با سلام خدمت دوستان.
به طور کلی همه دریل ها درقسمت موتور شامل آرمیچر دو عدد بالشتک دو عدد زغال ( براش یا جاروبک) و یک کلید( که فقط از لحاظ مدار داخلی فرق دارند که ما فقط به محل اتصال سیمها کار داریم :khandehhhh
قبل از اینکه شروع کنیم باید درک کنیم که این موتور چجوری عمل میکنه تا قضیه برامون راحتر بشه. زمانی که ما دو شاخه رو به پریز میزنیم و کلید رو فشار میدیم جریان در بالشتکها و از طریق زغالها در آرمیچر برقرار میشود که این امر باعث به وجود آمدن یک میدان مغناطیسی شده ،که این میدان مغناطیسی و نیروی دافعه به وجود آمده بین بالشتکها و آرمیچر باعث چرخش آرمیچر میشود.
دوستان فرمودند که اتصال بالشتکها با زغال باید به صورت سری باشه. اگه به صورت ساده تر و قابل درکتر عرض کنم، فرض کنید سیمهای بالشتک اول به اسم 1و 2 و سیمهای بالشتک دوم به اسمهای 3 و 4 و زغال اولی زغال 1 و دومی زغال 2.
خب حالا برای برقرای جریال و اتصال سری بدون کلید باید مثلا سیم 1 به فاز یا نول سیم 2 به زغال 1، رغال 1ازطریق کلکتور آرمیچر به زغال 2 وصله زغال 2 به سیم 3 و سیم 4 به فاز یا نول. حالا اگه جای زغال 1 و 2 عوض بشه جهت چرخش عوض میشه.
خب حالا کلید های دریل.
در نگاه اول خیلی پیچیدست ولی خیلی سادست. فقط سیم 1 وصل میشه به قسمتی که مستقیم به فاز یا نول وصله سیم 4 هم با فشار دادن کلید قطع و وصل میشه. کلیدهاییم که جهت چرخشو عوض میکنن توجه کنید سیم 2 و زغال 1 در یک طرف و سیم 3 و زغال 2 هم در طرف دیگر، زمانی که کلید سمت مثلا راست سیم 2به زغال 1 متصل است و سیم 3 به زغال 2 و زمانی که کلید رو فشار میدیم سمت چپ اتصال باید برعکس بشه یعنی سیم 2 با زغال 2 و سیم 3 با زغال 1.
فقط یک نکته مواظب باشید در کلیدهای جهت دار زمانی که جهت کلید رو عوض کردین نوع اتصال به کلید اشتباه نباشه ک سیم 2 به سیم سیم 3 وصل بشه چون در این صورت دوده قشنگی به وجود میاد.:khandehhhh:
انشالا که خوب توضیح داده باشم.