آی پی امداد
abtahi
آریا الکترونیک mehrinfo تکشو

ایراد ولتاژ کم منبع تغذیه

miladkarimi4277

کاربر vip
vip
کاربر
2023-10-19
284
107
یزد
سلام ختمت مهندسین عزیز یک منبع تغذیه اوردن که وقتی فن روشن خروجی ۸ولت داره ووقتی سوکت فن بیرون میارم میشه دوازده ولی به محض گرفتن امپر ولتاژ افت میکنه
IMG_20240130_111803.jpg
 

amir hatami

کاربر
2015-01-20
6
3
دوستان ترانس هم خیلی صدا میده؟
سلام. خازن های خروجی رو عوض کن. اگه تغییری نکرد، برو سراغ فیدبک ( اپتوکوپلر - زنر - tl431 - پتانسیومتر ) احتمال هم داره همون پتانسیومتر مشکل پیدا کرده باشه.
 

Navid-Aref

کاربر vip
vip
کاربر
2008-11-23
385
797
درود. اولین چیزی که با دیدن بورد مشخصه، یکسان نبودن ترانزیستورهای قدرت هست. ترانزیستوری که پکیجش TO-220 هست کاملا معلومه که مناسب این منبع تغذیه نیست و عوض شده. داشتن سلف خروجی بزرگ با سیم لاکی ضخیم به همراه دو عدد دیود شاتکی دوبل موازی شده با هم (با پکیج بزرگ) نشان دهنده توان و آمپر بالای دستگاه هست و با آن ترانزیستور کوچک هیچ سازگاری ندارد. شکل بورد و قطعات هم نشان میده که دستگاه زیاد استفاده نشده و تحت فشار نبوده و ارزش تعمیر بالایی دارد. به نظرم همین ترانزیستور مورد بحث، علاوه بر اینکه ضعیف هست در بخش مدار راه انداز و کلا قطعات اطرافش هم اشکالاتی وجود داره که عمل سوئیچینگ را با قدرتی که میبایست انجام نمیده و خروجی ضعیف شده. عملکرد این دو ترانزیستور قدرت مثل یک الاکلنگ فرضی میمونه که باید با زمان بندی مناسب و منظم به طور متوالی خاموش-روشن بشوند تا یک موج PWM با کیفیت و با ثبات برای اولیه ترانس اصلی کاهنده ارسال کنند تا در ثانویه آن القا شده و کاهش یابد. سپس در دیودهای سریع خروجی DC شده و در خازن های خروجی ذخیره، رگوله و پایدار شود.

همیشه سعی کنین از زیر بورد هم تصویر واضح بذارین تا بهتر و کاملتر بشه همفکری کرد. ممکنه مشکلی مثل لحیم سردی یا قطع شدگی مدار چاپی در زیر بورد باشه که سریع به چشم نیاد. از روی بورد هم از چند زاویه تصویر واضح بذارین خیلی خوب میشه. متاسفانه در تک عکسی که گذاشتین قطعات نزدیک ترانزیستورهای قدرت محو و نامشخص هستند.
 
آخرین ویرایش:

Mohammad.sp

کاربر vip
vip
کاربر
2021-06-04
130
136
29
سلام
خازن های علامت زده شده را تعویض کنید
بعد از برگشت ولتاژ و امپر به حالت نرمال از ترانزیستور ۱۳۰۰۹ بزرگ به جای ترانزیستور کوچک استفاده کنید
 

پیوست‌ها

بالا