البته انجام این کار از هر نظر شدنی هست و کار چندان پیچیده ای نیست گو این که بنده خودم چند مورد موتور برق را تبدیل کرده ام هم با گاز کپسول و هم با گاز شهری . اما نکته بسیار مهم در این پروسه جنبه ایمنی و امنیت اون هست . اکثر موتور برق ها ی خانگی کوچک به لحاظ ساعت کار کم و کوتاه مدت پس برای کار با سوخت بنزین طراحی شده اند به گونه ای که چنانچه موتور به لحاظ بروز عیب فنی یا بنا به دلیلی حین کار خاموش و به حال خودش رها بشه به لحاظ وجود سوزن و شناور داخل کاربراتور جریان بنزین به صورت خودکار قطع میشه و مانع از انتشار سوخت به محیط میشه . پس در نتیجه و در شرایط گاز سوز شدن موتور هم توجه به این نکته و جنبه ایمنی کار بسیار مهم هست که سیستم به گونه باشه که در اثر خاموشی ناگهانی موتور برق جریان گاز هم به طور خودکار قطع بشه . برای نیل به این هدف من از یه ترفندی استفاده میکنم که هم خیلی ایمن هست و هم خیلی ارزون و به صرفه . و اون هم استفاده از شیر ترموکوپل دار سماور گازی هست که عکسش را هم گذاشته ام یه ورودی داره که به لوله گاز شهری و یا رگلاتور کپسول مایع متصل میشه و خروجی گازش بوسیله یه شلنگ نازک یا لوله مسی به دهانه کاربراتور متصل میشه تا گاز را به داخل کاربراتور تزریق بشه . این شیر ها دارای یه ترموکوپل هم هستند که دو تا سیم داره که شما باید این دو سیم را از بین راه قطع کنید و اونها را به خروجی یک آداپتور از نوع ترانسی 220 ولت به 1.5 ولت dc متصل کنید و آداپتور را هم به برق 220 ولت ژنراتور اتصال بدید به این ترتیب مادامی که موتور برق روشن هست آداپتور هم برقدار میشه و خروجی میده و با خاموش شدن موتور خروجی آداپتور صفر میشه.
برای راه اندازی سیستم ابتدا موتور را بروی بنزین روشن میکنید و پس از روشن شدن و گرم شدن موتور شیر بنزین را ببندید و صبر کنید تا بنزین موجود در پیاله کاربراتور مصرف شود و کاربراتور خالی از بنزین بشود که در این هنگام موتور شروع به نوسانات دوران و به قول معروف زمانی که موتور شروع به ریپ زدن کرد باید اهرم شیر گاز را به داخل فشار بدید تا ترموکوپل که با وجود برق آداپتور آماده جذب شده حالا با فشار اهرم جذب میشه و مسیر گاز را باز میکنه و حالا موقع تنظیم نمودن میزان مصرف گاز هست که بوسیله چرخاندن دسته شر به سمت چپ گاز مصرفی زیاد میشه و با چرخوندن به سمت راست مصرف گاز کم میشه در ابتدا این تنظیم بدون بار انجام میشه و در مرحله بعدی هنگام برداشت برق و حین زیر بار رفتن موتور تنظیم نهایی انجام میشه . به این ترتیب پس از خاموش شدن موتور به هر دلیل برق تولیدی ژنراتور قطع میشه و پیرو اون خروجی آداپتور هم صفر میشه و بوبین شیر حالت جذب خودش را از دست میده و مسیر گاز بسته میشه. فقط نکته مهم اینه که برای جلوگیری از فشار و گرم شدن آداپتور در طولانی مدت لازمه که یه مقاومت مناسب بین 50 تا 500 اهم در مسیر خروجی آداپتور قرار بدید.
https://s6.uupload.ir/files/shir_gaz_lrdt.jpg
شیر گاز ترموکوپل دار به این شکل هست که البته مدل های مختلفش هست که بهترینش شیر ترموکوپل دار سماوری هست.
https://s6.uupload.ir/files/shir_2_r2wk.png