mehrdad540
کاربر
احسنت جناب خادم ممنون از بابت اطلاعات مفید و تخصصی شما دوست عزیز و محترمبا سلام، خدمت استاد عزیزم.
دلایل استفاده نکردن از خازن به صورت پیش فرض بر روی بلندگو ها، متعدد هست. ولی برای بلندگو هایی که مدام در معرض اشتباه انسانی و به تبع اون سوختن را در پی داره مثل بلندگوی تست آمپلی فایر که در تعمیرگاه هست میبایست استفاده بشه.
یکی از دلایلی که خازن در ورودی بلندگو استفاده نمیشه، حفظ پاسخ فرکانسی ادعا شده توسط سازنده بخصوص در فرکانس های پایین است. اضافه کردن خازن هرچند بزرگ در ورودی یک بلندگو از پاسخ فرکانسی ایده آل آن در فرکانس های پایین و باس می کاهد.
مورد بعدی بالا رفتن مقاومت درونی خازن esr آن پس از مدتی است که دلیل آن تغییرات مداوم جریان زیاد هست و خازن را فرسوده میکند. در تعمیرات هم تعویض خازن های الکترولیت جزء پر تعداد ترین کارهای انجام شده هستند. بالا رفتن esr موجب میشود که خازن نتواند جریان لحظه ای مورد نیاز بلندگو را تامین کند و همچنین در نقش یک مقاومت داغ کرده که خود باعث فرسودگی بیشتر آن و اتلاف توان به صورت حرارت میشود.
در تعداد معدودی از آمپلی فایر ها یک جریان دی سی کم در حد میلی آمپر برای دیتکت کردن بلندگو ها توسط دستگاه فرستاده میشه که با اضافه کردن خازن این جریان دی سی حذف شده و بلندگو شناسایی نمیشه. بنابراین سازنده بلندگو، خازن سری در بلندگو استفاده نمیکنه.
مورد بعدی راجع به جنس خازن ها و الکترولیت و فاصله صفحات هست. من چند مدت پیش به یک سایتی سر زدم که خازن های با نام سیلمیک مختص سیستم های صوتی و کوپلاژ صوتی میفروخت که از الیاف ابریشم در دی الکتریک آن استفاده میشود. چون صفحات خازن در هنگام شارژ و دشارژ دارای بار الکتریکی میشوند، خود صفحات خازن نیز به هم نزدیک و از هم دور می شوند و این تغییر فاصله خودش باعث تغییر ظرفیت و بار ذخیره شده می شود که در حد اندکی باعث اعوجاج در صوت خروجی می شود.( شاید برای صداباز ها قابل تشخیص باشد). این اثر در جریان ها و ولتاژ های بالا اینقدر زیاد هست که یکبار من به جای بلندگو یک مقاومت ده اهمی در مدار آمپلی فایری گذاشته بودم و دیدم که صدای ضعیف موسیقی از داخل آمپلی فایر شنیده می شود، که با دقت کردن بیشتر فهمیدم در خازن کوپلاژ خروجی این صدا بوجود می آید. بنابراین خازن ها نیز قطعات ایده آلی نیستند و مقوله esl, esr و جنس و میزان ارتعاش الکترولیت و صفحات، همگی میتوانند در میزان ایده آل بودن آن تاثیر داشته باشند.
البته در بلندگوهای فول رنج تیوتر دار یک خازن سر راه تیوتر برای حذف فرکانس پایین و جلوگیری از سوختن تیوتر استفاده می شود که ضروری است.
خازن سری در راه بلندگوی تست تعمیرگاه، راهکاری هست که اکثر تعمیرکاران بعد از چندبار سوختن بلندگوهایشان بر اثر جریان دی سی دستگاه های معیوب، مجبورمیشوند استفاده کنند. برای این منظور بهتر است علاوه بر ظرفیت های گفته شده، ولتاژ خازن ها نیز بالا انتخاب شوند.#$V686