آی پی امداد
آی پی امداد
آریا الکترونیک parcham تکشو

تجربیات: Pcb و تحلیل و عیب یابی ساده ترین و دقیق ترین تغذیهٔ طراحی غزال

hoss_bakh

VIP+ افتخاری
کاربر
2013-11-16
562
6,545
IRAN-Karaj
پاسخ : ساده ترین و دقیق ترین منبع تغذیه با تحلیل و عیب یابی

درود

درخصوص تغییر خودبخودی ولتاژ در حد چند صدم ولت
کلیه ولتمترهای دیجیتال همینطور هستند و به هر ولتاژی متصل کنی بهمین صورت نشون میده بویژه ولتمترهای ارزون تر .
زیرا از یکسو بدلیل قیمت نازل دقت بالایی ندارند و از دیگر سو ، اساس کار کلیه ولتمتر آمپرمترهای دیجیتال بدلیل نحوه نمونه برداری و اعمال تقریب ، این اشکالو داره که البته در نمونه های گران تر و مجهزتر کمتر دیده میشه .
اندازه گیری دقیق و لحظه ای با ولتمتر عقربه ای یا آنالوگ و یا با اسیلوسکوپ مقدوره .

اما اشکالی که فرمودید ولتمتر پنلی کوچک بدرستی نشون نمیده و خطا داره دراینصورت ابتدا دو سیم ضخیم آمپرمتر را قطع کن ببین درست میشه یانه ؟
اگر درست نشد دو پتانسیومتر کوچک پشتش وجود داره که یکی از آنها برای کالیبره کردن ولتاژه
اما قبل از دستکاری مطمئن شو این خطا داره نه دیگری
یعنی مثلا با یک باطری تست کن ببین کدوم بدرستی ولتاژ باطری را نشون میده و اونوقت اگه واتمتر پنلی کوچک خطایی داشت اقدام به اصلاح کن

فرمودی
نمیتونی آمپر را کالیبره کنی
یعنی آمپرمتر عدد اشتباه نشون میده؟ یا اشکالی در تغذیه داری و بخش محدودکننده جریان بدرستی کار نمیکنه ؟
اگر منظورت خطای آمپرمتره ، دراینصورت مانند ولتمتر باید ابتدا مطمئن شوی که آمپرمتر دیگر بدرستی نشون میده و دراینصورت سیم مشکی نازک را یکلحظه قطع کن ببین درست میشه ؟
اگه درست نشد با پتانسیومتر کوچک پشتش سعی کن اصلاح و کالیبره کنی .

اگه led روشن نمیشه احتمالا جهت led را اشتباه کردی و یا آپ امپ سوخته
الکی و شانسی جهت led را معگوس نکن ابتدا با یک مقاومت سری ۱ کیلو به حدود ولتاژ ۵ ولت متصل کن اگه روشن شد دراینصورت پایه آند پایه ای است که ولتاژ مثبت را به ان متصل کردی .
اگه اشتباه نصب کردی احتمالا آپ امپ سوخته.

با قطع کلید پاور ، روشنایی ولتمتر پنلی خاموش نمیشه و فقط تغذیه خاموش و در حالت استندبای است
اگه میخوای خاموش بشه باید ولتاژ سیم قرمز را از ورودی رگلاتور ( پایه ۳) بگیری یعنی درواقع کافیه فقط یک پایه مقاومت R13 که به خازن بزرگ متصله آزاد کنی و به پایه کلید( که به ورودی رگلاتور متصله) وصل کنی تا نور ولتمتر آمپرمتر هم خاموش بشه ولی بنظر من حالت فعلی بهتره که حاکی از حضور برق در تعذیه خاموش است ، شبیه led در دستگاهی که خاموش است ولی به برق شهر متصله و روشنایی led گویای حضور برق شهر در دستگاه خاموش است .

سپاس

درود استاد عزیزم

ممنون بابت پاسخ های روانتون

پتانسیومترهارو پشت ولت متر دیده بودم ولی اصلا حواسم ب اونا نبود و الان با فرمایش شما تازه یادم افتاد که اونارو بقول شما با تست ولتاژ یک باتری میشه کالیبره کرد...

بله مشکلی که دارم کار نکردن محدود ساز جریان مدار هست

ولی led رو چون دست دوم بود از سلامتش مطمئن نیستم ولی بابت

درست جا زدنش روی مدار طبق راهنمای مدار جهت بریدگی که روی لبه led

هست رو دقیقا مطابق با راهنمای مدار جا زدم

فردا که رفتم مغازه تست هایی ک فرمودین رو انجام میدم و اعلام نتیجه میکنم

سپاسگذارم و شبتون بخیر
 
آخرین ویرایش:

zizu.zmr

کاربران vip(افتخاری)
کاربر
2011-09-30
225
464
قم
پاسخ : ساده ترین و دقیق ترین منبع تغذیه با تحلیل و عیب یابی

درود

سوال شما مبهم است از طرفی فرمودی از رگلاتور ۱۲ ولت استفاده کردی و بنظر میرسه تغذیه ای برای فن نیاز داری اما از سوی دیگر بنظر میرسه تغذیه ای برای کوره القایی نیاز داری .
اگر مقصود شما تامین ولتاژ فن است.
رگلاتورها انواع جریان پایین و متوسط و زیاد وجود داره و البته هر چقدر ولتاژ ورودی و خروجی اختلاف کمتری داشته باشه کمتر داغ میکنه.
اما اگه میخوای از مقاومت سری با رگلاتور جهت کاهش اختلاف ولتاژ ورودی و خروجی استفاده کنی که کمتر داغ کنه دراینصورت چرا فقط از یک مقاومت استفاده نمیکنی که البته مقاومت در هر دو حالت داغ میکنه

اما بهترین و ارزانترین روش تهیه ۱۰ ولت متناوب بروشی که اشاره کردم و یکسو کردن آن با یک دیود و خازن مطابق شکل زیر است

سپاس
مدار یکسو کردن ۱۰ ولت متناوب که برای فن خواستید
اگر برای کوره میخوای باید از یکسوساز تمام موج یعنی از ۴ یا ۲ دیود و خازن با ظرفیت چندین برابر استفاده کنی.

مشاهده فایل‌پیوست 156504

درود مجدد

بله رگلاتور رو برای تغذیه فن بزرگ روی باکس میخواستم. درسته تهیه ولتاژ مورد نیاز از 10 ولت متناوب هم خوبه اما من نمیخواستم این کار خارج از مدار انجام بشه و بالطبع نیاز به فیش مجزا و یا سیم کشی خارج از باکس صورت بگیره. و برای تمیزی کار و پنهان بودن سیم ها خواستم که درون باکس این کار انجام بشه. که از همون رگلاتور 7812 استفاده کردم و با قرار دادن یک هیت سینگ مشکل گرمایشش هم حل شد. از طرفی فن بزرگ هم مستقیما روی هیت سینگ ها تاثرگذار خواهد بود و به مراتب مشکل گرمایش هم حل خواهد شد.

تونستم با گوشی دیگری عکس ها رو تهیه کنم. فیلم کوتاهی هم از بورد و نحوه قرار گیری اون در باکس هم تهیه کردم که قرار دادم.

از تمامی تلاش های بی دریغ شما استاد عزیزم تشکر و قدردانی میکنم.

یا حق

photo_2019_05_21_01_19_35.jpg



photo_2019_05_21_01_19_32.jpg



photo_2019_05_21_01_19_27.jpg



photo_2019_05_21_01_19_22.jpg





[video]https://www.namasha.com/v/x6CG1c2b[/video]

[video]http://s8.picofile.com/d/8361119634/e5d09cca-6200-46a1-a1ea-5610b1a315b3/video_2019_05_21_01_20_37.mp4[/video]
 
آخرین ویرایش:

غزال

ناظم انجمن
2012-03-18
10,099
79,711
پاسخ : ساده ترین و دقیق ترین منبع تغذیه با تحلیل و عیب یابی

درود مجدد

بله رگلاتور رو برای تغذیه فن بزرگ روی باکس میخواستم. درسته تهیه ولتاژ مورد نیاز از 10 ولت متناوب هم خوبه اما من نمیخواستم این کار خارج از مدار انجام بشه و بالطبع نیاز به فیش مجزا و یا سیم کشی خارج از باکس صورت بگیره. و برای تمیزی کار و پنهان بودن سیم ها خواستم که درون باکس این کار انجام بشه. که از همون رگلاتور 7812 استفاده کردم و با قرار دادن یک هیت سینگ مشکل گرمایشش هم حل شد. از طرفی فن بزرگ هم مستقیما روی هیت سینگ ها تاثرگذار خواهد بود و به مراتب مشکل گرمایش هم حل خواهد شد.

تونستم با گوشی دیگری عکس ها رو تهیه کنم. فیلم کوتاهی هم از بورد و نحوه قرار گیری اون در باکس هم تهیه کردم که قرار دادم.

از تمامی تلاش های بی دریغ شما استاد عزیزم تشکر و قدردانی میکنم.

یا حق

photo_2019_05_21_01_19_35.jpg



photo_2019_05_21_01_19_32.jpg



photo_2019_05_21_01_19_27.jpg



photo_2019_05_21_01_19_22.jpg





[video]https://www.namasha.com/v/x6CG1c2b[/video]

[video]http://s8.picofile.com/d/8361119634/e5d09cca-6200-46a1-a1ea-5610b1a315b3/video_2019_05_21_01_20_37.mp4[/video]


درود بر شما
آفرین
بسیار عالی بود
اما ضمن تقدیر متقابل و تبریک توفیق و تحسین زحمات ارزنده حضرت عالی ، نکات زیر قابل تامل است.

۱- کاش ترانس داخل باکس نصب میشد و دراینصورت حمل و استفاده از تغذیه راحت تر بود وتهیه ولتاژ فن هم راحت تر و بدون تولید گرما میسر میگردید .
اگر هر ۳ ترانزیستور روی یک رادیاتور نصب میشد بنظر میرسه فضای کافی برای جاسازی ترانس مهیا میشد و اگر فضای کافی نداره بخش ناچیزی از ترانس میتونه خارج از باکس قرار بگیره خصوصا طرفین قاب که با برش بخشی از یکطرف قاب حاصل میشه.
۲- ترانس شما در ولتاژهای بالا قادر به تامین جریان بالا نیست.
۳- برای آمپر بالا در ولتاژهای بالا ، افزایش خازن بزرگ ، ضعف ترانس را جبران میکنه
۴- مطابق نقشه موازی کردن ترانزیستورها که بپیوست نیز تقدیم گردید ، امیتر هر ۳ ترانزیستور قدرت نیاز به مقاومت داره وگرنه عمده فشار به یک ترانزیستور وارد میشه.

ازآنجاکه بابت نصب ترانس داخل قاب ، نیاز به فضای مربوطه داری و با توجه به بدنه قاب فلزی که رادیاتور مطلوبی محسوب میشه لذا کافیه هر ۳ ترانزیستور را با طلق یا ورق عایق روی بدنه فلزی نصب کنی
و یا هر ۳ ترانزیستور را روی رادیاتور کوچکی نصب و رادیاتور را با ورق عایق روی بدنه فلزی نصب و محکم کنید و از خمیر سیلیکون هم استفاده کنید .

بهتر است قاب فلزی به هیچ نقطه ای از تغذیه از جمله به گراند هم متصل نباشه زیرا در جریان استفاده از تغذیه موجب اتصالات ناخواسته و خسارت میشه.

از حسن سلیقه شما سپاسگزارم

IMG_20190404_223308_112.jpg
 
آخرین ویرایش:

غزال

ناظم انجمن
2012-03-18
10,099
79,711
پاسخ : ساده ترین و دقیق ترین منبع تغذیه با تحلیل و عیب یابی

درود

نکات ظریفی در تبادل حرارت ترانزیستور قدرت بسیار مهم است اما ازآنجاکه تاثیر شدید آن براحتی قابل مشاهده نیست توجهی نمیشه.

الف ) حتما ترانزیستورهای قدرت موازی روی یک رادیاتور نصب شود زیرا:
اگر شرایط ترانزیستور های موازی یکسان نباشه هر ترانزیستوری که زودتر داغ شود جریان بیشتری به خود اختصاص میده و لذا هر لحظه داغ تر و داغ تر و بقیه خنک تر میشوند و لذا احتمال بروز خسارت بیشتر میشه

ب) ازآنجاکه طلق یا ورق عایقی که بین ترانزیستور و رادیاتور قرار میگیره تبادل حرارتی را دشوارتر میکنه لذا رعایت نکات لازم در دو حالت ممکن زیر موجب بهبود تبادل حرارتی و پیشگیری از خسارت میشه.

۱- اگر رادیاتور ایزوله است و به بدنه فلزی و یا به سیستم الکترونیکی مرتبط نیست یعنی به گراند یا ولتاژ تغذیه متصل نباشه و کلکتور ترانزیستورها به یکدیگر متصل باشند دراینصورت هرگز از طلق یا ورقه عایق استفاده نکنید تا تبادل حرارت براحتی میسر شود.

۲- اگر رادیاتور نسبت به سیستم و یا نسب به بدنه قاب فلزی ایزوله نیست و ناگزیر به استفاده از طلق یا عایق هستید دراینصورت حتما از خمیر سیلیکون بین ترانزیستورها و ورق عایق و همچنین بین ورق عایق و رادیاتور استفاده کنید.
و در این حالت اگر ترانزیستورها حامل فرکانس بالا نیستند ( مانند تغذیه این تاپیک) دراینصورت بهتر است رادیاتور مستقیما به بدنه فلزی متصل گردد ولی از سیستم ایزوله و عایق شود تا بدنه فلزی که حجم قابل توجهی دارد و موجب دفع سریع حرارت میشه رادیاتور خنک و مطلوبی دراختیار ترانزیستورها قرار دهد

اگر دستگاه دارای قاب فلزی مناسبی است میتوانید از قاب فلزی بعنوان رادیاتور استفاده کنید و ترانزیستورها را با ورق عایق و خمیر سیلیکون روی قاب نصب کنید
سپاس
 
آخرین ویرایش:

hoss_bakh

VIP+ افتخاری
کاربر
2013-11-16
562
6,545
IRAN-Karaj
پاسخ : ساده ترین و دقیق ترین منبع تغذیه با تحلیل و عیب یابی

درود

درخصوص تغییر خودبخودی ولتاژ در حد چند صدم ولت
کلیه ولتمترهای دیجیتال همینطور هستند و به هر ولتاژی متصل کنی بهمین صورت نشون میده بویژه ولتمترهای ارزون تر .
زیرا از یکسو بدلیل قیمت نازل دقت بالایی ندارند و از دیگر سو ، اساس کار کلیه ولتمتر آمپرمترهای دیجیتال بدلیل نحوه نمونه برداری و اعمال تقریب ، این اشکالو داره که البته در نمونه های گران تر و مجهزتر کمتر دیده میشه .
اندازه گیری دقیق و لحظه ای با ولتمتر عقربه ای یا آنالوگ و یا با اسیلوسکوپ مقدوره .

اما اشکالی که فرمودید ولتمتر پنلی کوچک بدرستی نشون نمیده و خطا داره دراینصورت ابتدا دو سیم ضخیم آمپرمتر را قطع کن ببین درست میشه یانه ؟
اگر درست نشد دو پتانسیومتر کوچک پشتش وجود داره که یکی از آنها برای کالیبره کردن ولتاژه
اما قبل از دستکاری مطمئن شو این خطا داره نه دیگری
یعنی مثلا با یک باطری تست کن ببین کدوم بدرستی ولتاژ باطری را نشون میده و اونوقت اگه واتمتر پنلی کوچک خطایی داشت اقدام به اصلاح کن

فرمودی
نمیتونی آمپر را کالیبره کنی
یعنی آمپرمتر عدد اشتباه نشون میده؟ یا اشکالی در تغذیه داری و بخش محدودکننده جریان بدرستی کار نمیکنه ؟
اگر منظورت خطای آمپرمتره ، دراینصورت مانند ولتمتر باید ابتدا مطمئن شوی که آمپرمتر دیگر بدرستی نشون میده و دراینصورت سیم مشکی نازک را یکلحظه قطع کن ببین درست میشه ؟
اگه درست نشد با پتانسیومتر کوچک پشتش سعی کن اصلاح و کالیبره کنی .

اگه led روشن نمیشه احتمالا جهت led را اشتباه کردی و یا آپ امپ سوخته
الکی و شانسی جهت led را معگوس نکن ابتدا با یک مقاومت سری ۱ کیلو به حدود ولتاژ ۵ ولت متصل کن اگه روشن شد دراینصورت پایه آند پایه ای است که ولتاژ مثبت را به ان متصل کردی .
اگه اشتباه نصب کردی احتمالا آپ امپ سوخته.

با قطع کلید پاور ، روشنایی ولتمتر پنلی خاموش نمیشه و فقط تغذیه خاموش و در حالت استندبای است
اگه میخوای خاموش بشه باید ولتاژ سیم قرمز را از ورودی رگلاتور ( پایه ۳) بگیری یعنی درواقع کافیه فقط یک پایه مقاومت R13 که به خازن بزرگ متصله آزاد کنی و به پایه کلید( که به ورودی رگلاتور متصله) وصل کنی تا نور ولتمتر آمپرمتر هم خاموش بشه ولی بنظر من حالت فعلی بهتره که حاکی از حضور برق در تعذیه خاموش است ، شبیه led در دستگاهی که خاموش است ولی به برق شهر متصله و روشنایی led گویای حضور برق شهر در دستگاه خاموش است .

سپاس

درود خدمت استاد غزال

استاد امروز led رو درآوردم و با تستی که شما فرمودین دیدم بریدگی لبه led کاملا برعکسه و سمت مثبت led بریدگی خورده و بنده هم اشتباه جا زدم

چون led رو از روی پنل یک دستگاه ارواقی درآورده بودم و نو نبود (برای مثال تو یکسری مادربودها خودم دیدم که کارخانه سازنده مادربورد جهت خازها رو روی برد عمداً برعکس چاپ کرده که مصداق این led هست)

در هر حال led رو با مقاومت 1 کیلو سری و با ولتاژ 5 ولت روشن کردم که نشان از سلامت led داره و اینسری بصورت درست روی برد جا زدم

ولی الآن دوباره ولتاژ رو روی 5 تنظیم میکنم و با چرخوندن ولوم (I) جعت برعکس ساعت بازم led روشن نمیشه که بتونم آمپر مدار رو کالیبره کنم (آپ امپ تعویض شده)

در ضمن وقتی با وجود آپ امپ در مدار و ولتاژ 5 ، ولوم (I) رو جهت عکس ساعت تا انتها میچرخونم ولتاژ صفر میشه ولی بدون آپ امپ ولتاژ با چرخوندن ولوم (I) تکون نمیخوره

که در اینصورت بودن و نبودن آپ امپ کاملا مشخصه که تاثیر میذاره حالا سالمه یا سوخته نمیدونم چون تعویضش هم کردم؟

چون دیروز همونجور که تو پست 233 عرض کردم یه دود کوچیکی از مدار بلند شد که احتمالا بخاطر همون برعکس جا خوردن led بوده

و نهایتاً سوختن آپ امپ ولی امروز جهت led اصلاح شد و آپ امپ هم تعویض شد ولی بازم تو انجام کالیبره آمپر مدار حتی با اتصال مقاومت 50 اهمی هم led روشن نمیشه

ولتاژ پایه های led رو هم موقعی که ولتاژ خروجی رو 5 تظیمه گرفتم که 9 ولت نشون میده که بنظر خیلی زیاده

یعنی احتمال داره قطعه دیگه ای هم توی مدار سوخته باشه؟

ضمنا الان یکم مدارو که برسی کردم دیدم مقاومت 220 اهم جلوی رگولاتور تغییر رنگ داده ولی تست کردم که همون 220 اهم نشون میده

با تشکر
 
آخرین ویرایش:

zizu.zmr

کاربران vip(افتخاری)
کاربر
2011-09-30
225
464
قم
پاسخ : ساده ترین و دقیق ترین منبع تغذیه با تحلیل و عیب یابی

درود بر شما
آفرین
بسیار عالی بود
اما ضمن تقدیر متقابل و تبریک توفیق و تحسین زحمات ارزنده حضرت عالی ، نکات زیر قابل تامل است.

۱- کاش ترانس داخل باکس نصب میشد و دراینصورت حمل و استفاده از تغذیه راحت تر بود وتهیه ولتاژ فن هم راحت تر و بدون تولید گرما میسر میگردید .
اگر هر ۳ ترانزیستور روی یک رادیاتور نصب میشد بنظر میرسه فضای کافی برای جاسازی ترانس مهیا میشد و اگر فضای کافی نداره بخش ناچیزی از ترانس میتونه خارج از باکس قرار بگیره خصوصا طرفین قاب که با برش بخشی از یکطرف قاب حاصل میشه.
۲- ترانس شما در ولتاژهای بالا قادر به تامین جریان بالا نیست.
۳- برای آمپر بالا در ولتاژهای بالا ، افزایش خازن بزرگ ، ضعف ترانس را جبران میکنه
۴- مطابق نقشه موازی کردن ترانزیستورها که بپیوست نیز تقدیم گردید ، امیتر هر ۳ ترانزیستور قدرت نیاز به مقاومت داره وگرنه عمده فشار به یک ترانزیستور وارد میشه.

ازآنجاکه بابت نصب ترانس داخل قاب ، نیاز به فضای مربوطه داری و با توجه به بدنه قاب فلزی که رادیاتور مطلوبی محسوب میشه لذا کافیه هر ۳ ترانزیستور را با طلق یا ورق عایق روی بدنه فلزی نصب کنی
و یا هر ۳ ترانزیستور را روی رادیاتور کوچکی نصب و رادیاتور را با ورق عایق روی بدنه فلزی نصب و محکم کنید و از خمیر سیلیکون هم استفاده کنید .

بهتر است قاب فلزی به هیچ نقطه ای از تغذیه از جمله به گراند هم متصل نباشه زیرا در جریان استفاده از تغذیه موجب اتصالات ناخواسته و خسارت میشه.

از حسن سلیقه شما سپاسگزارم

مشاهده فایل‌پیوست 156509



درود بر استاد عزیز

توصیه های شما رو حتما در نظر خواهم گرفت. ممنون از نکات ارزنده ای که در اختیار بنده قرار دادید.

مشکل ترانس به خاطر حجم زیادی که داشت به تنهایی هم درون باکس قرار نمیگیره چه برسه کنار مدار. بعدا سر فرصت یه ترانس تک براش تهیه میکنم


اما سئوالی داشتم استاد
در بند ۴ که مرقوم فرمودید نوشتید که سه مقاومت با پایه های امیتر ترانزیستور سری بشه. این مقاومتها همون مقاومت R1 هست یا غیر از اونه؟ چون در شماتیک چیزی قرار ندادید و اونجا هم مقاومت R1 با پایه کلکتور سری هست. من هر سه مقاومت R1 رو در همون محل به صورت موازی با هم به پایه ی کلکتور سری کردم

اگر منظور شما مقاومتی مجزاست اندازه اون چقدر باید باشه؟ ۰.۲ اهم و ۳ وات؟

سپاس از شما
 

غزال

ناظم انجمن
2012-03-18
10,099
79,711
پاسخ : ساده ترین و دقیق ترین منبع تغذیه با تحلیل و عیب یابی

درود بر استاد عزیز

توصیه های شما رو حتما در نظر خواهم گرفت. ممنون از نکات ارزنده ای که در اختیار بنده قرار دادید.

مشکل ترانس به خاطر حجم زیادی که داشت به تنهایی هم درون باکس قرار نمیگیره چه برسه کنار مدار. بعدا سر فرصت یه ترانس تک براش تهیه میکنم


اما سئوالی داشتم استاد
در بند ۴ که مرقوم فرمودید نوشتید که سه مقاومت با پایه های امیتر ترانزیستور سری بشه. این مقاومتها همون مقاومت R1 هست یا غیر از اونه؟ چون در شماتیک چیزی قرار ندادید و اونجا هم مقاومت R1 با پایه کلکتور سری هست. من هر سه مقاومت R1 رو در همون محل به صورت موازی با هم به پایه ی کلکتور سری کردم

اگر منظور شما مقاومتی مجزاست اندازه اون چقدر باید باشه؟ ۰.۲ اهم و ۳ وات؟

سپاس از شما

درود

در مورد موازی کردن تعداد دلخواه با 68/, = R1. اشکالی وجود نداره و درست نصب کردید اما
همانطور که در پیوست پست اخیر که نقشه موازی کردن ترانزیستورها را تقدیم کردم در پست های اولیه نیز همین نقشه را جهت افزایش تعداد ترانزیستورها تقدیم کردم
و همانطور که ملاحظه میفرمایید برای موازی کردن ۳ ترانزیستور باید امیتر هر کدام با مقاومت ۲/. اهم ۲ الی ۳ وات سری بشه و از پایه دیگر این مقاومت بعنوان امیتر استفاده کنید
مطابق نقشه امیتر ها فقط به مقاومت متصله و سر دیگر مقاومت بعنوان امیتر مجازی منظور شده
فقط همین و بقیه پایه ها مستقیما بیکدیگر متصل میشه
دراینصورت جریان به نسبت مساوی بین آنها تقسیم میشه وگرنه فقط یک ترانزیستور تحت بیشترین فشار قرار میگیره

مضافا که شرایط مساوی ترانزیستورها هم الزامی است و لذا همگی باید روی یک رادیاتور نصب بشه تا حرارت آنها هم مساوی باشه وگرنه تفاوت حرارت ها هم موجب تقسیم نامساوی جریان میشه

تصور میکتم اگه ترانزیستورها را روی فلز قاب نصب کنید و مستطیل کوچکی از قاب بالایی که جدا میشه را بریده و کنار بگذارید که بخشی از ترانس بتونه خارج از قاب قرار بگیره دراینصورت جاسازی ترانس ممکن میشه
یعنی مستطیلی که باید از قاب بریده و حذف بشه ، سمت راست یا یا سمت چپ باشه که در شکل زیر مشخص میکنم.

سپاس


IMG_20190522_012106_725.jpg
 
آخرین ویرایش:

hoss_bakh

VIP+ افتخاری
کاربر
2013-11-16
562
6,545
IRAN-Karaj
پاسخ : ساده ترین و دقیق ترین منبع تغذیه با تحلیل و عیب یابی

درود استاد غزال عزیز
منتظر نظرتون درباره پست شماره 245 هستم
 

غزال

ناظم انجمن
2012-03-18
10,099
79,711
پاسخ : ساده ترین و دقیق ترین منبع تغذیه با تحلیل و عیب یابی



درود خدمت استاد غزال

استاد امروز led رو درآوردم و با تستی که شما فرمودین دیدم بریدگی لبه led کاملا برعکسه و سمت مثبت led بریدگی خورده و بنده هم اشتباه جا زدم

چون led رو از روی پنل یک دستگاه ارواقی درآورده بودم و نو نبود (برای مثال تو یکسری مادربودها خودم دیدم که کارخانه سازنده مادربورد جهت خازها رو روی برد عمداً برعکس چاپ کرده که مصداق این led هست)

در هر حال led رو با مقاومت 1 کیلو سری و با ولتاژ 5 ولت روشن کردم که نشان از سلامت led داره و اینسری بصورت درست روی برد جا زدم

ولی الآن دوباره ولتاژ رو روی 5 تنظیم میکنم و با چرخوندن ولوم (I) جعت برعکس ساعت بازم led روشن نمیشه که بتونم آمپر مدار رو کالیبره کنم (آپ امپ تعویض شده)

در ضمن وقتی با وجود آپ امپ در مدار و ولتاژ 5 ، ولوم (I) رو جهت عکس ساعت تا انتها میچرخونم ولتاژ صفر میشه ولی بدون آپ امپ ولتاژ با چرخوندن ولوم (I) تکون نمیخوره

که در اینصورت بودن و نبودن آپ امپ کاملا مشخصه که تاثیر میذاره حالا سالمه یا سوخته نمیدونم چون تعویضش هم کردم؟

چون دیروز همونجور که تو پست 233 عرض کردم یه دود کوچیکی از مدار بلند شد که احتمالا بخاطر همون برعکس جا خوردن led بوده

و نهایتاً سوختن آپ امپ ولی امروز جهت led اصلاح شد و آپ امپ هم تعویض شد ولی بازم تو انجام کالیبره آمپر مدار حتی با اتصال مقاومت 50 اهمی هم led روشن نمیشه

ولتاژ پایه های led رو هم موقعی که ولتاژ خروجی رو 5 تظیمه گرفتم که 9 ولت نشون میده که بنظر خیلی زیاده

یعنی احتمال داره قطعه دیگه ای هم توی مدار سوخته باشه؟

ضمنا الان یکم مدارو که برسی کردم دیدم مقاومت 220 اهم جلوی رگولاتور تغییر رنگ داده ولی تست کردم که همون 220 اهم نشون میده

با تشکر

درود

این پست را ندیده بودم
اگه ولوم جریان را حداقل میکنی ولتاژ خروجی صفر ولت میشه یعنی محدود کننده کار میکنه و سالمه

۱- مقاومت ۵۰ اهم را به خروجی متصل کن
۲- ولوم جریان حداقل باشه
۳- ولتاژ را بتدریج تا حداکثر ولتاژ ( حدود ۲۰ ولت ) زیاد کن
ببین led روشن میشه یا نه ؟ و گزارش کن

احتمالا led با ولتاژ بالاتر از معمول روشن میشه و احتمالا بیش از ۳ ولتی است که میتونی تست کنی
یعنی مقاومت ۱ کیلو را با led سری کن و به منبع حدود ۸ ولت متصل کن و ولتمتر را به دو سر led متصل کن ببین چند ولته و گزارش کن .

سپاس


مشاهده فایل‌پیوست 156457
 
آخرین ویرایش:

hoss_bakh

VIP+ افتخاری
کاربر
2013-11-16
562
6,545
IRAN-Karaj
پاسخ : ساده ترین و دقیق ترین منبع تغذیه با تحلیل و عیب یابی

درود

این پست را ندیده بودم
اگه ولوم جریان را حداقل میکنی ولتاژ خروجی صفر ولت میشه یعنی محدود کننده کار میکنه و سالمه

۱- مقاومت ۵۰ اهم را به خروجی متصل کن
۲- ولوم جریان حداقل باشه
۳- ولتاژ را بتدریج تا حداکثر ولتاژ ( حدود ۲۰ ولت ) زیاد کن
ببین led روشن میشه یا نه ؟ و گزارش کن

احتمالا led با ولتاژ بالاتر از معمول روشن میشه و احتمالا بیش از ۳ ولتی است که میتونی تست کنی
یعنی مقاومت ۱ کیلو را با led سری کن و به منبع حدود ۸ ولت متصل کن و ولتمتر را به دو سر led متصل کن ببین چند ولته و گزارش کن .

سپاس


مشاهده فایل‌پیوست 156457

درود استاد غزال عزیز

فکر کردم انقدر سوال پیچتون کردم از دستم آسی شدین :icon26: (البته به شوخی میگم احساس کردم که مطلب رو ندیدین)

استاد الآن 2-3 روزه یه led فسقلی سرکارمون گذاشته بود

همونجور که تو پستهای قبلی عارض شدم بریدگی لبه led گولم زده بود بعد از راهنمایی و تستی که فرمودین (مقاومت 1 اهم سری) و مطالبی از اینترنت درمورد

جهت های led و غیره که در مقابل نور از شکلشون هم میشه تشخیص داد و ... (جهت لاغر + و جهت چاق -) بالاخره led رو بصورت صحیح گذاشتم سرجاش

و قبل از اتصال به مدار هم طبق دستور شما تست کردم که روشن میشد ولی حالا دوباره تو مدار به هر دلیلی led سوخته و بنده هم هی مزاحم شما میشدم

امروز که led در آوردم تا تستهایی که فرمودین رو روش اجرا کنم دیدم led با ولتاژ 20 هم به هیچ عنوان روشن نمیشه

و گشتم تو خرت و پرت های مغازه چندتا وسیله اوراقی پیدا کردم که led داشته باشن

و تست هایی که فرمودین رو روش پیاده کردم

1- با ولتاژ 8 و مقاومت 1 کیلو سری روشن کردم که پایه های led ولتاژ 1.845 داشتند

همین led رو گذاشتم تو مدار و نتیجه عالی بود و اینسری خیلی راحت روشن میشد

و طبق راهنمای پست شماره یک تاپیک تست جریان رو انجام دادم و مدار تکمیل شد

خیلی ممنونم ازتون که اینهمه مزاحمتون شدم استاد

سایه تون مستدام

 
بالا