آی پی امداد
abtahi

آیا میدانید وظیفه این دیود عجیب چیست ؟

غزال

Remembering
ناظم انجمن
2012-03-18
10,107
80,046
سلام
مشاهده فایل‌پیوست 66153
هر چی هست سر این سلف خارجی هست با ولتاژ القایی که ایجاد می کنه به مراتب بالاتر از ولتاژ ترانسفورمر
خب این سلف تبدیل به یک منبع تغذیه که سمت داخل منفی است و سر بیرون مثبت حال چون سمت داخل منفی است مسیر به سمت ترانسفور مر کامل می شه
خب حالا ولتاژ در سر سلف بیرونی مثبت تر از قبل هست مسیر جریان به سمت پایین عوض می شه و چون آند این سه دیود مثبت تر هست بایاس مستقیم هدایت به بالا رو داریم و به سمت سلف
مشاهده فایل‌پیوست 66156

آفرین​

نزدیک شدی و اشاره کردی ولی ناقصه
دوباره مسیر قرمز را وسط راه رها کردی ولی عرض کردم اگه مثبت مطمئن نباشه که به منفی میرسه چوب توی آستینش کنی تکون نمیخوره (باید بتونه به عشق خودش برسه نه عشق یکی دیگه )

باید بدونی که هر مثبتی باید بتونه به منفی جنس خودش یا منفی خونه خودش برسه یعنی اگه بین مثبت یک باطری و منفی یک باطری دیگر ، لامپی متصل کنید روشن نمیشود چون مثل ما نیست که بطرف منفی همسایه بره ولی ممکنه دو باطری را سری کنید و مجبور بشه از خونه همسایه عبور کنه تا به منفی خونه خودش برسه یعنی اگه دو سر آزاد باطری مثال فوق را بهم متصل کنید لامپ فوق روشن میشه

خیلی عالی بود به این زودی انتظار نداشتم همین پاسخ ناقص را بگیرم
یه تکون دیگه بخوری به پاسخ میرسی
 

غزال

Remembering
ناظم انجمن
2012-03-18
10,107
80,046

غزال

Remembering
ناظم انجمن
2012-03-18
10,107
80,046
چرا ولتاژ سلف فعال را قطع کنید ولتاژ برعکس و زیادی تولید میکند​
جریان سلف شبیه جریان یا حرکت اتومبیل است بطوریکه با تغییرات سرعت مخالفت میکند یعنی دوست نداره سرعتش کم یا زیاد بشه

فرض کنید تریلی مملو از بار با سرعت 100 کیلومتر در حال حرکت است و شما دفعتا تخت گاز کنید
بدیهی است که خم به ابرو نمیاره و گوشش بدهکار نیست و خیلی ملایم و بتدریج سرعتش زیاد میشه

حالا اگر موتور را آزاد ( خلاص ) و خاموش کنید دراینصورت باوجودیکه انرژی و ولتاژی بهش نمیدی بازم گوشش بدهکار نیست و نمی ایسته و در همان جهت و با همان سرعت به راه خودش ادامه میده ولی جهت ولتاژ برعکس میشه و میتونه جعبه دنده و پیستونها را بحرکت دربیاره و اگه توی دنده نامناسب مثلا دنده یک بگذارید دنده ها را خرد میکنه درحالیکه نه موتور روشنه و نه بنزینی مصرف میشه

بطور کلی و خلاصه​

خازن (منبع آب ) ولتاژ را ذخیره میکنه ، ولی سلف (کامیون ) جریان را

بهمین دلیل​
خازن (منبع آب ) برای سالها ذخیره میکنه ولی سلف (کامیون ) برای لحظه ای

(بعبارت دیگر در خازن تا وقتی مصرف نکنید ذخیره میمونه
ولی در سلف چه بخواهی چه نخواهی خودش اونقدر میره تا از نفس بیافته و بایستد
)

یعنی نمیشه از انرژی ناشی از جریان کامیون برای فردا استفاده کنید
ولی میشه از انرژی ناشی از ولتاژ منبع آب (ارتفاع آب) برای 10 سال بعد هم استفاده کنید.

پس تا اینجا اگه موتور خاموش بشه جریان حرکت ماشین در همون جهته ولی ولتاژ برعکس میشه
اما اگه بار کامیون و جرمش را از دوشش بردارید (شبیه وقتیکه سلفی را پس از اتصال به باطری ، آزاد کنید که به باطری و باری متصل نباشد )

دراینصورت ولتاژ و قدرت کامیون صدها برابر میشه و اگه این انرژی زیادی که صرف بار و اصطکاک میشه هم در امور دلخواه مصرف کنید و مثلا اگه این انرژی را با دنده یک به موتور متصل کنید بجای خرد کردن دنده ها ، موتور و کاپوت را از جا میکنه و پرتاب میکنه

البته بار کامیون را نمیشه ناگهانی از دوشش برداشت ولی در الکترونیک میشه بطوریکه میتونید به سلف ولتاژی بدهید که جریانی از سلف عبور کنه و یه هو از منبع و بار و همه چی قطعش کنید که هیچ باری به دوشش نباشه (اینجوریه که اگه ازش استفاده نکنید باید با دیود و ترمز مهارش کنید که نسوزونه)

قابل ذکر است که حتی سلف رله هم ولتاژ های 10000 ولت تولید میکنه اما با توجه به انرژی ناچیز ناشی از جریان کم ، این ولتاژ قدرت چندانی نداره و حتی با ولتمتر قابل اندازه گیری نیست ولی با این وجود ولتاژ وارونه سلف کوچک رله 10 ولتی هم میتونه به ترانزیستور صدمه بزنه و بهمین دلیل ، رله را با دیود برعکس موازی میکنند


ضمنا سلف بدترین قطعه الکترونیکی است بدلایل پست مورد اشاره تاپیک زیر
http://www.irantk.ir/showthread.php?t=29172&p=157705&viewfull=1#post157705داستان داغ کردن ورتیکال

سپاس
 

غزال

Remembering
ناظم انجمن
2012-03-18
10,107
80,046
حالا با اطلاعات تقدیمی در نیم سیکلی که مطابق تصویر زیر ، مثبت ترانس ، پایینه مسیر جریان چگونه است
که مثبت خروجی کماکان در این نیم سیکل هم بالاست ( مثل نیم سیکل قبلی )

w2P.GIF



و این مسیر درست نیست
w211PP.GIF
 

arshia hm

کاربر
2008-06-02
190
1,853
سلام استاد
t1_7.gif
در حالت اول جریان در مسیر پایین و در الکترودها به سمت بالا و سپس از سلف خارجی گذشته و به اصل منبع یعنی سر ترانسفورمر برمی گرده مسیر بسته و کامل اما چون این جریان از سلف خارجی عبور می کند و درلحظه جوشکاری رو به افزایش می گذارد سلف از افزایش جریان جلوگیری می کند بنابراین خود سلف تبدیل به منبع تغذیه می شود با ولتاژ بالاتر و قطبین مخالف حالا سر بالا مثبت تر شده و دیگر جریان مذکور از مسیر سه دیود عبور کرده و از مسیر سلف خارجی می خواهد که بگذرد چو ن سر طرف داخل منفی است و این هم مثبت و حالا جریان در این جهت رو به افزایش می گذارد و سلف هم دو باره ولتاژی بالاتر اما در جهت مخالف پس قطبین دوباره عوض شد یعنی طرف داخل سلف مثبت و طرف بیرون منفی دوباره جریان از مسیر پایین به حرکت در می آید و الی آخر....
درسته استاد؟
 

غزال

Remembering
ناظم انجمن
2012-03-18
10,107
80,046
سلام استاد
مشاهده فایل‌پیوست 66164
در حالت اول جریان در مسیر پایین و در الکترودها به سمت بالا و سپس از سلف خارجی گذشته و به اصل منبع یعنی سر ترانسفورمر برمی گرده مسیر بسته و کامل اما چون این جریان از سلف خارجی عبور می کند و درلحظه جوشکاری رو به افزایش می گذارد سلف از افزایش جریان جلوگیری می کند بنابراین خود سلف تبدیل به منبع تغذیه می شود با ولتاژ بالاتر و قطبین مخالف حالا سر بالا مثبت تر شده و دیگر جریان مذکور از مسیر سه دیود عبور کرده و از مسیر سلف خارجی می خواهد که بگذرد چو ن سر طرف داخل منفی است و این هم مثبت و حالا جریان در این جهت رو به افزایش می گذارد و سلف هم دو باره ولتاژی بالاتر اما در جهت مخالف پس قطبین دوباره عوض شد یعنی طرف داخل سلف مثبت و طرف بیرون منفی دوباره جریان از مسیر پایین به حرکت در می آید و الی آخر....
درسته استاد؟

سلام
دوست بسیار عزیزم
نزدیک شدی ولی کلیه جهت جریانهایی که کشیدید ناصحیح است
توجه فرمایید که در نیم سیکل قبل ، مثبت ترانس ، بالا بوده و جهت جریان بصورت تصویر زیر بوده
a+.GIF

حالا شما مانند تصویر بالا فقط یک جهت جریان باید بکشید بنابرین برای تصویر زیر که مثبت پایین ترانس است فقط یک جهت جریان بکشید که در تصویر زیر ، مثبت یک منیع به منفی آن برسد
w2P.GIF
 

غزال

Remembering
ناظم انجمن
2012-03-18
10,107
80,046

سلام دوست گلم
اگه قرار بود دیود از هر دو طرف جریان را عبور دهد چه نیازی به دیودها داشتیم

بدون دیودها هم همین مسیر طی میشد
جهت جریان باید همجهت با فلش دیود باشد تا بتواند عبور کند و جهت جریان با دیود بالا همجهت نیست و از آن عبور نمیکند

ولی حداقل ایندفعه پاسخم را دادید و مثبت را (هرچند بصورت ناصحیح) با یک مسیر به منفی رساندید ولی این مسیر درست نیست قبلا اشاره خوبی کرده بودی

سپاس
 

arshia hm

کاربر
2008-06-02
190
1,853
آخه استاد دیگه مسیر ینمونده که این بیچاره مثبت به منفی برسه
مگه اینکه دو تا باطری فرض کنیم این دو تا سلف رو ثانویه ترانسفورمر یک باطری با شماره یک با مثبت پایین و سلف دوم هم باطری با شماره 2 و با منفی به سمت بیرون در این حالت مثبت باطری 1 به منفی باطری دوم می ره و همچنین مثبت باطری دوم به منفی باطری 1 حالا هم مثبت ها به منفی می رسند ولی جهت جریان با جهت دیود ها نیست دربالا
استاد اصلا" کار این سلف خارجی برای چیه؟ خب اگه کار خاصی نمی کنه اون رو از مدار حذف کنیم!
ولی هر چی هست سر این سلفه درسته؟
ممنون ببخشید دیگه من بیسواد خیلی اذیتتون می کنم :)
 

غزال

Remembering
ناظم انجمن
2012-03-18
10,107
80,046
توجه فرمایید که مثبت خروجی در هر دو نیم سیکل باید بالا باشد والا dc نیست
محل مثبت فقط در ترانس تغییر میکند ولی در خروجی باید همیشه بالا باشد
در نیم سیکل ساده است اما در نیم سیکلی که مطابق تصویر زیر مثبت در پایین ترانس است موضوع معماست که چگونه باز هم در خروجی می بینیم مثبت بالاست
(مسیر جریان چگونه است؟ که مثبت بالا رفته )
مشاهده فایل‌پیوست 66144[/QUOTE]
 
بالا