آی پی امداد
abtahi

سوال: نقش خازن 10 میکرو یا مشابه آن در موتورهای تکفاز

amer007

VIP+ افتخاری
کاربر
2015-02-21
966
3,256
IRAN IN MY HEART
سلام
موتورهای تکفاز که دارای دو عدد سیم پیچ یکی اصلی و یکی کمکی هستند در استارت آنها از یک عدد خازن 10 میکرو استفاده می شود که یک سر آن به سیم پیچ کمکی و سر دیگر آن به یکی از سرهای سیم پیچ اصلی وصل شده است و سرهای باقیمانده اصلی و کمکی هم بهم وصل شده اند %
حال میخواستم بونم آیا بدون این خازن موتور استارت میشود ؟
این خازن دایم کار است یا فقط در لحظه استارت مورد استفاده قرار میگیرد ؟
 

yaghot

کاربر
2012-08-26
60
159
با سلام
خازن در حالت گذرا و بدون شارژ اولیه ، اتصال کوتاه هست . این خازن با سیم پیچ کمکی سری میشه و فقط در لحظه ی استارت موتور به سیم پیچ اصلی کمک میکنه و در ادامه کار مدار جریان کوچیکی میکشه . تو بعضی موتورها که توان بالاتری دارند از سیستم کلاچ گریز از مرکز استفاده میشه و پس از دورگرفتن موتور سیم پیچ کمکی خارج میشه
 

yousef55

کاربر vip
کاربر
2009-07-17
125
278
البته در برق dc رفتار خازن ابتدا اتصال کوتاه است..
در برق ac امپدانس خازن باید حساب شود و از خازن دایما جریان عبور میکند برخلاف برق dc
نقش خازن در این نوع موتور..
وقتی برق ac به سیم پیچ میرسد موتور باید به کدام طرف بچرخد؟؟
اگر خازن را بردارید در لحظه اول میتوانید موتور را با دست بچرخانید تا موتور به کار ادامه دهد..
این خازن شبیه کار دست انجام میده..
در سیم پیچ کمکی نسبت به سیم پیچ اصلی اختلاف فاز ایجاد میکند و باعث میشود موتور به حرکت دربیاد..
این خازن دایما زیر بار هست و باعث میشود در حین کار هم مقدار خیلی کمی گشتاور به موتور اضافه شود که محسوس نیست.. ولی لحظه استارت با همین گشتاور کم جهت حرکت موتور مشخص میشود
این خازن ها .. از نوع خشک هستند و دایما در مدار باقی هستند
 
بالا