آی پی امداد
abtahi
آریا الکترونیک mehrinfo تکشو

زدن فرمان پرايد در سرعتهايي بين 100و 120

h.l.a

مدیر تعميرات خودرو
مدیر تالار
2011-03-26
423
1,670
علتی که از بين علل مختلف دارای بيشترين فراوانی می‌باشد، بالانس نبودن مجموعه رينگ و لاستيک و ديسک چرخ و کلا اجزای دوار می‌باشد و برای رفع آن بايد چرخها بالانس شوند. دو شيوه برای بالانس وجود دارد:
شيوه اول: چرخ را باز می‌کنند و روی دستگاهی که دارای صفحه نمايش است می‌بندند. دستگاه، چرخ را به دوران در می‌آورد و با توجه به نيروهای گريز از مرکز ناشی از نابالانسی، مکان و مقدار(و شعاع) وزنه لازم برای رفع نابالانسی را نشان می‌دهد. با اضافه کردن وزنه سربی لاستيک بالانس می‌شود.
عيب اين شيوه بالانس اين است که فقط مجموعه رينگ و لاستيک بالانس می‌شود و ساير اجزای دوار نابالانس باقی می‌مانند.
شيوه دوم: برای هر يک از چرخها بطور جداگانه(مجموعا
۴ بار) زير قسمت مربوطه جک زده می‌شود و دستگاه بالانس زير ماشين قرار گرفته و جک را خارج می‌کنند. راننده خودرو را در دنده ۳ يا ۴ قرار داده و کلاچ را رها می‌کند. در نتيجه چرخی که از زمين فاصله دارد با سرعت زياد شروع به دوران می‌کند.(برای چرخهای محرک) دستگاهی که زير ماشين قرار داده شده، با توجه به لرزش ايجاد شده مقدار و مکان تقريبی نابالانسی را نشان می‌دهد. مکان دقيق با سعی و خطا بدست می‌آيد. برای چرخهای غير محرک(مثلا چرخهای عقب در پرايد) پس از قرار دادن دستگاه زير خودرو، قسمتی ديگر از دستگاه که دارای يک چرخ افقی می‌باشد و بوسيله يک موتور الکتريکی دوران می‌کند را به کنار لاستيک متصل می‌کنند. در نتيجه لاستيک با سرعت زياد به دوران در آمده و نابالانسی نشان داده می‌شود. اين شيوه، نابالانسی کل مجموعه رينگ، لاستيک، ديسک چرخ و ساير اجزای دوار را با هم برطرف می‌کند.
عيب: با باز کردن چرخ، بالانس بهم می‌خورد و نياز به انجام دوباره بالانس می‌باشد. همچنين مقدار و محل دقيق وزنه با سعی و خطا بدست می‌آيد و به مهارت بالانس کننده بستگی دارد.
پرايدي كه قبل از اين جي ال ايكس داشتم هم همين مشکل را داشت. بطوری که سرعت وقتی به
۱۰۰ می‌رسيد، فرمان بشدت لرزش پيدا می‌کرد. با انجام بالانس درجا، الآن در سرعتهای بالای ۱۴۰ هم اصلا لرزش ندارد. من برای هر چرخ ۶۰۰ تومان(مجموعا ۲۴۰۰ تومان) پرداخت کردم. متاسفانه اکثر جاها دستگاه بالانس شيوه اول را دارند. ساير علل لرزش فرمان بطور خلاصه: تنظيم نامناسب لقی بلبرينگ چرخ- آسيب ديدگی اتصال فرمان يا سيبکهای فرمان- تنظيم نامناسب لقی پينيون فرمان- ناميزان بودن فرمان(تواين)- فشار نامناسب باد لاستيک- ساييدگی غير يکنواخت لاستيک- خرابی يا شل بودن کمک ها- ساييدگی بوش جعبه فرمان- ساييدگی يا آسيب ديدگی ميل تعادل يا بوش بازويی پايين موفق باشيد
 
بالا