آی پی امداد
abtahi
آریا الکترونیک mehrinfo تکشو

تاپيك طرحهاي اولتراسونيك Ultrasonic

irag72870

کاربر
2010-09-01
3
15
طرز کار سنسور ها :
در داخل این سنسور ها یک قیف ، یک سیم پیچ ، و یک تقویت کننده وجود دارد ،
هنگامی که پالسی را به سنسور فرستنده اعمال میکنید ، این پالس به سیم پیچ اعمال میشود و باعث لرزش ان میگردد ، این لرزش (صدا ، چون فرکانس ان بیشتر از محدوده شنوایی انسان است ، قادر به شنیدن ان نیستیم ) فضا منتشر میشود .
همون طور که میدونی ، هنگامی که صدا به حسمی میخوره ، بازتاب پیدا میکنه .
در صورتی که شما یه سنسور دیگه داشته باشی تا بتونی این بازتاب رو اشکار کنی ، یه دونه فاصله سنج التراسونیک ساختی
در داخل سنسور گیرنده هم یک قیف ، یک سیم پیچ و... وجود دارد ، هنگامی که موجی که با فرستنده فرستادیم برگشت به قیف برخورد میکند و باعث لرزش ان میشود .این لرزش در سیم پیچ ولتاژی القا میکند ، با تقویت این ولتاژ میتوان ان را به میکرو یا هر چیز دیگر اعمال کرد.
طرز کار کلی مدار فاصله یاب :
شما با استفاده از میکرو یا ایسی 555 یک پالس با فرکانس 40 کیلو هرتز میسازید ( هنگامی که تولید پالس شروع میشود ، یکی از تایمر های میکرو شروع به شمارش زمان مینماید )و سپس ان را به سنسور فرستنده اعمال میکنید ، از انجا که این پالس مدام قطع و وصل میشود (سطح 0 و 1 ) باعث لرزش قیف در گیرنده میگردد ، موجی در فضا ظاهر شده ، به مانع میخورد و برمیگردد ، موج برگشتی به قیف گیرنده میخورد ، ان را میلرزاند و باعث ایجاد یک ولتاژ در خرویج ان میشود . شما این موج را تقویت میکنید و بعد از برش یک لبه به یکی از پایه های میکرو اعمال میکنید (معمولا این پایه ، پایه وقفه میکرو است )
با یک شدن پایه شمارش تایمر متوقف میشود و فاصله نهایی از فرمول زیر بدست میاید :
X=V*T
v سرعت صوت برثانیه میباشد ، که مقدار ان تقریبا برابر 331.5 متر بر ثانیه است
t زمان شمرده شده توسط تایمر است
و x هم فاصلهی نهایی میباشد (فاصله ی رفت و برگشت ، در صورتی که بخواهید فاصله ی خود تا جسم را حساب کنید باید x را به 2 تقسیم کنید )
ممکنه برای شما چند سوال پیش بیاد :
1- چرا فرکانس موج باید 40 کیلو هرتز باشد ، چرا مثلا از 10 کیلو استفاده نمیشود .
شما و دوستتان همزمان دارید صحبت میکنید ، در این حالت کسی صدای شما را متوجه نمیشود ، چون فرکانس صدای شما یکی هست و ارتعاشات بوجود امده همدیگر را حنثی میکنند ، در صورتیکه فرکانس صدای شما بیشتر باشد ، شنوده قادر به تشخیس صدای شما خواهد بود .
فرکانس اغلب امواجی که در فضا وجود دارد ، بین 1 هرتز تا 30 کیلو هرتز میباشد . پس ما هرچقدر فرکانس فرستنده را بلا ببریم ، میتوانیم سیگنال را بیشتر حفظ کنیم ، از طرف دیگر سنسور ها نمیتوانند فرکانس زیاد را بفرستند ( در صورتی که فرکانس زیاد شود قیف های میرا میشوند ( دومیله فلزی را به هم بزنید ، میبینید که دومیله شروع به لرزش میکنند ، قیف نیز همین عکس العمل را دارد ، در صورتی که فرکانس 40 کیلو باشد تا امدن پالس بعدی لرزش تمام میشود ولی اگر فرکانس بیشتر شد.....)
2-چرا نمتوان با این سنسور ها فاصله ی کمتر از 30 سانتی متر را اندازه گرفت ؟
عکس زیر را ببینید :

پالس ها از سنسور فرستنده منتشر میشوند ، به مانع برخورد میکنند و به گیرنده برمیگردند ، در صورتی که مانع را به پشت خط قرمز منتقل کنیم ، پالس به گینده نمیرسد ،
3- چگونه میتوان برد این فاصله سنج را زیاد کرد ؟
با استفاده از سنسور های مرغوب تر (کلیه سنسور های معمولی دارای طوری سیاه رنگ هستند )
منبع:///////////////////////////////////////////
 

hd_uni_pro

کاربر
2008-02-13
2
10
ممنون از راهنمایی هاتون فقط این سوال پیش میاد که برای اینکه پالس توسط گیرنده تولید میشه توسط میکرو تشخیص داده بشه باید به کدام پایه وصلش کرد اینتراپت خوبه ؟در ضمن باری تقویت سیگنال دریافتی یک مدار اپ امپ معمولی خوبه یا نه لطفا مدارش رو بذارید ؟!
 

abil_jef

کاربر
2009-06-08
7
19
با سلام خدمت استادان گرامي من مداري ميخوام كه با اون بتونم برد هاي موبايل رو بشورم مَثل دستكاه
[h=3] Yaxun YX-2000A[/h] من دستگاشو دارم قطعاتش سوخته دوبار تعويض كردم بازم سوخت حالا ميخوام يه مدار جايگزينش كنم
مدارش يه سازنده فركانس حدود 40k است كه به يه پيزوي بزرگ وصله اگه دوستان مداري دارن لطف كنن بزارن.:)
 

fabienmartin

کاربر
2010-05-21
121
476
Shiraz
سلام. می خواستم بدونم میشه فرکانسهای در حد k-band که فرکانسهای در حد 5 تا 30 گیگا هرتز هستش را ساخت؟ مداری یا شیوه ای یا سنسوری که بتوان این فرکانسها را تولید کرد اگر کسی از دوستان میدونه راهنمایی کنه؟
 

CINAPA

VIP+ افتخاری
کاربر +vip پلاس
vip افتخاری
کاربر
2012-07-25
826
2,478
سلام. می خواستم بدونم میشه فرکانسهای در حد k-band که فرکانسهای در حد 5 تا 30 گیگا هرتز هستش را ساخت؟ مداری یا شیوه ای یا سنسوری که بتوان این فرکانسها را تولید کرد اگر کسی از دوستان میدونه راهنمایی کنه؟

سلام
البته اگه میخوای فرکانس رو تا 5 GHZ افزایش بدی میتونی . ابتدا یه ماژول که رو باند ISM باشه پیدا کن که خروجی فینالش 50 یا 100 میلی امپر باشه . اونوقت هم امپلیفایر RF و هم ماژول دوبرابر کننده فرکانس یا CONVERTOR RF 2.4 GHZ تو بازار زیاده بگیر و مچ کن با OUT POT برد اولیت فقط تو مچ کردن دقت کن حتما باید )SWR ) RF METR )داشته باشی تا روی انتن برگشت نداشته باشی وگرنه امپلی فایرت رو میسوزونه I و بدون انتن هم هیچ وقت تست نزن ..................
 
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: d.rmardin

reza gorgi

VIP PLUS
VIP PLUS
vip
کاربر
2014-06-08
79
161
اصفهان
باسلام من فایل بالا را دانلود کردم اما هر چقدر رمز را میزنم باز نمی شه
 

reza gorgi

VIP PLUS
VIP PLUS
vip
کاربر
2014-06-08
79
161
اصفهان
با سلام
من فایل اولی که مربوط به التراسونیک است را دانلود کردم اما هر چقدر رمز را میزنم ارور میدهد و رمز را غلط میداند چیکار کنم
 

gadraj

معاون مدیر کل
معاونت انجمن
2007-05-09
5,023
106,554
با سلام
من فایل اولی که مربوط به التراسونیک است را دانلود کردم اما هر چقدر رمز را میزنم ارور میدهد و رمز را غلط میداند چیکار کنم

با سلام :
قرار شد شماره پست و لینک فایل را بزارید تا بررسی امکان پذیر شود اگر لینک تان از سایت های غیر این انجمن باشد شرمنده تون هستیم و کاربران حق درج لینک غیر از انجمن را ندارند .
موفق باشید .
 

reza gorgi

VIP PLUS
VIP PLUS
vip
کاربر
2014-06-08
79
161
اصفهان
با سلام شرمنده زحمت بهتون میدم من نتوانستم لینک را بردارم اما مقادیر زیر را میگذارم
اگر امکان دارد مدار فاصله یاب التراسونیک که دارای قابلیت نمایش روی lcd باشد را برام بزارید ویا لینک زیر را برام درست کنید
ممنون از زحمات جناب عالی
2.png
تصاویر پیوست شده
attachment.php
2.png
تصاویر پیوست شده

 
بالا