آی پی امداد
abtahi
آریا الکترونیک mehrinfo تکشو

اینترنت ملی چیست؟

وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.

ghasemi59

مدیر تالار
مدیر تالار
2013-06-26
2,434
1,817
می‌توان گفت، اینترنت ملی جهت به وجود آمدن پایه‌هایی مناسب و بادوام برای شبکه اینترانت در ایران طراحی شده است. طبق گفته مسئولان، قرار بر این است که اینترانت ملی ایران جلوی خروج درخواست‌های دسترسی از مراکز داده درون کشوری را بگیرد.

درواقع این درخواست‌ها را از طریق ارتباط امن و خصوصی، درون یک شبکه داخلی پردازش می‌کنند. با این حال گمانه زنی‌های زیادی در ارتباط با اینترانت وجود دارد که هنوز به شکل دقیق فواید آن را اعلام نکردند.
به گفته مسئولین قرار نیست با این طرح، ارتباط با اینترنت جهانی قطع شود. دسترسی اینترنت ملی به سایت‌های داخلی قرار است با سرعت بیشتر و قیمت کمتر انجام شود.

اما در اینترنت ملی، ممکن است صاحبان سایت‌ها به علاوه هاست آن‌ها، درصورت استفاده از سرورهای داخلی شناسایی شوند. بنابراین، این افراد نسبت به ارائه اطلاعات و خدمات خود به کاربرانشان مسئول هستند و باید تابع قوانین داخلی کشور باشند. همچنین شرکت‌ها نیز باید از دیتا سنترهای ایرانی استفاده و اقدام به ثبت آدرس آی‌پی خود کنند.

برخی از موافقان این طرح معتقدند که در صورت قطع شدن ارتباط با اینترنت جهانی، می‌توان از این طرح برای استفاده از پیامرسان‌ها و وب‌سایت‌های داخلی کشور استفاده کرد. اتفاقی که در آبان ماه سال 98 شاهد آن بودیم و به اینترنت جهانی دسترسی نداشتیم. در حالی که سرورهای داخلی کشور همچنان فعال بودند.

این مسئله، نگرانی بسیاری از کاربران به دنبال دارد و باعث مخالفت و واکنش‌های شدید از سوی این کاربران شده است. زیرا این افراد معتقدند که استفاده از فضازی مجازی محدودتر و کنترل دولت بر اطلاعات آن‌ها بیشتر خواهد شد.


آیا با اینترنت ملی اینستاگرام قطع می‌شود؟

همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، در صورت ملی شدن اینترنت فقط امکان استفاده از سرورهای داخلی وجود خواهد داشت. درنتیجه دسترسی به اینستاگرام و سرویس‌ها و برنامه‌های خارجی از ایران امکان‌پذیر نخواهد بود.


آیا اینترنت ایران ملی می‌شود؟

از سال 1384 مسیر اینترنت در ایران به سمت ملی شدن رفت. به همین جهت طی اخبار چند سال گذشته تا به امروز، و با وجود طرح صیانت مجلس، با اطمینان می‌شود گفت شاهد اجرا شدن طرح اینترانت ملی ایران در آینده نه‌چندان دور خواهیم بود.


کدام کشورها اینترنت ملی دارند؟

در برخی از کشورها، اینترمن کلی با در شکل‌های مختلفی وجود دارد. اما این نوع از اینترنت در کشورهای دیگر مخصوص دولت یا برای استفاده به صورت محدود است. دولت به منظور ایجاد ارتباط بین سازمان‌های خود یک شبکه اینترانت ساخته است. به طور مثال کشور اسکاتلند برای دسترسی دانشجویان و دانش‌آموزان خود به شبکه اینترانت، شبکه ای به نام گلو (Glow) ساخته است. کشور‌های دیگری مانند، چین، کوبا، کره شمالی و روسیه دارای شبکه ملی اطلاعات (اینترانت) هستند.

مزایا و معایب اینترنت ملی

اینترنت ملی دارای مزایا و معایب بسیاری است که مزایای آن عبارت‌اند از:
  1. نظارت گستره بر اینترنت
  2. قطع دسترسی به رسانه‌های خارجی
  3. کاهش هزینه‌های اینترنت
  4. کاهش حمله‌های اینترنتی از خارج
  5. مستقل شدن شبکه
  6. ارتباطات درون شبکه‌ای کنترل ش
  7. معایب اینترنت ملی نیز عبارت‌اند از:
    1. عدم مبادلات و معاملات جهانی، ارتباطات و فعالیت‌ها
    2. وجود محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های بسیار
    3. ضربه زدن به کسب و کارها با محدود شدن اینترنت
    4. محدود شدن حقوق شهروندی
    5. جایگزین شدن شبکه‌های اجتماعی داخلی با محدودیت‌های فراوان
    6. فیلترینگ برخی سایت‌های مورد نیاز
  8. جمع بندی

    این روزها با محدود شدن دسترسی به اینترنت و سایت‌های مورد نیاز، شاهد نزدیک شدن اینترنت ملی هستیم. ممکن است در آینده نیز شاهد اینترنت دیوار آتشین چین باشیم. در این مقاله دانستید اینترنت ملی چیست؟ هر آنچه که باید بدانید را نیز برای شما توضیح دادیم. امیدواریم این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد.
 

vahid.azmi

کاربر vip
کاربر
2016-10-03
55
49
با سلام

این موضوع را باید در چند بعد بررسی کرد . اول اینکه در بحث امنیت کشور . دوم امنیت روانی جامعه که شامل تهاجم فرهنگی که بیشتر اون بر بستر فضای مجازی است و با قدرت دشمنان این ملت دارند دروغ و اخبار را تعریف میکنند و غرب را بهشت و کشور ما را خرابه توجیه میکنند . سوم سایتهایی که کارایی داخلی دارند لازم نیست به شبکه خارجی وصل بشن و به راحتی و هزینه کمتر میتونند به شبکه داخلی عرضه بشن و مدیریت بشن . اگه مقداری اطلاعات در مورد کشورهای دیگر داشته باشیم کشور نسبت به اینترنت بسیار سهل انگاری نموده و کاملا ازاد گذاشته جامعه متشکل از کودک نوجوان و جوان هست و ازاد سازی این فضا اتفاقات جبران ناپذیری بعضی مواقع پیش میاد لذا اینترنت باید مدیریت بشه تا جامعه ایی که داخل اون هستیم کمتریم ضربه ممکن رو به ببینه ممکنه خیلیها با وجود اینترنت ازاد مشکلی نداشته باشند ولی کسانی هستند که متاثر از همون فضای ازاد میشن و افراد مضری برای جامعه میشن . مثل اینکه یک شرکت خودرو ساز باید امنیت خودرو رو بالا ببره و صاحب خودرو همیشه باید مراقب باشه و قفل کنه ماشین رو نه اینکه کل جامعه دزد هستند تمام این مراقبتها و امنیتها بخاطر شاید یک در هزار دزد ها باشند ولی خوب همون ها امنیت جامعه را به خطر میندازند
 
وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.
بالا