آی پی امداد
abtahi
آریا الکترونیک mehrinfo تکشو

علت استفاده از خازن به صورت موازی در بوبین کنتاکتور

farzad.

VIP+ افتخاری
کاربر
2007-06-29
1,421
5,467
سلام
بله حدس زده ام اشتباه تایپی است و طی پاسخ قبلی هم با توجه به تکرار عدد 5 حدس زده ام عدد 2 اشتباها تایپ شده آخه کمی کاراگاه هم هستم
دراینصورت آیا خازنها جزء تمهیدات تولید کننده و از اجزاء کنتاکتور است یا بوسیله تابلوساز اضافه شده ؟
ضمنا نفرمودید که محل این 5 کنتاکتور متفاوت است یا در همان محل کنتاکتورهای فاقد خازن هستند؟
و آیا دقیقا مشابه این کنتاکتور که فاقد خازن باشد در تابلو وجود دارد یا نه؟
و آیا در تابلو کنتاکتورهای dc هم هست؟
با سلام وتشکرمجدد
1-خازنها به صورت دستی نسب شده اند به صورت خیلی معمولی دوتا سیم خازن به بوبین کنتاکتور اومده و خازن هم چون خیلی بزرگ نیست رو هوا و بدون پایه هستش!
2-نه خیر محل این کنتاکتورها متفاوت نیست در کنار بقیه کنتاکتورهای بدون خازن قرار دارند
3-بله مشابه این کنتاکتورها در تابلو و در بازار به راحتی پیدا میشن حتی خود این 5تا کنتاکتور هم از یک مارک نیست!
4-نه خیر تمامی کنتاکتورها ACهستند
ضمناًهر5تا خازن رو جدا کردم هیچ اتفاقی که حداقل با چشم وگوش قابل دیدن یا شنیدن باشه نیوفتاد و الان 2روزه بدون خازن داره کار میکنه!!!
 

غزال

ناظم انجمن
2012-03-18
10,099
79,770
با سلام وتشکرمجدد
1-خازنها به صورت دستی نسب شده اند به صورت خیلی معمولی دوتا سیم خازن به بوبین کنتاکتور اومده و خازن هم چون خیلی بزرگ نیست رو هوا و بدون پایه هستش!
2-نه خیر محل این کنتاکتورها متفاوت نیست در کنار بقیه کنتاکتورهای بدون خازن قرار دارند
3-بله مشابه این کنتاکتورها در تابلو و در بازار به راحتی پیدا میشن حتی خود این 5تا کنتاکتور هم از یک مارک نیست!
4-نه خیر تمامی کنتاکتورها ACهستند
ضمناًهر5تا خازن رو جدا کردم هیچ اتفاقی که حداقل با چشم وگوش قابل دیدن یا شنیدن باشه نیوفتاد و الان 2روزه بدون خازن داره کار میکنه!!!

سلام
بابت توضیحات خوب و جامع شما ممنونم
دو حالت قابل تصور است
1- سیم فرمان این کنتاکتورها از مسیری عبور میکند که در زمان فرمان موجب تولید یارازیت ضربه ناهنجار در رادیو تلویزیون و امثالهم و یا اختلال سیستمی میشده

2- یا بابت فیگور کاذب نصاب اضافه شده
گاها به مواردی برخورد میکنم که نصب کننده قطعات با ادعاهای غیرعلمی و ناصحیح مبالغ قابل توجهی دریافت کرده و حتی ادعاهای مضحکی را در اداره ثبت اختراعات ثبت هم کرده
اداره ثبت اختراعات هم قربونش برم که طبق ماده 36 قانون ثبت علائم تجاری و اختراعات ، کاری به صحت و سقم ادعا ندارد

علی ایحال دلیلی جز دو مورد فوق بنظر نمیرسد
 

masterx

کاربر
2008-04-14
5
11
ایران
با سلام
بنده این خازن ها رو در کنتاکتورهای قدرت بسیار دیده ام مثلا در مدار قدرت یک کمپرسور 480 و دلیل استفاده از خازن برای زمانی است که وقتی با چشمک سریع برق مواجه شدیم دستگاه از مدار خارج نشود زیرا استارت و استپ باعث صدمه به دستگاه می شود . این خازن ها در کنتاکتورهای فابریک توسط سیم معمولا زرد رنگی به بوبین متصل شده اند که در صورتی که به آن نیازی نباشد می توانید با قطع آن خازن را از مدار خارج کنید.
 

hamed-67

کاربر
2013-04-01
12
23
با سلام خدمت دوستان
در کلید های قدرت ودژنکتور ها برای جلوگیری از جرقه زدن و تخلیه میدان الکتریکی در بین دو تیغه خود سازنده دژنکتور خازنی را برای تخلیه و جلو گیری از اسیب دیدن کنتاکت به صورت موازی قرار می دهند کار خازن در هنگام قطع مدار ذخیره سازی انرزی بین دو کنتاکت وجلو گیری از زدن جرقه و جلوگیری از ذوب شدن کنتاکت کلید می باشد
اما این خازنی که شما فرمودید می تواند دلایل زیادی داشته باشد شاید بار قرار گرفته شده برروی کلید ها صرفا سلفی باشد وبرای جبران کردن توان راکتیو خازن اضا فه شده است ویا شاید نصاب دلش سوخته و می خاصه پول الکی بگیره :nevreness:
 

PPP-B

کاربر
2010-07-08
9
14
بروجن
در سلف در لحظه قطع و وصل t=0 ولتاژ نسبتا زیادی ایجاد می شود . برای یک لحظه کوتاه . در مدارات dc.نسب خازن جهت جذب و دفع این ولتاژ است .
 

behzad.2006

کاربر
2015-04-20
2
11
دروود
قرار دادن خازن بصورت موازی با سیم پیچ بوبین کنتاکتورها در بعضی از انواع آن به دو دلیل انجام میگیرد
ایجاد قدرت جذب اولیه بیشتر بدلیل دور بودن اولیه هسته متحرک از هسته ثابت که نیاز به قدرت بیشتری را میطلبد و هرچه بهم نزدیکتر میشوند نیروی جذب اولیه کمتر نیاز است و لذا خازن مانند یک منبع ذخیره اولیه این تغییر نیرو را یکنواخت میکند و دلیل دیگر اینکه هر نوع سیم پیچی در یک مدار الکتریکی باعث ایجاد مقاومت سلفی و امپدانس شده که بار سلفی را زیاد میکند و البته جواب جریان اولیه کشیدن دوست گرامی نیز تا حدودی درست است ولی بیشتر برای خنثی کردن مقاومت سلفی مدار با قرار دادن این خازن اصلاح ضریب قدرت صورت میگیرد و تقریبا چیزی شبیه قرار دادن تابلوهای اصلاح ضریب قدرت خازنی که در ابتدای تابلوهای برق محاسبه و قرار داده میشود عمل میکند و معمولا این خازنها بنا به نظارت ناظران کنترل کیفی در خط تولید و اجبار سازنده کنتاکتور بمنظور رسیدن و کسب استاندارد های ایزو و غیره منظور میگردد.
(بهزاد)
 

aminabasian

کاربر
2015-07-20
30
64
سلام
به دليل اصل پيوستگي جريان در سيستم هاي الكترونيكي براي برطرف نمودن اثرات ولتاژ بالا معمولا از قطعاتي شامل خازن، وريستور، سويئنگ ساپروسور استفاده مي شود تا مدارات الكترونيك بخصوص در برگشت جريان و از ورودي كه معمولا پاور هست محافظت شود
به هر حال استفاده از قطعات حفاظتي مبحث بسيار گسترده و موثري هست بخصوص در كارهاي صنعتي


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

fabienmartin

کاربر
2010-05-21
121
476
Shiraz
بیشتر پاسخهایی که دوستان دادن درست بودند و با منطق جواب داده بودن من هم یک نکته دیگر هم میگم در تکمیل گفته دوستان...در مدارات مستقیم و متناوب برای حذف مشکلات فوق از مداری به نام اسنابر استفاده میکنند که هم برای بوبین و هم برای کنتاکت روشها ی رو گفته که برای مستقیم بهترین دایود و برای متناوب خازن میباشد البته روشهای جالب دیگر هم دارند که با سرچ کلمه snubber تو گوگل اطلاعات بیشتری پیدا میکنید.
 

Yahya Ashoori

کاربر
2024-03-11
1
1
اسفراین
سلام، ممکن است موازی کردن خازن با بوبین کنتاکتور به این علت باشد:
فرض کنید شما تعدادی الکتروموتور ‌‌‌‌ توان بالا دارید که هنگام استارت زدن، جریان راه اندازی قابل ملاحظه ای می کشند و فرض کنید که سیستم روشنایی محل یا محوطه توسط فتوسل و کنتاکتور باشد. اتفاقی که می افتد به این صورت است که هنگام استارت موتورها، به علت افزایش لحظه ای جریان، ولتاژ برای لحظاتی ممکن است افت کند و ولتاژ دو سر بوبین کنتاکتور روشنایی نیز لحظه ای افت کرده و چراغ های روشنایی یک لحظه خاموش و سپس روشن شوند که قاعدتا در دراز مدت باعث سوختن چراغ ها یا پروژکتورها شود.
یک راهکار اولیه می تواند این باشد که خازن ظرفیت پایینی (خازن عدسی البته با توجه به رنج کنتاکتور و جریان بوبین کنتاکتور) با بوبین کنتاکتور موازی گردد تا باعث تثبیت ولتاژ و جلوگیری از افت لحظه ای ولتاژ باشد که متعاقبا باعث افزایش طول عمر کنتاکتور و سیستم روشنایی باشد
 
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: farzad.
بالا