آی پی امداد
آی پی امداد
آریا الکترونیک تکشو

تا بلو برق

عا بد زاده

VIP+ افتخاری
کاربر +vip پلاس
vip افتخاری
کاربر
2006-10-09
473
2,432
تابلوهای برق
انواع تابلوها :
تابلوی ايستاده قابل دسترسی از جلو- سلولی-تمام بسته ديواری كه خود اين تابلو ها می توانند اصلی- نيمه اصلی و فرعی باشند.
تابلوی اصلی: در پست برق و بطرف فشار ضعيف ترانس متصل است.
تابلوی نيمه اصلی :اينگونه تابلو ها ی برق بلوك ساختمانی يا قسمت مستقلی از مجموعه را توزيع و ازتابلوی اصلی تغذيه می شود .
تابلوی فرعی: برای توزيع و كنترل سيستم برق خاصی مانند موتور خانه- روشنايی و غيره به كار می رود و از تابلوی اصلی تغذيه می شود.

معمولا تابلو های موتور خانه از نوع ايستاده و بقيه تابلوها از نوع توكار تمام بسته می باشد (در اين ساختمان تماما" به اين شكل می باشد)در اين ساختمان ليستی تهيه شده كه شامل قطعات مكانيكی و الكتريكی داخلی تابلو می باشد. اين ليست شامل ضخامت ورق - فريم تابلو – روبند- نوع رنگ كاری - جانقشه ای- يرق آلات- نوع تابلو(يك درب- دو درب - نرمال - اضطراری) اسم شركت سازنده تابلو - اسم تابلو – چراغ سيگنال (رنگ – تعداد- وات - نوع لامپ - فيوز ) مشخصات فيوزهای داخل تابلو بعلاوه پايه فيوز – كليد مينياتوری (تكفاز - سه فاز- ولتاژ قابل تحمل )رله- كنتاكتور –كليد گردان (با مشخصات كامل ) مشخصات ترمينال - مشخصات شين فاز - نول- مقره های پشت شين - نوع سيم كشی داخلی تابلو- نوع سيم كشی خط به تابلو - طريقه انتقال سيم در تابلو(ترانكينگ-استفاده از كمربند) استفاده از سيم يك تكه در تابلو – شماره گذاری خطوط روی ترمينال –استفاده از كابلشو . تمام اين عناوين با مشخصات كامل می باشد .وجود اين مشخصات باعث عمر بيشتر تابلو- خطر كمتر و تعويض آسانتر می شود.
· وجود سيم ارت در تابلوی برق ضروری و با رنگ سبز می باشد .
· خطوط r -s - t
به تر تيب با رنگ زرد- قرمز- آبی - سيم نول با رنگ سياه می باشد
· در بعضی از تابلو ها روی درب تابلو ها يك سری كليد وجود دارد
start- stop
يا يك كليد گر دان كه برای روشن و خاموش كردن روشنايی و يا موتور به كار می رود.

· برای تابلو ها دو نوع نقشه می كشند
1 - رايزر دياگرام كه مكان تابلو در آن قيد شده است .
2- نقشه داخل تابلو (كه خطوط - فيوز و كليدها در آن كشيده شده است)
نكات مر بوط به رعايت مسائل ايمنی بر اساس نشريه سازمان برنامه و بودجه و يا 110می باشد.
· شين ها با رنگ نسوز رنگ آميز می شود
· كليد ورودی بايد خودكار باشد. در موارديكه از كليد و فيوز جداگانه استفاده شود كليد بايد قبل از فيوز نصب شود . بطوريكه با خاموش كردن كليد , فيوز نيز قطع شود. كليد اصلی حتی الامكان گردان باشد و از فيوز فشنگی استفاده شود.
· سيم كشی داخلی تابلو با سيم مسی تك لا با عايق حداقل 1000ولت با مقطع مناسب انجام شود.
· ارتفاع با لاترين دسته كليد تابلو175 سانتيمتر بيشتر نباشد و همچنين قسمت ميانی از سطح زمين 160 سانتيمتر باشد.
· استفاده از سيم 5/1 برای روشنايی با كليد مينياتوری10 آمپر و سيم 5/ 2 برای پريزبا كليد مينياتوری 16 آمپر می باشد.
 

عا بد زاده

VIP+ افتخاری
کاربر +vip پلاس
vip افتخاری
کاربر
2006-10-09
473
2,432
حفاظت سيستم های الکتريکی
رله های جريانی :
رله های جريانی به منظور حفاظت شبکه های الکتريکی در مقابل عيوب ناشی از خطاهای جريان بکار ميروند . عمده عيوبی که توسط رله های جريانی تشخيص داده می شوند عبارت است از :
[FONT=SShek*]þ[/FONT]اتصال کوتاه در شبکه
[FONT=SShek*][FONT=SShek*]þ[/FONT]اضافه جريان [/FONT]
[FONT=SShek*][FONT=SShek*]þ[/FONT]اضافه بار[/FONT]
[FONT=SShek*][FONT=SShek*]þ[/FONT]جريان نشتی (ارت فالت) [/FONT]
[FONT=SShek*][FONT=SShek*]þ[/FONT]عدم تقارن جريان سه فاز[/FONT]
[FONT=SShek*][FONT=SShek*]þ[/FONT]کاهش بار ( در مورد موتورها)[/FONT]
[FONT=SShek*][FONT=SShek*]þ[/FONT]افزايش مدت زمان راه اندازی (در مورد موتورها)[/FONT]
[FONT=SShek*][FONT=SShek*]þ[/FONT]قفل بودن روتور (در مورد موتورها)[/FONT]

حفاظت اتصال کوتاه و اضافه جريان و اتصالی زمين :
اولين و يکی از مهمترين حفاظت هايی که در يک سيستم وجود دارد حفاظت اتصال کوتاه و اضافه جريان و نشتی زمين می باشد . اين حفاظت ها با حفاظت اضافه بار تفاوت آشکاری دارد چون حفاظت اضافه بار بر اساس ظرفيت حرارتی واحد می باشند . در اين نوع حفاظت جريان سه فاز توسط سه عدد ترانسفورمر جريان حس می گردند و به رله انتقال می يابند و بر اساس آن حفاظت صورت می گيرد . در مورد حفاظت فوق منحنی قطع رله از اهميت بسيار زيادی برخوردار است زيرا حفاظت صحيح بر اساس آن صورت ميگيرد .
اين رله ها می توانند دارای دو گروه منحنی قطع باشند :
[FONT=SShek*][FONT=SShek*]þ[/FONT] نوع زمان ثابت که پارامتر جريان و زمان به هم وابستگی ندارند و به صورت جداگانه تنظيم می گردند و رله بر اساس جريان تنظيمی در زمان تنظيم شده فرمان قطع را صادر می کنند .[/FONT]
[FONT=SShek*][FONT=SShek*]þ[/FONT] نوع زمان کاهشی که در اين حالت زمان قطع رله با يک منحنی به جريان عبوری از رله مرتبط می باشد . به اين صورت که هر چه جريان عبوری از رله بيشتر گردد زمان قطع رله کمتر خواهد بود .[/FONT]
بسته به عملکرد و نوع استفاده از رله منحنی های استانداردی برای اين رله ها تعريف می گردد که بشرح زير است :

Standard Inverse Curve (SIT)
Very Inverse Curve (VIT)
Extreme*y Inverse Curve (EIT)
U*tra Inverse Curve (UIT)

حفاظت سيستم های الکتريکی از اهميت بسيار زيادی برخوردار است و امروزه کمپانی های متعددی در حال طراحی و ساخت رله های حفاظتی می باشند . برخی از کمپانی های معتبر که در اين زمينه مشغول به فعاليت می باشند را معرفی می کنيم.
[*EFT]
Siemens , A*stom , ABB , GE Power , Schneider , CEE , Reyro**[/*EFT]​

به طور کلی رله های حفاظتی بايد دارای مشخصات زير باشند :
[FONT=SShek*]þسرعت عملکرد : اين پارامتر در رله های حفاظتی بسيار حائز اهميت است چون رله های حفاظتی هنگام خطا موظفند با سرعت هرچه تمامتر بخش های معيوب را از قسمت های سالم جدا نمايند . [/FONT]
[FONT=SShek*][FONT=SShek*]þ[/FONT]حساسيت : اين پارامتر به حداقل جريانی که سبب قطع رله می گردد بر ميگردد .[/FONT]
[FONT=SShek*][FONT=SShek*]þ[/FONT]تشخيص و انتخاب در شرايط خطا : اين پارامتر نيز بسيار مهم است زيرا در شبکه هايی که دارای چند باس بار و رله حفاظتی هستند هنگام وقوع خطا می بايد قسمت معيوب به درستی تشخيص داده شده و از شبکه جدا گردد و قسمتهای سالم به کار خود ادامه دهد.[/FONT]
[FONT=SShek*][FONT=SShek*]þ[/FONT]پايداری : اين پارامتر به اين باز ميگردد که يک رله حفاظتی به تمامی خطاهايی که در محدوده حفاظتی خود به درستی عکس العمل نشان دهد و در مقابل خطاهای اين محدوده عکس العملی نشان ندهد .[/FONT]

دسته بندی رله های حفاظتی بر اساس پارامترهای اندازه گيری :
الف) رله های جريانی : اين رله ها بر اساس ميزان جريان ورودی به رله عمل می کند . حال اين جريان می تواند جريان فازها , جريان سيم نول , مجموع جبری جريانهای فازها باشد (رله های جريان زياد – رله های ارت فالت و .... ) و جريان ورودی رله می تواند تفاضل دو يا چند جريان باشد ( رله های ديفرانسيل و رستريکت ارت فالت )
ب) رله های ولتاژی : اين رله ها بر اساس ولتاژ ورودی به رله عمل ميکند اين ولتاژ می تواند ولتاژ فازها باشد (رله های اضافه يا کمبود ولتاژ و ....) و يا ميتواند مجموع جبری چند ولتاژ باشد ( رله تغيير مکان نقطه تلاقی بردارهای سه فاز)
ج) رله های فرکانسی : اين رله ها بر اساس فرکانس ولتاژ ورودی عمل ميکند ( رله های افزايش و کمبود فرکانس)
د) رله های توانی : اين رله ها بر اساس توان عمل می کنند به عنوان مثال رله هايی که جهت توان را اندازه گيری می کنند يا رله هايی که توان اکتيو و راکتيو را اندازه گيری می کنند .
ه) رله های جهتی : اين رله ها از جنس رله های توانی هستند که بر اساس زاويه بين بردارهای ولتاژ و جريان عمل ميکنند مانند رله های اضافه جريان جهتی که در خطوط چند سو تغذيه رينگ و پارالل بکار می روند و يا رله های جهت توان که جهت پرهيز از موتوری شدن ژنراتور هنگام قطع کوپلينگ آن بکار ميرود .
و) رله های امپدانسی : مانند رله های ديستانس که در خطوط انتقال کاربرد فراوانی دارند .
ز) رله های وابسته به کميت های فيزيکی : مانند حرارت – فشار – سطح مايعات و .... مانند رله بوخ هلتس ترانسفورمرها
ح) رله های خاص : رله هايی هستند که برای منظورهای خاص به کار ميروند مثلا رله تشخيص خطای بريکر – رله مونيتورينگ مدار تريپ بريکر – رله لاک اوت و .....
 

عا بد زاده

VIP+ افتخاری
کاربر +vip پلاس
vip افتخاری
کاربر
2006-10-09
473
2,432
[CO*OR=b*ack]کنتاکتورها[/CO*OR][CO*OR=b*ack][/CO*OR]
[CO*OR=b*ack]کنتاکتورها کلیدهای الکترو مغناطیسی می باشند که مهمترین جزء مدارهای فرمان الکتریکی را تشکیل میدهد.
موارد استفاده کنتاکتورها امروزه در ماشینهای صنعتی بسیار زیاد بوده و برای راه اندازی و کنترل اکثر ماشینها از کنتاکتور استفاده میشود .
[/CO*OR]

[CO*OR=b*ack]مزایای استفاده کنتاکتورها در ازای کلیدها را میتوان بشرح زیر بیان نمود:[/CO*OR]
[CO*OR=b*ack]۱.[/CO*OR][CO*OR=b*ack]کنترل و فرمان از راه دور توسط کنتاکتور اقتصادی تر وایمنی تر است.[/CO*OR]
[CO*OR=b*ack]۲.[/CO*OR][CO*OR=b*ack]از خطرات ناشی از راه افتادن دوباره ماشینهایی که در اثر قطع ناگهانی برق شبکه از کار افتاده است جلو گیری میکند .[/CO*OR]
[CO*OR=b*ack]۳.[/CO*OR][CO*OR=b*ack]توسط کنتاکتور امکان قطع و وصل مصرف کننده از چندین محل عملی میباشد.[/CO*OR]
[CO*OR=b*ack]۴.[/CO*OR][CO*OR=b*ack]امکان مدار فرمان اتوماتیک مقدور است .[/CO*OR]
[CO*OR=b*ack]۵.[/CO*OR][CO*OR=b*ack]با طراحی مناسب میتوان سرعت قطع ووصل مدار رابالابرد .[/CO*OR]
[CO*OR=b*ack]۶.[/CO*OR][CO*OR=b*ack]حفاظت دستگاه ها مناسب تر و مطمئن تر است .[/CO*OR]
[CO*OR=b*ack]ساختمان کنتاکتورها:[/CO*OR]
[CO*OR=b*ack]کنتاکتور تشکیل شده است از یک مغناطیس الکتریکی که یک قسمت آن متحرک بوده و توسط فنری از قسمت ثابت نگه داشته میشود و یک سری کنتاکت عایق شده را از یکدیگر به آن متصل می باشند و با آن حرکت میکنند.[/CO*OR]
[CO*OR=b*ack]در قسمت ثابت این مغناطیس الکتریکی فیزیک یک سری کنتاکت دیگر نیز محکم شده است . هنگامی که از سیم پیچ مغناطیسی جریان معینی عبور میکند . کنتاکتهای متحرک توسط نیروی مغناطیسی به کنتاکتهای ثابت فشرده می شوند و در همان حال یک یا چند فنر فشرده شده ویا کشیده می شوند . اما زمانی که ولتاژ قطع شده و یا از حد معینی کمتر شود . نیروی فنرها باعث میشود که این کنتاکتها بطور اتوماتیک از هم جدا شوند.[/CO*OR]
[CO*OR=b*ack]کنتاکتورهای استاندارد شده دارای سه کنتاکت اصلی برای مدار تغذیه مصرف کننده (اصلی) و چند کنتاکت فرعی برای مدار فرمان است .[/CO*OR]
[CO*OR=b*ack]قسمتهای مختلف کنتاکتور عبارتند از:[/CO*OR]
[CO*OR=b*ack]۱- [/CO*OR][CO*OR=b*ack]حامل کنتاکتهای ثابت( باید دارای درجه عایقی مناسبی باشد )[/CO*OR]
[CO*OR=b*ack]۲- [/CO*OR][CO*OR=b*ack]ترمینال[/CO*OR]
[CO*OR=b*ack]۳- [/CO*OR][CO*OR=b*ack]صفحه فلزی انتهایی برای نصب قسمتهای ثابت روی آن[/CO*OR]
[CO*OR=b*ack]۴- [/CO*OR][CO*OR=b*ack]کنتاکتهای ثابت و متحرک ( این کنتاکتها باید در یک خط قرار گرفته و از پوشش اکسید نقره بمنظور بالا بردن ضریب اطمینان در مقابل کار زیاد در روی آنها استفاده شود )[/CO*OR]
[CO*OR=b*ack]۵- [/CO*OR][CO*OR=b*ack]بوبین کنتاکتور (در کنتاکتور این بوبین طوری طراحی شده است که در مقابل عوامل جوی و نیروهای مکانیکی مقاوم باشد )[/CO*OR]
[CO*OR=b*ack]۶- [/CO*OR][CO*OR=b*ack]ترمینالهای ورودی و خروجی [/CO*OR]
[CO*OR=b*ack]۷- [/CO*OR][CO*OR=b*ack]سیستم هسته آهنی ثابت و متحرک[/CO*OR]
[CO*OR=b*ack]۸- [/CO*OR][CO*OR=b*ack]قسمت کنترل جرقه [/CO*OR][CO*OR=b*ack]9- [/CO*OR][CO*OR=b*ack]حامل کنتاکتهای متحرک ( این قسمت باید دارای درجه عایقی مناسبی باشد )[/CO*OR][CO*OR=b*ack][/CO*OR]
 
بالا