سلام عزیزم
دوست خوبم، همکار دلسوزم، خوبی
ببین عزیز وقتی میگی هیچی کار نمیکنه در یخچال فریزر معناش اینه که موتور و فن ها و بعدها المنتها کار نمیکنه، خوب شما اول باید چند قسمت مهم رو چک کنید.
۱_ رله های تحریک موتور با برق ۱۲ ولت کار میکنند، پس حتما باید ۱۲ ولت موجود باشه و روی برد داشته باشید( حالا کم و زیادش حدود +- نیم یا هفت دهم ولت باشه ) وبی چون برد روشن میشه ۵ ولت و مدار ریست ایسی میکرو سالمه
۲_ فن ها با ترانزیستور های Tip بکار میوفتن که اونم کارش وصل کردن منفی یا گراند ۱۲ ولت برای فنهاست و در بعضی مدارات مثبت ۱۲ رو کنترل میکنند
۳_ توجه داشته باشید که در پروگرام بعضی مدالهای یخچال اینگونه برنامه ریزی شده که وقتی یخچال موتورش ران کرد و سنسورها سرما رو حس کردند و تغییر اهم دادند اونم به میزانی که طرح ریزی شده باشه پس از آن فن فریزر در مدلهای کانال دار و یا فن یخچال در مدلهای فقط یخچال بکار میوفته، این نکته رو در عیب یابی های بعدی بخاطر داشته باشید
۴_ نکته بسیار ریزتر اینکه وقتی در بسته نباشه، فن ها کار نخواهند کرد و در برخی مدلهای هوشمند موتور نیز از مدار خارج میشود و آرام زده خواهد شد حالا چه بصورت چراغ چشمک زن چه بصورت صوتی و این یعنی سنسور های مکانیکی یا مغناطیسی برای اینوار طراحی شده که شما باید تستشون کنید و در صورت تمایل برای زیر بار بردن دستگاه میتونید اونا رو روی برد جمپ و یا اگر برعکس کار کنند اوپن کنید ( بررسی کنید در در حالت بسته بودن سنسورها چه حالتی هستند باز یا بسته) ، پس این مورد رو حتما بررسی کنید
۵_ برای بررسی ایسی دارلینگتون uln شما اول باید ببینید که برق ۱۲ ولت روی پایه vcc هست یا نه، سپس بررسی آمدن دستور ۵ ولت تحریک از طرف میکرو که اونهم در شرایط شبیه سازی گرما برای برد دستور رو صادر میکنه که از ملزومات آماده سازی تست بر روی میز کار هست، سپس ببینید در پایه روبروی پایه تحریک uln آیسی گراند لازم رو برای رله موتور یا هر موردی که تحت بررسی است رو وصل میکنه؟ و وقتی تایید شد باید بررسی کنید که ۱۲ ولت روی پایه های تحریک رله یعنی بوبینهای رله مورد بررسی وجود دارد که با مولتی متر انجام میدید.
نکته: برای بررسی اینکه یک رله ۱۲ ولت تحریک شده است یا نه بدین صورت عمل میکنیم==> ابتدا مولتی متر رو در حالت برق دیسی قرار میدیم و بعد دو سر بوبین رله مورد نظر رو ولتاژگیری میکنیم یعنی پراب مشکی یکسر بوبین و پراب قرمز سر دیگه بوبین، حالا دو حالت ریدینگ داریم یا مولتی عدد ۱۲ ولت یا همین حدود با مقداری بالا یا پایین رو نشون میده یا هیچ چیزی نشون نمیده فقط در حد میلی ولت نشون میده در حالت اول معناش اینه که دستور میکرو برای تحریک رله صادر شده و ایسی uln هم سالمه و بوبین رله هم تحریک شده ( پس تمام این موارد سالمه ولی در مورد پلاتین های رله یا همون وصل کردن برق پاور رله که همون وصل کردن موتور باشه در اینمورد، باید یک بررسی دیگر نیز انجام بدید)، و اگر حالت دوم رو دیدید یعنی یا دستور میکرو صادر نشده یا ایسی uln کارشو انجام نداده یا مسیر از uln تا بوبین رله قطع هستش که شما باید همه رو بررسی کنید که برای بررسی ابتدا شرایط زیر بار رفتن رو با پایین آوردن مقادیر سنسور و جایگزینی آن با مقاومت و در واقع تولید شرایط هوای گرم درون کابین یخچال رو انجام میدید بعد از بوبین رله موتور پایه تحریک که به ایسی یو ال ان میره رو ردگیری میکنید و پس از یافتن آن پایه دقیقا پایه مقابلش میشود پایه دریافت دستور ۵ ولت تحریک از میکرو و اگر میکرو دستور صادر کند (که اونم صادر نمیکنه مگر شرایط صدور رو دریافت کنه) باید در این پایه ۵ ولت مشاهده بشه و اگر همه چیز اوکی باشد شما باید دو سر بوبین رله مورد نظر که دراین مورد رله موتور هست ۱۲ ولت رو داشته باشید و صدای تحریک رله رو بشنوید حالا اگر صدای تحریک رو بشنوید ولی باز وصل نکنه چی میشه؟
۶_ باید رله در آورده شود و با منبع تغذیه ۱۲ ولت به بوبین تزریق شود و بعد ارتباط بین پایه com و no با تست بوق بازر چک شود و اگر پس از تحریک بین آن دوپایه بوق بازر مشاهده نشد پس رله خرابه.
حالا یکی سوال پیش میاد براش که در محل مشتری ما منبع تغذیه نداریم چکار کنیم؟
۷_ ضرورت داشتن لامپ تست قابل حمل
باید آنرا تهیه کنید بدین صورت که یک هولدر آویز لامپ آورده و یک لامپ ۱۱۰ حبابی بهش وصل میکنید و دو سیم ازش بیرون میکشید و تمام. بعد میرید تست میکنید ( در محل مشتری) که دستور برای موتور رفته یا نه؟ چجوری؟ میرید بالاسر موتور و کامل رله و اورلود متصل به موتور رو بیرون میکشید و به جای پایه c و m موتور میایید دو سر سیمهای لامپ تست رو به محل پایه c و m موتور از طرف رله و اورلود متصل میکنید یعنی رله و اورلود بجای موتور به لامپ وصل هستند ،سپس اگر لامپ روشن بشه یعنی دستور تا متور اومده پس رله ۱۲ ولت موتور روی برد سالمه ایسی یو ال ان سالمه میکرو دستور داده قطعی مدار موتور نداریم.
خوب اگر موتور ران نکرد چی؟
باید برق آمده به سر رله موتور چک شود که باید دقیقا ۲۲۰ باشد و اگر بود رله و اورلود موتور تعویض شود چون برق ۲۲۰ هست ولی موتور رو بکار نمیندازه و قبلش شما موتور رو با برق اصلی چک کرده باشید و موتور سالم باشه در غیر اینصورت که معلومه موتور خرابه.
ادامه توضیحات رو در پست بعدی میزارم
دوست خوبم، همکار دلسوزم، خوبی
ببین عزیز وقتی میگی هیچی کار نمیکنه در یخچال فریزر معناش اینه که موتور و فن ها و بعدها المنتها کار نمیکنه، خوب شما اول باید چند قسمت مهم رو چک کنید.
۱_ رله های تحریک موتور با برق ۱۲ ولت کار میکنند، پس حتما باید ۱۲ ولت موجود باشه و روی برد داشته باشید( حالا کم و زیادش حدود +- نیم یا هفت دهم ولت باشه ) وبی چون برد روشن میشه ۵ ولت و مدار ریست ایسی میکرو سالمه
۲_ فن ها با ترانزیستور های Tip بکار میوفتن که اونم کارش وصل کردن منفی یا گراند ۱۲ ولت برای فنهاست و در بعضی مدارات مثبت ۱۲ رو کنترل میکنند
۳_ توجه داشته باشید که در پروگرام بعضی مدالهای یخچال اینگونه برنامه ریزی شده که وقتی یخچال موتورش ران کرد و سنسورها سرما رو حس کردند و تغییر اهم دادند اونم به میزانی که طرح ریزی شده باشه پس از آن فن فریزر در مدلهای کانال دار و یا فن یخچال در مدلهای فقط یخچال بکار میوفته، این نکته رو در عیب یابی های بعدی بخاطر داشته باشید
۴_ نکته بسیار ریزتر اینکه وقتی در بسته نباشه، فن ها کار نخواهند کرد و در برخی مدلهای هوشمند موتور نیز از مدار خارج میشود و آرام زده خواهد شد حالا چه بصورت چراغ چشمک زن چه بصورت صوتی و این یعنی سنسور های مکانیکی یا مغناطیسی برای اینوار طراحی شده که شما باید تستشون کنید و در صورت تمایل برای زیر بار بردن دستگاه میتونید اونا رو روی برد جمپ و یا اگر برعکس کار کنند اوپن کنید ( بررسی کنید در در حالت بسته بودن سنسورها چه حالتی هستند باز یا بسته) ، پس این مورد رو حتما بررسی کنید
۵_ برای بررسی ایسی دارلینگتون uln شما اول باید ببینید که برق ۱۲ ولت روی پایه vcc هست یا نه، سپس بررسی آمدن دستور ۵ ولت تحریک از طرف میکرو که اونهم در شرایط شبیه سازی گرما برای برد دستور رو صادر میکنه که از ملزومات آماده سازی تست بر روی میز کار هست، سپس ببینید در پایه روبروی پایه تحریک uln آیسی گراند لازم رو برای رله موتور یا هر موردی که تحت بررسی است رو وصل میکنه؟ و وقتی تایید شد باید بررسی کنید که ۱۲ ولت روی پایه های تحریک رله یعنی بوبینهای رله مورد بررسی وجود دارد که با مولتی متر انجام میدید.
نکته: برای بررسی اینکه یک رله ۱۲ ولت تحریک شده است یا نه بدین صورت عمل میکنیم==> ابتدا مولتی متر رو در حالت برق دیسی قرار میدیم و بعد دو سر بوبین رله مورد نظر رو ولتاژگیری میکنیم یعنی پراب مشکی یکسر بوبین و پراب قرمز سر دیگه بوبین، حالا دو حالت ریدینگ داریم یا مولتی عدد ۱۲ ولت یا همین حدود با مقداری بالا یا پایین رو نشون میده یا هیچ چیزی نشون نمیده فقط در حد میلی ولت نشون میده در حالت اول معناش اینه که دستور میکرو برای تحریک رله صادر شده و ایسی uln هم سالمه و بوبین رله هم تحریک شده ( پس تمام این موارد سالمه ولی در مورد پلاتین های رله یا همون وصل کردن برق پاور رله که همون وصل کردن موتور باشه در اینمورد، باید یک بررسی دیگر نیز انجام بدید)، و اگر حالت دوم رو دیدید یعنی یا دستور میکرو صادر نشده یا ایسی uln کارشو انجام نداده یا مسیر از uln تا بوبین رله قطع هستش که شما باید همه رو بررسی کنید که برای بررسی ابتدا شرایط زیر بار رفتن رو با پایین آوردن مقادیر سنسور و جایگزینی آن با مقاومت و در واقع تولید شرایط هوای گرم درون کابین یخچال رو انجام میدید بعد از بوبین رله موتور پایه تحریک که به ایسی یو ال ان میره رو ردگیری میکنید و پس از یافتن آن پایه دقیقا پایه مقابلش میشود پایه دریافت دستور ۵ ولت تحریک از میکرو و اگر میکرو دستور صادر کند (که اونم صادر نمیکنه مگر شرایط صدور رو دریافت کنه) باید در این پایه ۵ ولت مشاهده بشه و اگر همه چیز اوکی باشد شما باید دو سر بوبین رله مورد نظر که دراین مورد رله موتور هست ۱۲ ولت رو داشته باشید و صدای تحریک رله رو بشنوید حالا اگر صدای تحریک رو بشنوید ولی باز وصل نکنه چی میشه؟
۶_ باید رله در آورده شود و با منبع تغذیه ۱۲ ولت به بوبین تزریق شود و بعد ارتباط بین پایه com و no با تست بوق بازر چک شود و اگر پس از تحریک بین آن دوپایه بوق بازر مشاهده نشد پس رله خرابه.
حالا یکی سوال پیش میاد براش که در محل مشتری ما منبع تغذیه نداریم چکار کنیم؟
۷_ ضرورت داشتن لامپ تست قابل حمل
باید آنرا تهیه کنید بدین صورت که یک هولدر آویز لامپ آورده و یک لامپ ۱۱۰ حبابی بهش وصل میکنید و دو سیم ازش بیرون میکشید و تمام. بعد میرید تست میکنید ( در محل مشتری) که دستور برای موتور رفته یا نه؟ چجوری؟ میرید بالاسر موتور و کامل رله و اورلود متصل به موتور رو بیرون میکشید و به جای پایه c و m موتور میایید دو سر سیمهای لامپ تست رو به محل پایه c و m موتور از طرف رله و اورلود متصل میکنید یعنی رله و اورلود بجای موتور به لامپ وصل هستند ،سپس اگر لامپ روشن بشه یعنی دستور تا متور اومده پس رله ۱۲ ولت موتور روی برد سالمه ایسی یو ال ان سالمه میکرو دستور داده قطعی مدار موتور نداریم.
خوب اگر موتور ران نکرد چی؟
باید برق آمده به سر رله موتور چک شود که باید دقیقا ۲۲۰ باشد و اگر بود رله و اورلود موتور تعویض شود چون برق ۲۲۰ هست ولی موتور رو بکار نمیندازه و قبلش شما موتور رو با برق اصلی چک کرده باشید و موتور سالم باشه در غیر اینصورت که معلومه موتور خرابه.
ادامه توضیحات رو در پست بعدی میزارم