آی پی امداد
abtahi
آریا الکترونیک mehrinfo تکشو

آیا می دانید مقدار مجاز باد لاستیک خودرو شما چقدر باید باشد؟

علی تحیری 1

کاربر
2012-11-10
494
2,166
تهران- تهران پارس
با سلام :
آیا می دانید مقدار مجاز باد لاستیک خودرو شما چقدر باید باشد؟ مقدار مجاز باد لاستیک خودرو ها را چه کسی تعیین می کند؟ آپاراتی ها، کارخانه سازنده خودرو، هر راننده به میل خود، یا سازنده لاستیک خودرو ها؟
مقدار باد لاستیک های خودرو را فقط کارخانه سازنده لاستیک تعیین می کند نه بقیه موارد یاد شده. میزان باد مجاز لاستیک هر خودرو در کنار هر لاستیک نوشته شده است، این عدد معمولا بر حسب کیلو گرم بر سانتی متر مربع ( K.G CM 2) یا بار ( BAR ) یا پوند بر اینچ مربع ( P.S.I ) نوشته می شود. اما رایج ترین آن ها پوند بر اینچ مربع می باشد که بصورت P.S.I روی لاستیک حک شده است. پس باید توجه داشته باشیم همیشه باد لاستیک خودرو را هنگامی که لاستیک ها سردند( قبل از یک حرکت طولانی با خودرو) میزان کنیم. اما اکثر رانندگان به این مسئله مهم توجهی نداشته و پس از ساعت ها رانندگی در شهر یا جاده به هر آپاراتی که در سر راه برسند اقدام به میزان باد خودروی خود می کنند. احتمال دارد ده ها لاستیک با سایز های 13 و 14 در خودرو های مختلف نصب شده باشد، اما میزان باد آن ها هم ده ها نوع باشد. پس برای میزان کردن باد لاستیک خودروی خود برای حد اکثر کارایی، طول عمر لاستیک، کم شده مصرف سوخت و ... ابتدا به موارد زیر توجه می کنیم.
1- میزان مجاز باد را از روی لاستیک بر حسب P.S.I پیدا می کنیم مثلا ( 35 P.S.I ) ما باید میزان باد را در فصل گرم تابستان 2 الی 4 عدد کم تر (بین (31 الی 33) و در فصل زمستان 2 الی 4 عدد بیش تر (37 الی 39) از این مقدار آن را تنظیم کنیم. (چون حرارت و برودت نقش مهمی در بالا رفتن یا کاهش فشار باد لاستیک دارد).
2- اگر احساس می کنید فشار باد لاستیک خودروی شما کم است حتما آن را با درجه باد سنج اندازه گیری کنید، نه با لگد زدن به لاستیک یا با کوبیدن میله دسته جک به آن ماننده بعضی از رانندگان کامیون ها و اتوبوس ها.
 

kourosh120

کاربر
2013-06-01
23
18
با سلام و تشکر. این مسئله ای که شما مطرح کردید، در رابطه با گاز نیتروژن هم صادقه یا خیر؟ ممنون.
 
  • Like
واکنش‌ها[ی پسندها]: d.rmardin

علی تحیری 1

کاربر
2012-11-10
494
2,166
تهران- تهران پارس
با سلام و تشکر. این مسئله ای که شما مطرح کردید، در رابطه با گاز نیتروژن هم صادقه یا خیر؟ ممنون.
با سلام خدمت شما کاربر گرامی:
فرقی نمی کند. چون عامل موثر فقط مقدار فشار باد مطروحه می باشد.
 
بالا