آی پی امداد
abtahi
آریا الکترونیک mehrinfo تکشو

داغ کردن مقاومت 820 اهم محافظ برق

Farshid374

کاربر vip
کاربر
2022-10-14
33
47
سلام خدمت اساتید گرامی
بنده یک عدد محافظ برق دستم رسیده که ال ای دی سبز و ترانزیستور و دیود زنری که به پایه بیس ترانزیستور وصل میشه سوخته بود، بعد از تعویض برد راه افتاد و بعد یک روز مجددا همین قطعات خراب شدن، بعد متوجه شدم خازن تغذیه برد باد داره تعویض کردم و برد درست شد، مجددا قطعات مذکور سوخته و خازن جدید هم باد کرد، مقاومت های 820 اهمی که در تصویر مشخص شده و مقاومت 200 کیلو اهمی که سر راه برق ورودی هست به شدت داغ میکنه کسی میتونه راهنماییم کنه ببینم مشکل اصلی از کجاست؟
 

پیوست‌ها

  • 630.3 کیلوبایت بازدیدها: 79

Navid-Aref

کاربر vip
vip
کاربر
2008-11-23
385
796
درود. به احتمال زیاد خازن پلی استر قرمز بزرگ دچار تغییر ظرفیت شده و ولتاژ خروجی آن از حالت بهینه خارج و بیش از حد شده است. این مدارات چون مصرف پایینی دارند برای صرفه جویی از خازن پلی استر ولتاژ بالا به جای ترانسفورمر(خطی یا سوئیچینگ) بهره می برند تا ولتاژ 220 متناوب برق شهر را حداکثر به 18 ولت مستقیم تبدیل کنند(میزان زیادتر از 12 به این خاطر هست که مدار در صورت کاهش ولتاژ برق شهر به حدود 170 ولت هم به کمک دیودهای زنر درست کار کند و ولتاژ مورد نیاز برای راه اندازی رله تامین شود). اگر ولتاژ زیادتر شده بود خازن بزرگ را از مدار جدا کنید و با تستر T4 تست کنید. استفاده از خازن پلی استر ولتاژ بالاتر و با کیفیت تر هم کمک کننده است. مثلا خازن پلی استر فابریک 400 ولتی است و شما به جایش 630 ولتی البته با همان ظرفیت بگذارید.
(گرفتن ولتاژ بین پایه های 4 و 11 آی سی LM324 یعنی پایه های تغذیه آن در ابتدای کار فراموش نشود- اگر بالای 30 ولت شود می سوزد).

شماتیک یک نمونه حرفه ای تغذیه ترانسلس محافظ برق که دارای چهار دیود و یک خازن پلی استر بزرگ کاهنده و یک الکترولیت تثبیت کننده هست پیوست کردم - در انواع معمولی ممکن است فقط یک یا دو دیود یکسوساز بعد از خازن بزرگ باشد.

برای تست سلامت مدار بهتر است برق 220 ولت را جدا کنید و مستقیما توسط منبع تغذیه، ولتاژ 12 ولت را به مدار اعمال کنید (دو سر خازن الکترولیت کنار رله) تا عملکرد و سالم بودن باقی قطعات از جمله آی سی LM324 ، رله، ترانزیستور راه انداز رله و دیودها را تست کنید.

پیشنهاد می کنم برای تست آسان و بدون دردسر انواع آپ امپ ها، یک تستر مثل دو تصویر پیوست بخرید. سوکت 14 پایه مناسب آی سی مدارات محافظ است که اکثرا LM324 می باشد و می توانید از صحت عملکرد هر چهار کانال آن با چشمک زدن متناوب دیودهای دوبل هر بخش مطمئن شوید.
 

پیوست‌ها

Farshid374

کاربر vip
کاربر
2022-10-14
33
47
درود. به احتمال زیاد خازن پلی استر قرمز بزرگ دچار تغییر ظرفیت شده و ولتاژ خروجی آن از حالت بهینه خارج و بیش از حد شده است. این مدارات چون مصرف پایینی دارند برای صرفه جویی از خازن پلی استر ولتاژ بالا به جای ترانسفورمر(خطی یا سوئیچینگ) بهره می برند تا ولتاژ 220 متناوب برق شهر را حداکثر به 18 ولت مستقیم تبدیل کنند(میزان زیادتر از 12 به این خاطر هست که مدار در صورت کاهش ولتاژ برق شهر به حدود 170 ولت هم به کمک دیودهای زنر درست کار کند و ولتاژ مورد نیاز برای راه اندازی رله تامین شود). اگر ولتاژ زیادتر شده بود خازن بزرگ را از مدار جدا کنید و با تستر T4 تست کنید. استفاده از خازن پلی استر ولتاژ بالاتر و با کیفیت تر هم کمک کننده است. مثلا خازن پلی استر فابریک 400 ولتی است و شما به جایش 630 ولتی البته با همان ظرفیت بگذارید.
(گرفتن ولتاژ بین پایه های 4 و 11 آی سی LM324 یعنی پایه های تغذیه آن در ابتدای کار فراموش نشود- اگر بالای 30 ولت شود می سوزد).

شماتیک یک نمونه حرفه ای تغذیه ترانسلس محافظ برق که دارای چهار دیود و یک خازن پلی استر بزرگ کاهنده و یک الکترولیت تثبیت کننده هست پیوست کردم - در انواع معمولی ممکن است فقط یک یا دو دیود یکسوساز بعد از خازن بزرگ باشد.

برای تست سلامت مدار بهتر است برق 220 ولت را جدا کنید و مستقیما توسط منبع تغذیه، ولتاژ 12 ولت را به مدار اعمال کنید (دو سر خازن الکترولیت کنار رله) تا عملکرد و سالم بودن باقی قطعات از جمله آی سی LM324 ، رله، ترانزیستور راه انداز رله و دیودها را تست کنید.

پیشنهاد می کنم برای تست آسان و بدون دردسر انواع آپ امپ ها، یک تستر مثل دو تصویر پیوست بخرید. سوکت 14 پایه مناسب آی سی مدارات محافظ است که اکثرا LM324 می باشد و می توانید از صحت عملکرد هر چهار کانال آن با چشمک زدن متناوب دیودهای دوبل هر بخش مطمئن شوید.
ممنونم بابت کامنتتون، اما خازن پلی استر رو عوض کردم قبلا اما هنوز همون مشکل برقراره
 

dds1

کاربر vip
کاربر
2018-01-21
395
445
اراک
من به شخصه روی بردهای محافظ در ابتدای امر چندتا اصلاحیه انجام میدم و بعد باقی تعمیرات ...

اول تعویض مقاومت اصلی با نمونه توان بالاتر
دوم جایگذاری پل دیود در مداراتی که از یک یا دو دیود استفاده می‌کنند (با کسر دیود ضربه‌گیر رله)
سوم استفاده از خازن مرغوب جهت تثبیت ولتاژ و طول عمر بیشتر
چهارم تعویض دیود زنر با نمونه توان بالاتر


این ۴ تا کار را بیشتر اوقات انجام میدم

اما در خصوص برد شما، طبق توضیحات ارزنده جناب Navid-Aref، بر اساس ولتاژ زنر خود از تزریق ولتاژ با منبع تغذیه خارجی استفاده کن و اگر مدار جریان زیادی می‌کشید یکی از قطعات پایین دست مشکل داره.
خازن پلی استر را اگر تعویض کردی هم ظرفیت خودش استفاده کن. ظرفیت بیشتر باعث عدم دشارژ طبیعی خازن (که باد کرده بود) میشه و مجدد آسیب میزنه.

ولتاژ تغذیه آی سی را اعلام کن ...
دیود ضربه گیر را تست سلامت کن ...
آی سی را از لحاظ حرارت و سلامت تست کن (البته این آیسی ممکنه خراب باشه و اصلا داغ هم نشه)
 

electronium

VIP+ افتخاری
کاربر
2020-07-30
1,046
2,867
32
سلام خدمت اساتید گرامی
بنده یک عدد محافظ برق دستم رسیده که ال ای دی سبز و ترانزیستور و دیود زنری که به پایه بیس ترانزیستور وصل میشه سوخته بود، بعد از تعویض برد راه افتاد و بعد یک روز مجددا همین قطعات خراب شدن، بعد متوجه شدم خازن تغذیه برد باد داره تعویض کردم و برد درست شد، مجددا قطعات مذکور سوخته و خازن جدید هم باد کرد، مقاومت های 820 اهمی که در تصویر مشخص شده و مقاومت 200 کیلو اهمی که سر راه برق ورودی هست به شدت داغ میکنه کسی میتونه راهنماییم کنه ببینم مشکل اصلی از کجاست؟
چرا قطعات مدار رو در آوردی؟ سرجاش نگذاشتی؟ تغذیه خازنیه اگه دیود زنر سر خازن صافی نداره و آیسی لحیم سردی داشته باشه که خازن صافی باد میکنه اون دیود کنار تزانزیستور دیود سیگنال هست زنر نیست
 

Farshid374

کاربر vip
کاربر
2022-10-14
33
47
من به شخصه روی بردهای محافظ در ابتدای امر چندتا اصلاحیه انجام میدم و بعد باقی تعمیرات ...

اول تعویض مقاومت اصلی با نمونه توان بالاتر
دوم جایگذاری پل دیود در مداراتی که از یک یا دو دیود استفاده می‌کنند (با کسر دیود ضربه‌گیر رله)
سوم استفاده از خازن مرغوب جهت تثبیت ولتاژ و طول عمر بیشتر
چهارم تعویض دیود زنر با نمونه توان بالاتر


این ۴ تا کار را بیشتر اوقات انجام میدم

اما در خصوص برد شما، طبق توضیحات ارزنده جناب Navid-Aref، بر اساس ولتاژ زنر خود از تزریق ولتاژ با منبع تغذیه خارجی استفاده کن و اگر مدار جریان زیادی می‌کشید یکی از قطعات پایین دست مشکل داره.
خازن پلی استر را اگر تعویض کردی هم ظرفیت خودش استفاده کن. ظرفیت بیشتر باعث عدم دشارژ طبیعی خازن (که باد کرده بود) میشه و مجدد آسیب میزنه.

ولتاژ تغذیه آی سی را اعلام کن ...
دیود ضربه گیر را تست سلامت کن ...
آی سی را از لحاظ حرارت و سلامت تست کن (البته این آیسی ممکنه خراب باشه و اصلا داغ هم نشه)
ولتاژ بهش دادم جریان زیاد کشید، ولتاژ تغذیه آی سی 8 هستش، عذر میخوام منظورتون از قطعات پایین دست دقیقا کدوما هستن؟
 
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: moein6

Farshid374

کاربر vip
کاربر
2022-10-14
33
47
درود. به احتمال زیاد خازن پلی استر قرمز بزرگ دچار تغییر ظرفیت شده و ولتاژ خروجی آن از حالت بهینه خارج و بیش از حد شده است. این مدارات چون مصرف پایینی دارند برای صرفه جویی از خازن پلی استر ولتاژ بالا به جای ترانسفورمر(خطی یا سوئیچینگ) بهره می برند تا ولتاژ 220 متناوب برق شهر را حداکثر به 18 ولت مستقیم تبدیل کنند(میزان زیادتر از 12 به این خاطر هست که مدار در صورت کاهش ولتاژ برق شهر به حدود 170 ولت هم به کمک دیودهای زنر درست کار کند و ولتاژ مورد نیاز برای راه اندازی رله تامین شود). اگر ولتاژ زیادتر شده بود خازن بزرگ را از مدار جدا کنید و با تستر T4 تست کنید. استفاده از خازن پلی استر ولتاژ بالاتر و با کیفیت تر هم کمک کننده است. مثلا خازن پلی استر فابریک 400 ولتی است و شما به جایش 630 ولتی البته با همان ظرفیت بگذارید.
(گرفتن ولتاژ بین پایه های 4 و 11 آی سی LM324 یعنی پایه های تغذیه آن در ابتدای کار فراموش نشود- اگر بالای 30 ولت شود می سوزد).

شماتیک یک نمونه حرفه ای تغذیه ترانسلس محافظ برق که دارای چهار دیود و یک خازن پلی استر بزرگ کاهنده و یک الکترولیت تثبیت کننده هست پیوست کردم - در انواع معمولی ممکن است فقط یک یا دو دیود یکسوساز بعد از خازن بزرگ باشد.

برای تست سلامت مدار بهتر است برق 220 ولت را جدا کنید و مستقیما توسط منبع تغذیه، ولتاژ 12 ولت را به مدار اعمال کنید (دو سر خازن الکترولیت کنار رله) تا عملکرد و سالم بودن باقی قطعات از جمله آی سی LM324 ، رله، ترانزیستور راه انداز رله و دیودها را تست کنید.

پیشنهاد می کنم برای تست آسان و بدون دردسر انواع آپ امپ ها، یک تستر مثل دو تصویر پیوست بخرید. سوکت 14 پایه مناسب آی سی مدارات محافظ است که اکثرا LM324 می باشد و می توانید از صحت عملکرد هر چهار کانال آن با چشمک زدن متناوب دیودهای دوبل هر بخش مطمئن شوید.
درود. به احتمال زیاد خازن پلی استر قرمز بزرگ دچار تغییر ظرفیت شده و ولتاژ خروجی آن از حالت بهینه خارج و بیش از حد شده است. این مدارات چون مصرف پایینی دارند برای صرفه جویی از خازن پلی استر ولتاژ بالا به جای ترانسفورمر(خطی یا سوئیچینگ) بهره می برند تا ولتاژ 220 متناوب برق شهر را حداکثر به 18 ولت مستقیم تبدیل کنند(میزان زیادتر از 12 به این خاطر هست که مدار در صورت کاهش ولتاژ برق شهر به حدود 170 ولت هم به کمک دیودهای زنر درست کار کند و ولتاژ مورد نیاز برای راه اندازی رله تامین شود). اگر ولتاژ زیادتر شده بود خازن بزرگ را از مدار جدا کنید و با تستر T4 تست کنید. استفاده از خازن پلی استر ولتاژ بالاتر و با کیفیت تر هم کمک کننده است. مثلا خازن پلی استر فابریک 400 ولتی است و شما به جایش 630 ولتی البته با همان ظرفیت بگذارید.
(گرفتن ولتاژ بین پایه های 4 و 11 آی سی LM324 یعنی پایه های تغذیه آن در ابتدای کار فراموش نشود- اگر بالای 30 ولت شود می سوزد).

شماتیک یک نمونه حرفه ای تغذیه ترانسلس محافظ برق که دارای چهار دیود و یک خازن پلی استر بزرگ کاهنده و یک الکترولیت تثبیت کننده هست پیوست کردم - در انواع معمولی ممکن است فقط یک یا دو دیود یکسوساز بعد از خازن بزرگ باشد.

برای تست سلامت مدار بهتر است برق 220 ولت را جدا کنید و مستقیما توسط منبع تغذیه، ولتاژ 12 ولت را به مدار اعمال کنید (دو سر خازن الکترولیت کنار رله) تا عملکرد و سالم بودن باقی قطعات از جمله آی سی LM324 ، رله، ترانزیستور راه انداز رله و دیودها را تست کنید.

پیشنهاد می کنم برای تست آسان و بدون دردسر انواع آپ امپ ها، یک تستر مثل دو تصویر پیوست بخرید. سوکت 14 پایه مناسب آی سی مدارات محافظ است که اکثرا LM324 می باشد و می توانید از صحت عملکرد هر چهار کانال آن با چشمک زدن متناوب دیودهای دوبل هر بخش مطمئن شوید.
ولتاژ 12 ولت رو به دو سر خازن اعمال کردم اما چراغ قرمز ثابت روشن میمونه
 
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: moein6

Navid-Aref

کاربر vip
vip
کاربر
2008-11-23
385
796
روشن شدن چراغ قرمز یعنی داشتن خطا یا fault. آی سی 324 در سنجش بین ولتاژ رفرنس اصلی(Vref) و نمونه هایی که برای پیک بالا و پایین هستند خطا پیدا کرده و پایه 8 یا 14 آن غیر فعال شده. قطعات متصل به دو پایه 8 و 14 آی سی را از نظر سلامت حتما چک کنید. ویدئوی آموزشی توسط یزدکیت (چطوری بدون ترانس از 220 ولت 12 ولت بگیریم؟) را که ضمیمه کردم تماشا کنید، مفیده.
 

پیوست‌ها

آخرین ویرایش:

electronium

VIP+ افتخاری
کاربر
2020-07-30
1,046
2,867
32
بستگی به نوع طراحی اون مدار داره گاهاٌ پیش اومده محافظ با برد سالم رو دستی بهش ولتاژ لازم کارکرد نرمال رو میدی چراغ غیرعادی روش میشه
باید رو برق توسط تغذیه مدار نمونه گیر برق شهر دستگاه تست و بررسی بشه
 

HS13&86

VIP+ افتخاری
کاربر +vip پلاس
vip
کاربر
2021-03-31
731
1,424
استان گلستان
سلام خدمت اساتید گرامی
بنده یک عدد محافظ برق دستم رسیده که ال ای دی سبز و ترانزیستور و دیود زنری که به پایه بیس ترانزیستور وصل میشه سوخته بود، بعد از تعویض برد راه افتاد و بعد یک روز مجددا همین قطعات خراب شدن، بعد متوجه شدم خازن تغذیه برد باد داره تعویض کردم و برد درست شد، مجددا قطعات مذکور سوخته و خازن جدید هم باد کرد، مقاومت های 820 اهمی که در تصویر مشخص شده و مقاومت 200 کیلو اهمی که سر راه برق ورودی هست به شدت داغ میکنه کسی میتونه راهنماییم کنه ببینم مشکل اصلی از کجاست؟
درود،
ابتدا بررسی کنید ظرفیت خازن پلی استر بالای 680 نانوفاراد نباشه، اگر دیدید بیشتره تعویض کنید.
2- مقاومت 820 اهم مقدار زیادیه به 470 اهم کاهش بدید.
3- با خازن الکترولیت دیود زنر 12 ولت 1 وات موازی کنید.
موفق باشید.
 
بالا