آی پی امداد
abtahi
آریا الکترونیک mehrinfo تکشو

آیا میدانید وظیفه این دیود عجیب چیست ؟

غزال

ناظم انجمن
2012-03-18
10,099
79,786
سلام
هر چه تغییرات جریان در سلف بیشتر باشه جریان القایی و اختلاف پتانسیل دو سر سلف هم بیشتر میشه چون در زمان وصل تغییرات جریان با گذشت اندک زمانی رو به افزایش می گذاره پس تغییرات کمتری داریم اما در زمان قطع جریان به سرعت رو به کاهش می گذاره یعنی میخواد سریع صفر بشه پس سلف بیشتر با این پدیده مخالفت می کنه به همین خاطر در هنگام قطع نور بیشتری داریم
ممنون و سپاس بیکران:32000000:

سلام

نظریه وزین و قابل تاملی مطرح کردی ولی درست نیست
اتفاقا وقتیکه سلف را قطع میکنید درواقع جبر و اجبار را کنار میگذارید و لذا در اینحالت که زوری احساس نمیکنه هر کاری دوست داره ، انجام میده و لذا راحت تر میتونه با تغییرات جریان مخالفت کنه و نباید ولتاژ بیشتری تولید کنه ولی عملا دیدی ولتاژ بیشتری تولید کرد

پس عامل دیگری دخیل شده که نادیده گرفتی ( شبیه من در آنزمان )

درواقع دنده کامیون را خلاص کردی که با همان سرعت ادامه بده ولی عملا دیدی تبدیل به موشک شده و سرعتش چندین برابر شده

پس در کامیون خاموش ، عاملی باعث این پدیده عجیب شده که سرعتش ناگهان از سرعت 100 به سرعت باورنکردنی 1000 رسیده (با اینکه آزادش کردی که هر کاری دلش میخواد بکنه )

اینم سوال ساده ای نیست
و من که کسی را نداشتم تفهیم و توجیهم کنه پس از سالها و در جریان معادلسازی مدارات ، پاسخ این پدیده عجیب و غریب را پیدا کردم

به کامیون فکر کن پاسخ صحیح را پیدا میکنی
پس سوال فعلی اینه
چرا سلف در زمان قطع ، ولتاژ حیرت انگیزی تولید میکنه؟
سپاس
 

arshia hm

کاربر
2008-06-02
190
1,850
سلام
استاد تو کامیون شتاب رو داریم چون در حالتی که ما گاز رو مثلا" رو 100 تا داریم ماشین می خواد شتاب بگیره اما چرخ دندهها نمی زارن بیشتر از این مقدار تعیین شده و سرعت مقدار معینی میتونه داشته باشه حالا با یه دید دیگه مقاومت میللنگ وغیره نمیگذاره به محض خلاص کردن ماشین این مانع ها برداشته می شن و ماشین شتاب میگیره اما تو ترانس دیگه شتابی نیست که بشه در موردش صحبت کرد پس باید دنبال چیز دیگه ای باشیم
انرژی ذخیره شده در سلف باید باشه؟! درسته استاد؟
 
آخرین ویرایش:

macadres

کاربر
2013-02-20
58
307
قدرجون
WWW.GOOGLE.COM
سلام
بنده دیود دوبل دیدم ولی این را ندیده بودم فکر کنم این یک نوع دیود جدید هست که اسمش احتمالا دیود سوبل هست و جدید اومده بنده هم اطلاعاتی از آن ندارم.
ولی به احتمال زیاد برق ac را تبدیل dc می کنه البته بدون خازن
 

غزال

ناظم انجمن
2012-03-18
10,099
79,786
سلام
استاد تو کامیون شتاب رو داریم چون در حالتی که ما گاز رو مثلا" رو 100 تا داریم ماشین می خواد شتاب بگیره اما چرخ دندهها نمی زارن بیشتر از این مقدار تعیین شده و سرعت مقدار معینی میتونه داشته باشه حالا با یه دید دیگه مقاومت میللنگ وغیره نمیگذاره به محض خلاص کردن ماشین این مانع ها برداشته می شن و ماشین شتاب میگیره اما تو ترانس دیگه شتابی نیست که بشه در موردش صحبت کرد پس باید دنبال چیز دیگه ای باشیم
انرژی ذخیره شده در سلف باید باشه؟! درسته استاد؟

سلام

خیلی خیلی عالی گفتی
در مورد این آزمایش پاسخ شما کاملا دسته ولی در شرایط کاملتر بشرح زیر است

برای شکستن قفل درب منزل یا دروازه های بزرگ قطعا دیده اید که چند نفر ، استوانه آهنی سنگین و یا تنه درخت و امثالهم را با هم گرفته و از فاصله مناسبی بسمت درب میدوند و با سرعت به آن میکوبند

زیرا انرژی اجسام متناسب با وزن و سرعت افزایش می یابد
بنابرین کامیون با سرعت 100 دارای انرژی قابل توجهی است اما اگر عاملی بخواهد سرعتش را به 1000برساند میل لنگ و موتور و غیره قادر به تحمل آن نیست و مانع میشود ولی اگر بتوانیم از محدودیتهای منبع و عوامل انتقال انرژی و اصطکاک دیفرانسیل و گاردن و غیره آزادش کنیم سرعتش زیاد میشود

حالا اگر علاوه بر موارد فوق ، چند تن بار آنرا هم از دوشش برداریم به سرعت وحشتناکی میرسد

لذا هرچند در این آزمایش ، لامپ نئون ( بار) را قطع نکردیم و فقط محدودیت منبع ولتاژ را برداشتیم با ابن وجود دیدیم در زمان قطع ، ولتاژ بیشتری تولید کرد

آزمایش عجیب تر​

بنابمراتب اگرچه بمیزان کافی با خطرات و اهمیت سلف آشنا شدیم بگونه ایکه سوالات دشوار هم منجر به پاسخ صحیح arshia hm عزیز میشود اما اگر کسی علاقمند به آزمایش عجیب تر است

فقط یک باطری و یک دیود و ترانس بزرگ مطابق شکل زیر مورد نیاز است تا بار کامیون را هم از دوشش برداریم
( هر ترانس بزرگتر از 200 وات عالی است مانند ترانس یخچال و یا ترانس افزاینده چند کیلو وات بعد از کنتور و ..)
L1-1.jpg
یک ورودی ترانس را با یک دست و ورودی دیگر را با دست دیگر بگیرید و تا پایان آزمایش رها نکنید
سپس باطری را هم به ورودی متصل کنید که در اینحالت اتفاقی نمی افتد زیرا با هم موازی هستند و محال است ولتاژ باطری 12 ولتی حتی به 20 ولت برسد ولذا اجازه افزایش ولتاژ را به ورودی نمیدهد

حالا فقط باطری را قطع کنید و ببینید که ولتاژ بالایی تولید و موجب لرزش شدید شما میشود
تا اینجا مشابه آزمایش قبل تغییری در بار ندادیم و اصلا باری نداده بودیم که بار را قطع کنیم

اکنون دیود را مطابق شکل بالا با خروجی موازی کنید و آزمایش را تکرار کنید و ببینید در زمان قطع باطری ، جوری بریک میزنید که مایکل جکسون به گرد شما نمیرسد
زیرا در زمان وصل باطری دیود هم خروجی را اتصال کوتاه میکند و در زمان قطع ، دیود هم خاموش میشود و لذا هم باطری و هم بار (اتصال خروجی) قطع میشود

( اگر بریک نزدید جهت دیود درست نیست و لذا دو سر دیود را جابجا کنید حتما میزنید )

بهمین علت در سلف های قابل توجه نباید بار آنها را ناگهانی قطع کرد مثلا در ترانس آمپرمتر فشار قوی در زمان تعمیر آمپرمتر یک مقاومت جایگزین آمپرمتر میکنند والا فورا میسوزد

سپاس
 

غزال

ناظم انجمن
2012-03-18
10,099
79,786
سلام
بنده دیود دوبل دیدم ولی این را ندیده بودم فکر کنم این یک نوع دیود جدید هست که اسمش احتمالا دیود سوبل هست و جدید اومده بنده هم اطلاعاتی از آن ندارم.
ولی به احتمال زیاد برق ac را تبدیل dc می کنه البته بدون خازن

سلام
دوست عزیزم
مزاح جالبی بود کلی خندیدم
هرچند احتمالا میدونی ولی برای اونها که چنین ابهامی دارند ، این دیودها جدا از یکدیگرند و یک مجموعه سوبل نیست چون در نقشه ، شماره دیود را ضربدر 3 کرده

بابت مزاح ممنون و سپاس
 

غزال

ناظم انجمن
2012-03-18
10,099
79,786
سلام
این نوع یکسو سازی آیا روی راندمان مدارها هم تاثیر میگذارد و میزان اتلاف انرژی را کاهش میدهد؟

سلام
دوست بسیار عزیز و بزرگوارم

صرفنظر از مقادیر جزئی و قابل اغماض ، تفاوت این روش و در واقع مزیت چنین شیوه ای آنست که بجای خفه کردن انرژی خطرناک ناشی از قطع منبع ، نه تنها آنرا حذف و خفه نمیکنند بلکه با سلف قابل توجهی آنرا قویتر میکنند تا دقیقا به اندازه انرژی ( V I ) نیم سیکل گردد و جای نیم سیکل غایب را پر کند

هرچند زمان زیادی از عمر این شیوه نگذشته تا صدورحکم بر پایه تجربه را میسر سازد اما از طرف دیگر سابقه ساخت اینورتر هم زیاد نیست و لذا تجربه تعمیرگاهم را تقدیم میکنم

(بدلیل خرید خاص فروشگاههای شهرم از شرکتهای خاص و ارتباط مستمر آنها با تعمیرگاه و اطلاع کافی از میزان فروش) باوجودیکه در شهرم فروش اینورتر دارای سلف ، خیلی بیشتر از اینورتر فاقد سلف است اما با این وجود بیشتر شاهد خرابی اینورتر فاقد سلف هستیم


اساسا از زمان فتح باب این تاپیک مصمم بودم تصویر این سلف وروجک را تقدیم کنم ولی بی انصاف با این حرف ها نمیسوزه و از زمان تاپیک حاضر تا بحال فقط از نوع بدون سلف تعمیر کردیم

البته هیچوقت در این حد هم نبوده و مراجعه میشد ولی از زمان طرح تاپیک قفل کرده و همون تعداد اندک و سه خط درمیان هم مراجعه نداشتیم

بطوریکه در روز جاری 3 اینورتر زیر در تعمیرگاه تحت تعمیر است که هر سه از نوع فاقد سلف هستند

DSC00703.jpg

DSC00702.jpg

DSC00704.jpg
 

xwhoogle

کاربران vip(افتخاری)
vip افتخاری
کاربر
attachment.php
سلام دوستان این چند روزه غافل از این مباحثه و بررسی جالب دوستان بودم ولی در موازات تایپیک قبلیم در ذهنم این تداعی شد که ما با ایجاد این ابتکار الکترونیکی 2 باطری فرضی که با هم سری هستند ایجاد کردیم ---یکی خود سلف با توضیحات کاملی که که دوستان گفتند ---یکی هم دایود سه تایی عجیب که اثر ماند منفی در سر پایین مصرف کننده خود یک باطری فرض میشود و خود مصرف کننده این دوباطری سری شده را به هم اتصال داده و مدار راه می افتد اگر غیر از این بخواهیم توجیه کنیم هم پیچیده است و هم ظاهرا نشدنی همانطور که در ریاضیات خیلی از فرمول ها حل شدنی نیستند ولی با تحلیل های فرضی حل میشوند در هر صورت خیلی جالب بود سایت مهندسی وزین شما تشنه اینگونه تایپیک ها و مطالب جالب است اول راهید ولی درست راه را پیدا نمودید موفق باشید
 

غزال

ناظم انجمن
2012-03-18
10,099
79,786
سلام

این هم همان سلفی که فقط با حدود 17 دور سیم ، نصف انرژی جوشکاری را تامین میکند بطوریکه در هر نیم سیکل ، انرژی تولید شده ناشی از قطع هر نیم سیکل را ذخیره کرده و در نیم سیکل بعد قابل استفاده میکند تا اولا از خسارت ناشی از انرژی سرگردان و بلااستفاده و مضر جلوگیری شود و هم DC خوبی مهیا کند و نیم سیکل خالی پر شود و
تمام سیکل گردد .

سپاس



.DSC00862.JPG

DSC00863.jpg
 
آخرین ویرایش:

ICT-ELEC

کاربر
2011-09-10
109
323
آقای غزال 2تاسوال داشتم چون واقعا بی نظیر صحبت میکنید 1-اگر امکانش هست بگید در دستگاههای جوش بیشتر چه قطعاتی خراب میشوند به جز پی تی سی و دیود پل و چه مشکلاتی بوجود میاورند؟
2-در دستگاه تبدیل اینورتر 12 به 220 چند بار واسم پیش اومده که یکی از فتها سوخته بود عوض کردم وقتی با باطری میزنم روشن میشود ال ای دی سبز میشود فن هم میچرخد ولی خروجی ولتازش مثلا نصف است و توانایی روشن کردن دستگاه 220 ندارد مثلا خروجی 80 ولت میشود دلیلش چیست؟
 
بالا