آی پی امداد
abtahi
آریا الکترونیک Amiric تکشو

آیا می دانستید فرق بین دینام و آلترناتور چیست؟

علی تحیری 1

کاربر
2012-11-10
494
2,166
تهران- تهران پارس
بنام خدا :
آیا می دانستید فرق بین دینام و آلترناتور چیست؟ دینام در خودرو های قدیمی دهه 50 و 60 میلادی و قبل از آن مورد استفاده قرار می گرفتند و از دهه 70 به بعد کم کم آلترناتور ها جایگزین دینام ها شدند. وقتی از واژه دینام یا آلترناتور صحبت می شود، شما را به یاد قطعه ای، در موتور خودرو می اندازد، که با چرخیدن تسمه دینام یا روشن بودن خودرو تولید برق، برای شارژ باتری می کند. تا این جای کار درست است، اما به سایر فرایند های تولید نوع برق توجهی نمی شد. دینام دستگاه یا قطعه ای است که بدون دیود فقط تولید برق یک سو شده یا D.C می کند اما آلتر ناتورها که در خودروهای امروزی مورد استفاده واقع می شوند تولید برق سه فاز 14 ولت A.C می کنند. برق تولیدی متناوب سپس وارد پل دیود های یکسو کننده (پل گرتز یا پل 6 دیودی) و پس از آن برای شارژ، بدون خازن صافی (شارژر ها احتیاج به خازن صافی ندارند، چون خود باتری بعنوان یک خازن با ظرفیت بسیار بزرگ عمل می کند.) به سر باتری ها می رود. ( با توجه به ولتاژ رگولاتورها های آلترناتور که بصورت خودکار کنترل شارژ را در اختیار دارند.) اما در دینام، خودرو های قدیمی به خاطر وجود کولکتور ته دینام که حداقل بیش تر از 20 تکه (SEGMENT) به بالاتر بودند، برق بصورت موج پالسی یک سو شده به باتری می رسید.( هم دینام و آلترناتور). اما در دینام های قدیم تنظیم ولتاژ و جریان شارژ توسط دو یا سه قرقره سیم پیچی شده انجام می شد و برای تنظیم کردن بسیار سخت بود.
GENRATOR.PNG
 
بالا