آی پی امداد
abtahi
آریا الکترونیک mehrinfo تکشو

رله چیست ؟

ghasemi59

مدیر تالار
مدیر تالار
2013-06-26
2,434
1,818
رله یا کنتاکتور چیست !

رله یک قطعه الکترونیکی است که مانند کنتاکتورهای الکتریکی عمل می کند ، اساس کار و کاربرد اصلی رله در آن است که وقتی ولتاژی به سیم پیچ آن برسد باعث ایجاد یک میدان مغناطیسی شده و این میدان مغناطیسی نیز باعث قطع و وصل شدن کنتاکتهای موجود در خود رله می شوند که می تواند به وسیله این کنتاکتهایش بسیاری از وسایل الکتریکی و الکترونیکی را قطع و وصل و کنترل نماید ، به طور کلی رله یک کلید الکترونیکی میباشد که به جای اینکه به صورت دستی به آن فشار وارد کنیم تا لامپ روشن شود باید به آن ولتاژ اعمال کنیم تا لامپ را روشن کند .

انواع رله ها

رله ها در انواع ولتاژهای 3 - 6 - 9 - 12 - 24 و غیره در بازار موجوداند و تعداد کنتاکتهای آن ها را نیز باید مورد توجه قرار داد ، یک رله می تواند 1 جفت کنتاکت و یا بیشتر داشته باشد . که این کنتاکتا نیز هر جفت دارای کنتاکت باز و کنتاکت بسته می باشند که مثلا وقتی ولتاژ اعمال می کنیم یکی از کنتاکتهای یک جفت قطع و دیگری وصل می شود و ما از هر کنتاکتی دوست داشته باشیم می توانیم استفاده نماییم .

طریقه تست کردن رله ها

برای تست رله کافیست ولتاژ مورد نظر طبق ولتاژ کاری رله مورد نظر را به دو پایه سیم پیچ رله اعمال نماییم و در آن صورت با رله کلید کند و کنتاکتهایش را باز یا بسته نماید ، در صورت لزوم بهتر است اتصال کنتاکتها را نیز با اهم متر تست نماییم .
 
بالا