در انجمن تعمیرکاران عزادار یکی از اعضای بسیار خوب خود هستیم، جناب استاد کمالی با نام کاربری غزال از مدیران بسیار با تجربه و فعال انجمن بودند و متأسفانه ایشان را از دست دادیم. برای خانواده ایشان آرزوی صبر میکنیم. روحشون شاد و یادشون گرامی
با سلامبه نام خدا
معمولا در زمان جذب کنتاکتور یا رله ها چون آمپر زیادی در لحظه اول میکشد جرقه ای بین 2 کنتاکت رله یا کنتاکتور به وجود می آید که طراح مدار با قرار دادن خازن جلوی این جرقه را در کنتاکت میگیرد تا عمر کنتاکتور زیاد شود و کنتاکت ها به هم جفت و جوش نشوند
تشکر
با سلام وتشکرسلام
در هر صورت خارج از پاسخ استاد اختر نیست بویژه که در پست اول عبارت موازی با بوبین را ذکر نفرمودید و در پست آتی مطرح فرمودید
به هر صورت اگر بوبین پرقدرتی باشد موجب جرقه شدیدی در کنتاکت رله فرمان میشود و لذا صرفنظر از کنتاکتهای این رله نیز پیشگیری از جرقه رله فرمان و استارتر اجتناب ناپذیر است
بطور کلی ، ولتاژ القایی و جریان زیاد موجب جرقه و یارازیت و خسارات ناشی از تولید ولتاژ بالا میشود
درصورت امکان تصویر مربوطه را ارسال و نیز مشخص فرمایید آیا با dc کار میکند یا ac
و آیا فقط دارای خازن است یا مقاومت و قطعات دیگری هم دارد؟
ایا از اتصال موازی مطمئن هستید؟
با سلام وتشکر
از عنوان پست مشخص کردم علت استفاده از خازن به صورت موازی در بوبین کنتاکتور!!!
در هر صورت در داخل یه تابلو برق که حدود 40تا کنتاکتورمختلف داشت فقط روی 2تا کنتاکتور که بوبین 220ولت acدارند خازن 100نانوبه صورت موازی بسته شده!!!بدون هیچ مقاومتی!!!لازم به ذکره که تیغه این 5تا کنتاکتور هم 22آمپری حداکثر هستند!!!در صورتی که تو همین تابلو کنتاکتور50آمپری هم استفاده شده که بدون خازنه!!!فقط یک نکته هست که بوبین این 5تا کنتاکتور از شاسی های فرمانی برق میگیرند که در هین انجام کار با دست کنترل میشن و ممکنه تو 5ثانیه 3بار یا بیشتر فعال شوند
با سلام وتشکر
منظور بنده 5کنتاکتور بوده که اشتباهاً2کنتاکتور تایپ کردم!!!راستش تابلوی خیلی تمیزی هم نیست!!!منظورم اینه که از ظاهر تابلو مشخصه که حرفه ای روش کار نشده!!!با راهنمایی های شما حدس میزنم که وجود این خازنها در بوبین این 5کنتاکتور بیشتر به جهت حفاظت تیغه یا پلاتین شاسی فرمان هست چون همانطور که عرض کردم فقط این 5تا کنتاکتور با شاسی کار میکنن وبقی با کلید استپ استارت کار میکنن
وقتی که بوبین کنتاکتور تحریک میشه هسته متحرک رو جذب میکنه و این هسته مانند EI یک ترانس رفتار میکنه.یعنی یه جریانی در اون برخلاف جهت جریان اصلی القا میشه و باعث زیرزیر کردن کنتاکتور میشه.برای برطرف کردن این مشکل معمولا در روی سطح هسته کنتاکتور یه حلقه مسی قرار میدن که جریان در اون حلقه تلف بشه.بعضی مواقع چون سرعت قطع و وصل کنتاکتور زیاده مجبور میشیم یه خازن در دوسر بوبین بذاریم که جریان القایی ایجاد شده در خازن ذخیره بشه و از صدای بی مورد کنتاکتور جلوگیری بشه