آی پی امداد
abtahi
آریا الکترونیک mehrinfo تکشو

روشن نشدن دستگاه جوش MINI 200

MECO

کاربر
2011-02-15
62
126
سلام

یه اینورتر جوش کوچیک هستش که اصلا روشن نمیشه !
چک کردم ولتاژ 310 ولت DC رو داره اما 24 ولت رو اصلا نداره و نه نمایشگرش روشن میشه و نه فن و نه هیچ چیز دیگه
ولتاژ روی پایه های 7815 رو هم اندازه گرفتم که هیچ ولتاژی نداشت و در کل اصلا رله بورد قسمت تغذیه هم عمل نمیکنه

لطفا راهنماییم کنید که از کجا شروع کنم و چطور عیبشو پیدا کنم
شکل بوردشم اینطوریه :

37.jpg


باتشکر
 

darabi81

VIP+ افتخاری
کاربر
2012-04-10
1,043
5,388
سلام

یه اینورتر جوش کوچیک هستش که اصلا روشن نمیشه !
چک کردم ولتاژ 310 ولت DC رو داره اما 24 ولت رو اصلا نداره و نه نمایشگرش روشن میشه و نه فن و نه هیچ چیز دیگه
ولتاژ روی پایه های 7815 رو هم اندازه گرفتم که هیچ ولتاژی نداشت و در کل اصلا رله بورد قسمت تغذیه هم عمل نمیکنه

لطفا راهنماییم کنید که از کجا شروع کنم و چطور عیبشو پیدا کنم
شکل بوردشم اینطوریه :

37.jpg


باتشکر
سلام
تغذیه سویچینگ مشکل دارد.
آی سی تغذیه سویچینگ احتمالا uc3845bمی باشد.ولتاژ پایه های آی سی را نسبت به منفی خازن بزرگ اعلام کن.
ولتاژ پایه های فت تغذیه سویچینگ را اعلام کن.
از سلامت ترانس تغذیه سویچینگ مطمعن شو
سپاس
 

MECO

کاربر
2011-02-15
62
126
سلام و ممنونم از جوابتون

آیسی تغذیه سوئیچینگ همونطور که گفته بودید 3845 هستش و فت تغذیه سوئیچینگ هم K3878 هستش اما متوجه منظورتون از خازن بزرگ نشدم که کدوم خازن هستش :-(
برای تست ترانس تغذیه سوئیچینگ باید اونو از مدار خارج کنم یا توی مدار هم میشه تستش کرد ؟

ولتاژ روی پایه های فت 3878 رو اندازه گرفتم اما در هیچ حالتی ولتاژی نشون ندادش
 

darabi81

VIP+ افتخاری
کاربر
2012-04-10
1,043
5,388
سلام و ممنونم از جوابتون

آیسی تغذیه سوئیچینگ همونطور که گفته بودید 3845 هستش و فت تغذیه سوئیچینگ هم K3878 هستش اما متوجه منظورتون از خازن بزرگ نشدم که کدوم خازن هستش :-(
برای تست ترانس تغذیه سوئیچینگ باید اونو از مدار خارج کنم یا توی مدار هم میشه تستش کرد ؟

ولتاژ روی پایه های فت 3878 رو اندازه گرفتم اما در هیچ حالتی ولتاژی نشون ندادش
سلام
منظورم از منفی خازن بزرگ همان صفر ولت سوکت 300 ولت می باشد.(خازن های بزرگ الکترولیت که روی برد پایین نصب می باشند.)
برای ولتاژ گیری این قسمت پروپ منفی ولت متر را به صفر سوکتی که از برد پایینی وصل می شود ,متصل کن و ولتاژ گیری کن.
برای تست ترانس همان روی برد کافی است. این ترانس یک اولیه و 3 خروجی دارد که اهم اولیه 3.4 اهم و 3 سیم پیچ دیگر 0.4 و 0.4 و 0.6 اهم میباشند.در هر صورت پایه های کناری ترانس 2 به 2 به هم با اهم پایین راه می دهند و هیچ دو زوجی هم به کناری نباید راه دهد.
سپاس
 

MECO

کاربر
2011-02-15
62
126
دوباره سلام

ولتاژ دوتا سوکت تغذیه رو گرفتم برابر بودش با 318.7

پایه های آی سی هم با سر منفی سوکت به ترتیب برابر بودش با :
1 -> 310.6
2 -> 311.0
3 -> 310.8
4 -> 311.1
5 -> 310.6
6 -> 312.4
7 -> 311.1
8 -> 312.6

بخاطر این مشکل اینقدر ولتاژ روشه یا این ولتاژ ها عادی هستن ! اگه من سوتی نداده باشم باید بگم مگه این آی سی چیه که اینقد ولتاژو داره تحمل میکنه !!!؟؟

بورد رو که برعکس کردم دیدم یه خط از مسیر های بورد که به ترانس سوئیچینگ میره داغ گرده و مارکاژ سبزش بلند شده و توی یه نقطه هم قطع شده
ترانسش در هر طرف 4 تا پایه داره که دوتا دوتا از هم فاصله دارن ، اون طرفی که به IGBT ها میره ( همون مسیری که مس هاش بلند شده و قطع شده ) دوتاش 0.6 اهم و دوتای دیگه 10.2 مگا اهم که با یکی از دوتای اولی هم در حد چند مگا اهم و یحالت دیگه هم چند کیلو اهم راه میده که بنظر میرسه این قسمت باید طبق گفته شما خراب باشه .

سمت دیگه ترانس هم دوتا باهم 0.6 اهم و دوتای دیگه 0.8 اهم دارن .
تا اینجاش فکر کنم ترانس سوخته و باتوجه به اینکه از این ترانس به IGBT ها هم مسیرش سوخته میشه نتیجه گرفت علت سوختن ترانس خرابی یکی یا چنتا از IGBT ها باشه ، درسته ؟
اینم توضیح بدم که هر طرف بورد دوتا IGBT به شماره FGH60N60 داره که مجموعا میشه 4 تا و اون خط سوخته توی مسیر دوتا از این ها هستش و مسیر دوم مسش سالمه
- در صورت امکان چگونگی تست این IGBTها رو هم توضیح بدید ...
خیلی خیلی از راهنمایی هاتون ممنونم
 

darabi81

VIP+ افتخاری
کاربر
2012-04-10
1,043
5,388
دوباره سلام

ولتاژ دوتا سوکت تغذیه رو گرفتم برابر بودش با 318.7

پایه های آی سی هم با سر منفی سوکت به ترتیب برابر بودش با :
1 -> 310.6
2 -> 311.0
3 -> 310.8
4 -> 311.1
5 -> 310.6
6 -> 312.4
7 -> 311.1
8 -> 312.6

بخاطر این مشکل اینقدر ولتاژ روشه یا این ولتاژ ها عادی هستن ! اگه من سوتی نداده باشم باید بگم مگه این آی سی چیه که اینقد ولتاژو داره تحمل میکنه !!!؟؟

بورد رو که برعکس کردم دیدم یه خط از مسیر های بورد که به ترانس سوئیچینگ میره داغ گرده و مارکاژ سبزش بلند شده و توی یه نقطه هم قطع شده
ترانسش در هر طرف 4 تا پایه داره که دوتا دوتا از هم فاصله دارن ، اون طرفی که به IGBT ها میره ( همون مسیری که مس هاش بلند شده و قطع شده ) دوتاش 0.6 اهم و دوتای دیگه 10.2 مگا اهم که با یکی از دوتای اولی هم در حد چند مگا اهم و یحالت دیگه هم چند کیلو اهم راه میده که بنظر میرسه این قسمت باید طبق گفته شما خراب باشه .

سمت دیگه ترانس هم دوتا باهم 0.6 اهم و دوتای دیگه 0.8 اهم دارن .
تا اینجاش فکر کنم ترانس سوخته و باتوجه به اینکه از این ترانس به IGBT ها هم مسیرش سوخته میشه نتیجه گرفت علت سوختن ترانس خرابی یکی یا چنتا از IGBT ها باشه ، درسته ؟
اینم توضیح بدم که هر طرف بورد دوتا IGBT به شماره FGH60N60 داره که مجموعا میشه 4 تا و اون خط سوخته توی مسیر دوتا از این ها هستش و مسیر دوم مسش سالمه
- در صورت امکان چگونگی تست این IGBTها رو هم توضیح بدید ...
خیلی خیلی از راهنمایی هاتون ممنونم
سلام
قطعا ولتاژ گیری شما از پایه های آی سی اشتباه می باشد. و این ولتاژ ها نه تنها غیر واقعی بلکه ناممکن میباشند.
اما ترانس
قطعا ورودی ترانس شما سوخته است و باید ترانس را از روی برد برداشته و باز کنید و به دقت سیم های هر دور را باز کرده و بشمارید. در خصوص سیم پیچی ترانس تغذیه سویچینگ به طور کامل در تاپیک های دیگر بحث شده است'می توانی قبل از کار مطالعه کنی.
لاین های مسی را هم از هر جایی روی برد قطع شده ترمیم کن.
این ایراد ربطی به igbtها ندارد و سالم هستند اما جهت حصول اطمینان شما هیچکدام از پایه های igbt نباید به هم راه بدهند به غیر از کلکتور و امیتر که آن هم فط در یک جهت
سپاس
 

MECO

کاربر
2011-02-15
62
126
سلام

درمورد ولتاژ گیری آیسی ، من مولتیمترو توی حالت ولتاژ دی سی گذاشتم و پراب منفیو به سر منفی سوکتس که از بورد تغذیه پایینی میومد وصل کردم ( همون بورد پایین که 4تا خازن الکترولیت بزرگ داره ) وصل کردم و پروب مثبت رو به ترتیب به پایه های 1 تا 8 آی سی 3845 وصل کردم و مقادیر نشون داده شده رو نوشتم . ( اشتباه انجام دادم؟)

ترانسو در آووردمو یبارم از بیرون اهم گرفتم که بازم مثله قبل هستشو دوتا پایه راه نمیدن و در حال حاظر گذاشتمش توی آب جوش تا هسته و فریت از هم جدا بشن و بعد حسابشو بگیرم .

درمورد IGBT هم زمانیکه مولنی مترو میزارم روی تست بوق و دوتا پایه کناریشو میگیرم ( یعنی گیت و امیتر ) اتصال کوتاه ( بوق میزنه ) تشون میده ولی پایه های کناری به وسطی هیچ ارتباطی ندارن ( هر 4تا اینطوری هستن ) ، البته درحالتیکه توی بورد هستن تست کردم .

ممنون میشم اگه بیشتر درمورد این قسمت ها بهم توضیح بدید تا اطلاعاتم بیشتر بشه
بااتشکر فراوان
 
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: darabi81

MECO

کاربر
2011-02-15
62
126
سلام

دوباره اومدم

ترانسو باز کردمو حسابشو گرفتم و توی پایین ترین سیم پیچش قطعی داشتش که درستش کردمو پیچیدمش - مسیرهای جدا شده رو هم ترمیم کردم و دستگاهو زدم به برق و تیجه به این صورت بودش که :
- نمایشگر دستگاه روشن شدش بلاخره + فن هم روشن شدش اما دیدم که هم فن داره آروم کار میکنه و هم اینکه نمایشگر وقتی ولوم روی 200 هستش 77 نشون میده !!!!
- خروجی دستگاه جوشو ولتاژ گرفتم دیدم هیچ ولتاژی نداره
- ولتاژ 24 ولت روی فن رو هم اندازه گرفتم که دیدم 8 ولته !
- صدای رله زدن بورد پایینی نمیاد .
- ترانسی هم که پیچیدم بنظرم خیلی آروم صدا میده !
- دوباره ولتاژ های آی سی نسبت به منفی بورد پایینی رو اندازه گرفتم ولی اینبار نتیجه متفاوت بودش :
1-> 0.5
2-> 0.2
3-> 0
4-> 0.1
5-> 0
6-> 0.1
7-> 8.1
8-> 0.5

بیصبرانه منتظر راهنماییتون هستم :)
سپاس
 
آخرین ویرایش:
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: darabi81

darabi81

VIP+ افتخاری
کاربر
2012-04-10
1,043
5,388
سلام

دوباره اومدم

ترانسو باز کردمو حسابشو گرفتم و توی پایین ترین سیم پیچش قطعی داشتش که درستش کردمو پیچیدمش - مسیرهای جدا شده رو هم ترمیم کردم و دستگاهو زدم به برق و تیجه به این صورت بودش که :
- نمایشگر دستگاه روشن شدش بلاخره + فن هم روشن شدش اما دیدم که هم فن داره آروم کار میکنه و هم اینکه نمایشگر وقتی ولوم روی 200 هستش 77 نشون میده !!!!
- خروجی دستگاه جوشو ولتاژ گرفتم دیدم هیچ ولتاژی نداره
- ولتاژ 24 ولت روی فن رو هم اندازه گرفتم که دیدم 8 ولته !
- صدای رله زدن بورد پایینی نمیاد .
- ترانسی هم که پیچیدم بنظرم خیلی آروم صدا میده !
- دوباره ولتاژ های آی سی نسبت به منفی بورد پایینی رو اندازه گرفتم ولی اینبار نتیجه متفاوت بودش :
1-> 0.5
2-> 0.2
3-> 0
4-> 0.1
5-> 0
6-> 0.1
7-> 8.1
8-> 0.5

بیصبرانه منتظر راهنماییتون هستم :)
سپاس
سلام
چون در خروجی تغذیه سویچینگ ولتاژ داری پس سایر قطعات قسمت تغذیه سالم می باشندو اما دلیل ولتاژ کم احتمالا در پیچش ترانس خرابکاری کرده ای چون علاوه بر تعداد دور جهت پیچش نیز مهم است.
اگر چراغ قرمز رنگ oc خاموش است که قسمت های قدرت دستگاه سالم هستند.
و دلیل اینکه رله نمی چسبد هم مشخص است زیرا ولتاژ پایین است .
 

MECO

کاربر
2011-02-15
62
126
سلام

تقریبا از بابت سیم پیچی ترانسه مطمئن هستم چون هر مرحله رو چندین بار چک کردم موقع پیچیدن و موقع باز کردن هم عکس گرفته بودم و تعداد دورهارم رعایت کردم و قط تنها چیزی که ممکن بود مشکلی داشته باشه یه قسمت بود که تعداد دور کم داشتش که سیم پیچشو وسط انجام داده بود و من یکم پایینتر

براهمین قبل از اینکه دوباره بازش کنم پیش خودم گفتم چنتا چیزو امتحان کنم ( احتمال دادم شاید قطعه دیگه ای خراب باشه ، مثلا خازن و شاید منبع تغذیه بخاطر یه نشتی یا چیزی کم بیاره ) براهمین فن و سیم ارتباطی به بورد پایینو جدا کردم که بار روی مسیر 24 ولت کم بشه و بعد دستگاهو زدم به برق و ولتاژ سوکت 24 ولتو اندازه گرفتم دیدم 24 ولته !

همینطور که دستگاه روشن بود گفتم سوکت هارو وصل کنم ببینم کی منبع تغذیه میخوابه . بعدش سیم 24 رو به بورد پایینی ( بورد رله و خازن های بزرگ ) وصل کردم دیدم صدای گرفتن رله اومدش و وقتی به نمایشگر دستگاه نگاه کردم دیدم داره آمپر تنظیمی رو درست نشون میده و از خروجی هم ولتاژ گرفتم دیدم 68 ولت توی خروجی انبر اتصال داره

گفتم احتمالا فن منبع تغذیه رو میخوابونه براهمین فن رو هم وصل کردم ولی دیدم فن بدون مشکل با سرعت عادی خودش داره میچرخه ( بیشتر از دفعه قبلی که گفتم ) !
گفتم شاید سیمی شله یا لحیمی شل باشه براهمین امتحان کردمو سپس بوردهارو روی هم سوار کردم و نهایتا وقتی زدم به برق دوباره دیدم آمپرو درست نشون نمیده ، رله نمیگیره و فن آروم میپرخه !!!!!
امتحان کردمو فن رو جدا کردم و بعد دوباره روشنش کردم دیدم بدون مشکل روشن شده و بعد از روشن شدن فن رو وصل کردم بدون مشکل به کارش ادامه داد !!!!

نظرتون در مورد این رفتار چیه ؟ مشکل از ترانسه یا عیب از چیز دیگه هستش ؟ بنظرتون چیکار باید بکنم ؟
بیصبرانه منتظر راهنماییتون هستم
سپاس
 
بالا