آی پی امداد
abtahi
آریا الکترونیک mehrinfo تکشو

تست قطعات درداخل مدارات الكترونيكي

راستگار

VIP+ افتخاری
کاربر +vip پلاس
vip افتخاری
کاربر
2006-10-03
1,289
11,197
تست ترانزیستور در مدار

تست ترانزيستور در مدار :
براي اينكه بتوانيم ترانزيستور را بدرستي در مدار تست كنيم بايد نقش اين قطعه در مدار را بشناسيم .

مي دانيم از سه حالت كار ( قطع ، اشباع و اكتيو ) ترانزيستور در مدارات استفاده مي شود و تست ترانزيستور در هركدام از حالات مي تواند متفاوت باشد .
نقش ترانزيستور در مدارات الكترونيكي :
1 – ترانزيستور به عنوان تقويت كننده سيگنال در مدار پري آمپلي فاير و درايور و تقويت كننده خروجي سيگنال استفاده مي شود . در واقع براي اين منظور از حالت اكتيو ( فعال ) ترانزيستور استفاده شده است .
2 – گاهي از ترانزيستور در مدارات به عنوان سويچ استفاده مي كنند دراين حالت ترانزيستور مانند يك كليد عمل كرده و از دو وضعيت قطع واشباع ترانزيستور استفاده شده است .
3 – از ترانزيستور به عنوان عنصر فعال در اسيلاتورها استفاده مي شود .
با توجه به نقش ترانزيستور درمدار و از كدام حالت آن استفاده شده تست آن را توضيح مي دهم .

1 – تست اهمي ترانزيستور در مدار اين روش براي اكثر حالات تقويت ترانزيستور كاربرد دارد .

الف : روش تست اهمي : ديود بيس اميتر و ديود بيس كلكتور را در حالت گرايش مستقيم تست مي كنيم و مانند يك ديود سيليكوني معمولي بايد مولتيمتر را در م
 

راستگار

VIP+ افتخاری
کاربر +vip پلاس
vip افتخاری
کاربر
2006-10-03
1,289
11,197
تست ترانزیستور به کمک ولتاژگیری

تست ترانزيستور درمدار از طريق ولتاژ گيري :

ابتدا فرض براين است ترانزيستور به عنوان تقويت كننده در مدار قرار دارد .
براي اينكه كاملاً تست قابل توجيه شود از روي نقشه يك مدار تقويت كننده در نظر گرفته مي شود .

همچنانكه ملاحظه مي شود گوشه اي از يك تقويت كننده rgb براي تست در نظر گرفته شده است .
با توجه به ولتاژ هايي كه روي نقشه ملاحظه مي فرمائيد سعي مي كنم ولتاژهاي يك ترانزيستور معيوب را تشريح كنم .
در ولتاژ گيري يك ترانزيستور تقويت كننده ابتدا ولتاژديود be را اندازه گيري مي كنيم پر واضح است كه اين ولتاژ جهت هدايت ديود be است ( چون بايد اين ديود در گرايش مستقيم قرار گيرد ) ومقدارآن بستگي به كلاس تقويت كننده و نوع آن دارد و چون ترانزيستور در اين مداريك تقويت كننده است . پس اين ولتاژ مابين 35/0 ولت الي 65/0 ولت قرار دارد زيرا اگر ولتاژ باياس بيس از 65/ ولت بالاتر رود ترانزيستور به ناحيه اشباع نزديك مي شود و درنتيجه ممكن است سيگنال برش بخورد وتقويت كننده تبديل به برش دهنده شود و نيز اگر ولتاژ باياس بيس از 35/0 كمتر شود ترانزيستور به ناحيه قطع نزديك شده و ممكن است بازهم مقداري از سيگنال صرف باياس بيس شود ( مانند يك تقويت كننده كلاس b كه نيازي به باياس بيس ندارد) ( استثنا ، چون دامنه سيگنال ورودي در كلاس b بالا مي باشد حذف كمتر از يك ولت اين سيگنال تاثيري در آن ندارد ).
پس با اين اطلاعات ولتاژ گيري را شروع مي كنيم .
مولتيمتر را براي اندازه گيري ولتاژ be در رنج يك ولت ويا 2/1 ولت قرار مي دهيم . ودر صورتيكه مانند اين مدار ترانزيستور منفي
( npn ) بود ترمينال مشكي مولتيمتر را به اميتر وترمينال قرمز آن را به بيس ترانزيستور متصل مي كنيم . در ترانزيستور pnp بلعكس عمل مي كنيم .
اگر ولتاژ قرائت شده مابين 35/0 ولت و65/0 ولت باشد مي گوئيم ديود بيس اميتر سالم است . زيرا اگر اين ديود شورت شود ولتاژ دوسر آن صفر خواهد شد و اگر قطع شود ولتاژ دوسر آن بيش از 8/0 ولت مي شودواين نكته را هميشه بخاطر بسپايد هرجا ديود be يك ترانزيستور معمولي بيش از 8/0 ولت داشت حتماً ترانزيستور معيوب است .
واگر be ترانزيستور نشت داشته باشد نيز ولتاژ قرائت شده كمتر از 35/0 خواهد شد .
به ياد بياوريم كه باياسينگ مهم ديگر ترانزيستور باياس bc مي باشد كه براي اينكه ترانزيستور به درستي كار كند بايد اين ديود در گرايش معكوس باشد . و مي توان اين ولتاژ را نيز به عنوان پايه تست خود قرار دهيم اما از آنجا كه اختلاف سطح eb يك ولتاژ اندك نسبت به باياس معكوس bc است براي سهولت تست مي توان ولتاژ پيوند ec را تست نمود .
حال جهت تست ولتاژ ec بايد بدانيم ترانزيستور در چه طبقه اي قرار دارد و ولتاژ باياس آن در چه حدودي مي باشد . تا بتوانيم رنج مناسب مولتيمتر را انتخاب كنيم . كه دراين تست بهترين انتخاب رنج 250 الي 300 ولت مي باشد البته اگر مولتيمتر ما ديجيتالي و رنج اتومات باشد انجام اين تست ساده تر مي باشد .
مطابق اين نقشه ولتاژ كلكتور اين ترانزيستورها نسبت به e نزديك به همان 140 ولت مي باشد زيرا روي مقاومت 470 اهمي افت ولتاژ زيادي نداريم .
اكنون به تحليل مقدار اين ولتاژ مي پردازم .
اگر ولتاژ ec صفر باشد مي توانيم چنين تحليل كنيم يا ولتاژ وارد c نمي شود ويا ec شورت است ويا ترانزيستور اشباع است و در اين حالت ولتاژ ec نزديك به 2/0 ولت مي باشد .
اگر ولتاژ كمتر از مقدار تعين شده باشد نيز مي تواند به دليل نشت ترانزيستور باشد . ونيز مي تواند به دليل باياس زياد بيس باشد كه دراين مرحله مي توان پايه بيس را آزاد نمود اگر بيس را آزاد كنيم و ولتاژ كلكتور بالا رود نيز مي توان استنباط كرد كه ترانزيستور سالم است .
 

پیوست‌ها

  • 97.6 کیلوبایت بازدیدها: 2,456
آخرین ویرایش:

راستگار

VIP+ افتخاری
کاربر +vip پلاس
vip افتخاری
کاربر
2006-10-03
1,289
11,197
تست دیود

الف : تست دیود
قبل از پرداختن به تست دیود بهتر است برای یاداوری توضیح دهم که می دانیم هر قطعه الکترونیکی سه حالت معیوب ممکن است برایش پیش بیاید .
1 – شورت ............ دراین حالت قطعه تبدیل به سیم شده است . واصطلاحاً گویند این قطعه اتصال دارد ویا بهتراست بگوئیم شورت شده است یعنی اتصال کوتاه در آن رخ داده است .
2 – قطع - یکی از حالتهای ممکن خرابی برای نیمه هادیها قطع می باشد یعنی پیوند نیمه هادی داخلی به صورتی گسسته است که انگار قطعه ای در کار نیست و هرچه ترمینالهای مولتیمتر را به آن وصل می کنیم مثل آن است که جریانی آز آن عبور نمی کند دراین حالت دیود در هردوجهت قطع نشان می دهد .
3 – نشت - گاهی براثر حادثه بهمنی ( عبور جریان انبوه ) در دیود تخریب به صورتی رخ می دهد که دیود درگرایش معکوس هم مانند یک مقاومت از خود جریان را عبور می دهد و دراین حالت گویند دیود نشت پیدا کرده است . تست قطعه در این حالت خرابی در داخل مدار ممکن نیست و حتماً دراین شرایط قطعه از مدار خارج شود تا با اطمینان خرابی قطعه تشخیص داده شود .

می دانیم از انواع دیودها در مدارات الکترونیکی استفاده می شود از پر مصرفترین دیودها یعنی دیودهای سیلیکو-نی معمولی مانند 1n4148 تا دیودهای سیلیکو-نی پرآمپر مانند 1n5401 تا 1n5408 ویا دیودهای فرکانسی مانند by157 ویا byt56 همگی
شرایط تست یکسانی دارند چه این دیودها در خارج از مدار و چه داخل مدار در حالت گرایش مستقیم هدایت کرده و با مولتیمتر آنالوگ 25 الی 40 اهم (بستگی به جریان مولتیمتر دارد ) از خود مقاومت نشان می دهند . و اگر توسط مولتیمتر دیجیتال سنجیده شوند سد پتانسیل دیود را نشان می دهند یعنی در محدوده4/0 ولت تا 6/0 ولت را ازخود نشان می دهند . اما درگرایش معکوس بستگی به شرایط مدار دارد آیا با قطعات دیگری سری ویا موازی شده یا خیر .
مع الوصف میشه گفت که اگر از مولتیمتر آنالوگ استفاده کنیم می توانیم حساسیت مولتیمتر را تا rx100 افزایش دهیم و باتوجه به اینکه قطعه در مدار است نمی توانیم حساسیت مولتیمتر را بیشتر افزایش دهیم . در این شرایط مولتیمتر دیجیتال بهتر عمل کرده و نشتی کمتری از مدار را نشان می دهد .

توجه : ممکن است در تست گرایش مستقیم دیودهای فرکانسی مقاومت کمتری از خود نشان دهند . که خو د علامت سالم بودن قطعه می باشد .
 

پیوست‌ها

آخرین ویرایش:

muhammadtanh

کاربر
2009-04-25
55
105
http://450.ir/upload/img/2001/1094-02-13315651i85-auto-pri-42621.jpg

با سلام
من یه اهمتر این مدلی گرفتم فقط نمیدونم آمپر یه مدارو بخوام در بیارم سکتور اهمتر رو چی بزارم؟

سیمهای قرمز و سیاه رو رو چه قطعه ای از مدار بزارم؟

از کجا بفهمم a یا ma است؟

اگه جابجا باشه میسوزه؟
 

راستگار

VIP+ افتخاری
کاربر +vip پلاس
vip افتخاری
کاربر
2006-10-03
1,289
11,197
من یه اهمتر این مدلی گرفتم

http://450.ir/upload/img/2001/1094-02-13315651i85-auto-pri-42621.jpg

با سلام
من یه اهمتر این مدلی گرفتم فقط نمیدونم آمپر یه مدارو بخوام در بیارم سکتور اهمتر رو چی بزارم؟

سیمهای قرمز و سیاه رو رو چه قطعه ای از مدار بزارم؟

از کجا بفهمم a یا ma است؟

اگه جابجا باشه میسوزه؟
با سلام : دوست عزیز لطفاً یک عکس واضحی از روبرو بذارید تا کامل براتون تشریح کنم . موفق باشید
 

راستگار

VIP+ افتخاری
کاربر +vip پلاس
vip افتخاری
کاربر
2006-10-03
1,289
11,197
تست خازن عدسی

با سلام خدمت جناب rashedin
مهندس ممکنه نحوه تست خازن عدسی رو هم ذکر بفرمائین؟
ممنون میشم
با سلام : دوست ارجمند چون خازنهای عدسی دارای ظرفیتهای کم می باشند لذا برای تست آنها را باید از مدار خارج نمود و قبلاً در این مورد توضیحاتی در پست 4 آدرس ذیل ارائه شده است که می تونی به آن مراجعه فرمائید . با تشکر
http://www.irantk.ir/showthread.php?t=250
 
بالا