آی پی امداد
abtahi
آریا الکترونیک mehrinfo تکشو

داغ کردن مقاومت 820 اهم محافظ برق

daniyal18

کاربر vip
کاربر
2022-11-26
364
188
29
Yazd
در
درود. به احتمال زیاد خازن پلی استر قرمز بزرگ دچار تغییر ظرفیت شده و ولتاژ خروجی آن از حالت بهینه خارج و بیش از حد شده است. این مدارات چون مصرف پایینی دارند برای صرفه جویی از خازن پلی استر ولتاژ بالا به جای ترانسفورمر(خطی یا سوئیچینگ) بهره می برند تا ولتاژ 220 متناوب برق شهر را حداکثر به 18 ولت مستقیم تبدیل کنند(میزان زیادتر از 12 به این خاطر هست که مدار در صورت کاهش ولتاژ برق شهر به حدود 170 ولت هم به کمک دیودهای زنر درست کار کند و ولتاژ مورد نیاز برای راه اندازی رله تامین شود). اگر ولتاژ زیادتر شده بود خازن بزرگ را از مدار جدا کنید و با تستر T4 تست کنید. استفاده از خازن پلی استر ولتاژ بالاتر و با کیفیت تر هم کمک کننده است. مثلا خازن پلی استر فابریک 400 ولتی است و شما به جایش 630 ولتی البته با همان ظرفیت بگذارید.
(گرفتن ولتاژ بین پایه های 4 و 11 آی سی LM324 یعنی پایه های تغذیه آن در ابتدای کار فراموش نشود- اگر بالای 30 ولت شود می سوزد).

شماتیک یک نمونه حرفه ای تغذیه ترانسلس محافظ برق که دارای چهار دیود و یک خازن پلی استر بزرگ کاهنده و یک الکترولیت تثبیت کننده هست پیوست کردم - در انواع معمولی ممکن است فقط یک یا دو دیود یکسوساز بعد از خازن بزرگ باشد.

برای تست سلامت مدار بهتر است برق 220 ولت را جدا کنید و مستقیما توسط منبع تغذیه، ولتاژ 12 ولت را به مدار اعمال کنید (دو سر خازن الکترولیت کنار رله) تا عملکرد و سالم بودن باقی قطعات از جمله آی سی LM324 ، رله، ترانزیستور راه انداز رله و دیودها را تست کنید.

پیشنهاد می کنم برای تست آسان و بدون دردسر انواع آپ امپ ها، یک تستر مثل دو تصویر پیوست بخرید. سوکت 14 پایه مناسب آی سی مدارات محافظ است که اکثرا LM324 می باشد و می توانید از صحت عملکرد هر چهار کانال آن با چشمک زدن متناوب دیودهای دوبل هر بخش مطمئن شوید
درود پایدار موفق چه مفیدو کامل
 
بالا