آی پی امداد
abtahi
آریا الکترونیک mehrinfo تکشو

عملکرد و ساختن ترازوی حساس برقی

امیر سجاد

VIP+ افتخاری
کاربر +vip پلاس
vip
2018-07-10
1,217
4,301
ایران
ساختن یک ترازو و عملکرد آن
اصولا یک دستگاه اندازه گیری الکترونیکی- هر وسیله ای که فکر میکنید – از دو فسمت مجزا از هم تشکیل شده است

1-قسمت اندازه گیر که ممکن است از وسایل مکانیکی مانند اهرم و چرخ دنده و غیره یا قطعات الکترونیکی مانند ntc یا فتوسل یا فتو دیود یا دیود های مادون قرمز یا ابزار اولتراسونیک و ده ها قطعه دیگر باشد. اما یک مسئله بسیار مهم و اساسی در همه این فسمت ها به عنوان یک اصل پذیرفته شده که این ابزار به همراه مدار مربوط به خود هر کمییتی را تحت هر شرایطی که میسنجد به یک کمیت الکتریکی که معمولا هم ولت است تبدیل می کنند. به عنوان مثال اگر بتوانیم گردش یک دور چرخ دنده ای را به یک ولت الکتریسته تبدیل کنیم میتوانیم بدینوسیله یک دور سنج بسازیم.
با توجه به مطالبی که در بند 1 گفته شد به این نتیجه میرسیم که معمولا سعی میشود اکثر کمیت ها را در نهایت به کمیت ولتاژ تبدیل کنند که در روی عقربه ولت متر در واقع تغییرات عقربه که همان تغییرات ولت میباشد برای تغییرات آن کمیت مدرج شود نه ولت.
به عبارت دیگر قسمت دوم اکثر ابزارهای اندازه گیری چیزی نیستند جز یک ولت متر ساده!
مفهوم این مطلب این است که برای تجربه و آزمایش احتیاجی نیست اقدام به ساخت قسمت دوم مدار شود وجود یک اهم متر ساده که مسلما یک ولتمتر هم هستکار ما را راحت میکند به خصوص که این ولتمتر از نوع دیجیتالی هم باشد عالی خواهد بود
با این مقدمات شروع میکنیم به توضیح درباره مداری که میتوان اساس ومبنای اکثر ابزارهای اندازه گیری مانند ترازوی دقیق زرگری. عمق سنج دقیق مانند اندازه گیر فرسایش عاج لاستیک اتومبیل . ضخامت سنج دقیق . تراز بسیار حساس. زلزله نگار دقیق- ریز سنج بسیار دقیق حتی 0.01 میلی متر و غیره باشد
یا اگر تغییرات حاصل از تابش نور روی فتوسل یا فتو دیود ویا تغییرات حاصل از حرارت روی ntc ویا تغییرات حاصل از رفت و برگشت صوت را روی میکروفن اولتراسونیک و ..... را به ولتاژ های متناسب با واحد کمیت های مورد اندازه گیری تبدیل کنیم میتوانیم با مشاهده تغییرات ولتاژ در یک ولتمتر ساده در واقع به اندازه کمیت ها پی ببریم.
در واقع تمام دستگاه های اندازه گیری الکترونیکی بر این مبنا قرار دارد که توسط یک ابزار اندازه گیری یک کمیت آن را به یک کمیت دیگر ی که با مفاهیم یا واحد های الکترونیکی قابل سنجش باشد تبدیل میکنیم.
مثال خیلی ساده و واضح این مسئله دستگاه اهم متر میباشد که تقریبا همه شما با آن آشنا هستید
کمیت اهم چیزی نیست که آن را بوسیله ابزار و احساس های مادی لمس و درک کرد پس چگونه آن را اندازه میگیریم؟
مطلب خیلی ساده است با قرار گرفتن مقاومت به طور سری بین عقربه و باطری اهم متر بسته به میزان آن الکتریسیته جاری شده از باطری را دستخوش تغییرات میکند و عقربه متناسب با این تغییرات حرکت میکند
بنابراین در واقع عقربه دارد اختلاف سطح ولتاژ باطری اهم متر را نشان میدهد نه مقاومت را !
اما چون این نمایش متناسب با تغییرات مقاومت میباشد بنابراین می توان صفحه زیر عقربه را برای کمیت مقاومت مدرج کرد یعنی اهم متر ساخت.
یعنی می فرمائید بوسیله ولت متر میتوان اهم متر ساخت؟ جواب مثبت است تنها دو شرط لازم است:
اولا صفحه عقربه متناسب با کمیت اهم مدرج شود.
ثانیا تغییرات عقربه متناسب با تغییرات کمیت اهم باشد
بطور کلی در ساخت و طراحی و بررسی کلیه وسایل و ابزار اندازه گیری این مسئله بسیار حائز اهمیت است که :
تغییرات کمیت مورد سنجش بایستی کاملا خطی و متناسب با تغییرات فیزیکی قطعه اندازه گیر باشد.
به عنوان مثال در اهم متر اگر به ازای یک اهم عقربه مثلا یک میلی متر حرکت کند بایستی در ازای 10 اهم ده میلیمتر جابجا شود تا بتوان صفحه را به طور دقیق و یکنواخت مدرج کرد.
2-قسمت اندازه گیر یا نشان دهنده کمیت که معمولا به دو صورت عقربه ای یا دیجیتالی ساخته میشود که مسلما هزینه و ساخته اندازه گیری عقربه ای کم تر و ساده تر بوده اما دقت آن هم کمتر است و بر عکس هزینه ساخت ابزارهای نشان دهنده دیجیتالی بیشتر و پیچیده تر بوده اما دقت و کارایی آن هم بیشتر میباشد.
....................................................................................................................................................
اصل القا بدین مفهوم است که وقتی از یک هادی جریانی عبور کند در اطراف آن هادی میدان مغناطیسی بوجود می آید
اگر هادی را به صورت حلقه های پشت سر هم بپیچند شدت میدان مغناطیسی بیشتر شده و اگر در داخل این حلقه یک میله آهنی قرار گیرد و فضای خالی را پر کند حداکثر القای بدست میاید وضریب القائی تقریبا 600 برابر بزرگتر میشود
این حداکثر خود القائی زمانی است که همه چیز از نظر تئوری ایده ال باشد و تمام فضای خالی سیم پیچ با آهن خالص پر شود که در عمل این مقدار بسیار کمتر از آن میباشد.
این ضریب خود القائی بستگی به عوامل چندی دارد که از جمله : شدت جریان عبور کننده از سیم پیچ – تعداد حلقه ها –طول سیم پیچ – طول میله آهنی و ضریب خود القائ آن میباشد.
بنابراین متوجه می شوید که با تغییر یکی از این کمیت ها میتوان ضریب خود القائی را تغییر داد که در عمل و برای سنجش عمق وضخامت وتغییرات خیلی کوچک فیزیکی بهتربن مورد طول میله در داخل حلقه میباشد.
یعنی با حرکت میله در داخل سیم پیچ جریان القائی دستخوش تغییرات می شود که اگر بتوانیم این تغییرات را به کمیت ولتاژ تبدیل کنیم خواهیم توانست آنها را روی عقربه ولت متر بخوانیم.
دقت این نوع مدارها بسیار زیاد است و میدان مفناطیسی با جزئی ترین حرکت میله تغییر می کند که این تغییر قابل تبدیل میباشد وبا توجه به این که یک دهم میلی متر حرکت میله آهنی در نهایت ممکن است روی صفحه ولتمتر باعث یک دهم ولت اختلاف سطح شود پس میتوان بدینوسیله یک ریز سنج ساخت . ریزسنجی که بتواند یک دهم یا حتی یک صدم میلی متر را نشان دهد.
یا اصلا ترازو ساخت چه با جزئی ترین حرکت میله که حتی میتواند ناشی از یک دهم گرم وزن هم باشد کمیت فوق به سادگی روی صفحه نمایش قابل اندازه گیری خواهد بود.
 

امیر سجاد

VIP+ افتخاری
کاربر +vip پلاس
vip
2018-07-10
1,217
4,301
ایران
طرز کار مدار چگونه است؟
یک نوسانگر پل وین به همراه یک تثبیت کننده دامنه موج سینوسی با فرکانس تقریبی 13 کیلو هرتز توسط A1 ساخته میشود.
این سیگنال از طریق یک طبقه قدرت شامل T1 , T2 به یک پل وتستون اعمال میشود این پل از دم بخش مقاومت متغیر P1 و دو سیم پیچ اصلی مدار تشکیل شده است .
یکی از سیم پیچ ها ثابت (L1 ) و دیگری به عنوان حس کننده یا در واقع سنسور استفاده میشود ( L2) . در این مدار تراز ولتاژ های ورودی های تقویت کننده تفاضلی (A2) با یکدیگر برابر هستند . بنابراین تراز ولتاژ در خروجی مدار تقریبا صفر ولت خواهد بود.
همان طور که قبلا بیان شده ضریب خود القائی سیم پیچ با جابجائی میله آهنی ( که اگر فریت باشد خیلی بهتر خواهد بود) تغیر میکند و پل از تعادل خارج شده در نتیجه ولتاژ های ورودی دیگر برابر نخواهد شد.
با داخل کردن میله به درون سیم پیچ L2 در خروجی A2 ولتاژ بیشتری نتیجه میشود که این خروجی یکسو و تقویت شده و برای فرستادن به ولت متر دیجیتال یا انااوگ آماده میشود
 

امیر سجاد

VIP+ افتخاری
کاربر +vip پلاس
vip
2018-07-10
1,217
4,301
ایران
ساختمان سیم پیچ های L1 , L2
هر دو سیم پیچ از یک لوله پلاستیکی ( برای آزمایش مقوائی هم اشکال ندارد ) به قطر تقریبی 8 میلی متر تشکیل شده است
روی این لوله ها 300 دور سیم به قطر 0.2 میلی متر و در صورت عدم امکان 0.3 میلی متر به طور مرتب پیچیده میشود به طوری که طول سیم پیچ به 6 یا 9 سانتی متر میرسد.
توجه داشته باشید که کم کردن تعداد دور سیم پیچ به کمتر از 200 دور برای کوتاه کردن طول آن باعث افزایش بار طبقه قدرت خواهد شد. بهتر است برای این منظور از سیم نازکتر استفاده کنید.
ساختمان L1 , L2 از نظر سیم پیچی نباید هیچ فرقی داشته باشند . و اگر آنها را با L متر اندازه گیری بگیرید چیزی در حدود 95 میکرو هانری خواهید داشت.
برای سوراخ داخل L2 باید میله مناسبی از آهن به درازای 10 الی 12 سانتی متر پیدا کرد که در واقع این میله برای ما کار انجام خواهد داد یعنی با جابه جائی میله در داخل L2 ضریب خود القائی آن تغییر خواهد کرد که تغییرات آن در یک محل مخصوصی به صورت خطی میباشد. یعنی به تناسب مسافت تغییر میکند که این قسمت مورد نظر ما بوده و برای ساخت هر وسیله اندازه گیری استفاده خواهد شد.
طبیعی است برای ازمایش این مدار احتیاج به یک ولتمتر دقیق داریم که تا 200 میلی ولت را به خوبی نشان دهد و البته در این رابطه ولتمتر دیجیتالی بهتر است
 

امیر سجاد

VIP+ افتخاری
کاربر +vip پلاس
vip
2018-07-10
1,217
4,301
ایران
۲۰۲۰۰۴۱۸_۱۳۵۰۲۲_resized.jpg
 
بالا