آی پی امداد
abtahi
آریا الکترونیک mehrinfo تکشو

خرابی شارژر جارو شارژی کنوود hv190

chavooshi

VIP+ افتخاری
کاربر
2009-02-17
405
690
قم
مشکل در ظاهر خیلی ساده ولی واقعا منو گیج کرده
ی دزد عزیز سیم نول کوچه رو به سرقت برد، تقریبا تمام لوازم سوخت که همه رو تعمیر کردم غیر از این جارو شارژی
IMG_۲۰۲۴۰۲۲۸_۰۲۰۹۲۸.jpg

این جارو شارژی ولتاژو از این ترانس 18v 150ma میگیره که ترانس سوخت
IMG_۲۰۲۴۰۲۲۸_۰۲۱۵۳۶.jpg

من توی لوازمم این تغذیه سوئیچینگ 18v 1100ma داشتم، ولتاژ یکی اما جریان متفاوت بود که قاعدتاً نباید فرقی میکرد
IMG_۲۰۲۴۰۲۲۸_۰۲۰۹۰۲.jpg

نصب کردم اما بعد از چند دقیقه از جارو شارژی بوی سوختن عجیبی اومد
بعد از باز کردن متوجه شدم دیود و مقاومتهای بین باتری 14.4v 1300ma و شارژر به شدت داغ شدن و سوختن، اما باتری شارژ شده
IMG_۲۰۲۴۰۲۲۸_۰۲۱۵۱۴.jpg

IMG_۲۰۲۴۰۲۲۸_۰۲۱۳۲۱.jpg

با توجه به حدس و گمان نسبت به اهمشون تعویض کردم
باز با یک ترانس 16v 500ma تست کردم اما بخاطر جریان کشی باتری ترانس دچار افت ولتاژ میشه
مجدد با 18v 1100ma تست کردم باز همه قطعات داغ شدن
IMG_۲۰۲۴۰۲۲۸_۰۲۱۶۲۱.jpg

IMG_۲۰۲۴۰۲۲۸_۰۲۱۶۰۳.jpg

حالا چند سوال
1- مقاومتهای انتخابی بین آدابتور و باتری باید چند اهم باشن؟
2- باتوجه به اینکه نوسان برق ترانسو سوزونده چرا باتری داره جریان میکشه، و مشکل کجاست؟
3- اگه باتری خرابه چرا توی همون چند دقیقه شارژ میشه و ولتاژ هم میده؟

ممنون بابت راهنمایی تمام اساتید
 

پیوست‌ها

آخرین ویرایش:

Navid-Aref

کاربر vip
vip
کاربر
2008-11-23
385
797
درود. متاسفم بابت اتفاقی که برای برق محله اتون افتاده. خطوط تلفن ثابت منطقه ما همچین بلاهایی چند وقت یکبار سرش میاد!
در مورد این جاروبرقی شارژی اگر باتری فابریکش خراب شده بهتره کلا بیخیال این باتری نیکل-کادمیوم منسوخ شده، بی کیفیت و بی دوام آن بشید که به شدت هم تعویضش گران است. 12 عدد باتری 1300 mAh کوچک 1.2 ولتی SC هستند که به صورت دو به دو به هم وصل و کاور شده اند. آنها نیز به صورت یک پک شش تایی با فرم هندسی خاص کنار هم قرار گرفته اند. خرابی هر سلول کوچک بر کارایی کل پک اثر منفی دارد و اکثرا چند سل خراب می شود که تعویض سختی دارند و بعد از تعویض هم ایراد ممکن است به سرعت در سلول های هم دیگر رخ دهد. در واقع مثال آفتابه خرج لحیم است. شدت جریان خروجی شارژر خودش کمه (150میلی آمپر) و خرابی باتری ها و پس زدن ولتاژ توسط آنها موجب نمیشه که به قطعات بورد صدمه بخوره ولی چون شارژر آمپر بالاتر زدین مشکل پیش اومده. تاریخ تولید باتری Ni-Cd دستگاه شما مربوط به سال 2017 هست و حتما سل معیوب داره.

شش سال پیش آکبند این جارو رو 209 هزار تومن خریدم(الان سه میلیون شده!!) و بعد از چند ماه باتریش الکی و بی دلیل خراب شد و دیگر شارژ نمی گرفت و برای همین فقط با فندکی خودرو استفاده میشد. تا اینکه حدود یکسال پیش باتریش رو به لیتیوم-یون 18650 چهار سل به همراه «ماژول محافظ شارژ باتری لیتیومی 4 سل 40 آمپر» تغییر دادم. البته با ماژول 20 آمپری هم که ارزانتره امتحان کردم ولی مناسب نبود و قدرت و دور الکتروموتور جارو کاهش محسوسی داشت.

فقط باتری قدیم رو خارج می کنید و پک جدید رو که کاملا اندازه اس به جای آن قرار می دهید و دو سیم مثبت و منفی را به ترمینال پیچی فابریک متصل می کنید، همین. البته باید یک جک مادگی آداپتوری 5.5 میلی متری جدید هم سیم کشی کنید و به درپوش انتهای دستگاه برای شارژ باتری اضافه کنید. سعی کنین پک باتری رو هم مهار کنین تا داخل دستگاه لق نزنه.

از باتری های 18650، 2200 میلی آمپر ساعت استفاده کردم و ده دقیقه ممتد جارو روشن می ماند. همچنین در عرض حدود نیم ساعت هم با شارژر یک آمپری کامل شارژ میشه. شما می تونین از انواع ظرفیت بالاتر(مثل انواع موجود در پک باتری لپ تاپ) استفاده کنید تا زمان روشن ماندن دستگاه بیشتر بشه.

چون ولتاژ اسمی دستگاه 14.4 هست کمی بیشتر بودن آن برای الکتروموتور و مدار الکترونیکی فابریک متصل به آن مشکلی ایجاد نمی کند. طی یکسال گذشته امتحانش رو پس داده.

یک شارژر یک آمپری ویژه باتری های لیتیوم-یون چهار سل هم خریدم که خروجی 16.8 ولتی با جریان کنترل شده و قطع اتوماتیک داره و برای شارژ درست و آسان باتری دستگاه استفاده می کنم. یک LED روش داره که وقتی باتری بهش وصل میشه قرمزه و بعد از شارژ کامل سبز میشه. البته الزامی بهش نیست و می توان با یک منبع تغذیه همین ولتاژ رو به ماژول شارژ 4 سل اعمال کرد و خود ماژول بعد از شارژ پک باتری، برق را قطع می کند. ولی خوب نشانگری وجود نداره که بفهمیم عمل شارژ تکمیل شده مگر اینکه ولتاژ گیری کنیم.

الان انقدر این جارو شارژی ها گران شده اند که صرف این هزینه برای ارتقا باتری آنها ارزش داره. خرجش با بهترین قطعات حداکثر به اندازه یک پک باتری نیکل-کادمیوم فابریک هم نمیشه ولی میشه بارها آن هم به مدت زیاد ازش استفاده کرد. باتری لیتیوم- یون خوب شارژ نگه میداره، سریع شارژ میشه و سالها هم دوام میاره.
 

پیوست‌ها

آخرین ویرایش:

mohammadhadi

مدیر تالار
مدیر تالار
2008-03-31
2,880
10,574
سلام
باتری بر اثر نوسان برق خراب نشده بلکه بایستی جریان کنترل شده صد میلی آمپری بهش اعمال کنید.
از آداپتور مشابه خودش استفاده کنید
 

chavooshi

VIP+ افتخاری
کاربر
2009-02-17
405
690
قم
درود. متاسفم بابت اتفاقی که برای برق محله اتون افتاده. خطوط تلفن ثابت منطقه ما همچین بلاهایی چند وقت یکبار سرش میاد!
در مورد این جاروبرقی شارژی اگر باتری فابریکش خراب شده بهتره کلا بیخیال این باتری نیکل-کادمیوم منسوخ شده، بی کیفیت و بی دوام آن بشید که به شدت هم تعویضش گران است. 12 عدد باتری 1300 mAh کوچک 1.2 ولتی SC هستند که به صورت دو به دو به هم وصل و کاور شده اند. آنها نیز به صورت یک پک شش تایی با فرم هندسی خاص کنار هم قرار گرفته اند. خرابی هر سلول کوچک بر کارایی کل پک اثر منفی دارد و اکثرا چند سل خراب می شود که تعویض سختی دارند و بعد از تعویض هم ایراد ممکن است به سرعت در سلول های هم دیگر رخ دهد. در واقع مثال آفتابه خرج لحیم است. شدت جریان خروجی شارژر خودش کمه (150میلی آمپر) و خرابی باتری ها و پس زدن ولتاژ توسط آنها موجب نمیشه که به قطعات بورد صدمه بخوره ولی چون شارژر آمپر بالاتر زدین مشکل پیش اومده. تاریخ تولید باتری Ni-Cd دستگاه شما مربوط به سال 2017 هست و حتما سل معیوب داره.

شش سال پیش آکبند این جارو رو 209 هزار تومن خریدم(الان سه میلیون شده!!) و بعد از چند ماه باتریش الکی و بی دلیل خراب شد و دیگر شارژ نمی گرفت و برای همین فقط با فندکی خودرو استفاده میشد. تا اینکه حدود یکسال پیش باتریش رو به لیتیوم-یون 18650 چهار سل به همراه «ماژول محافظ شارژ باتری لیتیومی 4 سل 40 آمپر» تغییر دادم. البته با ماژول 20 آمپری هم که ارزانتره امتحان کردم ولی مناسب نبود و قدرت و دور الکتروموتور جارو کاهش محسوسی داشت.

فقط باتری قدیم رو خارج می کنید و پک جدید رو که کاملا اندازه اس به جای آن قرار می دهید و دو سیم مثبت و منفی را به ترمینال پیچی فابریک متصل می کنید، همین. البته باید یک جک مادگی آداپتوری جدید 5.5 میلی متری جدید هم سیم کشی کنید و به درپوش انتهای دستگاه برای شارژ باتری اضافه کنید. سعی کنین پک باتری رو هم مهار کنین تا داخل دستگاه لق نزنه.

از باتری های 18650، 2200 میلی آمپر ساعت استفاده کردم و ده دقیقه ممتد جارو روشن می ماند. همچنین در عرض حدود نیم ساعت هم با شارژر یک آمپری کامل شارژ میشه. شما می تونین از انواع ظرفیت بالاتر(مثل انواع موجود در پک باتری لپ تاپ) استفاده کنید تا زمان روشن ماندن دستگاه بیشتر بشه.

چون ولتاژ اسمی دستگاه 14.4 هست کمی بیشتر بودن آن برای الکتروموتور و مدار الکترونیکی فابریک متصل به آن مشکلی ایجاد نمی کند. طی یکسال گذشته امتحانش رو پس داده.

یک شارژر یک آمپری ویژه باتری های لیتیوم-یون چهار سل هم خریدم که خروجی 16.8 ولتی با جریان کنترل شده و قطع اتوماتیک داره و برای شارژ درست و آسان باتری دستگاه استفاده می کنم. یک LED روش داره که وقتی باتری بهش وصل میشه قرمزه و بعد از شارژ کامل سبز میشه. البته الزامی بهش نیست و می توان با یک منبع تغذیه همین ولتاژ رو به ماژول شارژ 4 سل اعمال کرد و خود ماژول بعد از شارژ پک باتری، برق را قطع می کند. ولی خوب نشانگری وجود نداره که بفهمیم عمل شارژ تکمیل شده مگر اینکه ولتاژ گیری کنیم.

الان انقدر این جارو شارژی ها گران شده اند که صرف این هزینه برای ارتقا باتری آنها ارزش داره. خرجش با بهترین قطعات حداکثر به اندازه یک پک باتری نیکل-کادمیوم فابریک هم نمیشه ولی میشه بارها آن هم به مدت زیاد ازش استفاده کرد. باتری لیتیوم- یون خوب شارژ نگه میداره، سریع شارژ میشه و سالها هم دوام میاره.
ممنونم بابت توضیحات کامل و جامع شما
احتمالا همین حرکتو انجام بدم، اما اول باید ایراد قضیه رو متوجه بشم
شما اون مدار کوچک متصل به کلیدو حذف نکردید؟
 

chavooshi

VIP+ افتخاری
کاربر
2009-02-17
405
690
قم
سلام
باتری بر اثر نوسان برق خراب نشده بلکه بایستی جریان کنترل شده صد میلی آمپری بهش اعمال کنید.
از آداپتور مشابه خودش استفاده کنید
دوست عزیز بابت راهنمایی بسیار ممنونم
فراموش کردم از ادابتور خودش عکس بزارم، یک ترانس ، یک پل دیود ، خازن 470uf 35v، هیچ چیزی برای کنترل جریان وجود نداره!!!
در فابریک خودش هم اگه ازش جریان اضافه بکشی ترانس دچار افت ولتاژ میشه

و تعجب من هم بابت همینه
 

Navid-Aref

کاربر vip
vip
کاربر
2008-11-23
385
797
خواهش می کنم. نه به بخش الکترونیکی داخل جارو دست نزدم. بجز باز کردن درپوش انتهایی کاری نکردم. جک مربوط به فندکی خودرو هم با قرار گرفتن فیش 5.5 در درونش سیم منفی را قطع می کنه و بنابراین مدارش نسبت به باتری ایزوله میشه و مشکلی ایجاد نمیشه(دلیل سه پایه بودن این جک ها). فقط نباید اشتباها فیش فندکی رو به جک شارژر بزنین چون ولتاژ باتری ماشین و باتری جارو به هم میرسن که جالب نیست. برای همین کنارشون با ماژیک نوشتم. البته میشه از جک های سایز دیگر استفاده کرد تا اشتباه پیش نیاد.
شارژر خودش ترانس خطی هسته آهنی با یه مدار یکسوساز ساده هست و بدون بار حدود 24 ولت خروجی میده. متاسفانه این آداپتور رو شش ماه پیش با مبلغ اندکی فروختم رفت وگرنه تقدیم شما می کردم همکار گرامی.

یک نفر همین تغییر باتری این جارو شارژی رو در یوتیوب انجام داده و از دو پک سه تایی موازی شده باتری لیتیوم-یون استفاده کرده. در بخش الکترونیک داخلش هم تغییراتی اعمال کرده که دیدنش خالی از لطف نیست.
 

پیوست‌ها

آخرین ویرایش:

mohammadhadi

مدیر تالار
مدیر تالار
2008-03-31
2,880
10,574
دوست عزیز بابت راهنمایی بسیار ممنونم
فراموش کردم از ادابتور خودش عکس بزارم، یک ترانس ، یک پل دیود ، خازن 470uf 35v، هیچ چیزی برای کنترل جریان وجود نداره!!!
در فابریک خودش هم اگه ازش جریان اضافه بکشی ترانس دچار افت ولتاژ میشه

و تعجب من هم بابت همینه
سلام
اتفاقا به خاطر همین ترانسی بودنش رفتارش با آداپتور سوییچینگ فرق می کنه
اسمی 18 ولته ولی در واقع وقتی زیر بار میره ولتاژش افت می کنه و به حدود ولتاژ باتری میرسه جریانش شدید افت می کنه و فشاری به ترانس یا باتری و مقاومت و... نمیاد ولی سوییچینگ اگه بخواهید استفاده کنید بایستی 14.4 صد میلی آمپری مخصوص شارژ باتری باشه تا جریانش درست کنترل بشه

-------------------------------------------------
اگر ترانس سوخته خود ترانس را بپیچید خیلی بهتره تا ترانس سوییچینگ استفاده کنید
 
آخرین ویرایش:

dr.intermezzo

کاربر
2024-04-14
1
0
تهران
سلام وقت اساتید بخیر
استاد بزرگواری که باتری ها را تغییر دادن فقط پک باتری را عوض کردن و موارد مربوط به آن را ، مشکل اولیه سوختن یک مقاومت بر روی برد کلید جاروبرقی هست که مشخصاتش جهت خرید نمونه مشابه و تعمیر برد بر اثر حرارت و سوختگی مشخص نیست، لطفاً اگر اساتید اطلاعی از مشخصات این مقاوت دارن راهنمایی بفرمایند و یا اینکه مستقیما باتری را با یک کلید به موتور وصل کنیم ممکن است جریان لحظه ی به موتور آسیب بزند ؟ و مقاوت سوخته ربطی به کنترل جریان عبوری از باتری به موتور دارد ؟
با تشکر
 
بالا