آی پی امداد
abtahi
آریا الکترونیک mehrinfo تکشو

تشریح پاسخ های باورنکردنی و ابهام سوالات مسابقه

غزال

ناظم انجمن
2012-03-18
10,099
79,768
سلام
نمیدونم منظور را درست متوجه شدم یا نه
اگر توان یک موتورسیکلت 100 کیلو بار و توان وانت را 1000 کیلو بار در نظر بگیریم و روی هر کدام 100 کیلو بار بگذاریم موتورسیکلت با صد در صد توان اسمی خودش کار می کنه و وانت با ده درصد توان اسمی .در نتیجه فشار وارده به موتورسیکلت ده برابر وانت میشه
درود

درسته که برای انتقال این محموله ، باید موتورسیکلت با حداکثر قدرت مجاز فعالیت کنه اما
سوال اینه که آیا موتورسیکلت انرژی بیشتری برای جابجاکردن این بار مصرف میکنه یا نه ؟

سپاس
 

mohammadhadi

مدیر تالار
مدیر تالار
2008-03-31
2,879
10,572
درود

درسته که برای انتقال این محموله ، باید موتورسیکلت با حداکثر قدرت مجاز فعالیت کنه اما
سوال اینه که آیا موتورسیکلت انرژی بیشتری برای جابجاکردن این بار مصرف میکنه یا نه ؟

سپاس
سلام
به فرض ایده آل بودن شرایط و صرف نظر از هدر رفت انرژی جواب خیر است.هر دو وسیله نقلیه انرژی یکسانی صرف جا به جایی بار یکسان می کنند
 

غزال

ناظم انجمن
2012-03-18
10,099
79,768
درود
آفرین

اگر دو وسیله‌ با قدرت متفاوت ، بار مجاز حمل کنن برای انتقال بار مجاز و مساوی ، دقیقا انرژی یکسانی مصرف میکنن.

البته برای حمل بار غیرمجاز ، اختلال سیستم موجب اتلاف علیهده انرژی میشه که بدلیل عدم رعایت محدوده مجاز است و ارتباطی با موضوع مورد بحث نداره.
بنابرین بار مجاز صد کیلویی چه با موتورسیکلت و چه با وانت جابجا بشه هر دو به یک اندازه انرژی مصرف میکنن تا آنرا جابجا کنن.

سپاس
 

@mahmoud

کاربر vip
vip
کاربر
2008-11-29
120
339
Qazvin
parselectric.gigfa.com
درود

آفرین
به نکته قابل تامل و درستی اشاره فرمودید مبنی براینکه حرارت تولیدی کلیه مقاومت‌ها با هر توانی که دارای اهم و جریان مساوی باشند یکسان است اما حجم بزرگتر در مقاومت‌های توان بالاتر موجب تهویه سریعتر گرما میشه و بنظر میرسه بمقدار ناچیزی حرارت کمتر تولید میکنن .

اما تست‌های آزمایشگاهی باید در محیط ایزوله اجرا بشه و دراینصورت تهویه معنایی نداره و حرارت تولیدی همگی آنها مساوی است و بدیهی است که برای اندازه‌گیری حرارت تولیدی باید نسبت به تهویه محیطی ایزوله گردند تا نتیجه صحیحی بدست آید .


اما ابهامی که مورد انتظارم بود سوال نشد و لذا خودم سوال میکنم.

در مثال موتور سیکلت و وانت که مطرح کردم .
چطور ممکنه بار ۱۰۰ کیلویی که با آنها حمل میشه حرارت مساوی در هر دو تولید کنه درحالیکه بنظر میرسه موتور سیکلت تحت فشار بیشتری قرار میگیره و باید بیشتر داغ کنه ؟

سپاس
سلام
فشاری که به هر دو میرسه یکی هستش ولی در مورد موتور سیکلت حداکثر دمای قابل تحمل هستش و در مورد وانت میزان دمای پایینتر و قابل تحملتر از حداکثر دمای قابل تحملش ؟؟
 

غزال

ناظم انجمن
2012-03-18
10,099
79,768
سلام
فشاری که به هر دو میرسه یکی هستش ولی در مورد موتور سیکلت حداکثر دمای قابل تحمل هستش و در مورد وانت میزان دمای پایینتر و قابل تحملتر از حداکثر دمای قابل تحملش ؟؟
درود

بله پاسخ شما کاملا درسته ،
یعنی در موتورسیکلت از حداکثر توانایی آن استفاده کردیم ولی در وانت بخشی از توانایی آن استفاده شده ولی حرارت ناشی از انرژی لازم که باید صد کیلو را جابجا کنه دقیقا یکسانه ، هرچند که وانت بسیار ساده‌تر تحمل میکنه و دیرتر صدمه می‌بینه.

سپاس
 
آخرین ویرایش:

غزال

ناظم انجمن
2012-03-18
10,099
79,768
سلام
آن چه باعث گمراهی همکاران عزیز در این مساله شده یکی توان تحمل مقاومت و دیگری دمای مقاومت می باشد
توان را که استاد عزیز توضیح دادند.
دمای مقاومت بستگی به گرمای تولید شده توسط مقاومت و دفع حرارت انجام شده توسط مقاومت و جرم و نوع جنس و شکل مقاومت داره.
به این ترتیب اگر دو مقاومت مثلا یک اهمی یکی کوچک یک واتی و دیگری بزرگ صد واتی با هیت سینک انتخاب کنیم و جریان یک امپر از ان عبور دهیم جریان عبور داده شده و مقدار مقاومت یکسان انتخاب شده .در نتیجه گرمای تولید شده یکسان است و هر دو هم تحمل آن را دارند ولی آن چه متفاوت است اندازه مقاومت و توان دفع حرارت مقاومت است که در این جا مقاومت صد واتی هیت سینک دار هم جرم بیشتری دارد و هم حرارت دفع شده بیشتر است و به این ترتیب با این که این دو مقاومت گرمای یکسانی تولید می کنند ولی مقاومت صد واتی دمای بسیار پایین تری خواهد داشت

مشاهده فایل‌پیوست 199902مشاهده فایل‌پیوست 199901مشاهده فایل‌پیوست 199901مشاهده فایل‌پیوست 199902

درود

با توجه به اینکه همواره عرایض و پست‌های گذشته را بررسی و در صورت نیاز ویرایش و اصلاح میکنم تا حتی‌المقدور ، عاری از خطا و عاری از دشواری‌های تفهیم باشه،
و با توجه به مشاهده تصادفی پست 8 این تاپیک که استدلال ساده‌تری به ذهنم رسید لذا جهت تفهیم ساده‌تر حقیقت مورد اشاره و
ازآنجاکه تصاویر پیوست پست 8 هضم حقیقت باورنکردنی مورد نظر را شفاف و تسهیل میکنه ،

لذا ضمن تقدیر از محمدهادی عزیز که بانی تسهیل استدلال گردید ، استدلال تازه‌ و ساده‌تری بشرح زیر تقدیم می‌گردد.

همانطور که تصاویر پست 8 این حقیقت را متصور می‌سازد که اگر یک مقاومت بدون هیت سینک مثلا یک وات باشه ، همین مقاومت با افزودن هیت سینک با توان بالاتر ( متناسب با هیت سینک ) ساخته و عرضه میشه و مثلا 2 وات میشه.

بنابرین بسادگی ثابت میکنه تنها عنصری که عامل افزایش توان این مقاومت شده فقط و فقط توانایی تحمل حرارت است نه کاهش حرارت .

یعنی بدیهی است که یک مقاومت (با هیت سینک و بدون هیت سینک )در یک جریان خاص ( مثلا یک آمپر ) به یک اندازه ، حرارت تولید میکنه ، اما با هیت سینک میتونه جریان بیشتری تحمل کنه و لذا دیرتر میسوزه و درواقع توانش بالا رفته .

حالا اگر بجای مقاومت یک واتی که با افزودن هیت سینک مثلا 2 واتی شده ، چنانچه بجای این مقاومت ، مقاومتی که بدون هیت سینک 2 وات است ، تهیه و استفاده کنیم دراینصورت هیچ تفاوتی نداره.

فقط در حالت اول هر دو مقاومت دقیقا یکسانند و یکی از آنها بواسطه هیت سینک ، توان بالاتری داره .
ولی در حالت دوم یکی از آنها که بدون هیت سینک توان بالاتری داره حجیم‌تر و چاق‌تر از دیگری است.

بنابرین با توجه به اینکه هیت سینک تاثیری در مقدار حرارت تولیدی نداره ، لذا دو مقاومت با اهم یکسان ، و با توان متفاوت ، دقیقا به یک اندازه ، حرارت تولید میکنن.


مثلا حرارتی که مقاومت 5 اهم 10 وات و مقاومت 5 اهم 100 وات (در جریان مثلا یک آمپر ) تولید میکنه ، دقیقا یکسان است .

ولی تحمل مقاومت 100 وات بسیار بیشتر است و دیرتر صدمه میبینه.

نتیجه :
برخلاف باور رایج و ناصحیح عمده علاقمندان الکترونیک که تصور میکنن چنانچه از مقاومتی با توان بالاتر استفاده کنیم ، حرارت کمتری تولید میکنه ، اما بدلایل و مستندات تقدیمی ، بویژه بدلایل و استدلال فوق الذکر :

اساسا افزایش توان مقاومت‌ها کوچکترین تاثیری در مقدار حرارت تولیدی نداره و فقط تحمل مقاومت بیشتر میشه.


سپاس
 

پیوست‌ها

  • 52.6 کیلوبایت بازدیدها: 32
  • 6.4 کیلوبایت بازدیدها: 31
بالا