آی پی امداد
abtahi
آریا الکترونیک mehrinfo تکشو

درخواست: راهنمایی در مورد ساخت دستگاه نقطه جوش باطری

غزال

ناظم انجمن
2012-03-18
10,099
79,775
درود
ولوم ۵۰۰ کیلوی دیگه ای موجود ندارم
همون ولوم ۵۰۰کیلو رو توسط مقاومت ۵۰۰ کیلویی موازی که فرمودید با ابتدا و انتها موازی کردم ولی باز هم سریع دود میکنه

ولوم ۱۰۰ کیلوی دوبل رو متصل کردم خیلی بهتر شد بجای خازن 222 هم از خازن ۱۰۴ استفاده کردم

مقاومت حدود 500 کیلو نیز با ابتدا و انتهای ولوم موازی کردم
ولوم داغ نمیشه فقط کمی گرم میشه

ترانس بنده تغریبا بزرگ هست 4 کیلو وات میباشد در بی باری حدود یک آمپر و زیر بار حدود 15 آمپر از برق شهر میکشه

ترایاک 40 آمپری BTI41600 هم قبلا دو تا تهیه کرده بودم و آماده میباشد

آیا در صورتی که جنس ترایاکها اصلی نباشند میتونیم جهت اطمینان از هر دو بجای یک ترایاک استفاده نماییم ؟

آیا با همین شرایط اگر ترایاک 40 آمپری رو متصل کنم ولتاژ و جریان ترانس قابل تنظیم میشود ؟
البته بعدا ولوم مناسب هم پیدا و جایگزین میکنم ( قیمت ولوم بزرگ و مناسب حدود ۸۰ تا ۱۱۰ تومان میباشد که فروشگاههای شهر ما فعلا نمیارن )

بابت تنظیم ترانس بطوری که بتونیم در تایم دلخواهی جریان رو قطع یا وصل نماییم باید چیکار کرد ؟
اگر قطعاتی نیاز داره بفرمایید تهیه نمایم



در نت کلیپی موجود میباشد که توسط ترانس مکروفر نقطه جوشی درست کرده و توسط برد کوچکی در تایم دلخواه جریان رو قطع و وصل میکند
گمان میکنم منظور استارتر تاپیک جناب مهدی ندا نیز همین کلیپ یا چنین خواسته ای بوده
الان کلیپ رو پیدا میکنم و آدرس رو قرار میدم

با تشکر از شما

درود

ولومی که ضعیفه و داغ میشه معلومه صد بار هم تست کنی داغ میشه
برای تهیه ولوم از اوراقی استفاده کن ، برد جارو برقی اوراقی مدار کامل و ولوم هم داره و فراوونه.

تا ۲۵۰ کیلو هم خوبه
جواب ندادی که از ۳ پایه پتانسیومتر , دو پایه رو بهم متصل کردی یا نه؟

۴ کیلو وات خیلی بزرگه و این ترایاک دوام نمیاره خصوصا که مطمئن نیست .

برای چه کاری میخوای ؟
برای جوشکاری بهیچ عنوان جواب نمیده ولی برای نقطه جوش کارهای سبک ترانس کوچکتر میخواد که ترایاک هم دوام بیاره

دو ترایاک هم نمیشه
مگر ترایاک سیمی صنعتی امپر بالا تهیه کنی

برای سیستم جانبی باید طراحی کنم و زمان میبره یا نقشه اماده تهیه کن.

سپاس
 
آخرین ویرایش:

habbib

VIP+ افتخاری
کاربر +vip پلاس
vip افتخاری
کاربر
2014-08-02
1,689
10,177
گنبد کاووس
درود

ولومی که ضعیفه و داغ میشه معلومه صد بار هم تست کنی داغ میشه
برای تهیه ولوم از اوراقی استفاده کن ، برد جارو برقی اوراقی مدار کامل و ولوم هم داره و فراوونه.

تا ۲۵۰ کیلو هم خوبه
جواب ندادی که از ۳ پایه پتانسیومتر , دو پایه رو بهم متصل کردی یا نه؟

۴ کیلو وات خیلی بزرگه و این ترایاک دوام نمیاره خصوصا که مطمئن نیست .

برای چه کاری میخوای ؟
برای جوشکاری بهیچ عنوان جواب نمیده ولی برای نقطه جوش کارهای سبک ترانس کوچکتر میخواد که ترایاک هم دوام بیاره

دو ترایاک هم نمیشه
مگر ترایاک سیمی صنعتی امپر بالا تهیه کنی

برای سیستم جانبی باید طراحی کنم و زمان میبره یا نقشه اماده تهیه کن.

سپاس
با درود

هر سه پایه ولوم نیز متصل میباشند
ولوم جاروبرقی اوراقی مناسب بعدا جایگزین میکنم

استاد عزیز
اگر به همین ترانس ۴ کیلو وات از طریق دیمر فوق ولتاژ پایینتری برسانم مثلا ۱۸۰ یا ۲۰۰ ولت به ترانس برسه این دیمر میتونه ترانس رو بابت نقطه جوش کنترل کنه ؟
فکری هم به ذهنم رسید نمیدونم مقدور هست یا خیر
ولوم حذف شود بجاش مقاومت مناسبی متصل بشه
طوری که ولتاژ پایینتری رو به ترانس برسونه و جریان ثانویه نیز به مراتب پایینتر بیاد
و یا اینکه مقاومتهای وات بالا با مقادیر مختلفی رو توسط سلکتور یا کلید بجای ولوم استفاده کنم
مانند برخی جارو ها که ولوم ندارند و بجاش توسط چند کلید دور موتور کنترل میشه

در انتها بشود بابت نقطه جوش جریان ترانس رو کنترل کرد
آیا شدنی میباشد؟

با تشکر
 

غزال

ناظم انجمن
2012-03-18
10,099
79,775
با درود

هر سه پایه ولوم نیز متصل میباشند
ولوم جاروبرقی اوراقی مناسب بعدا جایگزین میکنم

استاد عزیز
اگر به همین ترانس ۴ کیلو وات از طریق دیمر فوق ولتاژ پایینتری برسانم مثلا ۱۸۰ یا ۲۰۰ ولت به ترانس برسه این دیمر میتونه ترانس رو بابت نقطه جوش کنترل کنه ؟
فکری هم به ذهنم رسید نمیدونم مقدور هست یا خیر
ولوم حذف شود بجاش مقاومت مناسبی متصل بشه
طوری که ولتاژ پایینتری رو به ترانس برسونه و جریان ثانویه نیز به مراتب پایینتر بیاد
و یا اینکه مقاومتهای وات بالا با مقادیر مختلفی رو توسط سلکتور یا کلید بجای ولوم استفاده کنم
مانند برخی جارو ها که ولوم ندارند و بجاش توسط چند کلید دور موتور کنترل میشه

در انتها بشود بابت نقطه جوش جریان ترانس رو کنترل کرد
آیا شدنی میباشد؟

با تشکر

درود

چندمین باره سوال میکنم آیا دو پایه ولوم را بهم متصل کردی .
الان پاسخ دادی هر ۳ پایه را متصل کردم
ولی نپرسیدم چند تا پایه متصل کردی ؟
میخوام ببینم چطور متصل کردی ولی میگی متصل کردی

پاسخ بده که دو پایه ولوم را بهم متصل کردی یا نه ؟

کار دیمر همینه که ولتاژ کمتر و دلخواه را به مصرف کننده مانند ترانس میده
و وقتی ترایاک دوام نمیاره اگه مقاومت وات بالا بجای ولوم بذاری قدرت ترایاک زیاد نمیشه و ثمری نداره.

بجای ولوم هم میشه از مقاومت های مختلف استفاده کرد ولی بصورت پله ای تغییر میکنه و پیوسته تغییر نمیکنه.

سپاس
 
آخرین ویرایش:

habbib

VIP+ افتخاری
کاربر +vip پلاس
vip افتخاری
کاربر
2014-08-02
1,689
10,177
گنبد کاووس
بله دو پایه ابتدا و وسط ولوم 100 کیلویی را به یکدیگر متصل نمودم
در تصویری هم که فرستاده بودم به همین سبک بوده

بطوری که این دو پایه ولوم با دیاک و گیت ترایاک سری و لحیم شده اند

پایه سوم ولوم نیز سری با مقاومت 2 کیلویی به a2 یا پایه وسط ترایاک متصل گردیده
مقاومتی در حدود 500 کیلو نیز موازی با ولوم متصل نموده ام

با تشکر
 

غزال

ناظم انجمن
2012-03-18
10,099
79,775
بله دو پایه ابتدا و وسط ولوم 100 کیلویی را به یکدیگر متصل نمودم
در تصویری هم که فرستاده بودم به همین سبک بوده

بطوری که این دو پایه ولوم با دیاک و گیت ترایاک سری و لحیم شده اند

پایه سوم ولوم نیز سری با مقاومت 2 کیلویی به a2 یا پایه وسط ترایاک متصل گردیده
مقاومتی در حدود 500 کیلو نیز موازی با ولوم متصل نموده ام

با تشکر

درود

عکس مربوط به ابتدای کار است و بعدا جناب مهرداد توصیه کرد دو پایه ولوم که متصله باز کن که اشتباهه و باید بهم متصل باشه
ضمنا بطور کلی در سری فرقی نداره کدوم پایه کدوم طرف باشه
یعنی اون دو پایه ای که بهم متصل شده اگه جاش با پایه تکی عوض بشه هیچ فرقی نداره.

ضمنا در اینترنت کلیپ فراوونه و من فرصت ندارم اینا رو ببینم
که یکنفر دستگاهی ساخته
اگه نقشه ای داده ارسال کن بررسی کنم که تصور نمیکنم نقشه ای داده باشه.
ضمنا بنظر میرسه اپراتور پس از نقطه جوش قطع میکنه چطور تصور کردی اتوماتیک قطع میشه.

سپاس
 
آخرین ویرایش:

mehrdad540

کاربر
2020-02-27
453
635
شیراز
درود

عکس مربوط به ابتدای کار است و بعدا جناب مهرداد توصیه کرد دو پایه ولوم که متصله باز کن که اشتباهه و باید بهم متصل باشه
ضمنا بطور کلی در سری فرقی نداره کدوم پایه کدوم طرف باشه
یعنی اون دو پایه ای که بهم متصل شده اگه جاش با پایه تکی عوض بشه هیچ فرقی نداره.

ضمنا در اینترنت کلیپ فراوونه و من فرصت ندارم اینا رو ببینم
که یکنفر دستگاهی ساخته
اگه نقشه ای داده ارسال کن بررسی کنم که تصور نمیکنم نقشه ای داده باشه.
ضمنا بنظر میرسه اپراتور پس از نقطه جوش قطع میکنه چطور تصور کردی اتوماتیک قطع میشه.

سپاس
جناب غزال عزیز
همینطور که میدونید اگر از دوپایه ولوم استفاده بشه در مدار فقط تغییر جریان داریم که به تبع اون یکم تغییر ولتاژ غیر خطی هم بوجود میاد
ولی اگه از 3 پایه ولوم استفاده بشه و سر وسط خروجی باشه تغییر ولتاژ خطی و قابل قبولی در خروجی بوجود میاد
نظرتون چیه یکبار هم این مدلی تست کنن و نتیجه رو اعلام کنن
 

غزال

ناظم انجمن
2012-03-18
10,099
79,775
جناب غزال عزیز
همینطور که میدونید اگر از دوپایه ولوم استفاده بشه در مدار فقط تغییر جریان داریم که به تبع اون یکم تغییر ولتاژ غیر خطی هم بوجود میاد
ولی اگه از 3 پایه ولوم استفاده بشه و سر وسط خروجی باشه تغییر ولتاژ خطی و قابل قبولی در خروجی بوجود میاد
نظرتون چیه یکبار هم این مدلی تست کنن و نتیجه رو اعلام کنن

درود

هر کسی در تست و تحقیق ملزم به اجرای توصیه من نیست ولی شما سیستم مورد نظر را بکشید تا ببینیم که جواب میده یا نه؟

هدف سیستم استفاده ولتاژ یا مقاومت خطی نیست بلکه اولویت سیستم د. تغییر ولتاژه؟
یعنی اگر دقیقترین ولوم را داشته باشیم ولی هدف اصلی معطل باشه دراینصورت فایده ای برای ما نداره و هدف ما محقق نشده.

و برعگس اگه با بدترین ولوم به هدف بصورت غیرخطی هم برسیم دراینصورت مقصود حاصل شده ولی با دشواری ناچیزی در استفاده .

لذا نقشه دلخواه را بکشید تا تحلیل و بررسی آن میسر بشه و در صورت تحقق مقصود ، جملگی علاقمندان بهره مند بشوند .

سپاس
 

habbib

VIP+ افتخاری
کاربر +vip پلاس
vip افتخاری
کاربر
2014-08-02
1,689
10,177
گنبد کاووس
استاد غزال آیا بابت قطع و وصل تایمری ترانس میتونیم از مداراتی مانند اتوماتیک راهنما و یا تایمر برف پاک کن ماشین کمک بگیریم ؟همانطور که فرمودید ترانس بنده بابت این منظور خیلی بزرگ میباشد لذا تصمیم گرفتم ثانویه یک ترانس کوچکتر و مناسب رو تقویت کنم و اتصالات کوچک رو متصل کنم در صورتی که مدار فلاش راهنما یا برف پاک پاسخ این کار رو بده چطور باید اون رو به ترانس ۲۲۰ ولتی متصل و مچ نمایم سپاسگزارم
 

غزال

ناظم انجمن
2012-03-18
10,099
79,775
استاد غزال آیا بابت قطع و وصل تایمری ترانس میتونیم از مداراتی مانند اتوماتیک راهنما و یا تایمر برف پاک کن ماشین کمک بگیریم ؟همانطور که فرمودید ترانس بنده بابت این منظور خیلی بزرگ میباشد لذا تصمیم گرفتم ثانویه یک ترانس کوچکتر و مناسب رو تقویت کنم و اتصالات کوچک رو متصل کنم در صورتی که مدار فلاش راهنما یا برف پاک پاسخ این کار رو بده چطور باید اون رو به ترانس ۲۲۰ ولتی متصل و مچ نمایم سپاسگزارم

درود

باید الکترونیکی و دقیق باشه
الکترو مکانیکی دقیق نیست و هر دفعه زمانش تغییر میکنه هر چند با چشم دیده نمیشه.

سپاس
 

mehrdad540

کاربر
2020-02-27
453
635
شیراز
درود

هر کسی در تست و تحقیق ملزم به اجرای توصیه من نیست ولی شما سیستم مورد نظر را بکشید تا ببینیم که جواب میده یا نه؟

هدف سیستم استفاده ولتاژ یا مقاومت خطی نیست بلکه اولویت سیستم د. تغییر ولتاژه؟
یعنی اگر دقیقترین ولوم را داشته باشیم ولی هدف اصلی معطل باشه دراینصورت فایده ای برای ما نداره و هدف ما محقق نشده.

و برعگس اگه با بدترین ولوم به هدف بصورت غیرخطی هم برسیم دراینصورت مقصود حاصل شده ولی با دشواری ناچیزی در استفاده .

لذا نقشه دلخواه را بکشید تا تحلیل و بررسی آن میسر بشه و در صورت تحقق مقصود ، جملگی علاقمندان بهره مند بشوند .

سپاس

با سپاس http://s17.picofile.com/file/8411625726/61cc39ac_e8e7_4df1_a768_6386b15c8a6c.jpg
 
بالا