آی پی امداد
abtahi
آریا الکترونیک mehrinfo تکشو

امنیت شغلی در تعمیرات! (مطرح تجربیات)

mehran76gh

VIP+ افتخاری
کاربر
2016-06-17
1,537
7,066
IRANTK
درود و وقت بخیر خدمت همکاران گرامی

موضوعی مهمی رو مطرح کردم که چندی است ذهنم را مشغول کرده و و عنوان اش راامینت شغلی انتخاب کردم!

امنیت شغلی یا job security

در ابتدای سخن در مورد اینکه امنیت شغلی چی هست کمی توضیح میدم و در ادامه، بحث اصلی که مربوط به مشکلات امنیت شغلی صنف تعمیرکاران الکترونیک است می پردازم و در آخر هم از شما همکاران می خواهم نظرات و تجربیات و راهکار های مقابله با این موضوع را بیان کنند

کلیه مشاغل همیشه نگران هستند کارشان را از دست بدهند و امنیت شغلی یعنی اینکه کار ثبات خود را داشته باشد.
براساس مطالعات، امنیت شغلی در دوره رونق اقتصادی بیشتر می‌شود و با رکورد اقتصادی از میزان آن کاسته می‌شود.
علاوه بر این وقتی حس امنیت دارم که بدانم برایم یک مسیر شغلی تعریف شده، مسیری که براساس آن می‌دانم ۶ ماه یا یک سال دیگر دقیقاً در چه نقطه‌ای ایستاده‌ام
باید بدانم که کارم از نظر روانی من را خسته نمی‌کند

مثلاً در جایی کار می‌کردم که اصلا امنیت روانی نداشتم و مدام به این فکر می‌کردم که آخرش قرار است برای من در اینجا چه اتفاقی بیافتد
امنیت شغلی باعث می‌شود سرکار خوب کار کنم و همیشه در فکر این نباشم که فردا آیا کار دارم یا نه. طبیعتا وقتی به این موضوع مدام فکر نمی‌کنی، راندمان کاریت هم بالا می‌رود.

اما امنیت شغلی در صنف تعمیرات الکترونیک
تجربیات 10 ساله خودم را به اشتراک میگذارم:
من تعمیرات برد های الکترونیکی دستگاه های (تجهیزات پزشکی، اینورتر، ECU و ...) را به صورت تخصصی انجام میدهم که سهم مراجعین همکاران (نمایندگی ها ، خدمات فنی و یا سرویس کارها) 80 درصد و 20 درصد هم سهم مراجعین مشتریان معمولی است که به تعمیرگاه من مراجعه می کنند!

مشکلی که من دارم این است مشتریان من که اغلب جز (نمایندگی ها ، خدمات فنی و یا سرویس کارها) هستند و هیچگونه دانشی از تعمیرات برد ندارند قبل از مراجعه به من از برد و قطعات عکس میگیرند و بعد تحویل من می دهند (بدون آنکه من متوجه شوم!)و بعد از تعمر برد قطعات تعویض شده را مشخص و دفعه بعد مراجعه به چنین ارور یا مشکلی خود اقدام به خریداری قطعه و تعویض قطعه می کنند، اگر دستگاه درست نشود دستگاه دستکاری شده توسط خودشان را برای تعمیر میاورند نزد من! متاسفانه قطعات الکترونیکی یا درقاب رزین ریخته شده قرار دارند یا سطح برد با چسب پلاستیک جهت عایق نمودن برد ریختند یا از لحاظ رنگ و مدل کاملا تعویض آنها قابل رویت است! و به دلیل ارزان بودن قطعات مشتری ریسک آن را میپذیرد که خود اقدام به تعمیر نماید!
متاسفانه تا کنون هیچ راه حلی صد در صدی برای آن نیافتم! تمام سعی و تلاش من در تعمیرات این است که بدون کوچکترین آسیبی به pcb یا ترک ها و یا شیوه لحیم کردن شرکتی با آماتور و استفاده از قلع مرغوب و شستشوی تمیز کردن سطح برد با مسواک و یا قرار دادن قطعه هم مدل و هم رنگ با قطعه خراب شده جهت جلوگیری از تشخیص مشتری از پیدا کردن قطعه معیوب استفاده کردم اما متاسفانه این موارد همیشه جواب نمیدهد!

به گفته یکی از همکاران از قطعات فابریک هم رنگ و مدل و با لحیم کاری شرکتی کار کن تا تشخیض ندهند اما همیشه قطعات هم رنگ و مدل استفاده شده در برد در بازار برای خریداری نیست و یا قاب رزین ریخته شده شرکتی کاملا مشخص است که کدام قسمت تعمیر شده است.
دوست دیگری می گفتند با سیم کشی های فیک و بی اثر بر روی برد و یا قلع روغن داربدون اینکه شسته شوی با تینر داشته باشد بر روی قطعات حساس مثل میکرو ها زده شود که در بازار نایاب است.

اما با رعایت تمام این موارد موفق نشده ام و همکاران بعد از مدتی حدودا یک ساله با متوجه شدن عیوب خود اقدام به تعمیرات میکنند و مراجعه آنها به من به صفر می رسد!
واقعا این موضوع روح و روان من را خرد کرده است که چرا تعمیر در هر شاخه ای که برد دارد حرکت می کنم پایدار نیست!
در تایپیکی مشابه که مربوط به امنیت شغلی در زمان اخذ شاگرد است اشاره شده است:
https://www.irantk.ir/threads/12234...اگرد-را-به-اشتراک-بگذارید?p=690861#post690861

1- آیا شما همکاران نیز همین مشکلات را دارید؟
2- شما چه چاره ای اندیشیده اید؟
 

mehdi kardouni

VIP+ افتخاری
کاربر
درود

پست قبلی و حال جنابعالی و همچنین صحبت تلفنی با یکی از اساتید سایت ، این نکته را به من یادآور شد که من نوعی بیش از آنکه یک متخصص تعمیر سیستمهای آنالوگ . دیجیتال ، کنترل و مخابرات باشم ، یک کارگر روزمزد هستم که برای جلب اعتماد و حفظ مشتری باید هزار جور مشکل را به جان بخرم ، تعطیل باشم درآمد آن روزم صفر مطلق است ، نه تعطیلات میشناسم و نه مرخصی ، مشتری در هرساعتی که خودش صلاح بداند تماس می گیرد و من هم طبق مامول باید پاسخگو باشم ، حتی 1 شب !
بدلیل ماهیت تعمیرات ، شخصیت چند بعدی ام ، میل به درون گرایی دارد ، از شلوغی و ههمه بیزار است ، آخرش هم وقتی ته جیبم را می بینم ، متوجه می شوم که انطور که باید راندمان مالی نداشته ام در حالی که از روح و جسم و زمان خانواده ام در این راه خرج کرده ام .
آری ، اگر به الکترونیک عشق و اعتیاد نداشتم ، تا حالا صد بار رهایش کرده بودم . میزدم در کار ........ ، گویا دوستان همسن و کوچکتر از خود با اتخاذ سیاست های غیر مولد موجود ، شرایط مالی بسیار بهتری دارند ، خانه خوب، ماشین خوب ، تفریحات و مسافرت های ماهیانه ، چیزهایی که من فقط می شنوم و دعا میکنم که روزی فراهم شود .

فقط یک الکترونیک کار می تواند یک الکترونیک کار دیگر را همزاد پنداری کند .

من تعمیرکارهای زیادی را دیده ام که تا سنین پیری ، زندگی ساده و بسیار معمولی را داشتند و با وجود عوارض جسمی و روحی ناشی از تحلیل و تفکر در تعمیرات ، نتوانسته بودند از شغل طلقت فرسای خود ، بهره لازم را ببرند . من همیشه با خودم می گویم که نمیخواهم سرگذشتم اینچنین باشد ،لذا همیشه به دنبال راههای بهتر و جایگزینی تعمیرکاری با شغلی مولد و پایدار بوده ام و امید دارم که روزی آن را پیدا کنم.

-----------------------------------------------------------------------------پاسخ به سوالات شما -------------------------------------------------------------------------------------------

متاسفانه در این وضعیت اسف بار اقتصادی ، حریم شغلی ازبین رفته است و این فقط مختص الکترونیک نیست . همه سعی میکنند که در چند حوزه همپوشانی ایجاد کنند تا شاید شرایطشان بهتر شود(کاری به شدن یا نشدن و مشکلات چنین کاری نداریم)

مدل اموزشهای اینستاگرامی که بیشتر به تعویض خازن و دیود و TNY و ULN اشاره دارند ، یک طرف . افزایش شمار علاقه مندانی که به واسطه این آموزشها ، ترسشان از تعمیرات بصورت کاذب ریخته و یا درخانه یا در محل مشتری اقدام به تعمیرات می کنند ، همه و همه دست به دامن هم داده و شرایط کنونی را برای تعمیرکاران بنام و دارای جواز کسب پیچیده تر نماید.

من بوردهای دست خورده و اسقاط را تقبل نمیکنم مگر تحت عنوان بازسازی که هزینه بیشتری را به مشتری تحمیل می کند . علت آن واضح است ، اگر در حال حاضر فقط قسمت معیوب را تعمیر کنم ، این احتمال وجود دارد که سایر بخشهای دستکاری شده در اینده ای نزدیک فالت شوند ، آنگاه مشتری آخرین جایی را که هزینه کرده را بخاطر می آورد . بله مغازه شما و می گوید که کارش خوب نبود !!!

دوما : در هرم تعمیرات هرچقدر به سمت بالای هرم حرکت کنید ، تعداد دست اندرکاران کمتر و بازدهی مالی بیشتر می شود . باید قبول کرد که اطلاعات تعمیرکاران هم روزی عمومی و سوخته خواهد شد ، در این حالت چاره ای جز ارتقا محدوده شغلی نخواهد بود .

پیشنهاد: (این تجربه خودم است و من از این ناحیه ضربه خوردم) اگر کاربر نهایی بوردهایی را که تعمیر می کنید ، عموم مردم هستند ، چه بهتر که خودتان بطور مستقیم با مردم در ارتباط باشید ( مثلا یک تعمیرگاه لباسشویی ایجاد کنید) در این صورت کمتر از ناحیه همکار ضربه خواهید خورد . همکار ممکن از به هر دلیل نخواهد با شما کار کند ، اصلا شاید بخواهد مثل یکی از همکاران شهرم ، بوردهایش را به اصفهان یا تهران ارسال کند.

باید سیستم را به گونه ای ادجاست کنید که اگر همکار به سراغتان آمد که خیر و برکت ، اگر نیامد انگار آب از آب تکان نخورده باشد . بولد کردن کسب و کار در چشم مردم بسیار اولویتش از کار کردن با همکار بالاتر است .

اگر در زمینه کاری خود بهترین باشید ولی به واسطه کارکردن با همکار ناشناس بمانید ، در نهایت خواهید دید که فردی با 10 درصد اطلاعات شما ولی با تبلیغات عمومی بالا (توانایی بالا در ارتباط با مشتری نهایی) خواهد توانست هم پای شما و بالاتر از آن درامد مالی داشته باشد و در نهایت خواهید دید که با چند سال سابقه کار ، هنوز مردم انگونه که باید ، شناختی از شما و شغلتان نخواهند داشت.
 
آخرین ویرایش:

mohammadhadi

مدیر تالار
مدیر تالار
2008-03-31
2,879
10,572
سلام
امنیت شغلی که کلا نداریم .
بخشی از تعمیرات ما خواه ناخواه داره دست آماتور می افته به خصوص در بخش تعمیر led که الان نصاب های ماهواره افتاده اند به جون این کار چون مستقیم با مشتری سرو کار دارند و مشتری هم در درجه اول از اونها سراغ تعمیرکار را می گیره .تعویض بکلایت و تعویض برد که بخش راحت و عمده کار هست را انجام داده و مشکلاتی مثل ریستارت و خرابی هارد و سی پی یو که دردسر کاره می مونه برای ما .فقط می مونه باندینگ و ریبال و پروگرام که به علت تخصص بالا و هزینه زیاد وسایل کمتر کسی دنبالش میره.
در بخش تعمیر پخش هم اسپرتی ها که نصاب پخش هستند کارهای عمومی مثل تعویض یو اس بی و ولوم و.... را دست گرفته اند و تنها چیزی که عاید ما میشه یه سری کار دست خورده یا پخش اوراق یا کاری که هیچ کس ازش ساخته نبوده

من قبلا نرم افزار موبایل ( فلش آنلاک ترمیم سریال ) کار می کردم که این هم به لطف فروشندگان موبایل نابود شد.کار را از مشتری تحویل می گیرند و با پیک می فرستند تعمیر و فردا هم تحویل مشتری می دهند

چند تا کار قبلا شروع کردم که به مشکل خورد و الان بیشتر دنبال فروش هستم تا تعمیر چون دیگه توان و حوصله جوونی را ندارم و درآمد حاصل از تعمیر هم دیگه کفاف خرج زندگی را نمیده..
 

aryamon

VIP+ افتخاری
کاربر
2012-10-25
1,332
2,982
سلام فقط خستگی و افسوس که ای کاش شغل دیگه ایی داشتیم برامون می ماند. یه مثل گیلکی هست میگه واسه مسگر فقط ک... جنباندش براش مانده اینایی که گفتید عین حقیقته فقط وقت رو هدر دادیم وعمر وجوانی < تجربه کسب کردیم که با پیشرفت تکنولوژی بدرد نخواهد خورد مثلا جیتک رسیور الان دیگه بدرد نمی خوره وووووو علاقه بنده فقط سر اینکار نگه داشته . بغل مغازه بنده بنگاه زده 1ساله طرف ماشین زیر پاشو عوض کرده ووووو ما هنوز ماندیم پول بکلایت 3ماه پیش رو مشتری امروز میاره یا فردا تازه ان پول هم بدرد نمی خوره یه پولی دیگه باید روش بزاری همون جنس رو بخری الکترونیک مارو معتاد کرده زندگی پول می خواد و 27 سال تعمیرات هیچ چیزی کف دستم نگذاشته .تشکر
 

امیر سجاد

VIP+ افتخاری
کاربر +vip پلاس
vip
2018-07-10
1,217
4,301
ایران
سلام
یک تجربه ازاستادکه دوستم بودبگم. خیلی وقت ها پیش ازش همین سوال که آقا مهران فرمودن از ایشان پرسیدم . این استاد عزیز خیلی در زمان خودش جواب خوب داد .
اول شخصیت این استاد را بگم . خیلی مرد عصبانی . هیچ کسی را در موقع تعمیرات در کنارش نمیگذاشت بشینه . هیچ اطلاعاتی به همکاران نمیداد . کسی بود با تمام ادارات بخصوص اداره مالیات مشکل داشت . هزینه تعمیرات را سه چهار برابر از بغیه همکاران میگرفت . و.................. البته در کنار تعمیرات . فروش هم داشت .
اما جواب این استاد .
اگر روزی مغازه تعمیرات زدی . 10 . 15 سال اول خودتو بستی .که بستی تمام. اگر نتونستی خودتو ببندی دیگه نمیتونی حرفی برای گفتن داشته باشی / چون نسل جوان با روحیه عالی چه با اطلاعات بهتر یا اطلاعات ناقص وارد بازار میشن . نمیتونی با اینها رقابت کنی . باید در این 10 و 15 سال اول مغازه داری مشتری و نمایندگی و......... را بدست بیاری.
متشکرم.
 

bardia.t

مدیریت بازارچه
مدیر تالار
2009-07-15
4,793
25,741
درود بر همه همکاران گرامی ////دوستان اینو بهتون بگم که متاسفانه تنها شغل فنی که امنیت کاری نداره همین شغل من و شماست الان نمی تونید روی درامد خودتون حساب کنید که بتونید قسط های یک وام را بدید و هیچ سختی کاری در موارد بیمه ای شامل حال ما نمیشه و.....هر کس اگر با اطلاعات و دانش این کار وارد شغل تعمیرات بشه شاید نصفه نیمه یک موفقیت های بدست بیاره ولی کسانی که همینطوری بخوان وارد این شغل بشن اصلا براشون فایده نداره ///الان هم شغل ما شده بیشتر تعویض کاری و 80 درصد درامد تعمیرکارا از تعویض بک لایت هستش و دیگه تعمیرکارایی که نیاز به اطلاعات الکترونیک داشتن تقریبا نسلشون داره از بین میره طرف تلیزیون واسش میارن تعمیر کنه فورا توی این گروهای تعمیرات درخوایت پنل شکسته میده و از دم بردها را تعویض میکنه تا به نتیجه برسه و...حالا اگر بهش بگی که این برد قابل تعمیره و ..اصلا درکی از تعمیرات و ولتاژگیری و تست و تحلیل مدار الکترونیک نداره با این تفاسیر میخواهید صنف ما موفق باشه؟؟؟
 

Omidi2722

VIP PLUS
VIP PLUS
vip
کاربر
سلام خدمت دوستان و اساتید عزیز
راستش این مطالبی که گفتین برام تازگی داشت و جالب بود، من تعمیرات صوتی و تصویری و در کنارش بردهای متفرقه هم انجام میدم، الانم اونقدر سرم شلوغه که تا یک ماه دیگه هم ورودی نداشته باشم هنوزم کارهای معوق تموم نمیشن، تعجب میکنم دوستانی که میگن خوب نیست، بقول اون دوستمون که به هرم تشبیه کردن، سعی کنید خودتونو برسونید به رده‌های بالا و یا حتی نوک هرم، اونموقع لذت این کار رو درک میکنید
 

mohammadhadi

مدیر تالار
مدیر تالار
2008-03-31
2,879
10,572
سلام خدمت دوستان و اساتید عزیز
راستش این مطالبی که گفتین برام تازگی داشت و جالب بود، من تعمیرات صوتی و تصویری و در کنارش بردهای متفرقه هم انجام میدم، الانم اونقدر سرم شلوغه که تا یک ماه دیگه هم ورودی نداشته باشم هنوزم کارهای معوق تموم نمیشن، تعجب میکنم دوستانی که میگن خوب نیست، بقول اون دوستمون که به هرم تشبیه کردن، سعی کنید خودتونو برسونید به رده‌های بالا و یا حتی نوک هرم، اونموقع لذت این کار رو درک میکنید
سلام
هنوز جوونید
سن که از چهل بالا میزنه اول پیر چشمی میاد سراغ آدم .بعد هم توان ذهنی و بدنی شروع به کاهش می کنه.تنها چیزی که باهاش بتونی کار کنی تجربیاتته که اونم با سرعت فعلی تکنولوژی چند صباحی بیشتر طول نمی کشه
دیروز برای نصب آنتی ویروس به زور عینک هم برام سخت بود کدش را بخونم در صورتی که شش هفت سال پیش بدون ذره بین و لوپ و...کد قطعات نصب سطحی را به راحتی می خوندم
 

farzad.

VIP+ افتخاری
کاربر
2007-06-29
1,421
5,467
با سلام
از مطالب دوستان لذت بردم و به حق که فقط عشق به الکترونیک هست که ما رو سر این کار نگه داشته
در تکمیل فرمایش آقا مهران یه چیزی عرض کنم
به واسطه یکی از سرویس کارهای جت هیتر که برای مرغداری استفاده میشن چند عدد برد جت هیتر برام آورد
من هم رو تعمیر کردم و بهش دادم که ببره نصب کنه
دو روز بعد با من تماس گرفت گفت که آقا صاحب دستگاه ها بردها رو با دقت نگاه کردگفت اینا که اصلا تعمیر نشده!!! هیچ آثار تعمیری روش نیست!!!صاحب دستگاه میگه من کارم برق صنعتی بوده ولی این برده ها اصلا دست نخورده!!!
من هم که فهمیدم موضوع چیه و همین قضیه آقا مهران که گفتن رو میخواستن پیاده کنن گفتم اولا که اگه تعمیر نشده پس چطور الان داره کار میکنه دوما من این هنر رو دارم که دستگاه رو جوری جمع کنم که کسی متوجه نشه تعمیر شده سوما شما ماشین رو بدی برای صافکاری و نقاشی یا تعمیر موتور انتظار دارید که مثلا علائم تعمیرات مثل دو رنگی یا موج بدنه یا .... مشخص باشه و نمایان باشه دیدم یه آخه گفت و پنچر شد
 
آخرین ویرایش:

morteza khod

VIP+ افتخاری
کاربر
2017-08-01
2,246
4,262
سلام دوستان بجای راهکار فقط درددل کردند این مشکلات تمام تعمیرکارها هست بنده توی یک شهر کوچک مغازه دارم اوایل مشنری میگفت فلان کارو انجام بده میگفتم کار من نیست دیدم اینجوری نمیشه باید طوری کار کنم که مشتری اومد در مغازه دست خالی برنگرده البته خیلی دشوار هست ولی چاره ای نیست ولی خیلی ازهمکارها توی شهرهای بزرگ دارن فقط تلویزیون کار میکنن به من میگن خیلی خودتو درگیر کردی الان بنده نصب دزدگیر ردیاب سیستم صوتی تعمیرات پخشها آمپها دزدگیرها تعمیر بلندگو شیشه بالابر اتومبیل قفل مرکزی و اینورترهای جوشکاری و خیلی کار های دیگه انجام میدم تا یه چیزی برام بمونه موقعی که تلویزیون crt جمع شد جاش تعمیر بلندگو یاد گرفتم بقل مغازه بنده برنج فروشی هست درآمدش چندین برابر منه این مشکلات همیشه هست یا باید کلا جمع کرد یا با قدرت ادامه داد. در مورد مشکل آقا مهران من مثلا یک قطعه تعویض میکنم قطعات دیگرو هم طوری دستکاری میکنم که طرف متوجه نشه کدام قسمت دستکاری شده بعدش همیشه ایرادها شبیه هم نیستن.
 
بالا