدونم برداشت من و تحقیقات خودم درست است یا غلط :؟
اهم سیم پیچ کمکی بیشتر از سیم پیچ اصلی است و خازن سری با سیم پیچ کمکی باعث میشه جریان ابتدا به سیم پیچ کمکی وارد شود (خازن سری با سیم پیچ کمکی باعث کمتر شدن انداکتانس سلفییه کمکی میشه و جریان زودتر ازش عبور میکنه چون خاصیت سلف و خازن عکس هم هستن) و بعد مدت کوتاهی باعث میشود بعد از شارژ خازن ,سیم پیچ کمکی تقریبا از مدار خارج میشه و جریان از دوسر سیم پیچ اصلی عبور کند
در موتورهای سنکرون مثل موتور جاروبرقی از دیمر با ترایاک استفاده میشه و مشکلی نداره ولی در موتورهای اسنکرون نظیر متور پنکه سقفی از سلکتور سیم پیچ استفاده میکنن شاید بخاطر همین خازن راه انداز و حساسیت بیشتر موتورهای اسنکرون باشه که مدار دیمر باعث کوتاه شدن و حتی سوختن موتورهای اسنکرون میشه

درود

اینجا تقریبا برداشت مناسبی نداشتی
موتور آسنکرون نیاز به ac داره و با dc کار نمیکنه و لذا این تحلیل شما که کمکی پس از شارژ خازن از مدار خارج میشه ، اینطور نیست و تا زمانیکه ارتباط خازن برقراره ، جریان از خازن عبور میکنه.
اگه جریان خازن قطع میشد در برخی از موتورها پس از راه اندازی ، نیاز به تمهیداتی جهت حذف کمکی نبود.

امکان استفاده از دیمر برای موتور سنکرون به این دلیله که سنکرون با هر ولتاژی کار میکنه ولی موتور آسنکرون فقط با ac کار میکنه‌ و دیمر موجب تغییرات نامطلوبی در ولتاژ میشه و مجموعه ای از فرکانس های مختلف به موتور اعمال میکنه و موتور تحت فشار قرار میگیره .
در آسنکرون تغییر دور بصورت پله ای و با تغییر تعداد جفت قطب ها میسر است
اما چرا در موتور آسنکرون ، تعداد دور بصورت پیوسته قابل کنترل نیست ؟

سپاس
 

امیر سجاد

VIP+ افتخاری
کاربر +vip پلاس
vip
2018-07-10
1,217
4,301
ایران
سلام استاد عزیزمان در موتورهای اسنکرون دور موتور به بار بستگی دارد اگر بار موتور سنگین باشه دور کمتر میشه و اگر بار موتور سبک باشه دور زیاد موتور.
 
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: غزال

غزال

ناظم انجمن
2012-03-18
10,099
79,768
سلام استاد عزیزمان در موتورهای اسنکرون دور موتور به بار بستگی دارد اگر بار موتور سنگین باشه دور کمتر میشه و اگر بار موتور سبک باشه دور زیاد موتور.

درود
همینطوره چون قطب روتور و استاتور سنکرون نیستن و درواقع قفل نمیشن
لذا مطلب مورد اشاره را بدرستی مطرح فرمودید بطوریکه بار بیشتر نیاز به گشتاور بالاتری داره که با کاهش دور موتور حاصل میشه یعنی هر چقدر دور موتور را کمتر کنیم در روتور القاء بیشتر و لذا جریان بیشتر و گشتاور بالاتری تولید میشه که قادر به غلبه بر بار باشه
اما اگر بعنوان پاسخ سوال اعلام فرمودید پاسخ سوال مطروحه نیست ؟

ا چرا در موتور آسنکرون ، تعداد دور بصورت پیوسته قابل کنترل نیست ؟

سپاس
 

reza6945

کاربر
2015-01-07
68
84
شیراز
با سلام
ضمن تشکر از همه اساتید که تجربیاتشون رو در اختیار بنده حقیر و دیگران قرار میدن
متنی که نوشتم طبق تجربیات کار و سالهای تحصیلم بود وظیفه داشتم در اختیار بقیه هم قرار بدهم
در کل در این تاپیک شما بیشتر در مورد این سه موتور بحث کردید که بیشتر مورد استفاده قرار میگیره 1-اسنکرون 2-سنکرون 3-یونیورسال(که بعضی دوستان به اشتباه با نام سنکرون یاد میکنند)
عکس از هرسه موتور میگذارم که تفاوتها رو مشاهده کنید
1-موتور اسنکرون که روتور اون هیچگونه سیم پیچ و جاروبکی نداره و استاتور مشابه بقیه موتورهای سه فاز یا تکفازه
1.PNG

2-موتور سنکرون که عکس از روتور اونه و استاتور ان مشابه بقیه موتورهای سه فازه که در اون روتور سیم پیچی شده است و معمولا با رینگ (نه کلکتور ) و ذغال به خارج متصل میشه تا به جریان dc وصل بشه و روتور در میدان استاتور قفل شده و دور هردو یکی میشه که در اثر افزایش بار برخلاف اون دو موتور (اسنکرون و یونیورسال) دور روتور کم نمیشه
2.PNG

3-موتور یونیورسال که ارمیچر و بالشتک و ذغالها و کلکتور (نه رینگ ) به وضوح در عکس معلومه
3.PNG

درود

ضمن تشکر و تقدیر بابت مقایسه مبسوطی که مطرح فرمودید
تنها اشکال شما در راندمان و تلفات موتورهای سنکرون و آسنکرون است که بواسطه قیاس غیر علمی به نتیجه صحیحی منتهی نشده.
زیرا قیاس تلفات و راندمان با مقایسه دو موتوری که یک موتور ضعیف و با دور کم و دیگری قوی و با دور بالا باشد مانند موتور پنکه و سنگبر با گشتاورهای متفاوت و در دورهای متفاوت و با قدرت های متفاوت به نتیجه صحیحی منجر نمیشه .

دلیل علمی تلفات بیشتر و راندمان کمتر در موتور آسنکرون

اولا ازآنجاکه روتور در موتور سنکرون توسط منبع ولتاژ خارجی تغذیه میشه لذا دریافت انرژی روتور در موتور سنکرون کوچکترین تلفاتی نداره و در واقع بازدهی این بخش از موتور ۱۰۰ درصده
ثانیا ازآنجاکه تولید انرژی لازم برای روتور آسنکرون از طریق استاتور صورت میپذیره که بناگزیر باید شار مغناطیسی از فاصله هوایی بین روتور و استاتور عبور کنه لذا بهمین علت تلفات موتور آسنکرون بسیار بیشتر از موتور سنکرون است و لذا برای دستیابی به قدرت یکسان باید بزرگتر باشد.
و تنها تفاوت این دو نوع موتور از حیث تلفات در همین بخش است و در بقیه موارد تفاوت محسوسی از نظر تلفات ندارند.

اما ازآنجاکه شما گرمای دو موتور کلملا متفاوت از نظر گشتاور و تعداد دور و قدرت را ملاک و معیار ارزیابی قرار دادید لذا نتیجه گرفتید تلفات موتور سنکرون بیشتر و راندمان آن کمتر است.
درحالیکه برای قیاس علمی باید دو نوع موتور را در گشتاور و قدرت برابر و با تعداد دور برابر آماده کنید و در این شرایط اگر گرمای سنکرون بیشتر بود دراینصورت حق باشماست که دراینصورت یک پدیده غیرعلمی اتفاق خواهد افتاد

بعبارتی باید تعداد دور موتور سنکرون را معادل آسنکرون کنید و دو نوع موتور را بگونه ای انتخاب کنید که قدرت یکسانی تولید کنند که دراینصورت ملاحظه خواهید فرمودید موتور سنکرون با جریان کمتری قدرتی معادل موتور آسنکرون دراختیار شما میگذارد و به این ترتیب راندمان سنکرون بالاتر و تلفات و گرمای آن کمتر خواهد بود.

بله اگر موتور سنکرون بسیار قوی تری را با حداکثر قدرت و دور استفاده کنید مسلما حرارت بیشتری تولید میکنه اما این حرارت اضافی بدلیل تعداد دور بالاتر و قدرت بسیار بالاتر است نه بدلیل راندمان کمتر

اساسا این حقیقت که در صورت تساوی قدرت ، حجم موتور آسنکرون بزرگتر است مورد تایید قرار دادید که از دلایل تلفات بسیار زیاد آن است
بعبارتی ازآنجاکه تلفات آسنکرون بیشتر است لذا ناگزیریم از موتورهای بزرگتری استفاده کنیم .

اما این موضوع که موتور سنکرون در مدت طولانی قابل استفاده نیست در صورتی صحیح است که پرقدرت باشه و نیز با حداکثر قدرت مورد استفاده قرار گیرد در غیراینصورت با تعداد دور پایین و قدرت مناسب ، از حیث حرارت ، برای یکسال متمادی هم قابل استفاده است مضافا که موتور های سنکرون با قدرت پایین که در مدت طولانی استفاده میشه کاربرد فراوانی داره

البته در بقیه موارد مقایسه جامع و ارزنده ای مطرح فرمودید و بنظر میرسه تجربیات خوبی در خصوص موتور های الکتریکی دارید و لذا چنانچه در خصوص کمپرسور های کم مصرف که اخیرا تولید شده اطلاعاتی دارید مطرح فرمایید که استفاده کنیم.

سپاس و تقدیر
 
آخرین ویرایش:

امیر سجاد

VIP+ افتخاری
کاربر +vip پلاس
vip
2018-07-10
1,217
4,301
ایران
استاد تا انجای که من اطلاع دارم جهت کنترل و تغییر دور موتورهای اسنکرون قفس سنجابی به چندین روش میشود کنترل کرد . مثلا . با تغییر نحوه سیم پیچی دوقطب یا
چهار قطب تعداد دور 1500 و 3000 یا سیم پیچی دالاندر و با تغییر فرکانس موتور که از طریق درایورها و........ که میشود که سرعت موتور های القای رو کنترل کرد تا حدودی (استاد ببخشید منظورتون به صورت پیوسته چیست)
 

امیر سجاد

VIP+ افتخاری
کاربر +vip پلاس
vip
2018-07-10
1,217
4,301
ایران
استاد خوبم یک سوال داشتم از گفته شما بطوریکه بار بیشتر نیاز به گشتاور بالاتری داره که با کاهش دور موتور حاصل میشه یعنی هر چقدر دور موتور را کمتر کنیم در روتور القا بیشتر و لذا جریان بیشتر که غلبه به بار باشه ... اما در عمل و محیط کاری اگر بار بیشتر باشه موتور جریان میکشه و سیم پیچ میسوزه ویا فیوز میپره . هیچ وقت به بار غلبه نمیکنه استاد
 

غزال

ناظم انجمن
2012-03-18
10,099
79,768
استاد خوبم یک سوال داشتم از گفته شما بطوریکه بار بیشتر نیاز به گشتاور بالاتری داره که با کاهش دور موتور حاصل میشه یعنی هر چقدر دور موتور را کمتر کنیم در روتور القا بیشتر و لذا جریان بیشتر که غلبه به بار باشه ... اما در عمل و محیط کاری اگر بار بیشتر باشه موتور جریان میکشه و سیم پیچ میسوزه ویا فیوز میپره . هیچ وقت به بار غلبه نمیکنه استاد

درود

اگه قرار باشه بواسطه بار فیوز بپره و مجبور باشیم بدون بار استفاده کنیم دراینصورت کازآیی نداره
اما اینکه مجاز به وارد کردن هر باری نیستیم درسته
زیرا هر سیستمی با مشخصه های محدوده مجاز تولید و عرضه میشه و بدیهی است که از اعمال باری که دور موتور از حدود ۱۵۰۰ دور به حدود ۱ دور برسه موجب آسیب موتور میشه
اما در محدوده مجاز قادر به اعمال بارهای متفاوت هستیم بطوریکه بار سنگین تر موجب کاهش دور میشه و لذا القاء بر روتور و بتبع آن جریان روتور بیشتر میشه و گشتاور بالاتری حاصل میشه و لذا نمیذاره تعداد دور کمتر بشه و در جایی به تعادل میرسه

تغییر دور پیوسته یعنی مانند موتور DC برای هر تعداد دوری قابل کنترل باشه مثلا ۱۰۱ دور یا ۱۰۱،۵ دور و ۱۰۲ دور و هر دوری که بین صفر تا ماکزیمم تصور کنی
روشی که شما فرمودی درسته ولی تغییر دور بصورت پله ای حاصل میشه نه پیوسته
و اساسا کنترل دور در موتور آسنکرون بجز روشی که فرمودید ممکن نیست و لذا تغییر دور بصورت پیوسته محاله اما چرا اینطوره؟

سپاس
 

امیر سجاد

VIP+ افتخاری
کاربر +vip پلاس
vip
2018-07-10
1,217
4,301
ایران
درود

اگه قرار باشه بواسطه بار فیوز بپره و مجبور باشیم بدون بار استفاده کنیم دراینصورت کازآیی نداره
اما اینکه مجاز به وارد کردن هر باری نیستیم درسته
زیرا هر سیستمی با مشخصه های محدوده مجاز تولید و عرضه میشه و بدیهی است که از اعمال باری که دور موتور از حدود ۱۵۰۰ دور به حدود ۱ دور برسه موجب آسیب موتور میشه
اما در محدوده مجاز قادر به اعمال بارهای متفاوت هستیم بطوریکه بار سنگین تر موجب کاهش دور میشه و لذا القاء بر روتور و بتبع آن جریان روتور بیشتر میشه و گشتاور بالاتری حاصل میشه و لذا نمیذاره تعداد دور کمتر بشه و در جایی به تعادل میرسه

تغییر دور پیوسته یعنی مانند موتور DC برای هر تعداد دوری قابل کنترل باشه مثلا ۱۰۱ دور یا ۱۰۱،۵ دور و ۱۰۲ دور و هر دوری که بین صفر تا ماکزیمم تصور کنی
روشی که شما فرمودی درسته ولی تغییر دور بصورت پله ای حاصل میشه نه پیوسته
و اساسا کنترل دور در موتور آسنکرون بجز روشی که فرمودید ممکن نیست و لذا تغییر دور بصورت پیوسته محاله اما چرا اینطوره؟

سپاس

سلام استاد در موتورهای اسنکرون ودر هر صورت برای تغییر دور موتور به فرکانس و ولتاز را تغییر دهیم و به علت جدا بودن روتور هسته با استاتور نمیتوان تغییرات را به صورت پیوسته انجام دادکه با تغییر فرکانس و ولتار هسته به اشباع میره ویا هر دو را با هم تغییر دهیم . در موتورهای سنکرون به علت dc بودن روتور و ارتباط داشتن با استاتور میشود به صورت پیوسته دور را تغییر داد بدون وابسته به فرکانس استاد مهربانم در در صورتی که جواب درست نبود خودتون جواب بدهید متشکرم.
 

امیر سجاد

VIP+ افتخاری
کاربر +vip پلاس
vip
2018-07-10
1,217
4,301
ایران
استاد در مورد زنراتورهای سنکرون یک سوال داشتم در موقع خرابی یا راه اندازی زنراتور وقتی که فرکانس را اندازه گیری میکنیم عدد فرکانس بالا و پایین میاد حدودا 20 ال 300 ایا این مشکل از دور دیزل موتور است یا فرکانس متر در کنار زنراتور به خوبی کار نمیکنه (ولتار ها ثابت است) از اعلام خرابی (شناورها و الکترو موترها کار میکنند اما اگر کنترل فاز داشته باشه گیج میزنه و همچنین رله مشعلها به خوبی کار نمکنه خطا میدهد قرمز میشه
 
بالا