آی پی امداد
abtahi
آریا الکترونیک mehrinfo تکشو

اموزشی :تمام نکات اموزشی و مرتبط به کولر ابی(برسش و باسخ تعمییراتی) دراین تایبک قرارمیگیرد

ghasemi59

مدیر تالار
مدیر تالار
2013-06-26
2,434
1,817
اصلی‌ترین نکته برای برطرف کرن بوی بد کولر آبی شناختن علت و ریشه اصلی ایجاد بوی بد کولر است.متاسفانه فقط توصیه کارشناسان تاسیسات ناشی به مشتریان آن‌ها عوض کردن پوشال کولر آبی و یا انجام یک سرویس دوره‌ای کولر آبی است.حتی بعضی از این کارشناسان بدون اینکه خودشان هم علت این مشکل را بدانند یک هزینه تعمیر کولر آبی روی دست مشتری می‌گذارند و باز هم مشکل برطرف نمی‌شود.

البته این نکته را هم نباید از یاد ببریم که عللی که سبب به وجود آمدن بوی بد در کولر آبی می‌شوند خیلی زیاد هستند و چنانچه ما به نکته‌ای اشاره نمی‌کنیم علت این نیست که این مسئله نمی‌تواند علت بوی کولر باشد.در زیر به بعضی از علل ایجاد بوی بد کولر آبی اشاره خواهیم کرد.

خراب شدن پوشال کولر آبی

بیشتر بوی بد کولر آبی به علت تعویض نکردن پوشال کولر در بازدیدهای دوره‌ای کولر آبی است. به یاد داشته باشید که کولر آبی برای تامین رطوبت لازم از رطوبت پوشال‌ها استفاده می‌کند. پوشال‌ها، ولی مکان خیلی مناسبی نیز برای رشد میکروب و ویروس و انواع باکتری‌ها هستند.جمع شدن باکتری و ویروس در مکان‌های مرطوب بیشتر است و پوشال جای خانه این باکتری‌ها می‌شود.

نکته بد ماجرا اینجاست که متاسفانه نه فقط بوی بد آن سبب آزار و اذیت می‌شود بلکه عوض نکردن پوشال‌ها در زمان‌ها سرویس کولر آبی سبب می‌شود این باکتری‌ها و ویروس‌ها وارد فضای خانه هم بشوند و سبب انواع بیماری‌های ویروسی و آلرژی‌ها بشوند.

معمولا تنها راه برطرف کردن بو در این نوع شرایط عوض کردن پوشال‌ها است. نکته‌ای که در این زمان‌ها نباید از یاد ببرید این است که هنگامی که پوشال بو بگیرید اغلب به محیط اطراف خود هم این بو را منتقل میکند.

پس چنانچه در زمان بو گرفتن پوشال‌ها اقدام به عوض کردن آن‌ها کردید حتما با محلول سرکه و آب و یا کمی جوهر نمک رقیق شده همه دریچه‌ها و پیرامون کولر را نیز باید بشویید.

آلوده شدن آب درون مخزن

یکی از دلایل به وجود آمدن بوی بد کولر آلوده شدن آب درون مخزن آن است. چنانچه جنس مخزن کیفیت مناسبی نداشته و یا مخزن در معرض نور خورشید قرار گیرد، آب درون منبع خراب خواهد شد. با اینکه چنانچه در منبع محکم نباشد امکان دارد چیزی داخل آب بیفتد و آب را آلوده کند.

جای نصب کولر آبی مناسب نیست

چنانچه به تازگی کار نصب کولر آبی را انجام داده‌اید و یا اخیرا تغییراتی در مکان نصب کولر انجام داده اید و یا امکان دارد به علل دیگر در جریان هوا و یا محیط تازه‌ای قرار گرفته است این مسئله را باید بدانید که تامین هوای کولر آبی از محیط پیرامون است. بعضی وقت‌ها خود کولر آبی بوی خاصی نمی‌دهد، اما هوای اطراف آلوده است که وارد کولر می‌شود و بو را وارد فضای منزل می‌کند.

به طور مثال امکان دارد لوله هواکش توالت، هود آشپزخانه و یا هواکش سرویس بهداشتی توالت همسایه در اطراف یکی از دریچه‌های کولر قرار گرفته باشد.این مسئله سبب می‌شود که بوی هوا به آسانی به وسیله کولر مکش و وارد اتاق و محیط خانه شود.

برای برطرف کردن این مشکل باید یا محیط نصب کولر آبی را تعویض کنید، یا مسیر هواکش را بالاتر ببرید و یا از هر تکنیک دیگری مثل استفاده از یک فن برای تهویه هوای محیط استفاده کنید تا بوی محیط از بین برود.

آب سینی بو گرفته است

بعضی اوقات نیز به علت خرابی پمپ آب و یا هر علت دیگری تعویض آب به خوبی در سینی کولر انجام نمی‌شود و همین مسئله سبب شده تا کولر بو بگیرید.

برای برطرف کردن این مشکل اولین و مهم‌ترین کار این است که بدانید چرا آب کولر عوض نمی‌شود و بو گرفته است. البته چنانچه در سرویس کولر آبی خودتان آب را عوض کرده باشید.

نیم سوز شدن پمپ آب

زمانی که که یکی از قطعات کولر آبی نیم سوز شود؛ بوی بسیار بدی در کانال کولر می‌پیچد و بعضی وقت‌ها می‌توانید پمپ آب کولر را تعمیر کنید، ولی خیلی وقت‌ها احتیاج به عوض کردن دارد.

نامناسب بودن روغن برای سرویس کولر

برای سرویس دوره‌ای باید قطعات کولر را روغن‌کاری کنید. شیوه روغن کاری کولر آبی و پمپ آب کولر به حرکت روان قطعات الکتریکی و مکانیکی کمک می‌کند. ولی در انتخاب روغن باید توجه کنید. در صورت استفاده از روغن‌های نامرغوب، یکی از علل بوی بد را خودتان به وجود آورده اید؛ بنابراین زمان خریدن روغن به کیفیت آن دقت کنید.
 
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: ma1369

ghasemi59

مدیر تالار
مدیر تالار
2013-06-26
2,434
1,817
۱۰ روش برای کاهش هزینه برق مصرفی کولر در تابستان
‌در شرایط اقتصادی فعلی، دانستن هر راهکار مفیدی که منجر به کاهش هزینه‌های خانوار شود، ضروری است. یکی از این هزینه‌ها، هزینه برق مصرفی در طول تابستان است که معمولا به دلیل مصرف برق بالای انواع کولر می‌تواند فشار زیادی به بودجه خانواده وارد کند. برای اینکه بتوانید این هزینه را به حداقل کاهش دهید، ۱۰ راهکار طلایی این مقاله را از دست ندهید.

۱. اهمیت محل نصب کولر

بیشترین مدل کولرهایی که در تابستان‌های کشور ما مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ کولر آبی و کولر گازی یا اسپلیت است. نکته مهمی که می‌تواند منجر به کاهش مصرف برق هر دوی این کولرها شود، محل نصب کولر آبی و کندانسور اسپلیت است.
بهتر است هر دو مورد را در سایه و فضای باز نصب کنید تا هوا بتواند به راحتی جریان پیدا کند. ضمن اینکه قرار گرفتن این وسایل در معرض باد به بهبود عملکرد کولر شما کمک بزرگی خواهد کرد. در نهایت برای پایین آوردن هر چه بیشتر فشار روی کولر و به دنبال آن کاهش مصرف برق از یک سایه بان برای قرار گرفتن روی این کولرها کمک بگیرید تا فضای خنک‌تری را برای کولرتان فراهم کند.

۲. انتخاب ظرفیت کولر بر اساس متراژ خانه

قبل از خرید کولر آبی یا کولر گازی (اسپلیت) به متراژی که قرار است کولر آن را خنک کند توجه داشته باشید. اگر فضایی که قصد خنک کردنش را دارید، کوچک است می‌توانید از انواع کولر اسپلیت کوچک یا کولر پرتابل استفاده کنید که نسبت به مدل‌های معمولی قیمت پایین‌تری دارد. اگر کولر شما ظرفیت سرمایشی بیشتری نسبت به فضای شما داشته باشد، در حقیقت در حال پرداخت هزینه برق بیشتر برای سرمایشی هستید که کارکردی برایتان ندارد. پیشنهاد می‌کنیم قبل از خرید کولر حتما با چند کارشناس مشورت کنید تا کولری با توان مناسب را به شما معرفی کنند.

۳. محل نصب اسپلیت و قرارگیری دریچه

برای اینکه بتوانید مصرف برق کولر را به کمترین مقدار ممکن برسانید، مهم است که به محل نصب اسپلیت یا کولر گازی و همچنین قرار گیری دریچه‌های کانال کولر آبی دقت داشته باشید.
· بهتر است اسپلیت را در محلی نصب کنید که نزدیک‌ترین وضعیت ممکن را نسبت به محل دور هم جمع شدن اعضای خانواده داشته باشد؛ نزدیکی به آشپزخانه، هال یا اتاق تلویزیون می‌تواند انتخاب خوبی باشد. اینطوری افراد خانواده خنک‌تر می‌مانند و نیازی به دستکاری دمای محیط نخواهید داشت.
· محل قرار دادن مبلمان راحتی را با توجه به محل دریچه‌های کولر در نظر بگیرید. این اقدام شبیه اقدام لازم برای اسپلیت است و نمی‌گذارد برای ایجاد سرمایش بیشتر از دکمه تند کولر استفاده کنید.

۴. زمانی برای خاموشی کولرها

در حالی که در تمام طول روز می‌توانید از دمای مناسب کولر برای خنک کردن منزل استفاده کنید، شب‌هایی که هوا کمی خنک‌تر است، کولر را خاموش کنید و با کمک گرفتن از انواع پنکه، مثل پنکه سقفی یا پنکه ایستاده، هوای خنک باقی مانده از روز را به گردش درآورید. با این کار چندین ساعت به کولر استراحت می‌دهید و مصرف برق منزل‌تان پایین خواهد آمد.

۵. خاموش کردن موقع ترک منزل

درست است که وقتی از هوای گرم بیرون وارد خانه می‌شوید، دوست دارید هوایی خنک را نفس بکشید؛ اما این کار باعث می‌شود چندین ساعت متوالی سیستم سرمایشی شما از برق استفاده کند و خانه را برای هیچ کس خنک نگه دارد. به جای این کار هر بار قبل از خروج از منزل یک شیشه شربت خنک درست کنید و آماده داخل یخچال بگذارید. موقع ترک منزل کولر را خاموش کنید و بعد از بازگشت ضمن روشن کردن کولر یک لیوان شربت خنک بنوشید تا چند دقیقه‌ای که صرف خنک شدن منزل می‌شود، گرما اذیت‌تان نکند. در این مطلب می‌توانید با چند مورد از بهترین نوشیدنی‌ها برای فصل تابستان نیز آشنا شوید.

۶. پوشاندن درزها و پنجره‌ها

به خاطر داشته باشید هر چه فضای داخل خانه گرم‌تر باشد، برق بیشتری صرف ایجاد سرمایش آن خواهد شد؛ به همین دلیل بهتر است تمرکزتان را روی نگه داشتن هوای خنک در داخل منزل و عدم خروج آن بگذارید. برای این کار چند راهکار وجود دارد:

با استفاده از درزگیر، تمام درزهای در و پنجره‌ها را بپوشانید تا هوای خنک راهی برای خروج پیدا نکند.

دیوارها را عایق بندی کنید. عایق بندی دیوارها منجر می‌شود هوای گرم داخل نیاید و هوای سرد هم از خانه بیرون نرود.

اگر بتوانید برای پنجره‌ها سایه بان نصب کنید، جلوی ورود گرمای زیاد ناشی از نور خورشید در تابستان را خواهید گرفت.

در ساعت‌های گرم روز پرده‌ها را بکشید و به آفتاب اجازه ایجاد گرمایش بیشتر ندهید.

۷. توجه به برچسب انرژی کولر برای اینکه درپایان ماه باقبض برقی که نجومی روی

تعمیرتعویض سرویس ونصب کولرابی,
آن نقش بسته‌اند مواجه نشوید، قبل از خرید دستگاه سرمایشی به دو نکته اساسی دقت داشته باشید:
· حتما به برچسب انرژی کولر دقت کنید و سراغ محصولاتی بروید که روی برچسب آن‌ها حروف A یا نهایتا B نوشته شده باشد. این حروف تضمین کننده کارکرد خوب کولر در ازای دریافت برق کمتر است.
· چه برای خرید کولر گازی یا اسپلیت به عنوان وسیله سرمایشی و چه برای خرید انواع پکیج گرمایشی سراغ محصولاتی از برند های شناخته شده مثل ایران رادیاتور بروید که ضمانت پس از فروش و نمایندگی‌های معتبر دارند. خرید محصولات بی کیفیت با قیمت خیلی پایین به این معنی است که قرار است قبض برق‌تان پایین بودن پایین بودن هزینه محصول را حسابی برایتان جبران کند.

۸. کاهش استفاده از وسایل گرمازا

برای اینکه کولرتان را مجبور به تلاش بیشتر برای خنک کردن فضای منزل نکنید، سعی کنید از وسایلی که ایجاد حرارت می‌کنند کمتر استفاده کنید و این استفاده را به ساعت‌های خنک شب و بعد از اوج مصرف موکول کنید.
اجاق گاز و پخت و پز روی آن، اتو کردن لباس‌ها، استفاده از ماشین لباسشویی و حتی ظرفشویی همگی حرارتی را تولید می‌کنند که منجر به گرم شدن خانه و در نتیجه بالا رفتن برق مصرفی کولر برای خنک کردن هوا خواهد شد. نسبت به استفاده از این وسایل حساس باشید.

۹. کولری متناسب با محیط جغرافیایی

بهتر است قبل از خرید کولر حتما به محیطی که در آن زندگی می‌کنید و آب و هوای آن دقت داشته باشید. معمولا توصیه می‌شود از کولر گازی برای خنک کردن منازل موجود در مناطق گرم و مرطوب، مثل مناطق ساحلی استفاده شود؛ در حالی که استفاده از کولر آبی در مناطق گرم و خشک منطقی به نظر می‌رسد. وقتی کولر منزل شما متناسب با وضعیت آب و هوایی منطقه شما باشد، مصرف انرژی به مراتب کمتر خواهد شد.

۱۰. کاهش طول کانال کشی

زمانی که قصد دارید کانال‌های کولر را نصب کنید، سعی کنید طول آن‌ها را به حداقل کاهش دهید. هر چه طول تونل بیشتر باشد، برق بیشتری برای رساندن هوای خنک به داخل منزل مصرف خواهد شد و بالعکس. علاوه بر این کار سعی کنید فیلتر کولر گازی را به موقع تمیز یا تعویض کنید و برای کولر آبی هم به جای پوشال از پدهای سلولزی کمک بگیرید. هر دوی این موارد منجر به کاهش مصرف برق خواهد شد.
 
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: ma1369

ghasemi59

مدیر تالار
مدیر تالار
2013-06-26
2,434
1,817
چند روش برای پاک کردن شوره کولر
اگر کولر آبی شما شوره یا رسوب به خود گرفت، برای پاک کردن شوره کولر از روش‌های زیر استفاده کنید.
با آب و مواد شوینده کولر را بشویید
برای تمیز کردن شوره کولر آبی از آب و مقداری مواد شوینده و یا مواد سفیدکننده و یک برس سیمی، استفاده کنید. قطعات قابل شستشوی کولر آبی را باز کنید و آنها را با فرچه و با محلول آب و مواد شوینده تمیز کنید. مواد شوینده اسیدی سبب رسیدن آسیب به بدنه کولر آبی می‌شوند.
شوره کولر با سرکه تمیز کنید
یکی از روش‌های رایج تمیز کردن کولر آبی استفاده از سرکه است؛ برای تمیز کردن شوره کولر به صورت دوره‌ای و با فاصله زمانی کم، از سرکه، که قدرت پاک کنندگی بالایی دارد، استفاده نمایید، بدین طریق که مقداری سرکه روی قطعات و کف کولر بریزید و بعد از گذشت چند دقیقه با برس قطعات و بدنه کولر را تمیز کنید.
شوره کولر با جوهرنمک پاک کنید
می توانید برای پاک کردن شوره کولر از مواد پرقدرت‌تری مانند جوهرنمک نیز استفاده کنید اما باید بدانید که استفاده از جوهر نمک خطرناک است و باید در حین استفاده از آن دستکش ایمنی و ماسک داشته باشید تا سلامتتان به خطر نیافتد.
بعد از رعایت این نکات روی قطعات رسوب دار و تشتک کولر مقداری از جوهر نمک را ریخته و بعد از چند دقیقه با آب زیاد و بادقت آنها را بشویید و قطعات کولر آبی را طولانی مدت در جوهر نمک نگذارید.
 
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: ma1369
بالا