آی پی امداد
abtahi
آریا الکترونیک mehrinfo تکشو

تست ترانزيستورهاي موس فيت

وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.

khelane

VIP+ افتخاری
کاربر +vip پلاس
2008-10-29
770
1,478
سلام
ممنون از عکسی که گذاشتید و خیلی جالب بود
ولی رو مدار چطوری و تست شده بتونیم تست کنید
ضمنا یه چیزی نیست ما بتونیم بدونه دیتاشیت پایه های درین و سورس .گیت رو پیداکنیم
یه روش صدرصد بشه رو مادربورد و مدار ... تست کنیم
من چندبار رو مین های خراب تست کردم تونستم 480 یا 650 میلی ولت داشته باشم ولی واقعا میترسم رو یه مین سالم این کار رو بکنم
ایا روشی واسه تست در مدار نیست که بشه راحت تست کرد؟
با سپاس
 

ورداده

VIP+ افتخاری
کاربر
2012-02-09
734
3,842
سلام-همکار ارجمند برای تست موس فتها روی مدار فقط میتوانید از روش ولتاژگیری استفاده کنید هر فاز معمولا تشکیل شده از دو موسفت که درین یکی به سورس دیگری وصل شده وبه یک سیمپیچ میرود و ولتاژ خروجی رامیسازد سورس یکی هم به منفی میرود درین دیگری ورودی 4تا12 ولت است ولتاژ خروجی هم بین1/5 تا2 ولت است گیت هر دو هم از ایسی PWM تغذیه میکند وبصورت الاکلنگ است یعنی وقتی به یکی پالس مدهد دیگری عکس ان است موفق باشید
 

h.asadi987

کاربر
2013-01-27
159
645
خراسان رضوی
به نام خدا
و با اجازه جناب استاد رجبی .
بله مهدی جان . در واقع این مدار هم همین کار را میکند و یک پالس به پایه گیت داده و آن را تحریک میکند تا دو پایه دیگر سویچ کند . برای تست ساده تر میتوان پایه های اهمتر را به پایه های سورس و دراین بزنید . البته در جهتی که راه نمیدهند و با تحریک یک لحظه ای گیت بوسیله یکی از سر های اهمتر ( بسته به n یا p بودن ترانزیستور ) درین و سورس اتصال خواهند شد و با تحریک مجدد گیت بوسیله سر دیگر اهمتر اتصال رفع میشود و این نشانگر سالمی ترانزیستور است .
باز هم از جناب آقای رجبی عذر خواهی میکنم . :(:a12:

ممنون از اطلاعاتتون اگه میشه همین تست ماسفت رو به صورت تصویری بذارین؟
با تشکر
 

091267835311

کاربر
2013-01-02
14
27
با سلام :
خيلي از دوستان در نحوه تست ترانزيستورهاي موس فيت سؤالاتي دارند كه يك روش ساده و عملي را براشون تقديم ميكنم اميدوارم مفيد واقع شود .
نمونه شكل در نوع n چانل است براي p چانل قطبين باتري عوض ميشود .
با تشكر .
موفق باشيد .
بادرود فراوان خدمت مهندسین اول ازهمه تشکرمیکنم واسه زحماتتون دوم خواهش میکنم درنظر داشته باشین که شاید بعضیها مثل من کارآموز باشند لطفا درباره مثلا همین مدار تست ترانزیستور ماسفت زحمت بکشید چند خط توضیح بدین تابهتر بتونیم از نقشه مدار استفاده کنبم منظور مثل کلاس اولیها لامپ چندولت واینکه چی به چی وصل میشه از همه ممنونم
 

دکتر احسان

کاربر
2012-03-08
107
2,745
همدان
با سلام خدمت دوستان محترم
ساده ترین راه تست ماسفت ها :
ار انجایی که ماسفت ها در بخشی از ناحیه کا رخود نوعی مقاومت کنترل شده با ولتاژ هستند لذا می توان جهت تست آنها از روش زیر استفاده کرد:
1-در ابتدا باید بار موجود در ناحیه ی اکسید ماسفت را با اتصال تمام پایه ها به هم تخلیه نمود. 2-اکنون کافی است که با اهم متر مقاومت سورس درین را اندازه بگیرید که باید در حد چند مگا باشد. 3-با اتصال پایه های +و - اهم متر به گیت و سورس با پلاریته درست بر حسب نوع n یا p ،خازن ناحیه اکسید را شارژ می کنیم. 4-حال با اهم گیری درین سورس باید مقاومتی در حد چند یا چند ده اهم مشاهده شود.
 

emos

کاربر vip
کاربر
2013-02-20
46
384
تست MOSFET با مولتی متر دیجیتال :

1- رنج مولتی متر را روی تست دیود قرار دهید
2- پراپ ها را جوری به پایه های ماسفت وصل کنید که مولتی متر 0.5 ولت نمایش دهد ( 0.5 ولت به خاطر دیود پروتکشن داخلی میباشد که بین پایه های درین و سورس قرار گرفته)
3-حال پراپ قرمز را یک لحظه به پایه باقیمانده زده (پایه باقیمانده پایه گیت می باشد که با این کار ماسفت را تحریک کرده و پایه درین و سورس به هم راه میدهند )
4- پراپ قرمز را سر جای قبلی (سورس) قرار داده( با این کار بازر مولتی متر به صدا در می اید )
5- حال پراپ مشکی را یک لحظه به پایه باقیمانده (پایه گیت) بزنید ( با این کار ماسفت خاموش می شود )
6- پراپ مشکی را سر جای قبلی (درین) قرار دهید ( مولتی متر مقدار 0.5 ولت را نمایش میدهد)

پیروز و سربلند باشید
 

mohsen beni

کاربر
2012-12-31
107
219
سلام دوستان ببخشید من یه سوال داشتم من ترانزیستور 2n3819خریدم که برا مشخص کردن پایه هایه گیت وسورس و دیرین به اینترنت مراجعه کردم اما برا این ترانزیستور 2جور دیتاشیت هستش یعنی در هردو دیتاشیت گیت پایه وسط هستش اما تو یه دیتاشیت پایه سورس سمت راست و پایه دیرین سمت چپ هستش و تو یه دیتا شیته دیگه پایه دیرین سمت راست وپایه سورس سمت چپ هستش حالا موندم توش کدوم درسته و یه نکته دیگه این ترانزیستور فت منفی هستش و طبق نوشته اینترنتی تو تست پراب سیاه باید به گیت زده بشه و اگه پراب قرمز به د وپایه سورس و دیرین زده بشه باید راه بده که میشه ترانزیستور منفی اما در ترانزیستوری که خریدم وقتی پراب سیاه به گیت زده میشه به دو پایه دیگه راه نمیده یعنی بینهایت را نشون میده اما وقتی پراب قرمز را به گیت میزنم به هر د و پایه را میده و خلاصه کلی گیج شدم که چی به چیه.لطفا میشه یه راهنمایی بکنید که چیکار کنم؟باتشکر.
 

gadraj

معاون مدیر کل
معاونت انجمن
2007-05-09
5,023
106,555
سلام دوستان ببخشید من یه سوال داشتم من ترانزیستور 2n3819خریدم که برا مشخص کردن پایه هایه گیت وسورس و دیرین به اینترنت مراجعه کردم اما برا این ترانزیستور 2جور دیتاشیت هستش یعنی در هردو دیتاشیت گیت پایه وسط هستش اما تو یه دیتاشیت پایه سورس سمت راست و پایه دیرین سمت چپ هستش و تو یه دیتا شیته دیگه پایه دیرین سمت راست وپایه سورس سمت چپ هستش حالا موندم توش کدوم درسته و یه نکته دیگه این ترانزیستور فت منفی هستش و طبق نوشته اینترنتی تو تست پراب سیاه باید به گیت زده بشه و اگه پراب قرمز به د وپایه سورس و دیرین زده بشه باید راه بده که میشه ترانزیستور منفی اما در ترانزیستوری که خریدم وقتی پراب سیاه به گیت زده میشه به دو پایه دیگه راه نمیده یعنی بینهایت را نشون میده اما وقتی پراب قرمز را به گیت میزنم به هر د و پایه را میده و خلاصه کلی گیج شدم که چی به چیه.لطفا میشه یه راهنمایی بکنید که چیکار کنم؟باتشکر.[/QUOTE
با سلام :
این ترانزیستوری که خریدی باید دقت کنی و ببینی ساخت کدوم کارخانه هستش و شماره و حروف هر چی رویش نوشته همونطوری در باکس جستجو تایپ کنید تا دقیقا مشخصات همون ترانزیستور را با همون شماره و پسوند و پیشوندش برات بده .
- بله تولید کنندگان امروزی { بخصوص چین } دیگه مثل سابق در چیپ ها مراعات استاندارد های پذیرفته شده را نمیکنند .
اما روشهای خوبی برای شناسایی فیت ها توسط اهمتر در همین بخش و مداراتی برای تست در ارشیو مدارات الکترونی اپلود شده است مراجعه و ترفندهای فوق را مطالعه کنید .
موفق باشید .
 

TABASOOMTZ

کاربر
2013-11-23
117
274
تبریز
با سلام خدمت استادان محترم
من این تاپیک رو خوندم اما اگه ما بخوایم ماسفتی رو تست کنیم که نه می دونیم nکاناله نهpکاناله نه میدونم گیت دربن و سورس کجاست و فقط یه اوومتر دیجیتالی در اختیار داریم چطوری باید به اون گفته های بالا پی ببیریم؟؟؟:ambivalence::ambivalence::ambivalence:
 
وضعیت
موضوع بسته شده است و نمی‌توان پاسخ جدیدی فرستاد.
بالا