آی پی امداد
abtahi
آریا الکترونیک Amiric تکشو

استفاده از اصطلاحات و تعاریف درست

علی تحیری 1

کاربر
2012-11-10
494
2,166
تهران- تهران پارس
با سلام خدمت کاربران عزیز:
یک پیشنهاد برای تمامی کاربران عزیز دارم، از این پس تصمیم بگیریم از وارد کردن اصطلاحات غلط و گاراژی و بی پایه و اساس خود داری و واژه های علمی را جایگزین کنیم من چند نمونه زیر را بعنوان مثال ذکر و سایر کاربران زحمت کشیده تا مواردی دیگر را که به ذهنشان رسید یادآوری فرمائید. با تشکر.
درجه بنزین، آب، روغن، و = درست
آمپر بنزین، آب، روغن، و = غلط
آمپر واحد اندازه گیری شدت جریان الکتریکی می باشد. و ربطی به بنزین، آب، روغن، و... ندارد.
سویچ ماشین را در وضعیت روشن قرار دهید = درست
سویچ ماشین را بازکن = غلط
از یک مدار الکتریکی باز یا OPEN طبق قانون اهم هیچ گونه جریانی نمی گذرد چه برسد خودروی شما را روشن کند؟
سویچ ماشین را در وضعیت خاموش قرار دهید = درست
سویچ ماشین را ببند = غلط
از یک مدار الکتریکی بسته یا CLOSE طبق قانون اهم جریان عبور می کند پس چگونه خودروی شما را خاموش کند؟
 

علی تحیری 1

کاربر
2012-11-10
494
2,166
تهران- تهران پارس
پولی(pulley) میلنگ، دینام، واتر پمپ و...= درست
فولی (fully) میلنگ، دینام، واتر پمپ و ..= غلط
پولی(pulley) یک لغت انگلیسی به معنی قرقره می باشد. و به قطعه ای گرد ماننده که دور محیط آن شکافی برای قرار گرفتن تسمه، طناب یا نخ وجود دارد.
فولی(fully) یک لغت انگلیسی به معنی پر، تمام، سیر می باشد.
 
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: AMD

علی تحیری 1

کاربر
2012-11-10
494
2,166
تهران- تهران پارس
رله فن، بوق، = درست
آفتومات فن، بوق = غلط
رله یک کلید الکترو مغناطیسی بوده با دادن برق به دو پایه آن مغناطیس شده زبانه ای را روبروی سیم پیچ خود (پل) را به نقطه ای دیگر با کنتاکت باز یا بسته متصل می کند. درست مثل اینکه کسی یک سویچ فشاری حرکت داده و باعث وصل شدن جریان برق می گردد.
ولتاژ رگولاتور دینام = صحیح
آفتومات دینام = غلط
تمام دینام های خودرو های امروزی مجهز به یک قطعه الکترونیکی بنام ولتاز رگولاتور می باشند که وظیفه این قطعه جلوگیری گیری از شارژ بیش از حد دینام می باشد. (ولتاژ بیش تر از 14 الی 14.5 ولت را از روی آرمیچر دینام قطع می کند.) در دینام خودرو های قدیمی ار 2 یا 3 قرقره سیم پیچ تنظیم ولتاژ و جریان استفاده می شد که امروز کاملا بدست فراموشی سپرده شد. (بعلت حجم زیاد، کارایی پائین و تنظیم های بسار سخت)
 

علی تحیری 1

کاربر
2012-11-10
494
2,166
تهران- تهران پارس
socket wrench یا آچار سوکتی = درست
جعبه بوکس = غلط
box در زبان انگلیس به معنی جعبه می باشد و چون اکثر قطعات ریز و درشت ماننده رابط (extention)، جغجغه (ratched)، سوکت ها ( socket)( که معمولا از شماره های 4 الی 19 میلی متر و الی شماره های بالاتر و یا در مقیاس اینچ در این جعبه قرار می گیرد. اما به سوکت ها هم به اشتباه بوکس می گویند.( مثلابوکس شماره 12) که در اصل سوکت شماره 12 می باشد. قسمت drive سوکت ها، رابط ها، و جغجغه ها چه میلی متری و چه اینچی باشند معمولا در ابعاد 1/4، 3/8 و 1/2 اینچ ساخته می شوند .( drive به قسمت مربعی شکل سوراخ سوکت ها، یا برآمدگی مربعی شکل وسط جغجغه را می گویند)
آچار تنظیمی (adjustable wrench) = درست
آچار فرانسه = غلط
متاسفانه آچار تنظیمی در ایران آچار فرانسه خوانده می شود.
 
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: AMD

علی تحیری 1

کاربر
2012-11-10
494
2,166
تهران- تهران پارس
کمپرسور کولر، خودرو = درست
موتور کولر، دینام کولر خودرو = غلط
در کولر خودرو فقط کمپرسور وجود دارد که بوسیله تسمه با پولی میلنگ می گردد. (نه موتور) و سبب انبساط گاز می شود. اما در کولر های گازی ساختمان موتور کمپرسور را می گرداند. و در کولر های آبی فقط موتور با تسمه، حلزونی را می گرداند، که متاسفانه می گویند دینام کولر!.
 

علی تحیری 1

کاربر
2012-11-10
494
2,166
تهران- تهران پارس
ظرف20 لیتری بنزین = درست
گالن 20 لیتری بنزین = غلط
گالن واحد اندازه گیری حجم مایعات در سیستم امپریال یعنی 2 کشور انگلستان و ایالات متحده آمریکا می باشد. حجم گالن آمریکایی معادل 3875 سانتی متر مکعب و حجم گالن انگلیسی معادل 4546 سانتی متر مکعب یعنی بیش تر از 4.5 لیتر می باشد. اما گالن 20 لیتری واحد حجم اندازه گیری کدام نا کجا آباد است!! که اکثر توسط بعضی از مردم نا آگاه گفته می شود. مثلا فروش گالن 20 لیتری بنزین برای جیپ!!!
 

علی تحیری 1

کاربر
2012-11-10
494
2,166
تهران- تهران پارس
باتری = درست
باطری = غلط
لغت باتری با حرف ت نوشته می شود ن حرف ط (مثل تهران و طهران فقط کشور های عربی این گونه می نویسند.)
 
آخرین ویرایش:

علی تحیری 1

کاربر
2012-11-10
494
2,166
تهران- تهران پارس
خارن دلکو = صحیح
فیوز دلکو = غلط
خارن یک قطعه الکترونیکی است که از دو صفحه فلزی عایق با هم تشکیل شده. هرچه ابعاد صفحات فلزی بزرگ تر، فاصله عایق ها کوتاه تر ، ظرفیت خازن ها بیش تر. کار این قطعه، صافی، کوپل یک سیگنال از یک طبقه به مدار بعدی، بعنوان جرقه گیر بین کنتاکت هایی که دائم باز و بسته می شوند. و... و بشکل های الکترولیتی، سرامیک یا دیسک، ساخته می شوند. اما فیوز یک قطعه الکترونیکی و یا الکتریکی است که برای کنترل شدت جریان در مدار بکار می رود. این دو قطعه هیچ شباهت کاری باهم ندارند که ما بخواهیم آن ها را با نام یکدیگر استفاده کنیم.
 

علی تحیری 1

کاربر
2012-11-10
494
2,166
تهران- تهران پارس
سنسور روغن، آب = درست
فشنگی روغن، آب = غلط
سنسور ها یا حسگر ها در خودرو، برای تعیین فشار روغن، دمای آب و ... بکار می روند . این قطعات هیچ شباهتی با فشنگ ها نداشته و از نظر ماده اولیه ساخت هم با هم متفاوتند. ماده اصلی ساختمان سنسور ها از n.t.c و p.t.c ها (ترکیبات سلیکون) مغناطیسی اثر هال بوده، اما ماده اولیه فشنگ ها از ماده منفجره پتن می باشد با قدرت بالستکی 168 (68 درصد از تی ان تی ها قوی ترند) پتن در بالاترین قسمت فشنگ (بالای لبه پهن بالا) قرار دارد و بر اثر فشار آوردن به ماشه تفنگ و بر خورد سوزن ماشه به ته فشنگ سبب شعله و سپس شعله به باروت داخل فشنگ و باعث سوختن آن و در اثر بوجود آمدن فشار بسیار زیاد سرب سر فشنگ از آن جدا و از لوله تفنگ بیرون می رود. حالا بنظر شما این دو قطعه چه شباهتی کاری با هم دارنند که بعضی ها متاسفانه به آن فشنگی می گویند.
 
بالا